Rasvankäyttö ja ihon kunto? Vaikuttaako ketodieetti?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu

Hippa

Okkapukku.
VIP
Moikkis

On taas iho ihan hirvittävän kuiva ja mietin taas sitä vaihtoehtoa, että lisään rasvan määrää ruokailuissa.

En kovinkaan paljon syö mitään mihin lisäisin rasvaa, joten on hyvinkin mahdollista, että suositus (30% päivän energiasta) jää vajaaksi.

Se, mikä tässä nyt kiinnostaa on ihmisten kokemukset. Vaikuttaako rasvan sisäinen nauttiminen ihon kuntoon ja millä tavalla?

Omega-6 rasvahapot ne kai kaikista suositeltavimpia on ihon kannalta. Kannattaako lähteä kauppaan ostaa auringonkukkaöljyä vai riittääkö kylmäpuristetun rypsiöljyn lisääminen?

Entäpä te ketodieetillä olevat. Onko ruokavalion muuttuminen vaikuttanut ihoon? Millä tavalla?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hippa: Mistäs tuo tieto peräsin, että omega-6 ois ihon kannalta paras? Nopeasti asiaa maalaisjärjellä ajateltuna, ainakin aknen kannalta omega-6 luulisi olevan erittäin huonosta, sillä niillähän on solujen / prostaglandiinien kannalta epäsuotuisa vaikutus tulehdusreaktioihin. Tulehdusalttius siis kasvaa huomattavasti. Täysin päinvastainen vaikutus puolestaan on omega-3 rasvahapoilla, jotka lisäävät hyvien prostaglandiinien efektiä ja siten mm. vähentää tulehduksia ja parantaa muutenkin solukalvojen toimintaa.

Baarikello sanoi:
Mitä enemmän insuliinipiikkiä eli nopeita hiilareita, sitä enemmän finniä rasvan määrästä riippumatta. Yleensä on jopa niin, että kun rasvan määrää vähentää, niin tulee pimpleseja enemmän. Näin siis nopean pinnallisesti omien kokemusteni mukaan.

Yeah, tältä vaikuttaisi. Ostin ekaa kertaa eläissäni palautusjuomaa, missä on maltoa mukana ja kyllähän nyt löytyy pimplesejä mitä ihmeellisemmistä paikoista. Rasvan määrä ei tunnu korreloivan asiaan millään lailla.

Mulla isot määrät eläinrasvoja lisää finnejä.

strike sanoi:
Hippa: Mistäs tuo tieto peräsin, että omega-6 ois ihon kannalta paras? Nopeasti asiaa maalaisjärjellä ajateltuna, ainakin aknen kannalta omega-6 luulisi olevan erittäin huonosta, sillä niillähän on solujen / prostaglandiinien kannalta epäsuotuisa vaikutus tulehdusreaktioihin. Tulehdusalttius siis kasvaa huomattavasti. Täysin päinvastainen vaikutus puolestaan on omega-3 rasvahapoilla, jotka lisäävät hyvien prostaglandiinien efektiä ja siten mm. vähentää tulehduksia ja parantaa muutenkin solukalvojen toimintaa.

Kuiva iho ei ole tulehduksellinen vaiva niin kuin esim. finnit/akne voi olla.

Mä en näistä kovinkaan paljoa tiedä, joten en rupea väittelemään siitä sen enempää.

Netissä ainakin sanotaan, että omega-6 rasvahapot auttavat esim. atooppiseen ihoon (joka on todella kuiva). Näin ollen olen päätellyt itse, että o-6 hapot auttavat myös tavalliseen kuivaan ihoon.

Olen keskustellut joskus asiasta Kutrin kanssa ja hän suositteli auringonkukkaöljyä.

Infoa otan ilomielin vastaan!

Kuulostaa ehkä älyttömältä, mutta nauti ulkoisesti. Mun naama tahtoo kuivua talvella shampoon läträämisen takia ja iskin ihan tavallista rypsiöljyä naamaan. Liiat vaan pois vessapaperilla, on halpaa ja toimii.

kekexx sanoi:
Kuulostaa ehkä älyttömältä, mutta nauti ulkoisesti. Mun naama tahtoo kuivua talvella shampoon läträämisen takia ja iskin ihan tavallista rypsiöljyä naamaan. Liiat vaan pois vessapaperilla, on halpaa ja toimii.

Oon joskus harkinnut :) Täytyy varmaan kokeilla... :)

Rypsäriä naamaan?? :D Joo jos ihan kuivalle iholle tarkoitettua voidetta tai jotain öljyä hommaisit etkä sitä rypsäriä. Nopeasti imeytyvät kasvorasvat ovat ihan jees eikä ihokaan kiillä.

Nopeasti imeytyvät kasvorasvat ovat vesipohjaisia ja voivat vaikuttaa siihen kuivuuteen ikävästi. Mulla ei ainakaan naama tunnu kovinkaan hyvältä, jos laitan tavallista kosteusvoidetta.

Itse käytän 70% rasvapohjaista kosteusvoidetta, joka on tarkoitettu kuivalle iholle (Locobase), mutta tällä threadilla etsin lähinnä kokemuksia siitä, voiko sisäisesti käytetyllä rasvalla (öljyllä) vaikuttaa ihon kuivuuden vähenemiseen tai loppumiseen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom