Rasvanpoltto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja north09
  • Aloitettu Aloitettu
Hei!

Ensimmäistä viestiäni tässä kirjoittelen ja tarkoitukseni olisi saada vinkkejä/kommentteja laihduttamiseen.
Olen mies pituutta on 188 ja painoa 115 ja ikää 28 . Tavoitteena olisi saada painoa n.20 kg pois mahdollisimman vähällä lihasten menetyksellä. Tuo painon pudotus ei niinkään tärkeää vaan rasvasta eroon pääseminen. Ensi kesä mielessä tuon tavoitteen kanssa mutta niinkuin sanoin pääasia on saada tuota rasvaa pois

Muutama vuosi on mennyt sohvaperunana ja toimistotöissä mutta nyt on kyllä huomannut että tuo liikapaino/liikkumattomuus
ei pidemmän päälle ole mitään terveellistä joten aloin harrastamaan vapari 2x viikossa ja salilla noin 3x viikossa.
Kunto on aina ollut todella huono mutta nyt kun on alkanut liikkua on huomannut että paranee todella nopeasti.

Ongelma on itsellä aina ollut tuo syöminen. Tulee syötyä sitä sun tätä ja varsinkin painottuu illalle tuo syöminen.

Olisi tarkoitus koittaa tälläista ruokavaliota johon haluaisin kommentteja porukalta.

Aamupala: Mysli+soijamaito

Lounas: nuudeli+raejuusto

Päivällinen: liha/kala/kana+ salaatti,kurkku, tomaatti

iltapala: keitettyjä kanamunia+tonnikalaa+raejuusto+kurkku

Tällä olisi tarkoitus saada homma vauhtiin niin että tulee tuloksia jotka ruokkivat motivaatiota
jota itse tuon syömisen kanssa todella tarvitsen...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos syöt mitä tahansa ja väärään aikaan, liian raju muutos voi viedä motivaation ja sitä kautta epäonnistuu koko projekti. Korvaa ainakin tuo nuudeli pois tuolta kun on pelkkää turhaa, huonoa hiilaria.

Kannattaa lukea noi stickyt vaikka sitä toitotetaan aina. Pääasiassa homma menee että syöt vähemmän kuin kulutat, muutat p, hh ja r koostumusta että hiilareita korvaat sopivasti proteiinilla. Juo vettä pari lasia ennen syömistä niin ei tule syötyä liikaa.

Ota käyttöön kalorilaskuri.fi. Itse aloitin samasta tilanteesta ja tiputin 8kg puolessa vuodessa kun oli pitkä tauko salista ja jenkkifutiksesta. Ai niin, alkoholi pois. Joko kroppa polttaa rasvaa TAI alkoholia.

Itse olin keväällä vielä hieman ''kovemmassa'' kunnossa kuin sinä. Painoa oli 127 kiloa ja pituutta 188cm. Tällä hetkellä paino 108kg. Ei kannata vetää ainakaan aluksi liian tiukkaa dieettiä, loppuu vaan motivaatio. Itse olen monta kertaa yrittänyt ''näännyttää'' itseä, se ei toimi. Siivoa ruokavaliosta kaikki roska pois, älä juo, syö säännöllisesti, liiku. Tuo kalorilaskuri on todella hyvä. Aluksi itse syöttelin sinne joka päivä kaikki syömiset. Pian huomaa, että osaa arvioida omat syömisensä varsin hyvin ilman laskuria.

Jos käyt salilla, ei kannata vaakaa tuijottaa kovin ankarasti. Itse aloitin salitreenin, jonka jälkeen paino pysyi samana kauan, mutta kehon koostumuksessa on tapahtunut selviä muutoksia, jotka huomaa otetuista valokuvista selvästi. Nyt paino on taas laskenut, joten se tasoittuu ajan mittaan.

Vähennä auton käyttöä. Kulje pyörällä/kävellen. Itse olen nyt syksyllä kulkenut pyörällä koulumatkoja 8km suuntaansa päivittäin pyörällä. Todella tehokasta ollut ainakin omalla kohdallani.

Pakkotoistosta löytyy hieman vaivautumalla uskomaton määrä tietoa. Muista kuitenkin lähdekritiikki, asiat kannattaa pitää ainakin tässä vaiheessa yksinkertaisena.

Hyviä vinkkejä annettu täällä. Itse laihduin viime vuonna 93kg->66kg. Jätin kaiken paskaruuan pois( sipsit, karkit yms.) Juoksin 2-3krt/vko 3-10km lenkkejä fiiliksen mukaan ja pari kuntopiiriä. Ja alkoholi kannattaa kyllä jättää kokonaan pois tuon laihdutuksen ajaksi ainakin, kun se hidastaa koko projektia. Itse kyllästyin aerobiseen harjoitteluun viime vuonna ja punttihommat alkoi kiinnostamaan ja nyt käyty kohta vuosi puntilla ja nyt paino on noin 80kg, mutta kreatiinikuuri päällä joten tuosta on sen 2-3kg nesteitä. Alussa sultakin lähtee nopeesti 10kiloa pois, mutta tahti alkaa hiipumaan pikkuhiljaa, mutta kyllä siihen tavoitteeseen pääsee jos löytyy vaan itsekuria. Onnea projektiin!

Mukavaa kun löytyy kohtalotovereita ja saa heti asiallisia ja hyviä kommentteja.

Ittellä ollut aina ongelma toi leivänsyönti joka lähtee välillä ihan lapasesta. Se olis tarkoitus lopettaa oikeestaan kokonaan.
se jo ittessään auttaa varmaan paljon.
Ja kun syön päivän ruuan tulee sitä vedettyä niin että napit paukkuu

Noi nuudelit on sellaisia josta pidän ja ajattelin että niistä sais hiilareita ennen iltapäivän kovia treenejä.
Millä ne olis hyvä korvata että sais niitä hyviä hiilareita että jaksais vääntää harkoissa eikö se kuitenkin
niin ole että tuosta hiilarista saa sitä polttoainetta?
Koitin haulla etsiä noita hyviä hiilareita mutta meni noi jutut niin hifiksi itselleni että kaipais vain konkreettisia esimerkkejä.

Jokainen kun tuntuu viittaavan tuohon juomiseen niin sitä ei tule harrastettua kuin n. kerran kuukaudessa max.

mitäs mieltä siitä että söis päivällisellä normi ruuan perheen kanssa? Itestä vaan tuntuu et tulis ihan liikaa hiilareita?
Normi ruualla meinaan peruna ja kastike, keitot , spagetti yms...

KOmmentteja lihavoituna alla.

Mukavaa kun löytyy kohtalotovereita ja saa heti asiallisia ja hyviä kommentteja.

Ittellä ollut aina ongelma toi leivänsyönti joka lähtee välillä ihan lapasesta. Se olis tarkoitus lopettaa oikeestaan kokonaan.
Kuten jo aiemmin todettiin liian rajut muutokset ei välttämättä ole hyväksi. Yhden tai kaksi siivua voit hyvin syödä tummaa täysjyväleipää esim. just reeniä edeltävällä aterialla

useita pieniä aterioita pitkin päivää, niinkuin olit esimerkkiisi kirjannutkin. IP:lle voisit mielestäni vielä tässä vaiheessa ottaa jonkun välipalan, esim. maitorahka marjoilla sopisi sun painolla tohon vielä ihan hyvin. On turha vetää ravintoa/kaloreita heti alkuun liian alas, koska silloin ei ole mitään mistä vähentää dietin edetessä.

Noi nuudelit on sellaisia josta pidän ja ajattelin että niistä sais hiilareita ennen iltapäivän kovia treenejä.
Millä ne olis hyvä korvata että sais niitä hyviä hiilareita että jaksais vääntää harkoissa eikö se kuitenkin
Koitin haulla etsiä noita hyviä hiilareita mutta meni noi jutut niin hifiksi itselleni että kaipais vain konkreettisia esimerkkejä.
Nuudelia parempia vaihtoehtoja ovat esim. täysjyväriisi tai täysjyvä-/proteiinipasta. Itse en pidä perunaakaan huonona vaihtoehtona, vaikka sitä täällä yleisesti vältelläänkin.

Jokainen kun tuntuu viittaavan tuohon juomiseen niin sitä ei tule harrastettua kuin n. kerran kuukaudessa max.
ÄLÄ harrasta juomista dietillä. piste. Yhden illan runsaalla oluen juonnilla nappaat itsellesi helposti saman kalorimäärän, jonka olet juuri edeltävällä viikolla onnistunut vähentämään

mitäs mieltä siitä että söis päivällisellä normi ruuan perheen kanssa? Itestä vaan tuntuu et tulis ihan liikaa hiilareita?
Mun mielstä ainakin dietin alkuvaiheessa (ja erityisesti treenipäivinä treenin jälkeen) toi on ihan ok. Periaatteessa dietillä pitäisi syödä niin paljon kuin mahdollista, siten että paino vielä laskee. Kun paino ei enää laske ko. syömisillä, pitää syömistä vähentää. Käytännössä paljon vaikeampaa kuin kirjoitettuna. Edellä mainittu kalorilaskuri on ihan ok apuväline dietin alkuvaiheessa, kun ruoka- ja kalorimäärien arvioiminen ei vielä ole rutiinia.

Zemppiä diettiin!

Itse lopetin myös tuon leivän syönnin kokonaan. Ruuan kanssa syön nykyisin pari palaa hapankorppua, koska tuntuu oudolta syödä ilman leipää.

Minun mielestäni voi syödä myös nuudeleita, jos niistä kerta pitää. Mahdollisuuksien mukaan kuitenkin täysjyvätuotteita.

Syö ihmeessä normiruoka perheesi kanssa! Tässä vaiheessa on tärkeintä on pitää kalorit kulutusta alempana. Seuraa kuitenkin hieman proteiinien riittävää saantia. Ruokavaaka on muuten todella kätevä kapistus syömisten seuraamiseen!

Mielettömän hienoja vastauksia tullu tuohon :)
Itse painottaisin proteiini/hiilihydraatti/rasva suhdetta ja sopiva suhde noille on mielestäni 35/35/30. Tuolla uskoisi dieetin toimivan. Ja rasvat kannattaa jättää iltaan ja taas hiilarit aamulle ja päivällä, sillä illalla ei enään tarvitse niinkään sitä polttoainetta, eikä varsinkaa yöllä. Proteiinia tietysti päivän mittaan pieninä annoksina :) Onnea dieettiin!

Leipää on minullakin mennyt paljon. Olen sitä vähentänyt, mutta paljon voi vaikuttaa silläkin mitä päälle laittaa.

Mitä hyviä ruokia keksisit nykyisten tilalle? Ainakin minä haluan syödä massaa ja makua. Massaa saa puurostakin, makua ei. Itselläni toimivia ovat esim. retiisi ja paprika salaattia piristämässä, laajempi vaihtelu salaatinkastikkeisiin ja suolakurkku leivän päälle (=3 leipää joissa lisänä suolakurkku korvaa 4 entistä leipää). Erilaisia kasviksia, mistä nyt tykkääkin: porkkanaraasteen voi maustaa lantturaasteella jos siitä pitää, neljä perunaa korvata kahdella perunalla ja kukkakaalilla, tai keittää lisäkkeeksi ruusukaalia.

Nää laihdutukset tuntuu olevan melko yksilöllisiä hommia, mutta itellä ainaki toiminu kaikkein parhaiten aamulenkit tyhjäl mahal. Saa rasvat ihan käsittämättömästi pois. Aamupalaks ehrman ja mahdollisesti whey 100. Muutenki oli kyllä aika proteiinipainoitteinen ruokavalio, mutta kyllä niitä hiilihydraatteja kannattaa syödä jos alkaa tulee voimaton olo. Tosin sitä ei hetkeen pitäis tulla jos noin paljon on ylipainoa.

Hyviä kommentteja taas tullut lisää mikä on hieno homma.

Nyt oon siis ollut noin viikon syömättä tuota leipää lähes kokonaan (yhteensä n.5 siivua)
ja kyllä huomaa että olo on paljon parempi... ei oo niin turvonnut olo kokoajan
Myöskin suklaata yms en ole syöty juuri ollenkaan.

Muuten olen noudattanut tämäkaltaista ruokavaliota:

Aamupala: mysli+soijamaito kun ei voi normi maitoa käyttää

Lounas: nuudelit+raejuusto (tarkoitus olisi vaihtaa täysjyvä nuudeliksi)

Päivällinen: Normi kotiruokaa+raejuusto+ salaatti

Iltapala: kurkku+tomaatti+keit.kananmunat+tonnikala välillä keitettyjä kevytnakkeja lisäksi

Painoa en ole paljon seurannut mutta ajattelin että jos vaikka ottaisin joka pe aamupainon
jonka päivittäis myös tänne niin muutkin näkee miten edistyy.

Hyviä kommentteja taas tullut lisää mikä on hieno homma.

Nyt oon siis ollut noin viikon syömättä tuota leipää lähes kokonaan (yhteensä n.5 siivua)
ja kyllä huomaa että olo on paljon parempi... ei oo niin turvonnut olo kokoajan
Myöskin suklaata yms en ole syöty juuri ollenkaan.

Muuten olen noudattanut tämäkaltaista ruokavaliota:

Aamupala: mysli+soijamaito kun ei voi normi maitoa käyttää

Lounas: nuudelit+raejuusto (tarkoitus olisi vaihtaa täysjyvä nuudeliksi)

Päivällinen: Normi kotiruokaa+raejuusto+ salaatti

Iltapala: kurkku+tomaatti+keit.kananmunat+tonnikala välillä keitettyjä kevytnakkeja lisäksi

Painoa en ole paljon seurannut mutta ajattelin että jos vaikka ottaisin joka pe aamupainon
jonka päivittäis myös tänne niin muutkin näkee miten edistyy.

Voisit lisätä rasvoja ruokavalioon, eli vaikka iltapalalle tonnikalan (jos tonnoo vedessä) sekaan rypsi-/oliiviöljyy oman mieltymyksen mukaan!

En suosittele ostaa tonnikalaa vedessä. Ostat vähän parempilaatuista missä on esim auringonkukkaöljyä käytetty. Mutta enivei seiti on hyvä kala lisätä ruokavalioon, ja sen rasvan lisääminen tosiaan, oli se sitten oliiviöljyä, auringonkukkaa tai mitä tahansa, niin kannattaa lisätä eikä arkailla.

Atkins ja vastaavilla vähä hiilarisilla dieteillä on tärkeätä pitää hyvien rasvojen saanti kunnossa. Huonot voi heittää mäkeen tosin.

Ite en sun lounaallas pärjäis kyllä, tarttisin jotain parempaa, esim noi "normi kotiruoka" ois parempi aikasemmin päivällä kuin myöhemmin. Mitä ikinä se sitten sisältääkään.

Vastaavasti toi päivällinen vois olla vähän kevyempi sitten. Tässä muutamat päälimmäiset aatokset, tsemppiä! :)

ps. unohda ne nuudelit ellet vedä aamiaiseks ^^

Mä vaihtaisin myslin kaurapuuroon ja raejuustoon sekä lisäisin jotain öljyä.
Lounaalle lisäksi kasviksia ja öljyä, nuudelit pois ja tilalle tumma pasta tai riisi.
Missä välipala? Esim. rahkaa, raejuustoa, marjoja..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom