Rautaa rajalla! Rajataistelijoiden oma muistelothread

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Alec
  • Aloitettu Aloitettu
Tuli vielä yks hauska juttu mieleen. Kun meiltä oli lämärit ollu pv:n puolella koulutuksessa ja olivat menneet mettään ni kapiaiset oli sanonu, että rajan jätkiä sitte yks joka telttaan ni saadaan tuletki kaminaan. :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
aziz[Fin] sanoi:
Joo tiiä sitten onko totta vai ei.. Paljon siitä äijästä liikkui muutakin juttua. Sen tiiän et luutnantti se on vieläkin ja on ollut viimiset 15 vuotta ainakin.

Jos meinaat ukkoa joka kimittää korkealta huutaessaan ja on entinen nyrkkeilijä, taidan tietää ketä tarkoitat. Kova rälläämään kelkalla ja endurolla. Etunimi kolme kirjainta ja sukunimi saksa-vivahteinen? Hauska mies, kun saa 300 kilsaa välimatkaa. :D

Sama huhu meilläkin liikkui, että olisi kapua kuonoon pistänyt. Tämä ukko jaksoi aina yllättää kommenteillaan ja kiljahduksillaan. Meillä oli taisteluammunnat menossa ja pakkaset yli 40 asteen. 44 oli mittarissa kun ootettiin ampumaradalle lähtöä. Edellisenä päivänä oli jo paleltumia tullu ja kapiaiset pitivät kokousta ammuntojen keskeyttämisestä. Olin päivystäjänä ja hiivin oven taa kuuntelemaan. Tämä vekkuli luti puolusti jääkäreitä! Olin ihan :eek: . Muut meinasivat että pakkanen ei haittaa, mutta luti huusi kovaan ääneen että pakkasraja pietään koska miehet on avokäsin ja se raja on 50!

Sen verran täytyy kyllä vielä kouluttajapuolta kommentoida, että kaikkein "töhöimmän" kouluttajan tapasin kyllä PV:n puolella. Olimme saman joukkueen kouluttajina erään nuoren lutin ja metsäleiri oli alkanut. Herralla ei ollut peukalo keskellä kämmentä, pikemminkin epäilin, että hänellä ei ollut peukaloita lainkaan. Hän katseli aina kiinnostuneena vierestä tulia tehdessä kun revin ylös tervaskannon, vuolin siihen pienen viillon ja varmistin sen olevan tervasta nuuhkaisemalla. Myöhemmin saman leirin aikana oli hieman "kosteaa tuulta" ja kamppeet olivat läpimärkinä. Nuori luti päätti näyttää sissinkyntensä ja meni lähimmän KOIVUkannon luokse, vuoli siihen viillon, nuuhkaisi sitä ja hymyili voitonriemuisena todeten: "Taitaa olla tervasta..."

Olin täysin sanaton.

Ahvena sanoi:
Jos meinaat ukkoa joka kimittää korkealta huutaessaan ja on entinen nyrkkeilijä, taidan tietää ketä tarkoitat. Kova rälläämään kelkalla ja endurolla. Etunimi kolme kirjainta ja sukunimi saksa-vivahteinen? Hauska mies, kun saa 300 kilsaa välimatkaa. :D

Sama huhu meilläkin liikkui, että olisi kapua kuonoon pistänyt. Tämä ukko jaksoi aina yllättää kommenteillaan ja kiljahduksillaan. Meillä oli taisteluammunnat menossa ja pakkaset yli 40 asteen. 44 oli mittarissa kun ootettiin ampumaradalle lähtöä. Edellisenä päivänä oli jo paleltumia tullu ja kapiaiset pitivät kokousta ammuntojen keskeyttämisestä. Olin päivystäjänä ja hiivin oven taa kuuntelemaan. Tämä vekkuli luti puolusti jääkäreitä! Olin ihan :eek: . Muut meinasivat että pakkanen ei haittaa, mutta luti huusi kovaan ääneen että pakkasraja pietään koska miehet on avokäsin ja se raja on 50!

Hehee :hyper: sama mies, ilmeisesti se on aikoinaan ollut ihan kovakin mies nyrkkeilemään.. Toinen legendaarinen juttu oli tästä jampasta että aikoinaan joku alokas oli käynyt painamassa tämän muijaa ja kun luutnantti oli saanut asiasta vihiä niin olisi poistuttanut porukan heikoille jäille.. Mutta tämäkin vaan komppaniassa kiertäyttä huhupuhetta, sen verran hullu se mies oli että kyl vois olla ihan hyvin tottakin.. :hyper:

Dies Irae sanoi:
Nuori luti päätti näyttää sissinkyntensä ja meni lähimmän KOIVUkannon luokse, vuoli siihen viillon, nuuhkaisi sitä ja hymyili voitonriemuisena todeten: "Taitaa olla tervasta..."

Olin täysin sanaton.

:eek: :eek: :eek:
:hyper: :hyper:
:worship:

aziz[Fin] sanoi:
Hehee :hyper: sama mies, ilmeisesti se on aikoinaan ollut ihan kovakin mies nyrkkeilemään.. Toinen legendaarinen juttu oli tästä jampasta että aikoinaan joku alokas oli käynyt painamassa tämän muijaa ja kun luutnantti oli saanut asiasta vihiä niin olisi poistuttanut porukan heikoille jäille.. Mutta tämäkin vaan komppaniassa kiertäyttä huhupuhetta, sen verran hullu se mies oli että kyl vois olla ihan hyvin tottakin.. :hyper:

Sen verran olen kyseisen lutin muijasta saanut selville, että tapaus on tuplasti pelottavampi kuin luti ite, eli tuskin kukaan sellaista kotkaa on uskalta viikseen vetassa. (Ja jos onkin, niin se jamppa on hoidellu homman nohevassa polviasennossa rynkky oikean jalan päällä..) Olin vartiossa leirillä kuusenjuurella ja tää luti lampsii vilkuillen paikalle. Mietin että ilmoitanko vartioaseman vai annanko lähestymistunnukset. En kerennyt, koska huomasin että ukolla on kännykkä korvalla. Ja se ääni, se on sitten siirappisimpien äänten listalla vieläkin, kumpusi syvältä tohvelin alta pelokkaana kuin aukealle joutunut jänis: "Hei kulta, *** tässä" :hyper: En uskaltanut tämän jälkeen edes hengittää vartiopaikalla. Ukko ois potkinut blåbandit ulos minusta jos ois tienny että joku kuuli. :D

Dies Irae sanoi:
Nuori luti päätti näyttää sissinkyntensä ja meni lähimmän KOIVUkannon luokse, vuoli siihen viillon, nuuhkaisi sitä ja hymyili voitonriemuisena todeten: "Taitaa olla tervasta..."

Olin täysin sanaton.

Ensimmäinen hauska juttu koko ketjussa!:hyper:

:rock: Mutta kyllä tykimeihet on kaikista kovimpia. Niil on sentää oikeet aseet:rock:

Noita metsäleirejä mie harrastan vapaa-ajallani. Pitää kantaa teltat ja ruuat ite! Rankkaa!

Ahvena sanoi:
Sen verran olen kyseisen lutin muijasta saanut selville, että tapaus on tuplasti pelottavampi kuin luti ite, eli tuskin kukaan sellaista kotkaa on uskalta viikseen vetassa. (Ja jos onkin, niin se jamppa on hoidellu homman nohevassa polviasennossa rynkky oikean jalan päällä..) Olin vartiossa leirillä kuusenjuurella ja tää luti lampsii vilkuillen paikalle. Mietin että ilmoitanko vartioaseman vai annanko lähestymistunnukset. En kerennyt, koska huomasin että ukolla on kännykkä korvalla. Ja se ääni, se on sitten siirappisimpien äänten listalla vieläkin, kumpusi syvältä tohvelin alta pelokkaana kuin aukealle joutunut jänis: "Hei kulta, *** tässä" :hyper: En uskaltanut tämän jälkeen edes hengittää vartiopaikalla. Ukko ois potkinut blåbandit ulos minusta jos ois tienny että joku kuuli. :D

:hyper: Vai et semmonen muija, juu itekkin oisin tossa tilanteessa katsonut parhaaksi tetsata jonkin kuusen perseeseen.. :D Ei ois mukava olla äijän silmätikkuna loppuaikaa.. Tässä muistellassa tulikin mieleen et kommentti "mikä meni pieleen" kuului tarkka-ampujien kouluttajille, ei mikään mukava mies sekään.. Oli sanonta että sillon kun kysyinen herra on pahalla päällä niin leirillä sataa vettä.. :hyper:

DrCarter sanoi:
Tavesta on aivan priceless juttuja ja varmasti niistä moni onkin totta. Vaikea selittää mikä siinä miehessä on, se oli vain niin äärimmäisen skapparimainen ja tiesi mikä miehiä hajottaa, puhetyylistä lähtien:D Komppanian naistenmies Leinonen APJ oli käynyt VLV:llä nussimassa Taavitsaisen tytärtä:whip: Naurettiin että olis pitäny Leinosen jäädä vielä aamiaispöytään niin olis ollu entinen rajaneekeri:lol2: Se oli kuitenki lähteny jo yöllä pois sieltä

Ei helevetti... :D En kyllä ois uskaltanu. Vaikka ois kuin ihana pirkko ni en varmasti ois sitä tökänny. Mahto tää Leinonen olla melkonen sankari. :worship:

Ahvena sanoi:

Joo, hauska mies oli tuo. Tosin ei ollu kunnia olla kuin kuukausi samaan aikaan paikalla ku tämä herra lähti raja-asemalle. sen aikaa mitä seurailin äijän touhuja niin ajeli lantikalla ampumaradan valleja ja hillittömiä offroad-pätkiä siellä puuhamaan rinteissä. Välillä kuulu vaan jostain kimeällä äänellä "saatana!! pojat työntämään!!!!!":rock:

Tarina komppaukon pieksemisestä on ilmeisesti tosi koska kuulin sen tyypiltä joka oli ollut tuolloin varusmiehenä. Kapteeni oli ollut vielä hullumpi, kävelyttäny poikia toista vuorokautta yhtä soittoa ilman ruokaa. Komppaniaan palattua oli sitten saanu ko lutilta tämän "osuvan" palautteen.

T: saapumiserä II/01

Jakge sanoi:
:offtopic:

Onkohan yksikään näistä ylenemiseste-jutuista totta? Onko koko ylenemiseste-käsitettä edes olemassa?

Tuskin on. Kyllähän tuolla nuo tornihuhut sitkeässä elää ja joka päivä kuuli mitä erikoisimpia juttuja sissin keskimääräisestä eliniästä taistelutilanteessa aina sen ja sen luutnantin ylenemisestoihin.

Kyllä se raja oli kokemus sinällään, mutta mahdotontahan tuon vertailu muihin paikkoihin vertailupohjan puuttuessa on. Kyllä siellä vahvasti oli "raja on kovin" -henki päällä, mutta ei uponnu ainakaan muhun. Sama kai tuo on missä sen intin käy. Nyt jos valitsisin uudelleen ni menisin esikuntaan ja lihoisin 120 kiloseks siellä.

Jakge sanoi:
:offtopic:

Onkohan yksikään näistä ylenemiseste-jutuista totta? Onko koko ylenemiseste-käsitettä edes olemassa?

Periaatteessa käsite ylenemiskielto on paskapuhetta. Suomessahan (rauhan aikana) ylennykset eivät tapahtu "sankaritekojen" muodossa vaan jatkokoulutuksen ja palvelusvuosien perusteella. Moni "ylenemiskielto" huhu on lähtenyt liikkeelle siitä, että joku vanha luutnantti ei ole käynyt jatkokurssia, jonka jälkeen hänet voitaisiin ylentää yliluutnantiksi. Toki oma hölmöily saattaa viivästyttää jatkokoulutukseen pääsyä ja sitä kautta ylenemistä. Myöskään palvelusarvon alentamiset eivät pidä paikkaansa. On tosin olemassa esim. fyysisiä testejä (palveluskuntoisuus), joiden läpäiseminen on pakollista mikäli haluaa ylentyä, eli päästä vaativampaan tehtävään.

apina-arska sanoi:
Jsen aikaa mitä seurailin äijän touhuja niin ajeli lantikalla ampumaradan valleja ja hillittömiä offroad-pätkiä siellä puuhamaan rinteissä. Välillä kuulu vaan jostain kimeällä äänellä "saatana!! pojat työntämään!!!!!":rock:

Kyllä mie viimeistään nyt oon varma että sama mies :D . Ja se kimittäen tullut kirosana, joita mies tuntee vain kaksi. :D Pelottavin ihminen mitä ikuna olen tavannut. Kerran hemmo rytisteli kelkalla kauheaa röykkyytystä niin että valot vain taivasta kohti heiluivat. Yhtäkkiä kuului rysäys ja metsä oli hiljainen. Mutta vain niin kauan kun ehdimme paikalle apuun. "Saatanaa! Käskinkö minä auttaa?"

Kerran hain suksivaraston avainta tältä tapaukselta. Luti ei komentanut lepoa, mutta sain asiani esitettyä. Äijä hiippaili avainkaapille, otti avaimen ja nakkasi sen minua kohti. Sieppasin avaimen ilmasta ja samalla sekunnilla korvat soivat "Saatanaa! Asennossa ei liikutaa!". Suustani karkasivat sanat "Herra luutnantti, luulin että..." ja taas korvissa vihelsi "Saatanaa, täällä ei luullaa!"

Vaan viimeisellä viikolla luti yllätti iloisesti. Yksi tuvasta oli joutunut porohommien takia käyttämään lomapäiviä liikaa ja täten joutui olemaan viikon pidempään kuin muut. Siitä huolimatta hänellekkin jaettiin pussi jolla palauttaa kamppeet varusvarastolle. Päivä taisi olla kolmanneksi viimeinen. Poromies keksi että hän palauttaa itsensä ja meni pussiin. Kuin yhtenä miehenä vilahdimme kimppuun vedimme pussinsuun kiinni. Sitte raahattiin sälliä pitkin komppanian käytäviä ja oli hauskaa. Keksittiin pelata kurlingia pussilla ja juuri kun olin heittovuorossa kaikki katosivat jonnekkin. "Saatanaa! Mitä täällä tapahtuu?" Kylmä hiki iski pintaan enkä saanut mitään sanottua. "Saatanaa! Kuka on pussissaa?" Poromies ilmiselvästi teki pussissa asennon ja jopa veti lippaankin ja totesi "Rajajääkäri *****, herra luutnantti". Tähän sain jo sanottua että leikkiähän tämä vain oli. Luutnantin ilme kirkaistui ja naamalle nousi hymyntapainen "Saatanaa! Jatkakaa!" Vielä tänäkin päivänä odotan postissa saapuvan käskyn kiertää 11 puuta. Moista häröilyä ei voi jättää rankaisematta.

Jep. I/99ssä olin Onttolassa. Sen verran jäi levy päälle, että nyt on kuudes vuosi valtion leivissä menossa...

Taitaa Ahvena ja apina-arska jutella jokaiselle Ivalossa palvelleelle tutusta Ltn. F:sta :D
Tai en väitä, että KAIKKI hänet tietää, mutta kyllä niitä tornareita ko. kaverista liikkuu eestä ja takaa!

Konsta sanoi:
Taitaa Ahvena ja apina-arska jutella jokaiselle Ivalossa palvelleelle tutusta Ltn. F:sta :D
Tai en väitä, että KAIKKI hänet tietää, mutta kyllä niitä tornareita ko. kaverista liikkuu eestä ja takaa!

No juuri hänestä! On mielestäni sen verran värikäs persoona että sälli on helppo tunnistaa kuvauksista. :D

Paikallisena voit varmaan heittää jotain omia tarinoita Iso F:stä? Tai varmaan oot kuullut jotain hyviä juttuja kylillä?

Tornaritkin sällistä on ihan jees, äijä on sen verta epeli että saa helposti huhut liikkeelle.

Kerran oltiin rikki ja väsyneitä kun hiihdettiin jotain pitkää siirtymistä surkeessa säässä. Iso F ajaa kelkalla kohta vierelle penkillä maaten ja huutaa isoon ääneen "Vityttääkö jääkärit, vityttääkö!"

kaamio sanoi:
Ystävällisin Terveisin

Alikersanttisi :D

Katos perkele.. :hyper: Ei kyllä tullut itellä paljoa enää korohoron puolella sykittyä kun olin menossa siihen olkapääleikkaukseen. :) Oli aika hyvä kun viimeisenä päivänä oltiin luokkahuoneessa ja piti antaa palautetta skappareista, niin sanoin siellä;
"Herra kapteeni, voinko poistua huoneesta, kun en tiedä edes kenenkään kouluttajan nimeä." :D

Mun mielestä armeijassa parasta oli kotihoito.

DrCarter sanoi:
Itse kun sain passin ja olin lähdössä pois niin käännyin vielä päivystäjän aulassa roikkuville lämäreille näyttämään passia. Jumalauta että säikähdin kun yhtäkkiä kuuluu takaa:"Ja saapumiserän miehillä alkaa olla kiire ULOS TÄÄLTÄÄ!!" Silloin lähdin muuten tangentin suuntaan ja melko vihaseen, kuten Tave oli aikoinaan opettanut:rolleyes:

:D Ei kai tossa tilanteessa täysin koulutettu sissi muuta voi ku hävitä ja vikkelään. Varmaan ko. skapprin äänellä tulevien komentojen tottelu tulee jo niin selkärangasta, että jos ukko tänään huutais niin samalla sekunnilla sinkuisit?

Meillä oli yks isokokonen skappari joka veti aina asialinjaa. Ei turhia nysväyksiä, mutta jos joku erehtyi luulemaan että sai rennommin olla niin asia korjattiin heti. Tämä kappari ei sietänyt toisten kiusaamista eikä simputusta, mutta poistutti kyllä taakse ja kuria piti. Oltiin viimisille lomille lähössä. Komppaniassa oli ihan normaalia, että viiden jälkeen ja viikonloppuisin kappareita ei ole. Komento on komppanian päivystäjällä. Olimme jo lomatarkastuksessa aulassa, kun tämä iso luti saapuu aulaan ja huutaa "Asun 500 metrin päässä, ja tykkään nukkua. Käskin päivystäjän soittaa jos täällä on ongelmia tai kännikaloja sunnuntaina. Jos joudun keskellä yötä tänne tulemaan, takaan sen että asia käsitellään aseenpuhdistushuoneessa ja siitä ei mitään papereita tehdä. Lomille, MARS! Ja hyvät viikonloput..." Sunnuntaina kaikki olivat kiltisti kun palasivat komppaniaan.

Viimeinen herätys komppaniassa oli erikoinen. Joku karjuu käytävällä niin ettei selvää saanut. Tuvan ovi lentää selälleen ja peltinen roskis iskeytyy seinään ja jää kolisemaan lattialle. Iso mies loikkaa tupaan, huutaa TEEJII ja kiskaisee lähimmiltä miehiltä patjat alta. Ennen kuin edes tajusimme mikä se oli, luti on jo seuraavassa tuvassa huutamassa teejiitä. Ei siinä osannu mitään teejiiriehunaa järjestää moisen näytöksen jälkeen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom