Rasvanpoltto

Eka postaus, jostakin on aloitettava

Tervehdys,

Itsekin olen kaivanut taas sisäisen kuntoilijani jostakin, kun (yli)painoa pääsi kertymään 6 vuoden aikana salakavalasti sellaiset 25 kiloa, joista olisi nyt tarkoitus päästä eroon. 10 kiloa takana (joulun välipäivistä) ja vielä 15 edessä. Haastavaa tiputtelusta tekee se, että vauhti alkaa hiipua sitä mukaa mitä tiukemmaksi olo muuttuu (vaikkei olekaan vielä lähelläkään tiukkaa). Lisäksi, kun vetää kovaa treeniä pitkästä aikaa totaalitauon jälkeen ja palauttaa itseään proteiineilla ja syö muutenkin riittävästi ja oikein, niin tuntuu, että lihaksetkaan eivät katoa mihinkään, jopa päinvastoin näin aluksi. Voi tosin olla, että palava rasvakin vähän hämää, toisaalta ihan sama kun vaan peilikuva muuttuu parempaan suuntaan :arvi:

Mulla juoksuharrastusta haittaavaan ongelmana ovat heikohkot nivelet. Pari puolimaratonia on tullut heitettyä 2001 ja 2002, mutta niiden jälkeen lonkat ja polvet olivat ihan liekeissä (ei hyvällä tavalla). Olen jo sen verran saanut totutettua jalkoja hölkyttelyyn todella hitaalla tempolla, että sellaiset 12km menee pienillä jalanlepuutuskävelytauoilla mukavasti. Kuitenkaan peräkkäisinä päivinä ei voi vetää hirmu pitkiä etappeja, muuten alkavat nilkat muistuttaa ikävästi olemassaolostaan.

Mulla aamuaerobiset ovat toimineet painonpudotuksessa hyvin, välillä fiiliksen mukaan olen kiskonut vähän HIIT-elementtejä mukaan, mutta ei niitä spurtteja joka aamu jaksa vetää :) Kofutabletit ovat osoittautuneet toimiviksi aamuaerobisen yhteydessä, hiki lentää ja herää samalla.

Oma kokemus on, että juoksuharrastuksen uudelleentapailun ohella toimii monipuolinen liikunta, joka myös säilyttää motivaation lähteä uudestaan ja uudestaan lenkkipolulle. Hölkkäily on yksi monista, lähinnä painonpudotukseen tähtäävistä lajeista. Muita ovat salitreeni (toistoalueella 4-10 toistoa per sarja, 3-5 sarjaa), bodypump, mailapelit ja uinti. Viikossa tulee helposti treenailtua seitsemänkin kertaa kun hiukan varioi treeniä, vaikkei ole luonteeltaan mikään synnynnäinen aktiiviurheilija.

Tää postaus oli ensimmäiseni ja siksi vähän pidempi ja tais mennä jossain määrin offtopiciksikin, mutta harjoitellaan nyt tätä samalla kuin itse treeniäkin :kippis1:

kellopeli, 193/108

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Autettavia löytyy.. toivottavasti en jauha aivan samaa kuin kaikki muut. Siis kysymykseni alunperin oli: Syökö aamulenkki lihaksia? Siihen vastaus taisi olla jotain että kasvuhormoonit tulevat estämään sen..?

Tarkoitus olisi yrittää sitä niin monesti `ei toimivaksi todettua` lihasvoiman kasvua ja samanaikaista rasvan polttoa. Olisiko jollain kannustukseksi kokemuksia onnistumisesta? ohjeita? Kyllähän sen perhana on pakko olla mahdollista.

Tiukkaa (loppuun asti) punttia 6-8 toistoilla tulee 3xviikkoon (3-jakoinen ohjelma). Välipäivinä pyöräily, juoksua, tennis, mikä millonkin maistuu. Jatkossa vissiin HIITit mukana kuvioissa. Lenkkien pituus ollut 30-60min. KA syke 150-170.

Hiilihydaatit ei tuota minulle ongelmia. Ainakaan samassa määrin kuin rasvat, jostain niitä vaan tulee, vaikka muka ei mihinkään laita. Viime aikoina tullut noin 1700kcal/päivä. Melkolailla tasan rasvat/hiilarit/protskut. Omat mitat 175cm/82kg.

Onko tässä järkeä? Voiko lihakset kehittyä tälleen, etten vaan alkais muostuttaa pelkkää kestävyys urheilija-tikkua. :eek:

Tarkoitus olisi yrittää sitä niin monesti `ei toimivaksi todettua` lihasvoiman kasvua ja samanaikaista rasvan polttoa. Olisiko jollain kannustukseksi kokemuksia onnistumisesta? ohjeita? Kyllähän sen perhana on pakko olla mahdollista.

Mene nyt vain reilusti dietille ja treenaa niin kovaa kuin kunto antaa periksi, mutta jätä se ennätysten ja kasvun tavoittelu siihen aikaan kun syöt taas kunnolla. Sulle tulee vain paha mieli jos yrität saada kaiken kerralla. Treenien suunnittelukin on helpompaa kun et yritä tavoitella kahta täysin erilaista asiaa samaan aikaan (eli kasvaa ja pienentyä).

Autettavia löytyy.. toivottavasti en jauha aivan samaa kuin kaikki muut. Siis kysymykseni alunperin oli: Syökö aamulenkki lihaksia? Siihen vastaus taisi olla jotain että kasvuhormoonit tulevat estämään sen..?

Tiukkaa (loppuun asti) punttia 6-8 toistoilla tulee 3xviikkoon (3-jakoinen ohjelma). Välipäivinä pyöräily, juoksua, tennis, mikä millonkin maistuu. Jatkossa vissiin HIITit mukana kuvioissa. Lenkkien pituus ollut 30-60min. KA syke 150-170.

Hiilihydaatit ei tuota minulle ongelmia. Ainakaan samassa määrin kuin rasvat, jostain niitä vaan tulee, vaikka muka ei mihinkään laita. Viime aikoina tullut noin 1700kcal/päivä. Melkolailla tasan rasvat/hiilarit/protskut. Omat mitat 175cm/82kg.

Onko tässä järkeä? Voiko lihakset kehittyä tälleen, etten vaan alkais muostuttaa pelkkää kestävyys urheilija-tikkua. :eek:

Ootkos nyt ihan tosissasi? 3x viikossa punttia, välipäivinä aerobista liikuntaa ja kalorit 1700 / päivä 82kg painolla? Itse olen pikkuisen sua pidempi, samanpainoinen ja kyllä peruskulutukseni, siis vaikka en liikkuisi ollenkaan, lähentelee 2200-2300kcl /päivä. Pääsääntönähän tossa laihdutuksessa on, että ei hirveesti kannata miinuskaloreilla vedellä, suosituksena max 500kcl miinuksella / päivä. Sun perus energiakulutuksellasi noi miinuskalorit tulee tällä hetkellä vaikket harrastais liikuntaa ollenkaan. Tähän kun nyt sit lisätään puntti ja aerobiset päälle niin syöt aivan liian vähän. Kun syöt noin paljon vähemmän kun kulutat, elimistös alkaa säästelemään sitä energiaa (lue, rasvaa) luullessaan, ettei energiaa ole saatavilla tarpeeksi. Sinänsä helvetin fiksua kropaltas, mutta ei edistä sun rasvanpolttoas yhtään, päin vastoin. Eli laskepahan kulutukses uudestaan, vähennä 500kcal ja saat päivittäisen kalorimäärän, joka sun ainakin pitää syödä. Lihasten kasvattaminen dieetillä sen sijaan on aika hankalaa, säilyttäminen kyllä mahdollista.

Ootkos nyt ihan tosissasi? 3x viikossa punttia, välipäivinä aerobista liikuntaa ja kalorit 1700 / päivä 82kg painolla? Itse olen pikkuisen sua pidempi, samanpainoinen ja kyllä peruskulutukseni, siis vaikka en liikkuisi ollenkaan, lähentelee 2200-2300kcl /päivä. Pääsääntönähän tossa laihdutuksessa on, että ei hirveesti kannata miinuskaloreilla vedellä, suosituksena max 500kcl miinuksella / päivä. Sun perus energiakulutuksellasi noi miinuskalorit tulee tällä hetkellä vaikket harrastais liikuntaa ollenkaan. Tähän kun nyt sit lisätään puntti ja aerobiset päälle niin syöt aivan liian vähän. Kun syöt noin paljon vähemmän kun kulutat, elimistös alkaa säästelemään sitä energiaa (lue, rasvaa) luullessaan, ettei energiaa ole saatavilla tarpeeksi. Sinänsä helvetin fiksua kropaltas, mutta ei edistä sun rasvanpolttoas yhtään, päin vastoin. Eli laskepahan kulutukses uudestaan, vähennä 500kcal ja saat päivittäisen kalorimäärän, joka sun ainakin pitää syödä. Lihasten kasvattaminen dieetillä sen sijaan on aika hankalaa, säilyttäminen kyllä mahdollista.

YHDYN EDELLISEEN ihan täysin. Mä aloitin viime heinäkuussa dieetin ja kovan treenin (pikkuhiljaa) ja loppupeleissä treenasin 5krt viikossa. Sitä jaksoi joku 4kk mut sit alkoi tulee ylikunto-oireita ja olin yhteydessä yhteen personal traineriin joka tutki mun ruokavalioo. tiesin itsekkin et söin ihan liian vähän kulutukseen nähden n.1600kcal päivässä, nälkää en kyl nähnyt oikeestaan, mut en oikein tienny et miten syyä. Paino tippuui aluks ihan hyvin mut sit se junnas monta kuukautta paikoillaan ku söin liian vähän. ostin kirjallisuutta tukemaan omaa ruokavalioo ja sainkin homman toimimaan. nyt syön n.2200 kcal päivässä, treenaan kaikkiaan 6krt viikossa ja homma luistaa taas :D

Outoo..outoo. Käytin viikon verran Nutris ravinto ohjelmaa. Myönnetään että kyseisessä ohjelmassa on myös huonoja puolia. Joka tapauksessa, ohjelma antoi peruskulutuksekseni 2000, saman antaa myös muut kalorilaskurit. Siitä 500 pois, tekee 1500. Ja hieman urheilua päälle niin 1700. Puolustellakseni toimintaani; en minä nälissäni ole itseäni pitänyt. Onko omissa laskuissani mennyt jotain mönkään?

Hyvä kuulla että dietin aikana vähintään lihasten säilyttäminen on mahdollista. Vanhaa punttiohjelmaa tulee 2kk täyteen ja tulosten nousussa seinäkin tuli juuri vastaan. Uusi ohjelma siis mielen päällä. Miltä kuullostaisi jatkaa samoilla liikkeillä, mutta vaihtaa toistojen määrät 12-15? Tukisi varmaan läskin lähtöä..

Onko siitä aamulenkin vaikutuksesta lihaksiin jonkinmoista varmistusta??

Eipä hirveästi kannata laskureihin luottaa, eri laskurien välillähän saattaa tulla tuhannenkin kalorin heittoa.

Eipä hirveästi kannata laskureihin luottaa, eri laskurien välillähän saattaa tulla tuhannenkin kalorin heittoa.

Eli 1 Kcal heitto ;), mikä on 0,067%

Suomessahan yksikkönä käytetään kilokaloria (Kcal), joka on 1000 kaloria (cal). Tosin joissakin maissa (Jenkeissä?) tuo kilo pudotetaan pois, joten sikäläinen 1000 kaloria on suomalainen 1000 kcal.

Eli 1 Kcal heitto ;), mikä on 0,067%

Suomessahan yksikkönä käytetään kilokaloria (Kcal), joka on 1000 kaloria (cal). Tosin joissakin maissa (Jenkeissä?) tuo kilo pudotetaan pois, joten sikäläinen 1000 kaloria on suomalainen 1000 kcal.

No hyvä että korjasit, niin en johda harhaan ihmisiä ;) :D

Miten muuten, terveystiedon ope sano, että kannattas juosta aina sen anaaerobisen kynnyksen alla, jos haluaa polttaa rasvaa, jos menee yli niin vissiin alkaa polttaa lihaksista sokereita ja hiilareita... Pitääkö paikkansa?

Polttaako muuten aamuaerobinen (kävely, kevyt juoksu) fläsää kaikkialta samalla tavalla, vai onko väliä mitä aerobista tekee. Polttaako juoksu siis enemmän rasvaa reisien/perseen seudulta verrattuna vatsan seudulta? Miten voisi sulattaa vatsojen rasvat nopeiten, jos tuo siis vaikuttaa. Kova vatsatreeni heti aamuaerobisen jälkeenkö?

Noh, ei voi muokata edellistä viestiä enää.
Mutta löysin siis vastauksen, eikä tuo paikallinen rasvanpoltto siis onnistu..

Hmm, itsellä on unirytmi sekaisin, herään siinä 2-3 aikaan päivällä. Joten yleensä syön viimeisen kerran 7-8 aikaa illalla, ja 12 aikaan yöllä lähden lenkille, jonka jälkeen vedän kotona 4x20 vatsalihasta.

Polttaako tämä rasvaa vai pitäisikö oikeasti hankkia isolla vaivalla unirytmi takaisin kuntoon?

Ymmärsinkö oikein; et siis syö enää lenkin jälkeen? Melko omituiselta tuo tuntuu, että et syö enää 8 jälkeen vaikka urheilet kuitenkin. Jos unirytmi tuntuu sinulle toimivalta niin älä sitä käy muuttamaan (tai ehkä hieman voisit aikaistaa :rolleyes: ). Kuitenkin syö tasaisin väliajoin (3-4h välein) ja illalla protskuja. Herättyäsi lenkki, niin jo alkaa kuullostaa normaalimmalta.

Aamulenkin rasvan poltto perustuu siihen, että nukkuessa hiilihydraatti varastot ovat valmiiksi tyhjentyneet, joten kulutus lähtee suoraan rasvasta.. Elikkä ei sillä unirytmillä ole niin merkitystä tässä asiassa, vaan sillä että lenkki tehdään herättyä, ennen aamupalan syömistä. Tietenkin veden juonti on ihan kannattavaa. Minulla tämä on toiminut melko hyvin. Illalla kannattaa välttää niitä hiilihydraatteja, taitaa mennä suoraan vararavinto renkaaseen.

Slottelle vielä kannustukseksi, että kyllä se vatsalihaksien vääntäminen kannattaa, vaikka ei se rasvaa polta vatsan seudulta. Varmasti kiinteytyminen (eli kun tulee lihasta lisää niin rasvan prosentuaalinen osuus pienenee) parantaa olemusta. :thumbs:

Hmm, itsellä on unirytmi sekaisin, herään siinä 2-3 aikaan päivällä. Joten yleensä syön viimeisen kerran 7-8 aikaa illalla, ja 12 aikaan yöllä lähden lenkille, jonka jälkeen vedän kotona 4x20 vatsalihasta.

Polttaako tämä rasvaa vai pitäisikö oikeasti hankkia isolla vaivalla unirytmi takaisin kuntoon?

Unirytmi kuntoon IMO. Ei ole normaalia sun ikäiselle.

Kyllä rasva palaa, jos ei syö enää valveillaoloaikansa puolenvälin jälkeen mitään, mutta niin palaa lihaskin. Fiksuinta olisi syödä tasaisesti pitkin päivää ja vetää about -500Kcal oman kulutuksen alle per päivä, jos laihtua haluaisi. Proteiinia tarttee saada myös riittävästi, mielellään joka aterialla.

Liikunnan suhteen olen itse huomannut kaavan, että mitä monipuolisemmin liikkuu, sitä paremmin säilyy motivaatio ja treenien säännöllisyys.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom