Raudasta... tai sen puutteesta...

Osaakos joku neuvoa tyhmää...? kun Olettaisin oireitteni perusteella että voisi olla mahdollinen raudan puute.. väsymys,voimattomuus yms... ! ostin tuossa rautatapletteja apteekista että ihan kokeilisin olisko apu ongelmiini,mutta nyt sitten luin jostain että lisä rautaa ei saisi syödä ellei puutostila ole todettu verikoilla lääkärissä... (Tosin purkissa lukee että myös raudan puutostilan ehkäisyyn) joten tässä nyt kyselenkin uskallanko syödä vai lopetanko...? :eek: Onko muut syöny ihan oman tuntemuksien mukaan? ....

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Osaakos joku neuvoa tyhmää...? kun Olettaisin oireitteni perusteella että voisi olla mahdollinen raudan puute.. väsymys,voimattomuus yms... ! ostin tuossa rautatapletteja apteekista että ihan kokeilisin olisko apu ongelmiini,mutta nyt sitten luin jostain että lisä rautaa ei saisi syödä ellei puutostila ole todettu verikoilla lääkärissä... (Tosin purkissa lukee että myös raudan puutostilan ehkäisyyn) joten tässä nyt kyselenkin uskallanko syödä vai lopetanko...? :eek: Onko muut syöny ihan oman tuntemuksien mukaan? ....

Popsi pois vaan, ei ne sua tapa.

Niin toivotaan=D...Kysymykseni olikin juuri siksi että ei tarttis raahautua sinne lääkäriin mittautteleen mitn.. Nimenomaan siitä raudan liika saannista varoitellaan et jos mä nyt vedän sitä nassuun ja ne arvot onkin ihan ok että saanko mä nyt jonkun raudan yliannostuksen.. Ja kysymyksessä on nainen,pieni sellainen=D:D

Raudan liika-annostus ruoasta on epätodennäköistä, mutta rautatabletteja syömällä se on mahdollista. Rautaa ei periaatteessa sais syödä varmuuden vuoksi, mut en usko että se sulle tuhoja tekee jos sen yhen purkin popsit ja sitten elät taas ilman niitä jonkin aikaa. Ja tosiaan kantsii varmaan käydä tsekkauttaa ne veriarvot, niin tiedät missä menet. :)

Mä olen kuullut että liika raudan saanti aiheuttaa esim. ummetusta. Ja eikös se ole syynä myös liian paksuun vereen josta syystä jotkut miehet jóutuvat käymään säännöllisesti verenluovutuksessa?
En jaksa nyt googletella mutta etköhän löydä itsekin infoa haittavaikutuksista.

Eikö, muuten, pakkauksen mukana tullut sellaista paperista infoa jossa kerrotaan tuotteen vaikutukset, käyttötarkoitus ja liikakäytön oireet?

Heippa.. juu ohjeet tuli kyllä..ja siinä lukeepi että raudan puutteen ennalta ehkäisyyn ja raudan puutostilan hoitoon.. Et mietin et kun lukee tuo ehkäisyyn et vois syödä...? Äh en minä tiä =D.. :itku:

Suomalaisesta ruuassa pitäisi olla reilusti rautaa ja siksi lisäraudan syöminen on yleensä turhaa (oma hb oli viimeksi 182) ja jopa haitallista. Jos kuitenkin epäilet raudanpuutetta niin asia selviää verikokeilla. Naisilla tietysti on verenluovutusta kerran kuussa, joka itsessään laskee jonkin verran veriarvoja. Mutta ensin labrakokeeseen niin asiaan tulee varmuus.

Sen saa mitattua samalla kun käy luovuttamassa verta. Jos ei olekaan puutosta niin voi tehdä kansakunnalle palveluksen samalla.

Liikarauta elimistössä on haitaksi...jos epäilet anemiaa, niin olisi parempi käydä mittauttamassa arvot...koska todellisen anemian lääkitsemisessä ei välttämättä n. 10 mg rautatablettiannoskoot ole riittäviä...ja ominpäin otetut isot annokset, voivat taasen olla haitallisia, jos anemiaa ei olisikaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom