suomalainen ei mene lääkäriin ennenkuin on jalka kahdessa osassa!
asiaan:
"Huomaat yhtäkkiä aamupesun yhteydessä, peilin edessä tai muuten, että kaulallasi on ylimääräinen kyhmy. Pelko iskee tajuntaasi. Onko tämä piilevän syövän etäispesäke? Onneksi pelkosi on useimmiten aiheeton."
"Tunnustelet ja katsot kyhmyä tai nystyä. Jos se on läpimitaltaan pieni,1-2 cm, voit tässä vaiheessa huokaista helpotuksesta."
tässä vaiheessa huokaisin helpotuksesta :D
"Aristava kyhmy, joka ei punoita, on todennäköisesti suurentunut imusolmuke. Jos tunnustelet kaulaasi, saatat löytää niitä molemmilta puolilta leukakulman alapuolelta. Katso silloin kurkkuusi, joka voi jo muutenkin aristaa."
"Myös niskassasi saattaa olla aristavia kyhmyjä."
"Tulehduksen suurentamille imusolmukkeille on aristuksen lisäksi tyypillistä, että ne ovat melko pehmeitä, suhteellisen pieniä ja ympäristönsä suhteen jonkin verran liikkuvia. Monesti niitä on useita yhtäaikaa. Lisäksi ne hitaasti pienenevät ja lakkaavat aristamasta, kun itse tulehdus hoidetaan."
minullakin kaulassa ollut patti on jo kadonnut.
"Pahanlaatuisten kasvainten suurentamat imusolmukkeet ovat melko kovia tai tuntuvat painettaessa kumimaisilta eivätkä arista."
"Jokainen yli kahden sentin läpimittainen aristamaton kyhmy on epäilyttävä. Yksittäinen iso kyhmy on yleensä syövän etäpesäke"
"Useat kyhmyt, joita on myös muualla, kainaloissa, soliskuopissa ja nivustaipeissa ovat monesti imusolmukesyövän tai leukemian aiheuttamia."
tämän tekstin perusteella on jo helppo itse päätellä onko kyseessä tälläinen 'vaaraton' kyhmyjä vai leukemian/imusolmukesyövän aiheuttama.
näitä kyhmyjä siis voi aiheuttaa mm. nielurisojen tulehtuminen, tulehdus hammasjuuressa, tulehdus korvakäytävässä, tuberkuloosi (nämä kyhmyt eivät yleensä arista) tai imusolmukesyöpä/leukemia (kovia ja suurempia kyhmyjä).
tulehduksen hoitamalla näistä 'vaarattomista' kyhmyistä pääsee siis eroon, minä lähden siis ostamaan kurkkupastilleja