rauhaset turpoavat?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dynion
  • Aloitettu Aloitettu
Mitä ovat kaulaan ja päähän ilmestyvät pallerot? Esimerkiksi kaulassa tuntuu n.2 cm halkaisijaltaan oleva kova pallero ihon alla. Ovatko nämä jotain turvonneita rauhasia? vai...?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ne on mitä luultavimmin imusolmukkeita, jotka ovat ottaneet jostakin nokkiinsa ja turvonneet. Tohtori osaa kertoa enempi...

Turvonneet imusolmukkeet luultavammin, mutta ei niitä päässä pitäs olla:confused:

Kyllä mulla on jotkut rauhaset monestikin ollut turvoksissa sekä kipeenä tuossa kaulan molemmin puolin. Eiku lekuriin.

jatkoa...

no en tarkoita päällä mitään ohtaa tms...yksi pallo on kaulassa heti leukaluun vieressä oikealla.Toinen pallo on vasemman korvan vieressä (poskesta korvaa kohti)...

Onko se nyt niin vaikeeta mennä sinne lääkäriin, missä asia selviää muutamassa hetkessä?? Täällä asiaa voidaan vain arvuutella, mutta diagnoosin voi tehdä vain lääkäri :evil:

Mulla on tommonen ihme pallura nännin alla. Se on myös semmonen varmaan 2cm x 2cm. Tiistaina on terveydenhoitajalle aika, että saa sanoo oman mielipiteensä siitä.

Mulla on kans yks kova iso "pallero" tos leuan alla ei oo kipee eikä mitää, en oo jaksanu vaivautua lääkäriin ja hmm 2-4kk ollu siinä. Lääkäri se osaa auttaa yleensä, vaikeeta netin kautta tehä diagnoosia ku ei tiedä miltä se oikeestaa näyttää ja tuntuu :)

edit: eikä täällä kyllä kovinkaa montaa lääkärii muutenkaa ole?

Originally posted by Jep
Mulla on tommonen ihme pallura nännin alla. Se on myös semmonen varmaan 2cm x 2cm. Tiistaina on terveydenhoitajalle aika, että saa sanoo oman mielipiteensä siitä.
Gynekomastia. :(

öööhhh... siis mikä?

Löysin yhen sivun missä luki "Monilla pojilla ilmenee ohimenevää gynekomastiaa murrosiässä, yleensä noin 14 ikävuoden tienoilla estrogeeni-androgeenisuhteen vaihteluun liittyen". "Rauhaskudos häviää usein muutamien kuukausien kuluessa, sitä hitaammin mitä suurempaa kasvu oli. Yli 2v. säilynyt gynekomastia ei enää häviä täydellisesti".

Itellä taitaa olla vielä toi murros ikä päällä (16v.) eli ei välttämättä mitään vakavaa.

Tomi, kuis helposti sitte saa lähetteen sille endokrinologille? Luultavasti nää terveydenhoitajat/yleiset lekurit sanoo sen, että ei siinä mitää kyllä se siitä ja sit se levii käsiin ja sit on jo pakko leikata tj?

Originally posted by Jep
Tomi, kuis helposti sitte saa lähetteen sille endokrinologille?
Riippuu lääkäristä ja sun puhelahjoista. Tossa muutama thread, jossa on käsitelty aihetta, pl. tuo insuliini-thread.

Kliks

kirurgilla...

käväsin sitte tutkituttamassa ton patin kirurgilla...se totes 30 s. tutkimuksen jälkeen, että ihan normaalia ton ikäisellä. Muutenkin kirurgi oli yleisesti ottaen hiljaista tyyppiä ja käveli kuin frankenstein. pultit vaan kaulaan ja äijä ois ollu suoraan kuin 50 -luvun kauhuleffoista. Ja se ääni, miten ihmiseltä (???) voi lähteä tommonen ääni. Ääni ois niinku sillä ois ollu 7 kilon broileri kurkussa, ja parin minsan käynti oli 35 ekee. Joten silleen, mutta selvis kuitenki, joten :kippis1: .

Imusolmukkeet voivat turvota niin monen asian takia, tulehdus, flunssa, haava jne. Ja ne voivat myös jäädä suureksikin, vaikka itse niiden aiheuttaja on jo parantunut ja silloinhan ne eivät ole enään kipeitä vaan tuntuvat juuri kuvaileminasi palleroina. Jos asia vähänkin häiritsee niin kantsii mennä lääkäriin.

Originally posted by id&t
Turvonneet imusolmukkeet luultavammin, mutta ei niitä päässä pitäs olla:confused:

Eiköhän niitä tuola takaraivon seudulla ole.

Toi paisuminen voi johtua todellakin monesta asiasta. Mutta aina kannattaa käydä lekurilla. Pahimmassa tapauksessa voi olla leukemia. (naapurintytöllä oli joskus 7 vuotiaana. kaulan imusolmukkeet paisui. leukemia sanakin jo viittaa valkosoluihin (leukosyytit), ja siinä niitä tulee aivan liikaa, ja siitä johtuu imusolmukkeiden paisuminen.)

Joku viisaampi voi korjatra, jos puhuin puuta heinää. Näin vain olen ymmärtänyt.

Originally posted by Tomi
Gynekomastia. :(

Tota joo Tomihan tossa on oikessa mutta se liäkäri-setä tulee sanomaan että toi on ihan normaalia. Otat vähän Buranaa jos se on kipiä ja lepäät.

Ja sitten jos kerrot sille että käyt salilla niin se saa ahaa-elämyksen ja toteaa"jaa jaa nythän minä tiedän mistä tuo johtuu, nostat penkkipunnerrusta ja se tanko osuu nänneihisi tangon laskuvaiheessa. Käyt vähemmän salilla ja et tee penkkipunnerrusta niin se menee itsekseen ohi" :evil: :lol2:

Vittu mitä pässejä ne päästää ne päästää lääkäreiksi.

Joo noi imusolmukkeet kannattaa tarkistuttaa välittömästi, yleensä ne johtuu jostain kuumeesta, kurkkukivusta tms mutta myös yksi erittäin ikävä sairaus viestii olemassaolostaan niiden kautta: SYÖPÄ!

Ei sillä lailla että ketään peloteltais, pikemminkin hyvä että pidetään huolta palstalaisista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom