Rasvaprosentti alle 5... paljonkohan oikeasti?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HABA82
  • Aloitettu Aloitettu
Terveysmessujen yhteydessä mainostettiin, että sairaanhoitaja suorittaa siellä rasvaprosentin (ym.) mittauksia - pitihän siellä käydä. Mittaus tehtiin laitteella, johon syötettiin pituus, paino ja ikä, ja jota piti kevyesti puristaa kädet suoraan eteenpäin kohotettuina :rolleyes: Kuulemma siitä kulki kehoon jonkinlainen virta :D

Kaksi mittausyritystä tuottivat molemmat saman vastauksen: tulos viitearvojen ulkopuolella. Viitearvot olivat 5-50%. Mittauksen tehnyt "asiantuntija" selitti, että laite on luotettava, ja että tuloksen perusteella tarvitsisin lisää rasvaa sisäelinteni suojaksi :jahas:

Kyllähän minä odotin matalaa tulosta (posket ovat rasvan vähäisyyden vuoksi hieman kuopalla ja vatsasta jää sormien väliin vain iho) - siihenhän olen aktiivisesti pyrkinytkin. Alle viiden rasvat kuulostaa kuitenkin uskottavalta vain kilpakehonrakentajalle tai anorektikolle. Lihasta minulla on taatusti enemmän kuin yhdelläkään anorektikolla ja vähemmän kuin yhdelläkään itseään vakavissaan kehonrakentajaksi kutsuvalla :lol2:

Osaisiko joku kertoa luotettavan ja mielellään ilmaisen rasvaprosentinmittausmenetelmän? Onko joku saanut mainitsemallani epämääräisellä laitteella saman tuloksen ja sitten jollain muulla menetelmällä rasvaprosentiksi yli viisi?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Juu, ei noihin oo kauheesti luottamista. Ite oon ihan ok kireydessä ja kone sanoo kanssa samaa, eli siis alle 5% rasvoja, mikä ei kylläkään pidä paikkaansa. Esim. pihtimittauksella saa tiettävästi aika luotettavan tuloksen, mutta kyllä se vanha kunnon peili/valokuva riittää ainakin meitsille-

T

Kaksi mittausyritystä tuottivat molemmat saman vastauksen: tulos viitearvojen ulkopuolella. Viitearvot olivat 5-50%. Mittauksen tehnyt "asiantuntija" selitti, että laite on luotettava, ja että tuloksen perusteella tarvitsisin lisää rasvaa sisäelinteni suojaksi :jahas:

Paljon muuten painat? Et ilmeisesti kovin paljoa. Tuollainen paskamasina käyttää laskee rasvaprosentin pääasiassa painoindeksin mukaan. Ite oon mitannu kerran tuollaisella ja tulos oli jotain 18-19%, kun itse olin 177cm/93kg. Tuo tulos oli ilmeisesti suht yläkantissa, kun kuitenkin vatsalihakset näkyi ihan kohtuudella tuohon aikaan ja todellinen arvo ilmeisesti oli joku 12-13%. Parasta tuossa kuitenkin oli, kun minua ennen joku suunnilleen samanmittainen 60kg jamppa kävin kokeilemassa ja sai just jonku 5% tuloksen. Katselin sen kyniksen käsivarsia, niin niiden perusteella ainakin samanlainen rasvakerros meillä molemmilla oli.

Pistä kuvia tänne niin me arvotaan sulle rasvaprosentti. ;)

Nuo (varsinkin käsilaitteet) sähköhärvelit tahtoo mitata vain tietyn osan kehosta, joten mitään kovin luotettavaa tulosta niillä ei saa.

Hyvän olon messuilla täällä Jyväskylässä oli sellainen käsillä puristettava laite. Heikki722:n kanssa käytiin huvikseen testailemassa kun se ei mitään maksanut. Se sai jotain 4% suuremmat rasvat mitä mulle näytti ja sillä sentään näkyi kohtuu hyvin vatsapalat ja mulla vaan hädintuskin pari ylintä. Eli Heikin rasvat oli selkeesti pienemmät mitä minun, mutta kone väitti ihan muuta.

Hehe, mitäs jos mulla onkin rasvamaksa ja se kone huomas sen! :hyper:

No jos se on sulla, niin ois se minullakin. :kippis1:

Joten ei mene läpi tämäkään selitys. Mutta jos sulla on sitä piilorasvaa sisäelinten ympärillä enemmän mitä minulla? ;)

Olitko juonut runsaasti? Masiina mittaa eri kudostyyppien suhteellisia pitoisuuksia. Nestetankkaus siis laskee rasvaprosenttia ja krapulapäivänä voi koneen mukaan olla täysi rasvapallo.

IMO pihtimittaus ammattitaitoisen mittaajan suorittamana on näistä "tavallisista" mittaustavoista luotettavin. Arvioita ne kuitenkin aina ovat, altaaseen upotettavaksi jos haluat tarkkaa faktaa. Tai sitten tosiaan vaan laitat sen kuvan tänne ;)

jep :kuvia: kehiin niin katotaan pitääkö paikkaansa :D

Noi sähköiset mittarit on suunniteltu taviksille, ts. jos sulla on vähänkään enemmän lihasta, ne on epätarkkoja. Eikös se oo niin, että mitä halvempaa metodia rasvojen mittaukseen käytetään, sitä epäluotettavampi se on.

Terveysmessujen yhteydessä mainostettiin, että sairaanhoitaja suorittaa siellä rasvaprosentin (ym.) mittauksia - pitihän siellä käydä. Mittaus tehtiin laitteella, johon syötettiin pituus, paino ja ikä, ja jota piti kevyesti puristaa kädet suoraan eteenpäin kohotettuina :rolleyes: Kuulemma siitä kulki kehoon jonkinlainen virta :D

Koko kehon läpi kauttaaltaan sähkö ei kuitenkaan tuossa tapauksessa kulje. Vaan sähkö kulkee helpoimmain reitin kautta eli yläkropan rasvoja tuo mittaus jollain tasolla kertoo.

Järki kertoo, että jos molemmin käsin pidetään laitteesta kiinni niin mittaus tapahtuu oikean ja vasemman käden väliseltä alueelta ja suorinta mahdollista reittiä, missä kohtaa nyt vähiten resistanssia on.

Se miten lihasmassan määrä vaikuttaa resistanssiin ja mittaustulokseen on vaikea arvioida, kun ei tiedä laitteen ohjelman määritteitä.

Joskus olen joutunut väittelemään tästä mutta hevon vittua ei saa keskustelusta aikaan, kun "kehon läpi kulkee kauttaaltaan sähkö" mielipide on testaajilla aina päällimmäisenä:kuola:

Eri asia, jos olisi anturit myös jaloissa(käsiantureiden lisäksi) niin ehkä jotain voisi paremmin arvuutella "oikeasta" rasva%:sta.

Tuossa Inbody laitteessa on ne anturit jaloissakin. Kyseinen laite on mm meidän yliopistolla käytössä ja tarkaksi ja luotettavaksi todettu. Itse olen myös samaista laitetta käyttänyt vajaa 9kk sitten ja toimivaksi todettu.
sähköimpulssien resistenssit erilaisissa soluissa, solukoissa yms ja olotiloissa virhelähteet huomioituina on yliopistoilla sen verran lukuisiin kertoihin tutkittu, että ei niitä arvuuttelemaan tarvitse suuremmin lähteä.

semmoiset helpot käsikäyttöiset on roskaa joilla ei tee juuri mitään.

Tuossa Inbody laitteessa on ne anturit jaloissakin. Kyseinen laite on mm meidän yliopistolla käytössä ja tarkaksi ja luotettavaksi todettu. Itse olen myös samaista laitetta käyttänyt vajaa 9kk sitten ja toimivaksi todettu.
sähköimpulssien resistenssit erilaisissa soluissa, solukoissa yms ja olotiloissa virhelähteet huomioituina on yliopistoilla sen verran lukuisiin kertoihin tutkittu, että ei niitä arvuuttelemaan tarvitse suuremmin lähteä.

semmoiset helpot käsikäyttöiset on roskaa joilla ei tee juuri mitään.

Tuollainen laite toimii loogisesti paremmmin mutta toki virhemarginaalit jää ja toki pihtimittauksissakin on virhemarginaalia, jos mittaaja vaihtuu.

Milläs Jerry Ossi mittautti rasvaprosenttinsa ennen viime kisoja?

Kuka löytää sen linkin jollekkin amerikkalaiselle sivulle jossa oli kuvia yhdestä henkilöstä jolla muuttui rasvaprosentti tyyliin 20%, 15%, 10%, 5%... mitä pidemmälle dieettasi. Jokin aika sitten törmäsin tuohon trediin mutta enää en löydä sitä :( voisi vähän arvioida tuota omaa rasva% paremmin

Eikös se oo niin, että mitä halvempaa metodia rasvojen mittaukseen käytetään, sitä epäluotettavampi se on.
Hmm, eivätpä nuo pihditkään kovin kalliita ole ja silti niiden antamaa tulosta useat pitävät luotettavampana ja totuudenmukaisempana kuin noiden sähköisten härvelien antamia tuloksia.

// ShoGun

Ostin eilen diagnoosivaa'an, kun se oli tarjouksessa :D Se kertoo painon lisäksi rasvan, veden ja lihasmassan määrän - tai niin ainakin luvataan...

Punnitsin itseni töiden jälkeen tyhjähköllä mahalla kolmesti peräkkäin. Ihanteellisintahan olisi punnita itsensä aamulla vessassa käynnin jälkeen nudena ennen kuin syö tai juo mitään. "Virallinen punnituspäivä" on kuun viimeinen sunnuntai - katsotaan muuttuvatko lukemat. Tulos voi muuttua myös sitten, kun pidän taukoa kreatiinin käytöstä. Silloin kun kävin niillä messuilla, en vielä sitä käyttänyt.

Paino: :itku: ("neuvolalukema")
Rasva%: 5
Vesi%: 69,4
Lihas%: 46,2

USKON, että tulos on ainakin suuntaa antava. Jos osoittautuisin "painojakaumaltani" tavikseksi, masentuisin ensin aika pahasti, lopettaisin elämäntapaintoilun ja pahimmassa tapauksessa ottaisin painimatsin Pendolinon kanssa ;)

:offtopic: Voisiko joku asiasta tietävä tehdä minulle SUUREN palveluksen kertomalla, onko erityisen matalasta rasvaprosentista haittaa testosteronituotannolle. Monia testosteronikeskustelut varmasti jo kyllästyttävät, mutta siitä puhe mistä puute - VALITETTAVASTI...

:zzzz: Muistuupa mieleen myös lainaus jostain bodausaiheisesta kirjasta: "Kehitys pysähtyy viimeistään silloin, kun rasvakudosta ei enää vaivatta riitä energiaksi." Vuosia meni hukkaan, ennen kuin ymmärsin progressiivisen syömisen välttämättömyyden :wall: En taida osata enää realistisesti tulkita peilikuvaani, kun tuo itsekritiikki on kasvanut ajan myötä julmaksi ja täysin kohtuuttomaksi :( Voisi melkein laittaa threadin aiheella "Kuinka lopettaa itselleen vittuilu", mutta enpä taida viitsiä :piis:

Enkä laita tänne kuvaani :eek:

Itselläni Body-Stat mittari. Maksoi aikanaan 8100 mk + ALV eli hintaansa nähden pitäisi olla pätevä. Kyseinen laite edelleen marllinoilla.

Siinä on hyvin tarkkaan selvitetty, mitä saa ja mitä ei saa tehdä ennen mittausta:
  • ei alkoholia 24 h
  • ei kahvia 8 h
  • ei liikuntaaa 12 h
  • ei muita nesteitä eikä ruokaa 8 h

2 johtoa tulee käteen ja 2 jalkatrerään. Laitteeseen syötetään sukupuoli,ikä,pituus,paino ja aktiivisuus asteikolla 1-5.

Olen tehnyt vajaa 600 mittausta taviksista kilpakehonrakentajiin ja fitnesskilpailijoihin. Tulos: Näyttää n.5 % enemmä kuin pihdit ja ero pihteihin kasvoi, mitä kireämmässä kunnossa mitattava >> ottaa kenties sisäiset rasvat paremmin huomioon, kuin pihtimittauksen taulukot.

Ostin myös mittaavan puntarin >> käytin kerran, puntari näytti n. 5 % enemmän kuin Body-Stat.

Kun mittailette, muistakaa, että valmistautuminen aina sama. Itse mittaan vain ja ainoastaan suoraan sängystä periaatteella. Aina sama,oma puntarini mukana. Aamuisin jokainen meistä on hieman alinesteinen, niin kuin kovalla dieetilläkin >> sähköinen näyttää silloin yläkanttiin.

AnyWay : lukuhan ei ole oleellinen, vaan muutos mikä tapahtunun numeroissa mittausvälillä. Aina sama mittausväline kun seurataan muutosta. Eri mittausmenetelmiä ei voi verrata toisiinsa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom