Rasva% ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Aastra
  • Aloitettu Aloitettu
Asia on sillain, että aluksi ei ollut mitään millä mitata rasva% joten tilasin accu measure pihdit. Nämä näyttivät aina mitä sattuu. Tämän jälkeen tilattiin sellainen vaaka joka näyttää nämä perus jutut: paino, rasva%, lihas%, kalorit ja vesi% yms. Olen nyt siis ollut n. 3 viikkoa virallisesti dietillä, ja mennyt tämän vaa'an mukaan, mutta kun tänään tuli kokeiltua toista vaakaa niin tämä näytti vajaa 13% aktiviteetti kahdella ja 16% aktiviteetti kolmella, missä kotivaaka näyttää 20%. Pihdit heittää 10-20% väliltä ja en oikein luota siihen.

Elikkäs mitäs minun nyt pitäisi tehdä? Tietenkään mikään kaava ei pysty antaa sitä oikeata määrää. Osaako joku antaa kuvan jokaisesta rasva% määrästä aloittelijasalikundilla vai pitääkö kuvia pistää vai mitä siis teen? Kun en tiedä mihin enään noista luottaa ja en ainakaan vielä halua mennä minnekkään paikkaan mittaamaan.

Kokemuksia? Mitä itse teitte/tekisitte? jne.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitäs sä sillä rasvaprosentilla teet? Kai sä peilistä näät onko kondis hyvä vai pitääkö vielä poltella laardia pois?

Mitäs sä sillä rasvaprosentilla teet? Kai sä peilistä näät onko kondis hyvä vai pitääkö vielä poltella laardia pois?

Nojoo tietty se on vain numero. Mutta tarviin sitä jotta näkisi edistyksen/progression. Kun katsos peiliin tulee katsottuu lähes joka päivä niin ei sitä eroa tule huomaamaan sillain.

nojuu. hyvä keino seurata kehitystä dieetillä on ottaa vaikka kk välein kuvat, ja 2-3 viikon välein mittaa vaikka vyötärön, ja kyl siitä painosta kans aika hyvin näkee etenemisen.

nojuu. hyvä keino seurata kehitystä dieetillä on ottaa vaikka kk välein kuvat, ja 2-3 viikon välein mittaa vaikka vyötärön, ja kyl siitä painosta kans aika hyvin näkee etenemisen.

Onhan se näinkin. Näinhän mä suunnilleen teenkin, mutta olisi se rasva% silti hyvä tietää.

Olen nyt näitä kuvia löytänyt hirveästi netistä missä eri rasvaprosentteja. Onko nämä kuvat siis ne missä ollaan rentona vai jännitetään? Koska jännittäen rasva% olis siinä 15 kohdalla ja jos en jännitä, niin tulee sellainen pallo maha (muttei löysä) eikä se ole mikään kaljapakki. Eli mites tämä nyt siis menee? Jos rasvaprosentti on alle 20 niin onko tällästä pallomahaa enään? Aamulla se tietty on tasottunut mutta päivällä se lähes kokoajan on vähän pyöreähkö.

Olen nyt näitä kuvia löytänyt hirveästi netistä missä eri rasvaprosentteja. Onko nämä kuvat siis ne missä ollaan rentona vai jännitetään? Koska jännittäen rasva% olis siinä 15 kohdalla ja jos en jännitä, niin tulee sellainen pallo maha (muttei löysä) eikä se ole mikään kaljapakki. Eli mites tämä nyt siis menee? Jos rasvaprosentti on alle 20 niin onko tällästä pallomahaa enään? Aamulla se tietty on tasottunut mutta päivällä se lähes kokoajan on vähän pyöreähkö.

Pallo riippuu lähinnä sisäisten vatsalihasten kunnosta (jos ei ole massiivista läsäkerrosta). Eli sen puoleen vaikea sanoa.

Onhan se näinkin. Näinhän mä suunnilleen teenkin, mutta olisi se rasva% silti hyvä tietää.

Teen ite dieetillä niin, että otan aamuisin omronin vaa'alla painon, rasva- ja lihasprosentin ja lasken viikon välein näiden keskiarvon. Antanut ainakin itselle selvän ja riittävän kuvan kehityksestä.

Koska jännittäen rasva% olis siinä 15 kohdalla ja jos en jännitä, niin tulee sellainen pallo maha (muttei löysä) eikä se ole mikään kaljapakki. Eli mites tämä nyt siis menee? Jos rasvaprosentti on alle 20 niin onko tällästä pallomahaa enään?

Tuossa on mielestäni sulle hyvä visuaalinen indikaattori rasvaprosentin laskemisen seurantaan. Koska sitten kun rasvat alhaalla ovat, niin ne vatsalihakset (olettaen toki, että ne tarpeeksi erottuviksi tehtynä ovat), erottuvat kyllä ihan ilman mitään jännittämistä. Eli vanhaa legendaa lainatakseni, if it jiggles, it's fat.

Vaskulaarisuus on myös yksi tapa todentaa sitä, miten rasva lähtee. Yleensä suonet alkavat erottumaan käsivarsista ensin, sitten sääret, eli kaikkein vähärasvaisimmat paikat. Siitä se sitten etenee henkilöstä riippuen, ja jos kun alavatsassa alkaa suonta pullottamaan, yleensä ollaan niin alhaisissa rasvoissa, että siitä tuskin kannattaa alemmas mennä ainakaan normaalielämää ajatellen. Ja yleisesti toki lihaserottuvuus on se, millä rasvaprosenttia voi seurata. Melkein väittäisin, että alhaiset rasvat ovat sellaiset, ellei nyt body dysmorphiaan sairastu, että ei sitä tarvi enää silloin miettiä, onkohan mulla rasvat alhaalla, kun sen peilistä kyllä selvästi näkee.

Tässä yksi artikkeli rasvaprosentin visuaalisista eroista Visually Estimating Body Fat Percentage | Ruled Me

Ja yleisesti en nyt sinuna liikaa tuosta huolisi, vaan keskittyisin nauttimaan kesästä. Ja ainakin itsellä lämpimät kelit tekevät sen, ettei edes tarve syödä niin raskaasti, joten helpottaa ehkä sekin. Nauti treenistä, syö fiksusti. Se rasvaprosentti laskee siinä ohessa sitten.

Teen ite dieetillä niin, että otan aamuisin omronin vaa'alla painon, rasva- ja lihasprosentin ja lasken viikon välein näiden keskiarvon. Antanut ainakin itselle selvän ja riittävän kuvan kehityksestä.

Nuo kotivaa'at, varsinkin jos ei ole käsikahvoja, ovat todella epämääräisiä tuloksiltaan.Toki oman kehityksen seurantaan ehkä ok. Paras silti se peili, vanhat vaatteet ja mittanauha.

Nuo kotivaa'at, varsinkin jos ei ole käsikahvoja, ovat todella epämääräisiä tuloksiltaan.Toki oman kehityksen seurantaan ehkä ok. Paras silti se peili, vanhat vaatteet ja mittanauha.

Käsikahva löytyy, taitaa löytyä kaikista omronin kehonkoostumusvaaoista.

Joo ei yhdellä tuloksella mitään tee, eikä se keskiarvokaan anna välttämättä oikeata numeroa, mutta kehityksen seurannassa se kuitenkin näyttää esim. omalla kohdalla miten joka viikko rasvaprosentin keskiarvo tippuu dieetillä alas. Omalla kohdalla huomattavasti motivoivampaa kuin esim. peilikuva; mä omaksun peilissä näkemäni kuvan saman tien "itsekseni", eli vaikka pari kk. sitten alkaessani taas dieetille olin monta kiloa lihavampi, en sitä muutosta peilistä enää näe.

Mittanauha on kyllä tehokas kapistus, tosin silläkin tulos vääristyy helposti etenkin vyötärön aluetta mitattaessa riippuen mittaushetken turvotuksesta ym.

Kyllä suomen katukuvassa on ihan normaali rasvaprosentti miehille joku 25-40 ^^ Mielestäni normaali ihanne perus terveelle ihmiselle olisi jossain siinä 15% hujakoilla? Kyllä toi 25% on jo läski vaikka se aika normaalia onki :)

Yleisesti ottaen miehen ideaali rasvaprosentti on 10-15. Tuokin antaa hieman periksi, sillä kaikki yli 10-prosentin ylittävät rasvat ovat miehelle turhaa ja haitallista massaa.

Joo sitähän mä tossa juuri mietin että miten tuo normaali ollaan tässä määritelty kun toi 15-25 ei ole ideaali eikä oikein se katukuvan keskiarvokaan.

Joo sitähän mä tossa juuri mietin että miten tuo normaali ollaan tässä määritelty kun toi 15-25 ei ole ideaali eikä oikein se katukuvan keskiarvokaan.

Siten, että se on luultavasti se normaali. Enkä ole varma, onko 10, tai alle sittenkään ideaali enää muuten, kuin visuaalisessa mielessä. Bodyskenessä ja yleisiä ulkonäköihanteita ajatellen kun ideaali on eri, kuin normaali, joka ei ole vielä tasolla, josta konkreettista terveyshaittaa olisi. Samahan se on BMI:n kanssa.

Mitään faktista lähdettä mulla ei ole tähän heittää, mutta Wileniushan tuosta samasta puhui yhdessä Ravinto -wlogissa. Eli vaikka kisakireyttä ajatellen hyviksi geeneiksi voi laskea sen, että saa helposti rasvat alas, hypoteettistä eloonjäämistaistelua ajatellen ne sitten taas olisivat jopa huonoimmat mahdolliset geenit. Kropan rasvavarannot kun lienevät se, millä hengissä kärvistellään vielä hetki, josko ravinnon saanti muuten loppuisi.

Joo siis ei toi alle 10 välttämättä ideaali ole terveyden kannalta. Sanoinkin tuossa, että ideaali on 10 ja 15 välillä. Tämä perustuu taannoin lukemaani tietoon. Nopealla googletuksella ideaalina rasvaprosenttina pidetään terveyden kannalta miehelle 10 ja 20 välimaastosta.

about kympin rasvat miehellä on ookoo.. rasva kumminkin hyödytöntä kudosta sillä nykypäivänä ei vararavintoa ihminen tarvitse.. mitä enemmän sitä läskiä kyljessä on sitä enemmän testosteronia aromatisoituu estrogeeniksi. Myös insuliiniherkkyys laskee ja hiilarit menee lihasten sijaan vyötärölle roikkumaan kiihtyvällä tahdilla :)

Jep, tuohon viittasinkin tuossa ylempänä hyödyttömällä ja haitallisella massalla. Itsekin saanut ymmärtää, että yli 10 rasvat on nimenomaan turhaa, sillä tuo rasvamäärän "vähyys" ei vielä tuo mitään negatiivisia puolia, ja vuorostaan tuosta rasvan lisäys tuo pelkästään negatiivisia puolia, kuten muutokset hormonitoimintaan ja tietenkin sydän/verisuoni ym. ongelmat lihavampana.

Itsehän olen nimenomaan myös enemmänkin matalien/ matalahkojen rasvojen puolella ihan visuaalisistakin syistä, koska lihaserottuvuus kiva asia. Mutta tuo Hesarin juttu kun oli siitä, mikä on normaali. Niin enenevässä vähemmistössä ne kympin rasvoissa olevat miehet lienevät aikuisväestössä, vaikkei se nyt mikään harvinainenkaan tila ole.

Suositut

Back
Ylös Bottom