Rauhanturvaajaksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Core
  • Aloitettu Aloitettu
Eräs kaverini pyrkii todennäköisesti rauhanturvaajaksi ja siitä on käyty todella kova väittely pääsekö hän vai ei..
Taustana on puolen vuoden varusmiespalvelus ( auk menossa mutta palvelus lyhennettiin hyvällä syyllä) ja sotilaspassissa ei ole kuin välttävä / välttävä arvosanoina.
Ymmärtääkseni ilman mitään "erikois" koulutusta ei muuta vaihtoehtoa ole kuin norm. jääkärin pesti yk-hommissa? ..ja tähänkin on hakijoita varmaan monin kerroin kuin tarvittaisiin, onko neuvoja tilanteeseen?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Molemmissa tapauksissa edellytetään muun muassa hyvää fyysistä kuntoa ja terveyttä, luonteen tasapainoa, kykyä sietää henkistä painetta, yhteistoimintakykyä, kohtuullista englannin kielen taitoa sekä moitteettomia elämäntapoja. Lähde mil.fi

Jos palvelus on lyhennetty puolen vuoden mittaiseksi niin voisi olettaa, että jokin noista ei täyty.

Katoitko tänään uutiset? Niiden mukaan rauhanturvaajilla myös mahdollisuus "työsuhdetoosaan". Toisaalta siihen ollaan nyt puuttumassa, onneksi. Ollut kyllä tosi sikamaista toimintaa siellä Kongossa. Onneks siellä ei varmaan ole suomalaisia turvaajia.

Elchubagabra sanoi:
Katoitko tänään uutiset? Niiden mukaan rauhanturvaajilla myös mahdollisuus "työsuhdetoosaan". Toisaalta siihen ollaan nyt puuttumassa, onneksi. Ollut kyllä tosi sikamaista toimintaa siellä Kongossa. Onneks siellä ei varmaan ole suomalaisia turvaajia.
Miten se on sikamaista? Siis jos toosa on itse hommassa mukana omasta tahdostaan tietenkin.

Janne sanoi:
Miten se on sikamaista? Siis jos toosa on itse hommassa mukana omasta tahdostaan tietenkin.

Ois pitänyt heti kertoa tarkemmin taustoja, sori. Siellä Kongossa on rauhanturvaajat raiskanneet naisia. Nuorin raiskatuista 13-v. Sitten ovat suojelua ja ruokaa vastaan kiristäneet seksiä paikallisilta naisilta. Ei niillä siis mimmikaverit ollut mukana siellä.

Missukka sanoi:
Ihanaa sanoa naista toosaksi. Toivottavasti minustakin ajatellaan niin. Uuups, offtopic, tuntui vaan niin ihanan herttaiselta.

Ainakin mun nuoruudessa toosalla EI tarkoitettu naista, vaan naisen jalkoväliä..

Shamrock sanoi:
Ainakin mun nuoruudessa toosalla EI tarkoitettu naista, vaan naisen jalkoväliä..

Viimeksi kun näin, se jalkoväli oli kiinni naisessa.. Voipi olla tietysti että asiat ovat muuttuneet sen jälkeen. :)

Jii82 sanoi:
Ymmärtääkseni ilman mitään "erikois" koulutusta ei muuta vaihtoehtoa ole kuin norm. jääkärin pesti yk-hommissa? ..ja tähänkin on hakijoita varmaan monin kerroin kuin tarvittaisiin, onko neuvoja tilanteeseen?

Kyllä "erikoiskoulutuksen" saaneetkin joutui tekemään niitä norm. jääkärin hommia, eli pykälää, paavoa, keittövuoroja ynnä muuta asiaan kuuluvaa. Tehtävät tietysti riippuu sijoituspaikasta.

Ainoa neuvo tilanteeseen on että kaveri hakee ja jos pääsee niinisaloon, skarppaa siellä parhaansa mukaan että pääsis reissuun. Kokemisen arvoinen juttu, ehdottomasti.

Onko OLEMASSA mitään tapaa saada omaa ääntä kuuluviin noissa hakuhommissa, tai jotain haastattelua tai soittaa jollekkin että se kaverin paperi ei lennä suoraan roskikseen kun katsotaan kohdat sotilaspassista ja palveluksen kestosta..???
Niinisaloon pääseminen olisi varmaan jo puoli voittoa, mutta kun kyseessä on ihminen joka todella on terveellä tavalla kiinnostunut rauhanturvaamisesta

(ja syy minkä takia palvelus lyhennettiin ei minun mielestä ole verrattavissa missään vaiheessa elämäntapoihin tms. fyysinen "vamma" ..tai tarkemmin loukkaantuminen palveluksen alussa johti siihen päätökseen ylemmältä taholta)

ja hoitaisi hommansa kunnialla siellä. :rock:

Jii82 sanoi:
Onko OLEMASSA mitään tapaa saada omaa ääntä kuuluviin noissa hakuhommissa, tai jotain haastattelua tai soittaa jollekkin että se kaverin paperi ei lennä suoraan roskikseen kun katsotaan kohdat sotilaspassista ja palveluksen kestosta..???
Ei. Hakemuksen hylkää automaattisesti mm. seuraavan kohdan täyttyminen: varusmiespalveluksen arvostelu alle 3 (tyydyttävä/tyydyttävä)

Noista ei poiketa, eikä mitään hotlineä ole johon voisi soittaa ja marista itseään sisään. Miettikää nyt hetki mitä siitä tulisi jos kaikki 3000+ hakijaa olisivat soittelemassa jollekin valintaupseerille ja kitisemässä pääsyä palvelukseen vaikka vaatimukset eivät täyty. Eihän siitä mitään tulisi.

Niin ja se kielikoe täytyy olla tehtynä vaadituissa paikoissa. Se on kuulemma simppeli, mut esim. englannin kielen virkamiestutkinto ei kelpaa...
Kuntotestaus on haussa edessä viimeiseksi. Siellä varmistetaan, että ollaan samassa kunnossa kuin papereissa lukeepi.

ToughGrip sanoi:
Niin ja se kielikoe täytyy olla tehtynä vaadituissa paikoissa. Se on kuulemma simppeli, mut esim. englannin kielen virkamiestutkinto ei kelpaa...

Pienessä kielitutkinnossa riittää keskitason tutkinto, joka sekin omalla tavallaan on kuitenkin kattavampi kuin YO-kirjoitusten vastaava, siinä on mm. puhutun kielen arviointi. Jostain syystä pitää myös osata kirjallisesti jotain erikoisia sanontoja joita ainakaan jenkit eivät paljoa viljele. Arvosanaksi sinänsä on helppo saada maksimipisteet mutta itse koe ei silti ole maailman helpompia.

Kielitutkintoja järjestetään eri puolilla kaupunkeja pari kertaa vuodessa ja se on maksullinen.

Elchubagabra sanoi:
Ois pitänyt heti kertoa tarkemmin taustoja, sori. Siellä Kongossa on rauhanturvaajat raiskanneet naisia. Nuorin raiskatuista 13-v. Sitten ovat suojelua ja ruokaa vastaan kiristäneet seksiä paikallisilta naisilta. Ei niillä siis mimmikaverit ollut mukana siellä.
Hmm.. Ehkä hieman muuttaa asiaa sitten. Mä luulin että huorista oli puhe. Tollanen pistää jo vihaksi.

Ja se toosa juttu nyt oli läppää, eli läviskää eli läpänderiä.. Ööh, siis :nolo:

Mitäs vikaa on kutsua tussua toosaksi? Kyllä mä ainakin kavereiden kanssa aikoinaan lähdettiin risteilyille hakemaan sitä toosaa. :D

naksu sanoi:
Mitäs vikaa on kutsua tussua toosaksi? Kyllä mä ainakin kavereiden kanssa aikoinaan lähdettiin risteilyille hakemaan sitä toosaa. :D

Ei siinä minunkaan mielestä mitään vikaa ole. Yhtä nätti sana kuin vaikkapa "pinppi". Jos kansanedustaja pitää paitaa missä lukee "vittu haisee hyvälle" tjsp. niin tuskin kukaan voi "toosa" sanasta vetää hernemaissipaprikoita nenään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom