Rasva-aineenvaihdunta

Mitä öljyä rasvakeittimissä (tai miksi piruksi niitä nyt kutsutaankaan) yleensä käytetään, kun kaikki friteerattu on niiiin pahasta? Ei sillä että tulisi grillillä paljoa käytyä, kunhan kyselen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by gmarx
kun kaikki friteerattu on niiiin pahasta?

Ehkä siksi, että siinä on monesti kyseessä yhdistelmä nopea hiilari ja rasva, ei ikinä hjuva. Siis tuo yhdistelmä ainakin siinä yleisimmin syödyssä, eli ranskanpotuissa. Lisäksi muistaakseni rasvojen (öljyjen erityisesti, olikohan voi stabiilimpaa) koostumus muuttuu kuumennettaessa (ja huonompaan suuntaan), E-vitamiinia tuhoutuu yms. Kasviöljyillä ei hirveen kovalla lämmöllä kannattaisi sen takia pannulla paistaa.

Noh, yleensäkään ei ruokaa kannattaisi kovalla lämmöllä käristellä, jos terveellisyyttä vain ajattelisi. Silti aion ensikin kesänä kyljykset ym. lihat grillailla (ehkä jonkun makkarankin), on ne niiin hyviä. Jostainhan pitää karsinogeenitkin hommata :D

Tuosson linkkivinkki em. asiasta (ei ehkä paras eikä akateemisin mahdollinen, mutta jotain):
http://www.surffi.net/~maininki/ravinto2.htm

Tahvo Tohveli toi esiin juuri tärkeät suhteet Omega-3 ja Omega-6 välillä, mikä pitäisi olla noin 1:2. Rypsiöljyllä (ja paistijauhelihalla)se on lähes optimi, joten se on hyvä perusöljy. Jos käyttää oliiviöljyä, jolla on huono suhde pitää käyttää vähintään neljäsosa pellavansiemenöljyä kompensoimaan suhdetta. Lisäksi täytyisi saada O-3siin kuuluvia EPA ja DHA rasvahappoja. Kalanmaksaöljyä, jossa on A- ja D-vitamiinejä, ei voi käyttää tehokkaita annoksia, koska ne rasvaliukoisina kertyy elimistöön ja aiheuttaa myrkytyksen. Paras vaihtoehto on Möllerin omega-3 pullo, missä vitamiinit ja paha myrkky, Dioksiini on poistettu. Siinä rasvahapot on kolme kertaa halvempia, kuin kapseleissa. Tosin ei ole kovin hyvää.

Jossain (saattaa olla marginaalitutkimuksia) muistan mainitun, että kun rasvahapposuhteet on kohdallaan, muunmuassa: Rasvan poltto kiihtyy. Nivelongelmat vähenee. Katabolia ja vapaat radikaalit vähenee. Insuliinin toiminta palautuu.

Näiden pehmeiden rasvojen kanssa voi myös mennä liiallisuuksiin. Myös tyydyttyneitä rasvoja tarvitaan. Mulla on kolesteriarvot olleet hyvät, kun olen pitänyt liha/muna/maitorasvat n.50g/pv ja oljyt/lohet n100g. Valkuainen n. 350g. Painoa säädän hiilareilla. Kasvaessa 500...700g ja dietillä 300...100g.

Originally posted by Crunch
Kalanmaksaöljyä, jossa on A- ja D-vitamiinejä, ei voi käyttää tehokkaita annoksia, koska ne rasvaliukoisina kertyy elimistöön ja aiheuttaa myrkytyksen. Paras vaihtoehto on Möllerin omega-3 pullo, missä vitamiinit ja paha myrkky, Dioksiini on poistettu. Siinä rasvahapot on kolme kertaa halvempia, kuin kapseleissa. Tosin ei ole kovin hyvää.

Triomegassa on myös rasvaliukoiset vitamiinit poistettu, ja homma on kapselin muodossa niin ei tule :urjo:

Miten joku voi pitää Möllerin Omega3:n makua pahana? Maistuu lievästi kalalta ja suhteessa paljon halvempaa kuin ne kapselit. Mielelläänhän sitä ottaa ruokalusikan päivässä.

Tällä hetkellä syön 2rkl oliiviöljyä päivässä ja 4kapselia möllerin kalanmaksaöljyä jossa a ja d-vitamiinit mukana, tuo ei oo hyvä koska a ja d-vitamiinia tulee myös vitamiinitabuista mitä syön ja ruuasta, ja ovat rasvaliukosia. Oiskos nyt jotain hyvää ehdotusta, joku yleispätevä ja toimiva valmiste korvaamaan molemmat, tai mölleri? Ja onko oliiviöljyn ja rypsiöljyn ero niin suuri että kannattaa rypsiin vaihtaa?

Minkälaisia määriä oikeaoppisesti 80kg pojanklopin kannattais tuota öljyä päivässä syödä?

Mitä tuossa laskeskelin, mulla on päivän jaot suunnilleen 35% Proteiini / 50% Hiilihydraatti / 15% Rasvat

kalaöljy ja kalanmaksaöljy

Pakko ottaa esille, kun rupeaa pilkkua hyväilevää luonnettani häiritsemään:
Kuinka moni oikeasti syö kalanmaksaöljyä ja kuinka moni kalaöljyä? Kyseessä on kaksi eri asiaa. Ite en oo ikinä kalanmaksaöljyä syönyt (enkä syö!) mutta kalaöljyä kyllä.

Paistinrasvat

Originally posted by Ulkki
1. Mitenkäs sitten noiden hyvien rasvojen käyttö paistinrasvana?

Yleensä paistelen kaiken teflonpannulla ilman rasvaa, mutta tapahtuuko rasvalle jotain paistettaessa, mikä tekee siitä epäterveellistä?

Rasvoja kuumentaessa rasvamolekyylit katkeilevat ja yhdistyvät uudelleen aika epämääräisessä järjestyksessä ja syntyy transrasvahappoja.

Näitä transrasvoja on myös popcorneissa ja ranskalaisissa ja niiden arvellaan olevan karsinogeenisia ja mahdollisesti vaikuttavat metabolisen oireyhtymän syntyyn.

Suosittelen kaatamaan kaiken paistinrasvan pois. :)

Re: kalaöljy ja kalanmaksaöljy

Originally posted by Iivili
Pakko ottaa esille, kun rupeaa pilkkua hyväilevää luonnettani häiritsemään:
Kuinka moni oikeasti syö kalanmaksaöljyä ja kuinka moni kalaöljyä? Kyseessä on kaksi eri asiaa. Ite en oo ikinä kalanmaksaöljyä syönyt (enkä syö!) mutta kalaöljyä kyllä.

Nyt täytyy myöntää etten oo tämmöstä eroa edes ikinä hoksannut. Möllerit ovat ainakin kalaöljyä.

Moller on tehnyt pitkään kalasta A-/D-vitamiinituotteita. Älkää niissä ylittäkö annostusohjeita. Kannattaa jopa harkita käytön vähentämistä kuureiksi, koska voimailijan ravinnossa em. vitamiineja on joskus hyvinkin riittävästi. Tuskin tulee puutetta, vaikka ei kyseistä oljyä joisikaan. Liika A rasittaa maksaa, kuten myös paljon A...

Mollerin kalaoljy on suhteellisen uusi tuote. Siinä ei ole em. vitamiineja ja sitä käytetään EPA ja DHA vuoksi.

Kannattaako näitä "lisärasvoja" syödä silloinkin kun on ns. normaalilla ruokavaliolla? Eli mä ainakin syön ihan fiilispohjalta ja en tällä hetkellä paljoa tarkastele mitä suuhuni laitan. Lihaa syön noin 4 kertaa viikossa ja tummaa leipää joka päivä, mutta salaateista ja hedelmistä ei ole tietoakaan.

Dieetti olisi tarkoitus aloittaa muutaman viikon päästä ja silloin ruokavalio kyllä muuttuu täysin ja vois kokeilla näitä nestemäisiä rasvoja, kun en ole koskaan aikaisemmin kokeillut.

Re: Re: kalaöljy ja kalanmaksaöljy

Originally posted by turre101
Nyt täytyy myöntää etten oo tämmöstä eroa edes ikinä hoksannut. Möllerit ovat ainakin kalaöljyä.

Sekä että. Möllerin peruskama = kalaöljyä. Möllerin Tupla = edellinen + ADE-vitamiinit (vai olisko tämä sitten kalanmaksaöljyä, kuitenkin vitamiinit on mukana).

Ja tuota perusstuffia löytyy sitten pullossakin, ajattelin käydä hakemassa ja kokeilemassa saako niistä suuremmista DHA/EPA-annoksista mitään hyötyä.

Jos kerran on pakko kiskaista jotain :urjo: makuista öljyä, niin sama varmistaa että siinä on mahdollisimman paljon hyödyllistä kamaa. Tuosta kamasta saa tosiaan perusomega-3:n lisäksi nuo EPA/DHA:t samassa hörpyssä toisin kuin pellavaöljystä.

Krääh, ajatuksissa kirjotin muuta kun tarkotin. Eli siis möllerit joita täältä jääkaapista löytyy - etiketissä lukee kissankokosella "Kalanmaksaöljy" ja sisältää A+D. Mikä ero kalaöljyllä ja kalanmaksaöljyllä, vai onko kalaöljy vain sitä missä ei ole vitamiineja?

Hynkkä: En tiedä "kuuluuko" lisärasvoja syödä, mutta mä ainakin mutustelen oliiviöljyä / rypsiöljyä pari ruokalusikallista päivässä ja mun mielestä vaikutuksia: Ruokahalu kasvoi, kun syö ruokalusikallisen niin hetken kuluttua alkaa hikoiluttaa joka loppuu hyvin pian, suolisto rullaa paremmin, ja ihan mutu-tuntumalta sanoisin että rasva-aineenvaihdunta toimii paremmin vaikkei dieetillä oliskaan, ties vaikka dieettiä kohta tarvikaan. :rolleyes: Mutu = uskomus, kohta se nähdään käytännössä miten pitemmän päälle toimii.

Sinänsä en ihmettelis vaikka toimiikin, mulla muuten ruokavaliossa rasvaa ainoastaan 10% tai alle, vaikka sitä oikein yrittäisin siihen lisätä - juoksevat rasvat toimii vallan mainiosti lisänä että pääsee lähemmäks sitä optimaalista 40/40/20 jakoa. :)

Originally posted by turre101
Eli siis möllerit joita täältä jääkaapista löytyy - etiketissä lukee kissankokosella "Kalanmaksaöljy" ja sisältää A+D. Mikä ero kalaöljyllä ja kalanmaksaöljyllä, vai onko kalaöljy vain sitä missä ei ole vitamiineja?
Jos haluaa varmistaa, että saa elimistöönsä samat ympäristömyrkyt, mitä kalakin on kitusiinsa vetänyt, niin kalanmaksaöljy on valintasi. Kalaöljy on kalan rasvaa, kalanmaksaöljy kalan maksan rasvaa.

Mites onko öljyjen imeytymisellä tai muulla vastavaalla kovin suurta eroa vetääkö öljyn sellasena vai voiko esim sekottaa proteiini drinksuun??
Maistuisi tosi hyvältä kun heittäis 1 rkl protsun sekaan,mutta yleensähä jos saa jonku hyvän vaihtoehdon maistumaan hyvältä niin siitä löytyy joku radikaali epäkohta.
:confused:

Minun käsittääkseni proteiinijuomaan nimenomaan kannattaa laittaa sitä öljyä. Tai ainakin itse teen niin aina joskus.

Ainakin Prismasta saa pellavansiemenrouhetta joka on halpaa, siinä on hyvä omega6 / omega3 suhde, maistuu neutraalilta, jopa hyvältä.

Sitä on helppo laittaa minkä tahansa ruuan sekaan tai syödä sellaisenaan 1-2 rkl / pv.

Ennen ostin kylmäpuristettua pellavasiemenöljyä, mutta se tuli kalliimmaksi ja on aika pahan makuista.

Originally posted by Omna
Ainakin Prismasta saa pellavansiemenrouhetta joka on halpaa, siinä on hyvä omega6 / omega3 suhde, maistuu neutraalilta, jopa hyvältä.

Sitä on helppo laittaa minkä tahansa ruuan sekaan tai syödä sellaisenaan 1-2 rkl / pv.

Ennen ostin kylmäpuristettua pellavasiemenöljyä, mutta se tuli kalliimmaksi ja on aika pahan makuista.
Täytyypä kokeilla tuota rouhetta, tuo pellavansiemenöljy on tosiaa todella pahan makuista, oon yrittäny laittaa sitä sekaan protskudrinkkeihin ja rahkahässäköihin mutta se maistuu aina pahasti läpi...

Ittekin olen aloittanut syömään kylmäpuristettua rypsiöljyä, menee tosi hyvin esim mustan leivän päällä voin korvikkeena eikä ikävää makua silloin juuri huomaa.

Heräsi mieleen kuitenkin yksi kysymys: kuinka paljon 1 rkl öljyä oikeastaan sisältää rasvaa?

Originally posted by mho
Minun käsittääkseni proteiinijuomaan nimenomaan kannattaa laittaa sitä öljyä. Tai ainakin itse teen niin aina joskus.
Ei kai tuolla mitään muuta voiteta proteiinin kanssa, kuin saadaan se proteiini imeytymään hitaammin. Hyvä siis illalla, muulloin kyseenalaista ja ehdottomasti ei palautusjuoman kanssa. Öljyhän muuten sitten voi eräitä ruoka-aineita auttaa imeytymään elimmistöön esim. porkkanan kanssa pitäisi olla hyvä valinta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom