Millanen hintataso? paljon lento kesti?
Mä oon käynyt kans Playa del Carmenissa ja suosittelen ehdottomasti paikkaa! Tosin viime kesän myrskyjen jälkeen en tiedä onko se kärsinyt millaisia vahinkoja. Lennoista en osaa sanoa, sillä olen lentänyt sinne niin monen mutkan kautta, mutta tuonnehan tehdään myös pakettimatkoja, joten matkatoimistojen sivuilta löytyy varmaan infoa. Me varattiin niin lennot kuin hotellitkin netistä ja kaikki toimi mainiosti. Hotellia varatessa kannattaa suhtautua tietyllä kriittisyydellä kerrottuun informaatioon (niinkuin tietysti aina). Esimerkiksi jos hotellissa mainitaan uima-allas, niin se saattaa olla kokoluokkaa porreamme
. Mutta eipä tuolla altaalla paljon viihtyisikään, biitsit on sen verran upeat. Rannat on valkoista hiekkaa ja vesi aivan turkoosin väristä. Paras puoli tuossa valkoisessa hiekassa on se, että se on oikeastaan pienen pientä korallimurua, joten huokoisena se ei polta jalkapohjia ollenkaan, vaikka aurinko paahtaisi kuinka.
Hintataso, hmmm... varmaan vähän edullisempi kuin Etelä-Euroopassa. Jos Cancuniin eksyy, niin siellä on kaikki vähän kalliimpaa, ainakin sillä turistialueella; enemmän rahat pois gringoilta -meininki. Jenkkejä ei onneksi juuri näy Playa del Carmenissa, vaan siellä turistit on pääosin Euroopasta.
Ehdottomasti suosittelen myös visiittejä esimerkiksi Akumaliin (laguuni, jossa voi snorklailla ja uiskennella upeiden kalojen keskellä, näkyvyys riippuu hieman päivästä) ja Tulumiin (etelään Playa del Carmenista). Cozumelilla ei tullut käytyä, mutta on kuulema yksi maailman suosituimmista sukelluskohteista. Jos haluaa rauhallisempaa menoa, niin kannattaa tsekata hotellit mm. juuri Tulumin alueelta. Chichen Itza on myös mielenkiintoinen, vaikkakin turistien kansoittama, mutta siitä saa silti hyvän käsityksen historian menosta. Cenooteissa, eli makean veden onkaloissa kannattaa käydä vähintään uimassa ja jos sukellusluvat on kunnossa, niin noihin tehdään myös sukellusretkiä. Xcharet on myös käymisen arvoinen paikka; vesihuvipuisto, jossa voi mm. uida maanalaisessa joessa tai uida delfiinien kanssa.
Niin ja meksikolainen ruoka
. Tosin parhaimmat pöperöt olen kyllä syönyt muualla Meksikossa, kuin tuolla alueella, mutta löytyy sitä hyviä tacoja tuoltakin!