Rauhanturvaajaksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Core
  • Aloitettu Aloitettu
naksu sanoi:
Mitäs vikaa on kutsua tussua toosaksi? Kyllä mä ainakin kavereiden kanssa aikoinaan lähdettiin risteilyille hakemaan sitä toosaa. :D
Sehän lähti liikkeelle raiskatuista naisista, niiden kutsuminen toosaksi on vähän eri kuin jos haet laivalta pillua joltain rumalta porilaiselta, joka on vapaaehtoinen seksiin kanssasi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
YK-joukkoihin.

En viitsinyt uutta thrediä aloittaa asiastani. Joten tämä saa kelvata.

Rauhanturvaajaksi pääsy on kiinnostanut tässä ainakin viimeiset 4 vuotta.

Armeijan kävin 2003 Kajaanissa. Olin taistelu-pioneeri eli 6kk mies.
Sotilaspassissa on kenttäkelpoisuus HYVÄ ja yleisarvostelu KIITETTÄVÄ.
Mutta p-kokeen tein vähän miten sattuu(pari ensimmäistä oikein ja loput väärin tahallaan) koska silloin aikoinani en halunnut olla armeijassa 6kk pidempään. Jälkeen päin ajateltuna siellä olisi voinut pidempään ollakin. Vaikuttaako tämä kovinkin pääsyyn rauhanturvaajaksi? Voiko tämän mahdollisesti tehdä uusiksi jos niikseen?

Niinisalossahan näitä ilmeisesti koulutetaan jälkeenpäin ketkä eivät ole käynyt valmiusjoukkokoulutusta jo armeija aikana?

Osaisiko joku sanoa onko minulla mitään mahdollisuutta päästä rauhanturvaajaksi?

Millaisella aikahaarukalla olisi mahdollista päästä tehtäviin?

Millaista fyysistä kuntoa vaaditaan rauhanturvaajalta ja muutkin vaatimukset kiinnostaa?

Olisiko kenelläkään tietoa millaisiin tehtäviin joutuisin pioneerikoulutuksella? Vai onko tällä väliä? Voiko itse vaikuttaa mihin tehtäviin joutuu?

Nyt olisi elämässäni oikea aika lähteä ulkomaille "töihin".

Toivottavasti joku tämän jaksaa lukea ja vastata. Kiitän mahdollisista vastauksista. :worship:

Jos vain mahdollista lähteä, suosittelen ehdottomasti.
Itse olin Yk-joukoissa 2000-2001 Etelä-Libanonissa.

Itse viihdyin todella hyvin ja auton kanssa sieltä lopulla kotiuduttiin. (huom. vaikka autoa en alunperin ollut hakemassakaan)

Hain ensimmäisen kerran yk-joukkoihin muistaakseni 1997, mutta tuolloin en saanut edes valmiussitoumusta allekirjoitettavaksi.

Toisella kerralla sitten tuli lappu kotiin ja sen allekirjoitin. Soittelin alkuvuodesta 2000 Niinisaloon ja kyselin vielä perään, että onko mahdollista päästä lähtemään. Koulutuksen alkuun oli tuolloin reilu 2vkoa.

Siinä sitten erään toimistovirkailijan kanssa keskusteltiin mahdollisesta työnkuvastani toimialueella ja sitten hän kysyi, että "oletko valmis lähtemään jos hän laittaa kutsun tulemaan koulutukseen?"

Pulssini tuon kysymyksen aikana taisi nousta suht korkealle, mutta sain lopulta sanottua että KYLLÄ!

Siinä hän sitten toivotti tervetulleeksi 2vkon kuluttua alkavaan koulutukseen.

Niinisalossa koulutus kesti n.4vkoa. Pirusti oppitunteja ainakin alkuun. Kuntotesti ei nyt mikään ihmeellinen ollut, Cooperi taitaa eniten painaa siinä. 2200m on rajana. Ihmeellistä kyllä oli se joillekin liian pitkä matka.

Loppujuhlassa kannattaa olla viinan kanssa tarkkana. Muistaakseni parille kaverille sanottiin sen illan jälkeen, että ei tartte lähteä.

Ei muuta kuin hakemus sisään ja reissuun.

Loppujuhlassa kannattaa olla viinan kanssa tarkkana. Muistaakseni parille kaverille sanottiin sen illan jälkeen, että ei tartte lähteä.
Aika pirun ovelaa muuten! Oliko viä oikein ilmaset viinat ja katottiin miten jätkät osaa ottaa?

Muakin toisaalta kiinnostais, upseerismiehenä kun palkkakin olis ihan mukava... :)
Tosin pääseminen taitaa olla vielä vaikeampaa?

Aika pirun ovelaa muuten! Oliko viä oikein ilmaset viinat ja katottiin miten jätkät osaa ottaa?

Muakin toisaalta kiinnostais, upseerismiehenä kun palkkakin olis ihan mukava... :)
Tosin pääseminen taitaa olla vielä vaikeampaa?

Eipä ollut tuota loppujuhlaa enää Kosovon rotaatiokoulutuksessa 03, mutta vapaa käynti upseerikerholla oli, piti vaan kuitata nimi listaan... hmm..

Enemmän merkkaa se mikä ammatti siviilissä on, kuin se missä palvellut intissä. Tietenkin hyvin suoritettu intti auttaa asiassa

Terveisiä kosovosata. Kolmisen kuukautta palveltu ja yhdeksän olisi jäljellä :)

Aika paljon ainakin kosovoon pääsi ihan normi 6kk miehiä. Siellä oli siviilikoulutukselta kokkia ja metallimiestä ihan perus duunareita melko paljon. Koulutus kesti Porin Prikaatissa sen kaksi viikkoa ja se oli melko tiivis paketti aamulla kuudelta ylös ja illalla kuudelta noin takaisin kasarmille. Hyvä koulutus, parisen kertaa käytiin ampumassa sun muuta. Kuntotestit ovat melko naurettavat cooper 2200m, sitten perus lihaskuntotesti eli vatsat, punnerrukset sun muut :) Koulutuksessa katsotaan sitten aika paljon että minkälainen mies sitä oikein on. Meillä oli muutama kaveri jotka hermoilivat jo koulutuksessa niin heille ilmoitettiin että ei tarvitse lähteä. Aseitten räpläämisestä on melko monta kaveria edellisissä koulutuksissa lähtenyt pois. Järki päässä koulutuksessa niin kaikki menee ok.

Itse kävin armeijan tossa 2/05 PorPr 2.pionk siellä 12kk ja alle vuosi niin tuli soitto kosovoon.

En viitsinyt uutta thrediä aloittaa asiastani. Joten tämä saa kelvata.

Rauhanturvaajaksi pääsy on kiinnostanut tässä ainakin viimeiset 4 vuotta.

Armeijan kävin 2003 Kajaanissa. Olin taistelu-pioneeri eli 6kk mies.
Sotilaspassissa on kenttäkelpoisuus HYVÄ ja yleisarvostelu KIITETTÄVÄ.
Mutta p-kokeen tein vähän miten sattuu(pari ensimmäistä oikein ja loput väärin tahallaan) koska silloin aikoinani en halunnut olla armeijassa 6kk pidempään. Jälkeen päin ajateltuna siellä olisi voinut pidempään ollakin. Vaikuttaako tämä kovinkin pääsyyn rauhanturvaajaksi? Voiko tämän mahdollisesti tehdä uusiksi jos niikseen?

Niinisalossahan näitä ilmeisesti koulutetaan jälkeenpäin ketkä eivät ole käynyt valmiusjoukkokoulutusta jo armeija aikana?

Osaisiko joku sanoa onko minulla mitään mahdollisuutta päästä rauhanturvaajaksi?

Millaisella aikahaarukalla olisi mahdollista päästä tehtäviin?

Millaista fyysistä kuntoa vaaditaan rauhanturvaajalta ja muutkin vaatimukset kiinnostaa?

Olisiko kenelläkään tietoa millaisiin tehtäviin joutuisin pioneerikoulutuksella? Vai onko tällä väliä? Voiko itse vaikuttaa mihin tehtäviin joutuu?

Nyt olisi elämässäni oikea aika lähteä ulkomaille "töihin".

Toivottavasti joku tämän jaksaa lukea ja vastata. Kiitän mahdollisista vastauksista. :worship:

Käsittääkseni sinulla pitäisi olla ihan hyvät saumat ulkomaille pääsyyn...
Itse palvelin samana vuonna kuin sinäkin ja vieläpä samassa paikassa, tosin tulin käyneeksi samalla myös AUK:n. Sotilaspassini ei nyt mikään erityisen kiitettävä ollut, muttei huonokaan.
Noin puolitoista vuotta sitten laitoin hakemukset rauhanturvaajaksi, kun sattui jossain silmään se niiden rekrytointihakemus. Viime itsenäisyyspäivän aattona sitten tuli postissa ilmoitus, että minut on valittu kriisinhallintavalmiuteen. Aikaa kului ja olinkin jo kerennyt unohtamaan koko asian, kunnes sitten eilen tuli puhelu puolustusvoimien kansaivälisestä keskuksesta, että olisinko edelleen käytettävissä. Palveluspaikka olisi Kosovo (huoltokomppania/varastomies) ja lähtö olisi marraskuussa. Sitä ennen pitäisi tosin käydä vielä jossain testissä/autokoulussa tai joissain vastaavissa (en muista tarkkaan puhelun sisältöä, olin niin järkyttynyt tilanteesta :) ) Antoivat nyt maanantaihin asti aikaa miettiä.
Kovasti kiinnostaisi kyllä lähteä, mutta elämäntilanne on kuitenkin hieman muuttunut opiskelun jne. takia.
Eli anna mennä ja pistä paperit sisään. Varaudu tosin odottelemaan hetki.

täälläkin on rauhanturva keikka poltellu jo pitkään, ja ihan heti lähden jos vain kutsu tulee!
Mut kuten edellä olikin jo kysytty: kuin vaikee on keikalle päästä res.vänskänä!?
Ymmärtääkseni upseereista on sinne aika kovasti tarjontaa.. ja jos miettii että siellä on kuitenkin kantahenkilökuntaa sekä valmiuskoulutuksensa(FRDF) jo saaneita upseereita täyttämässä samoja vakansseja.. niin vaikuttaa siltä ettei oikein hyvältä vaikuta!:itku:
vai olenko antanut itseni ymmärtää ihan päin persiistä?

Jos sulla on res.ups. koulutuksen lisäksi korkeakoulututkinto / vast. niin reissuun pääsyn luulisi helpottuvan kummasti, tiettyihin tehtäviin tarvitaan nimenomaan jonkin tietyn siviilikoulutuksen saaneita ihmisiä. Tilannepäivystäjiksi ja joukkueen varajohtajiksi hakijoita on sitten varmaan aika lailla enemmän, ja sinne ilmeisesti otetaan enempi skvj- koulutettuja ressuja. Kannattaa käydä katsomassa osoitteesta www.fincent.fi kohta kriisinhallintatehtäviä, sieltä löytyy vastaus moneen kysymykseen. Niin ja reservin upseereiltahan vaaditaan nykyään englannin kielen yleisestä kielitutkinnosta vähintään 3-taso, eli se on syytä olla suoritettuna kun papereita sisään laittelee.

ihan varmasti korkeakoulututkinnosta olis hyötyä, mut sitä ei ollu tarkoitus ainakaan vielä alkaa hommaan.
tilannepäivystäjäksi sitten todennäköisesti otetaan nuo FRDF-tj/tas vänskät, ja vartio jojoiksi FRDF-kivääri upseerit, tai kantahenkilökuntaa!?
Onkohan vaikutusta jos on reservissä toiminut/toimii turvallisuus alalla?
Pääsisköhän sitä sillä verukkeella johonki vartiokomppaniaan keikalle?
summasummarum: paperit sisään ja parin kk:n päästä soittoa perään, kai se sieltä selviää mitkä ne mahdollisuudet reissuun on!

ns. tike topit (tilannepäivystäjät) on vähintään vänrikkejä.

Onkohan vaikutusta jos on reservissä toiminut/toimii turvallisuus alalla?

On, todennäköisesti "pääset" tiedustelukomppaniaan.

Pääsisköhän sitä sillä verukkeella johonki vartiokomppaniaan keikalle?

Sekin mahdollisuus on olemassa.

summasummarum: paperit sisään ja parin kk:n päästä soittoa perään, kai se sieltä selviää mitkä ne mahdollisuudet reissuun on!

väittäisin että siitä soittelusta ei ole mitään hyötyä!

että näin...

Toi että on toiminut turvallisuus alalla ei todellakaan tarkoita sitä että pääsee tiedustelukomppaniaan. Kyllä sinne pitää sentään jonkinlaisia näyttöjä olla esim. utti tai jokin muu tiedustelukoulutus takana.

Tilannepäivystäjät ovat vähän mitä ovat arvoiltaan. Komppanian omissa tilannekeskuksissa ne ovat ihan normi alikessuja ja sitten mitä ylemmäs mennään niin sitä isompi arvo. Tietysti mitä isompi tilannekeskus niin sitä vaikeampi päästä.

Näin ainakin Kosovon suunnalla... :)

kiitoksia vain arvon herroille vastauksista!
mut niinkuin epäilinkin, noita operaatioiden ja rotaatioiden välisiä eroja on niin maan pirusti.. toinen kehottaa soitteleen ehdottomasti parin kuukauden päästä perään, jotta todellinen halukkuus reissuun ilmenee valitsijoille. Toisen mielestä valitsijaupseeri taas vittuuntuu, jos sille soittelee!
Ei auta muu kuin luottaa että ammattitaito joko elektroniikka-, tai turvallisuus ja vartiointi alalta saa sen tsto upseerin vakuuttumaan meikäläisen kyvykkyydestä:D

Ei auta muu kuin luottaa että ammattitaito joko elektroniikka-, tai turvallisuus ja vartiointi alalta saa sen tsto upseerin vakuuttumaan meikäläisen kyvykkyydestä:D

kannattaa käyttää sitä elektroniikka taitoo hyväksi ja hakea viestijoukkueeseen!

Niin.. tike ku tike.. ainaki hq & log coy tikessä taisi kaikki olla vähintään vänskiä!

Tuskin turvallisuusalan koulutuksella ainakaan huoltokomppaniaan mennään!?? vai mitä hä!?
mutta onhan jääkärikomppaniatkin olemassa!

Tuolta lisää tietoa www.holkkari.net

Itselläkin tuli inttiaikoina tehtyä "huonoja" valintoja palvelusajan ja paikan suhteen, niin pakko tasoittaa tilannetta rt-hommilla. 1/08 rotaatioon haen näillä näkymin, mikäli vaan opinnot antavat myöten.

Kannattaa laittaa siihen tehtävätoiveeseen tilannekeskuspäivystäjä, niin voi olla vähän paremmat mahikset päästä. Taikka sitten "kaikki käy". Kannattaa panostaa siihen hakemukseen ja cv:hen kunnolla. En usko että kovin paljoa kannattaa pommittaa puhelimella siihen suuntaan? :) Mielummin tekee cv:n ja hakemuksen semmoseks, että näkyy selvästi halu päästä operaatioon.

Jos ei ole valmareissa käynyt inttiä, niin varmasti on jonkin verran vaikeampi päästä ellei ole siviilissä hommattu johonkin tehtävään sopivaa koulutusta.

Onko muuten täällä muita, jotka olisi nyt seuraavaan kosovon rotaatioon tulossa? Itellä jääkärikomppania kutsuu, jos ei koulutus- ja valintatilaisuudessa mitään ihmeempää ilmene.

kiitoksia vain arvon herroille vastauksista!
mut niinkuin epäilinkin, noita operaatioiden ja rotaatioiden välisiä eroja on niin maan pirusti.. toinen kehottaa soitteleen ehdottomasti parin kuukauden päästä perään, jotta todellinen halukkuus reissuun ilmenee valitsijoille. Toisen mielestä valitsijaupseeri taas vittuuntuu, jos sille soittelee!

No minun syyni soittaa Niinisaloon ja kysyä mahdollisesta pääsystä koulutukseen oli se, että olin päättänyt jonnekin ulkomaille lähteä ja RT-hommien lisäksi mielessä oli käynyt lähtö kielimatkalle Jenkkeihin.

Opiskelupaikankin olin jo katsonut valmiiksi, minne olisin lähtenyt ja olin kielimatkaa järjestävään tahoonkin ollut jo yhteydessä. Ilmoitin tuonne kielimatkaa järjestävälle taholle, että olen hakenut RT-joukkoihin, joten en voi vielä varata/maksaa matkaa. Joten päätin varmistaa sen soittamalla Niinisaloon ja kysyä onko minulle tulossa kutsua koulutukseen ennen kuin maksan suht hintavan kielimatkan. Ja se puheli meni niin kuin aikaisemmassa viestissä kirjoitin. Joten päätökseni oli jättää kielimatka väliin ja lähteä rauhanturvaajaksi.

Sitä päätöstä en kadu. (Huom.äiti oli tuolloin eri mieltä päätöksestäni)

kannattaa käyttää sitä elektroniikka taitoo hyväksi ja hakea viestijoukkueeseen!

Niin.. tike ku tike.. ainaki hq & log coy tikessä taisi kaikki olla vähintään vänskiä!

->HQ & Log Coyn Tikeä eli SYSCONia hoitaa Viestijoukkue, kaikki ukot vuorollaan. Sotilasarvolla ei mitään tekemistä asian kanssa.
T:tällä hetkellä alhaalla (Kosovon maakunnassa) oleva

->HQ & Log Coyn Tikeä eli SYSCONia hoitaa Viestijoukkue, kaikki ukot vuorollaan. Sotilasarvolla ei mitään tekemistä asian kanssa.
T:tällä hetkellä alhaalla (Kosovon maakunnassa) oleva

Onko sysconista tullut tilannekeskus?! epäilyttää vähän!
aikaisemmin syscon ei ainakaan esim. seurannut operatiivistä liikennettä!?
Ja viestijoukkueestakaan ei sysconia hoitanut ainakaan aikasemmin muut kuin tietoliikenne- ja keskusryhmät.. päivä aikaan oli kaverina muiden ryhmien miehitys!?

tietenkin voi olla että käytäntö on muuttunut!?

T. ex syscon chief :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom