Raskaana <3 Tietoa, kiitos :)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Katya
  • Aloitettu Aloitettu
Eli nyt mimmit, kenellä on omakohtaista kokemusta raskausajan punttitreenistä niin apuja. Mitä saa tehdä ja mitä ei...
Itse tein ennen raskautta reenin kaksijakoisella muutamia kertoja viikossa. Nyt ajattelin käydä salilla kaksi kertaa viikossa ja käydä koko kroppa kerralla läpi. Mitä siis en saa tehdä? Istumaprässiä ajattelin käyttää pienemmillä painoilla jalka kerrallaan ettei tule painetta kohtuun niin paljon ja reisikoukistajaa- sekä ojentajaa, kun koukistajassakin meidän salilla istutaan. :rolleyes: Yläkroppa normaalisti, pienemmällä vastuksella jo ihan sen takia et rupeaa etomaan jos jatkaisin samaan malliin kuin ennenkin, heh. Kyykky jäis pois...vatsat ekan kolmanneksen jälkeen pois. Vai kannattaako tehdä nyt enää ainoastaan vinoja?
Olen nyt raskauden alussa, olisin tosi kiitollinen jos kertoisitte mitä milloinkin jää pois, jos jää. Että on turvallista. :dance:
Olisi tarkoitus reenata tämänkin elämänvaiheen läpi, ettei piä pehmene :hyper:

Ensiksi onnittelut raskautumisen johdosta :)

Itse treenasin koko raskausajan (no lopetin viikkoa ennen h-hetkeä) kolmijakoisella ohjelmalla. Periaatteessa pääasiallinen ohjesääntö on, että teet tuntemuksiesi mukaan. Mitään sen kummempia rajoitteita ei ole, luonnollisesti niin kauan kuin kasvava vatsa ei rajoita tekemisiäsi. Ja tunnet kyllä itse sitten, kun on aika himmailla ja tehdä kevyemmin.
Istumaprässi tuntui ainakin minusta hyvältä ja tein ihan molemmat jalat kerrallaan, samoin vinoja tein melkein loppuun asti (jossain vaiheessa sitten ei enää tuntunut hyvältä, joten lopetin). Ekan kolmanneksen voit tehdä suoriakin vatsoja, se katkarapu on niin pieni vielä, ettet tässä vaiheessa pysty sen oloa tukaloittamaan :) Muutenkin ensimmäinen kolmannes on aikaa, jolloin voit vielä liikkua samaan malliin kuin ennen raskauttakin.

Tärkein neuvo koko raskausajalle mielestäni on, että kuuntele kroppaasi ja luota sen antamiin viesteihin!

Komppaan Parvatia, kroppa kyllä sanoo mikä on/oli huono juttu. Välttää suurempia kropan riuhtomisia ja jotain normaalista poikkevia suuria rupeamia. Itse olen viimesilläni ja muutaman viikon on liitoskivut vaivanneet, joten tuo kävelypuoli on...sanotaano, että hieman rajoitteista :D. Tollasistakin jutuista huolimatta sitä keksii jotain vaihtoehto räpistelyä, jos tuntuu että jokin liikkumisen muoto rajoituu "vaivasta" tai toisesta. Tätä olen kuullut tosi paljon, että kannattaa ehdottomasti vahvistaa selkää paljon, monet on valittanu selkäkipuja. Itsekkin olen huomannut sen nyt kun parisen viikkoa olis jäljellä ja vaikka hyväkuntoinen selkä onkin, että tuo maha osasto painaa nukkuessa sen verta, että vääntää rankaa vinoon.

Muista juoda hyvin, syödä tuoretta, sekä monipuolisesti ja liikkua, niin raskausaika menee aika sutjakkaan ilman sen ihmeempiä rajoituksia. Onnea vaan :)

Kyykyt ja maastavedot kannattaa jättää pois, samoin prässi heti kun alkaa tuntua pahalta.Myöskään selänojennusta penkissä ei suositella. Vinoja vatsoja voi tehdä niin pitkään kuin hyvältä tuntuu, mut suorat pois ensimmäisen kolmanneksen jälkeen. Itse ainakin vedän yhtä kovia treenejä kuin ennen raskauttakin. Sen olen huomannut, että syömisestä ei saa olla kulunut kovin pitää aikaa ellei halua jättää treeniä kesken pahoinvoinnin takia. Alankin juomaan protskupalkkaria treenin puolessa välissä. Mä jouduin jättämään melkein heti pois leuanvedot ja pulloverit koska venyttivät vatsaa ikävästi ja alkoivat sattua :( Hierojaan ja lihashuoltoon kannattaa alkaa panostamaan heti jos haluaa välttyä selkäkivuilta. Mielenkiinnolla odottelen loppuaikoja tämän selän kanssa... ongelmia ollut jo monta vuotta niin mitä se on sit loppuvaiheessa :D

Kiitosta Jonna ja Krim. Aivan, tuokin on tärkeä tieto että voi reenata kovaa. Tai ettei ainakaan tartte niitä kahden kilon käsipainoja heilutella :dance2:

Pitäiskö tähän samaan syssyyn kysyä että miten teillä salilla käyneillä ihmisillä kävi kropan kanssa raskausaikana? Eli lähinnä pehmenikö kunto kovasti vai miten kävi? Itelläkin on jo yksi lapsi, jota odottaessa en käynyt salilla, jumpilla vaan.. Ennen raskautta kävin kyllä salilla aktiivisesti, kuin myös raskauden jälkeen, ekan kerran lapsen ollessa n.1,5kk.. Heti raskauden jälkeen tuntu että lihakset oli tyystin kadonneet, mutta jo n.10kk päästä aloin olemaan jopa paremmassa kunnossa kun ennen raskautta.. Nyt kun toisesta haaveillaan ja jossain takaraivossa kolkuttaa kisahaavekin, niin mietin kuinka pahaa takapakkia olis tulossa? Vai tuleeko sitä, jos reeni ja syömiset on ok? Olettaen että raskaus on yhtä helppo kuin edellinen..

Suositut

Back
Ylös Bottom