Rauhanturvaajaksiko Libanoniin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja OPV
  • Aloitettu Aloitettu

OPV

Ikä
49
Tuli eilen soitto ja annettiin vuorokausi aikaa miettiä, että lähdenkö ens tiistaina koulutukseen ja sieltä Libanoniin rauhanturvaajaksi.

Itse en ole vielä päättänyt lähdenkö vai en, täytyy vähän lisää miettiä. Tuli tyttöystävän kanssa muutettua yhteen viime viikolla, ja nyt pitäis sitten lähteä maailmalle.

Onkos täällä ketään muita ketä on lähdössä/ ollut joskus palvelemassa Yk-joukoissa? Itse olin Libanonissa v.2000-2001.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse lähtisin, jos se vain olisi mahdollista tässä elämäntilanteessa, ei vaan ole. Mieti kuitenkin ensin kuinka kovasti haluat lähteä, mieti sitten mikä mahtaa olla tyttöystävän reaktio. Onko hän ollut tietoinen sun aikeista lähteä tai siitä että sitoumus on voimassa? Jaksaako odottaa? Naiset on monesti sellaisia näissä jutuissa, että ensin luvataan kaikkea, mutta esim. kahdeksan viikon kiinniolon jälkeen alkaa tehdä tiukkaa kun miestä ei näy. Hintana tuolle reissulla kun saattaa olla parisuhde. Se on aina mahdollista.

Toinen juttu mitä kannattaa miettiä on se, että mikä on mahdollinen toimintatapa tuolle porukalle. Olet ollut aiemmin lipskeissä ja uskoisin, että ne vanhat hyvät ajat ominen vapauksineen ja tapoineen voi unohtaa. Tulossa on ehkä enemmän Kosovo-tyyppistä, jopa Eritreaan verrattavissa olevaa säätämistä. Irkku-yhteistyö varmasti vaikuttaa tähän. Ja ehkä suunta on muutenkin menossa siihen varuskuntamaisempaan tapaan.

Näin jossain tän tulevan Libanon porukan komentajan haastattelun ja hän ilmoitti, että koulutuksessa tullaan ensin keskittymään sotilaallisiin perusasioihin...Sehän sisältää paljonkin, mutta tuleepa vain tiettyjä mielleyhtymiä tuosta:jahas: Suomalaisia on aina kehuttu ammatillisesti, mutta parannettavaa on kuulemma sotilaallisessa käyttäytymisessä ja ulkoasussa. Ja tottahan tuo osin onkin. Mutta uskoisin, että haasteellinen missio tuosta tulee, eikä sieltä välttämättä vuodessa suomalaisia kokonaan kotiuteta.

ps. Ja maltatko olla alueella pelkät puoli vuotta, jos tarjotaankin jatkoja jopa 14kk asti?....

Tämä porukka lähtee sinne rakentamaan ja raivaamaan. Eli ei tarvitse kykkiä pykälässä paljoa. OPV on varmaan rakennusmies?

Olishan tuo hieno kokemus päästä, mutta ei niillä oo tarvetta perus korpeille. Kuulemma 800puhelua tullut niksulaan...

Itse miettisin tarkoin. Nyt kohde taitaa olla sellainen, että myös rauhanturvaajien joukosta joku (tai jotkut) saavat luodista/sirpaleesta.

Jos et ole vakaumuksesi (eli haluat todellakin auttaa) vuoksi sinne lähdössä, niin saat sen auton/mp:n varmaan helpomminkin hankittua. Antaa niiden siellä Lähi-Idässä hoitaa omat ongelmansa.

jes, olen ollut jne...
Balkanin helmessä eli Kosovossa vietin ikimuistettavan vuoden:rock:
ja lähtisinkin jos otettais...:D
ja ei olisi pikkupalleroa ja avokki kotosalla..
no katsotaan tulevaisuudessa uudestaan..;)

:offtopic:

Tietääkö kukaan että rauhanturvaajana olisi ollut joskus spade-au? vai miten siellä syödään ja kuka ne safkat tekee?

En ole hakemassa mutta mielenkiinnosta kyselen... :rolleyes:

Kyllähän siellä varmaan joskus joku spade-au on ollut, mutta yleensä ne kokit siellä on kokkeja suomessakin... Ja, tulee ikävä niitä sapuskoja.. meillä ainakin Kosovossa oli kokit ihan ykkösiä. Aropose vielä niin.. nam!

itse olen ollut kaksi kertaa Kosovossa keittäjänä...
Ja tuossa jokin aika sitten soittettiin Niksulasta ja kysyttiin halukkuutta lähteä Libanoniin.. Vastasin Kyllä.. :D

Tuli eilen soitto ja annettiin vuorokausi aikaa miettiä, että lähdenkö ens tiistaina koulutukseen ja sieltä Libanoniin rauhanturvaajaksi.

Itse en ole vielä päättänyt lähdenkö vai en, täytyy vähän lisää miettiä. Tuli tyttöystävän kanssa muutettua yhteen viime viikolla, ja nyt pitäis sitten lähteä maailmalle.

Onkos täällä ketään muita ketä on lähdössä/ ollut joskus palvelemassa Yk-joukoissa? Itse olin Libanonissa v.2000-2001.

Eikös ne oo puolen vuoden soppareita mitä tälle reissulle tehdään miehistön osalta? Se aikahan menee ku siivillä, nyt varsinkin siellä voisi kuvitella olevan (oikeaakin) tekemistä ja reilusti sisältöä päiväohjelmaan..?

Itte oisin kyllä lähtenyt Libanoniin, jos ois reissua tarjottu (ja ollu sitoumus voimassa). 2000-2001 olin siellä minäkin. Hieno maa, IMO.

Kaveri on Kosovossa parhaillaan ja kesä on mennyt pääasiassa rajatonta rusketusta ottaessa. Saas nähdä mitä nyt tekee, kun ei aurinko enää paistele.

oli juttua lehdessä, että kiistelevät päivärahan määrästä...
on kuulemma maximissaan Afganistanin luokkaa, eli n.57€/vrk...
mutta voi olla Kosovonkin tasolla, eli n.32€
MIELESTÄNI pitäis saada enemmän Libanonissa, kuin Kosovossa ja muutkin jotka ovat siellä olleet tietänevät saman...

Samaa mieltä. Ainakin alussa päivärahan tulis olla korkeampi, sillä alussa voipi ne olosuhteet olla karumpaa luokkaa, ennenkuin on leiri pystyssä. Mutta ajan kuluessa se päiväraha varmasti laskee, jos turvallisuustilanne pysyy vakaana. Afganistanissa riskit on koko ajan korkeella ja nykyään tuntuu tahti vaan kiihtyvän, siksi tuo yli viiskymppiä on kohtuullinen. Lisäksi jo pelkkä meneminen Afganistaniin ja paluu sieltä on melko työlästä. Lennot kestää yli kymmentä tuntia minimissään ja varsinkin lähtö sieltä on monesti melko epävarmalla pohjalla, sääolosuhteet, sisäiset kuljetukset yms. Libanon on kuitenkin melko lähellä ja todennäköisesti alkavat käyttämään sinivalkoisia siipiä huoltolennoissa, jota taas A-maassa ei ole käytössä.

Khyyll.. päiväraha pitää olla kunnossa aloituksessa. ei siellä ole mitään kun äijät menee sinne. Sama tai korkeampi kuin Afgoissa. Kosovossa on ihan supa oltavat

Khyyll.. päiväraha pitää olla kunnossa aloituksessa. ei siellä ole mitään kun äijät menee sinne. Sama tai korkeampi kuin Afgoissa. Kosovossa on ihan supa oltavat

totta ja sai vielä kaupantekijäisiksi HYVÄN RUSKETUKSEN....:rock:

poislukien ne kahakat vuonna 2004 alkuvuodesta jolloin oli säpinää...

Ite lähössä sinne,pikkasen on jännitystä ilmassa jo vaikka melkein kuukausi lähtöön.Niin ja ekalle reissulle ollaan menossa.Tuo päivärahan muodostuminen ihmetyttää jos se tulee olemaan Kosovo tasoa kun kuuntelee juttuja olosuhteiden eroista jne.

kait ne tällä viikolla tekee päätöksen tuosta päivärahasta..
tuskin tulee olemaa paljoa isompi kuin Kosovossa..Vaikka teltta majoitus tuleekin tutuksi..veikkaisin että joku 40€ on rahan suuruus jos sitäkään :(

Suomalaista rauhanturvaajaa ammuttu Afganistanissa
Julkaistu: 21:07

Päivitetty: 22:08

Suomalainen rauhanturvaaja on haavoittunut ampumavälikohtauksessa Pohjois-Afganistanissa.

Loukkaantuminen tapahtui Aybakin piirikunnassa tänään noin klo 17.50 Suomen aikaa. Haavoittuneella ei ole välitöntä hengenvaaraa.

Pääesikunnan mukaan kuusi rauhanturvaajaa oli harjoittelemassa pimeätoimintaa, kun kaksi tai kolme aseistettua ihmistä avasi tulen rauhanturvaajia kohti.

Haavoittunutta rauhanturvaajaa hoidetaan saksalaisessa kenttäsairaalassa Mazar-e-Sharifissa, kertoi everstiluutnantti Reima Helminen illalla.

Hänen arvionsa mukaan pimeäharjoituksessa mukana olleet rauhanturvaajat olivat kaikki suomalaisia.

Rauhanturvaajien asema Afganistanissa on ollut viime kuukausina vaikea. Viimeksi suomalaiset rauhanturvaajat joutuivat tulitaistelun keskelle Afganistanissa syyskuun puolivälissä.

Silloin kuusi suomalaista joutui keskelle paikallisen sissipäällikön ja Afganistanin armeijan joukkojen välienselvittelyä. Mukana oli myös ruotsalaisia rauhanturvaajia. Välikohtauksessa ei tuolloin haavoittunut kukaan.

Suomi päätti perjantaina pitää rauhanturvaajansa maassa toistaiseksi. Maan kiristynyttä tilannetta käsiteltiin hallituksen ulko- ja turvallisuuspoliittisen valiokunnan ja presidentin yhteiskokouksessa perjantaina.

HS–STT
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Suomalaista+rauhanturvaajaa+ammuttu+Afganistanissa/1135222012985

"LIBANONIIN PORRASTETTUA PÄIVÄRAHAA
Libanoniin lähteville suomalaisjoukoille maksetaan ensi alkuun 40 euron suuruista päivärahaa. Pääesikunta ja puolustusministeriö päättivät päivärahoista perjantaina.
Ammattijärjestöjen näkemys oli, että päivärahan pitäisi olla ainakin alkuvaiheessa samaa tasoa kuin mitä nykyisellään maksetaan Afganistanissa. Siellä maksetaan suurinta päivärahaa, 52,75 euroa palvelusvuorokaudelta.
Päiväraha Libanonin Unifil-operaatiossa on 40 euroa neljän kuukauden ajan, jonka jälkeen määrä laskee kolmeksi kuukaudeksi 35 euroon. Operaation loppuajan päiväraha on 31,96 euroa.
Korotettua päivärahaa perustellaan paikallisilla palvelusoloilla kuten majoituksen tasolla. Summiin ollaan valmiita tekemään tarkistuksia, jos Libanonin turvallisuustilanne tai palvelusolot eivät kohene odotusten mukaisesti.
Pienimmillään kriisinhallintatehtävissä maksettava päiväraha on 27,75 euroa."

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom