Rauhanturvaajaksi??

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kyttä
  • Aloitettu Aloitettu
Onko kenelläkään kokemuksia hakemisesta?tai onko joku ollut rauhanturvaajana jossain päin maailmaa??Muutama ns.tuttu on ollu ja ne on ainakin kehunu että on hieno kokemus!!joten on käynyt mielessä että hakisi tuohon hommaan!!Onko mahdollisesti muita kohtalotovereita keitä kiinnostaa kyseinen homma??

Jos on kokemuksia,niin kertokaa ihmeessä??

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tervetuloa :) suosittelen hakemaan jos vaan kiinnostaa. Eipähän tarttee ainakaan miettii sitten vanhempana etä ois pitänyt mutta kun ei.

Baarissa aika moni tulee jutteleen että oli mullakin paperit ja olisin hakenut jos...

Suositan.

Itellä 3 reissu menossa jo. Aikaisemmin Libanonissa, Afganistanissa ja nytten Kosovon operaatiossa mutta Makedonian ja Kreikan puolella :D

Viititkö Torsti kertoa vähän sun arjesta siellä? Mitä kaikkea sun tehtäviin kuuluu?

No tämä reissu ei kyllä sit mitään rauhanturvaamista enää mutta kerronpa kuitenkin :D

Täällä nykyään hommailen kaikkiin pataljoonan ajoneuvoihin tarvittavat varaosat. Teen ostokyselyitä ja ostelen tavarat. Joka viikko olen 3 päivää Kreikan puolella ostelemassa varaosia ja pakkaamassa niitä kuljetusta varten. Paljon liikkuu rahaa joka tuo vastuuta mutta aika yksin hommaamista tää on. Eipä paljon ole asiaa tuonne Kosovon puolelle. Joka viikko tulee volkkarin mittariin noin 1000km eli auton ratissakin saa olla.

Mutta eipä voi valittaa kun saa lämmitellä vielä täällä ihan ilmaiseksi :) :D

oon kuullut et tosta hommasta sais aika hyvin liksaa,pitääkö paikkansa?
et ei ihan turhaan henkeänsä vaaranna..
pirun mielenkiintoiselta kiinnostaa kyllä muutenkin..

Libanonissa olin puol vuotta korjaamolla autoja korjailemassa :)
Siitä sain sitten ylennykesen ja lähdin muiden maiden rauhanturvaajille opettaan autolla ajoa ja suorittamaan autojen katsastuksia :)
Ne muut maat oli sit Irlanti, Intia, Fidji tai miten se kirjoitetaan,jne... eksoottista oli ja monia kivoja tilanteita tuli vastaan.

Afgoissa olin siinä eka porukassa oikeestaan ajoneuvovastaavana mutta tulihan noi kaikki muutkin hommat siinä hoidettuu. Siis leirin rakentaminen ja kaikenlainen hyvinvointikin :)

Ei tää palkka oo ees kohtuullinenkaan. Mutta jos sulla ei Suomessa ole mitään duunia niin kyl täällä silloin hyvin hankkii. Ja jos ei oo ibanoita eikä asuntoo niin ilmanmuuta kannattaa se auto tai moottoripyörä ostaa reissulta. Se on ns palkanlisää. Muuten ne rahat menee ryypätessä lomilla :)

Eikä täällä tarttee henkeensä vaarantaa. Suurin vaaratekijä on liikenne tai omat koheltamiset. Kuten kännipäissään vetää pyörällä tangon yli 3 salkovitsillä niskat taittaen. Tai kuten yksi surutapaus mikä täällä sattui hiukan aikaa sitten kun kaveri kuoli urheilusalille.

älkääkä kysykö sit et miksi se kuoli. Oli vissiin vaan kipeenä treenannut ja jokin petti. Osanottono hänen sukulaisilleen ja tutuilleen.

Kaksi kertaa olen ollut. Makedoniassa ja Kroatiassa sekä Libanonissa. Hienoja reissuja oli, vaikka ei aina siellä alhaalla siltä tuntunut. Monenlaisia hommia sai tehdä, vaikka molemmille keikoille lähdin kokiksi, mutta kummallakin kertaa homma muuttui aina jossain vaiheessa. Nykyään käsittääkseni hiukan meininki muuttunut ja omat kokemukseni alkavat olla hieman vanhentuneita, viimeisestä reissustakin kun alkaa olemaan aikaa jo 5 vuotta. holkkari.net ja http://www.fincent.fi/suomeksi/finmain.html sivuilta tietoa.

Tekis kyllä mieli hommata uusia kokemuksia... jos opiskeluiden jälkeen ei löydy duunia niin sitten vois miettiä. Olis kyllä kokemisen arvoinen, ei tarttis vanhana partana kiikustuolissa kiukutella, että miksei lähtenyt jos oli mahdollisuus.

Satakunnan kansassa oli ainakin ilmoitus että haku päättyy 12.11.-04!!!ja sit toukokuuhun mennessä tulee ilmoitus että kelpaako!!Mihin hommaan sinne kannattaisi hakea, kun olen käynyt kyllä sähkö-puolen, mutta työkokemusta alalta ei ole ja sit olen armeijassa käynyt spolm-kurssin hyvillä papereilla,mutta vain poliisit voivat hakea spol:ksi rauhanturvaus-operaatioon(mikäli olen oikein käsittänyt)!!!mutta onko tuo vartiojääkäri työ samanlaista kuin armeijan-spol touhu??siis vartioimista ja muuta sellaista??siinähän ainakin taulukkojen mukaan on paskin palkka mutta kokemuksiahan sinne lähdetään hakemaan!!!! :hyper:

No se on oikeestaan ihan sama mihin sitä hekee. Kyllä ne siellä Niksulassa päätää et mihin oot sopiva sitten :) Laita jokin sähköpuolen homma toiveeksi ja paperit laatikkoon niin eiköhän se vastaus joskus tuu :)

Nyttenhän onmahdollista vielä tulla tänne Kosovoon tai sitten ens vuoden alusta mennä tuonne Bosniaan. Eritrea loppuu tänä vuonna ja Afgoihin otetaan mielellään CIMIC kurssin käyneet.

Ja se haku ei oikeestaan pääty milloinkaan vaan uolivuosittain on rotaatiot niin se lähtö vaan siirtyy sit. Mutta haku on oikeestaan aina avoin. Eli paperia koneeseen nitä joita kiinnostaa ja sit jos on erittäin halukas ja kiinnostunut niin soittaa vielä rotaatio sihteereille niin ne nostaa paperit pinkassa ylöspäin.

Tällee ohimennen siitä auto-jutusta!!!Mä oon kuullut aika monta eri versiota millai pitäis toimia, että pitää ostaa auto heti kun lähtee rauhanturvaajaks ja sen saa tuoda vasta kun hommat loppuu!!!Mikä mahtaa olla oikea menetelmä???

Autonhn ei tarttee olla sulla kuin 6kk ulkomailla käytössä ja sun ittes pitää olla 1 vuosi ulkomailla.

Mutta jos auton toimitusaika on esim 4 kuukautta niin melkeinpä sen joutuu heti jo ostaan kun reissuun lähtee. Nykyään voi käytännössä tuoda semmoisen auton ilman veroja jonka suomi hinta on noin 50000 eetua.

Mut tuommoinen auto maksaa verottakin yli 30000 euroa ja sitten jos vuoden aikana sä hankit noin 30000 euroa niin ei sitä rahaa jää silloin ees tupakkiaskiin jos meinaa sen vuodessa maksaa. :)

Tota mä vaan ajattelin et missä vaiheessa pitäis ostaa ja muuten nuo ajat et kuinka kauan täytyy olla käytössä ja niin edelleen!!!Murehditaan sitä maksu juttua sitten, jos sattuu edes pääsemään sinne koulutus vaiheeseen!!!Kiitoksia vastauksista!!! :worship:

Luni sanoi:
oon kuullut et tosta hommasta sais aika hyvin liksaa,pitääkö paikkansa?
et ei ihan turhaan henkeänsä vaaranna..
pirun mielenkiintoiselta kiinnostaa kyllä muutenkin..

Kosovossa ollaan parasta aikaa tiedusteluryhmän johtajana vänrikin nappuloilla:) Kohta on reissu puolessa välissä ja ihan jees keikka on ollut ainakin tähän asti. Tehtävistä ei ole luvallista juurikaan puhua, joten sanon vain että selvitellään kaikennäköistä laitonta toimintaa, aseisiin, huumeisiin ym. liittyen. Jos rahkeet antaa myöten, kannattaa rauhanturvaajakskyllä hakea. Kaikki on täällä ilmaista ja lisäravinteet halpoja jenkkien kaupassa. Treenimahdollisuudet on hyvät ja aikaakin treenaamiseen on pääsääntöisesti hyvin. Palkkatiedot löytyy Puolustusvoimien kansainvälisen keskuksen netti sivuilta. Itsellä on vaatiluokka 5, mikä tarkoittaa käytännössä noin 2500e palkkaa + n.990e verotonta päivärahaa päälle. Kuukaudessa jää käteen noin 2700e-2800e.

nimimerkki

verovapaa Subaru Impreza WRX tulossa :)

RikHard sanoi:
Samalla posella olin, vuosi vaan 1999.

Siinähän se oli Ett Taiben kylän reunalla ja siitä sitten lähettiin metullaa kohti,kun israeliin lomille mentiin.Näin kuvia jälkeenpäin ja kovasti oli 48 muuttunut.Esim oli sellaiset kivihäkkimuurit saanut joihinkin paikkoihin.Mun aikana ei ollut,kuin hiekkasäkki/kiviharkko viritelmät ylätorni väijypaikalle ja tien reunalla alaväijypaikka samalla systeemillä.Hyvä hampurilaispaikka oli tien toisella puolella,mistä oli mukava hakea purtavaa,kun ripulijalla paskaa teki mieli:)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom