Rannetukien käyttö?

BCAA-valmisjuoma -40%
Noni, eli teen penkkiä noin 3 kertaa viikossa. BW on vähän alle 76kg... Ja penkki alkaa lähestymään 120kg. Mietiskelen että pitäisikö ostaa rannetuet (wrist wrapsit). Mulla ei ole erikoisemmin käynyt ranteisiin kipeää, vaikkakin ne on maksimeitten tai "kovien" (4-3 toistoa) sarjojen jälkeen vähän ehkä jäykät, ruukaan myös lämitellä ranteita ennen penkkaamista. Nyt joku joka tietää, onko järkeä hankkia?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -33%
Ihan fiksu hankinta siihen nähden että ei maksa juuri mitään eikä mitään haittaakaan ole mutta saattaa helpottaa ranteita jos vuosia ja vuosikymmeniä samaa liikettä toistaa. Ostat sitten sellaiset jotka myös tukee eikä ole vaan hikipannat, ja katso jokunen video miten niitä kuuluu käyttää. Jos joku väittää että ranteet sillä heikkenee niin puhuu paskaa.

PREZONE Stimulant free 625 g -40%
Eli siis rannenivelen ympäri, jos ne on siellä mihin vaikka kellon laittaisi niin eihän se mitään hyödytä jos ranne pääsee edelleen taipumaan taakse. SBD on ainakin varma valinta vaikka vähän kalliit, muista suomesta saatavista ei ole kokemusta. Kunhan ei ole mitkään halvimmat 5-10e rätit.

Sbd :n kisa siteet ovat sitten aivan jäätävän jäykät. Tuntuu kuin olisi harjateräkset hitsattu ranteisiin. En suosittele harrastelijalle yleiskäyttöön. Kevyemmissä liikkeissä pikemmin häiritsevät kun rannetta ei voi liikuttaa yhtään. Jotkut perus marketeissa myyrävät wrangen siteet ovat riittävät. Tällaselle alle 140kg punnertajalle nekin tuntuvat liiankin jämeriltä.

Ei ne ihan samanlaisia ole ja hyvä niin. Bodaukseen on kevyemmät, joita voi hyvin pitää treenin ajan, mutta voimanostossa on paksut ja erittäin tukevat, niitä ei kauaa pidä kireellä pitää.
Ei kun ne on siinä suhteessa samanlaisia, että ne pitää laittaa oikein. Ei ole sellaisia rannetukia mitkä tukee rannetta ja kämmentä ja sellaisia mitkä ei tue. Jäykkyyksissä nyt tietysti on eroja.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Noni, eli teen penkkiä noin 3 kertaa viikossa. BW on vähän alle 76kg... Ja penkki alkaa lähestymään 120kg. Mietiskelen että pitäisikö ostaa rannetuet (wrist wrapsit). Mulla ei ole erikoisemmin käynyt ranteisiin kipeää, vaikkakin ne on maksimeitten tai "kovien" (4-3 toistoa) sarjojen jälkeen vähän ehkä jäykät, ruukaan myös lämitellä ranteita ennen penkkaamista. Nyt joku joka tietää, onko järkeä hankkia?

En oo ikinä käyttäny rannetukii vaikka parhaimillaa tein 3krt viikkoon penkkii ja max tulos oli 220kg.

Rannetukien käytön aloittaminen on huomattavasti helpompaa verrattuna käytön lopettamiseen :D Itse menisin ilman tukia, jos ei ole mitään muuta tarvetta kuin "varmuuden vuoksi" käyttäminen.

Rannetukien käytön aloittaminen on huomattavasti helpompaa verrattuna käytön lopettamiseen :D Itse menisin ilman tukia, jos ei ole mitään muuta tarvetta kuin "varmuuden vuoksi" käyttäminen.
Olen samaa mieltä. En näe pointtia käyttää jos ei ole tarvetta. Joku voi sanoa että ranteet hajoavat myöhemmin jos ei käytä. Onko tälle mitään näyttöä ? Eihän vahvinmieslajitkaan riko ranteita vaikka suurin osa lajeista tehdään ilman rannetukia. Työnteolla on moni rikkonut ranteensa ( sähkömiehet, kampaajat jne). Rannekanavan oireyhtymä on varsin tyypillinen vamma. Salilla rikotuista ranteista en ole kuullutkaan. Itsellä nyt 12 vuotta ilman tukia. Sitä ennen käytin 14 vuotta. En näe mitään eroa. Vain henkinen vaikutus.

Useampi vuosi iskuporailua duunissa on syy miksi itse käytän rannesiteitä punnertaessa. Vaikka itse suorituksen aikana ei mahdottomasti vaivaisi, on yleensä sit seuraavat päivät perseestä. Nyt toki mennyt jo tovi, että ei ole tarvinnut poraa huudattaa kuin satunnaisesti, niin kärsii jo punnertaa ilmankin, mutta silti tulee kietaistua ainakin isommissa raudoissa jo ihan tottumuksesta.

Kuten edelläkin jo todettua, niin käytä remmejä jos niille on oikeasti tarvetta. Sama pätee kaikkiin muihinkin tukeviin apuvälineisiin.

Useampi vuosi iskuporailua duunissa on syy miksi itse käytän rannesiteitä punnertaessa. Vaikka itse suorituksen aikana ei mahdottomasti vaivaisi, on yleensä sit seuraavat päivät perseestä. Nyt toki mennyt jo tovi, että ei ole tarvinnut poraa huudattaa kuin satunnaisesti, niin kärsii jo punnertaa ilmankin, mutta silti tulee kietaistua ainakin isommissa raudoissa jo ihan tottumuksesta.

Kuten edelläkin jo todettua, niin käytä remmejä jos niille on oikeasti tarvetta. Sama pätee kaikkiin muihinkin tukeviin apuvälineisiin.
Nimenomaan jälkeenpäin se saattaa vähän tuntua vaikka tehdessä ei. Jos jo punnertaessa koskee ranteisiin niin sitten on isompiakin ongelmia. Kyykätessä voi myös välttää/lievittää kyynärpääongelmia jos ei ole kovin notkea ja joutuu vähän vänkäämään itsensä tangon alle. Heikoin kohta se kumminkin ketjussa on niin ihan loogista vähän tukea.

Mikä sitten on oikea tarve. Perusteluksi riittää sekin että on mukavampi tehdä jonkin varusteen kanssa tai ilman, mutta liika sälähän on sitten vaan tiellä.

Joo, eli tarkoitukseni ei ole kasvattaa penkkilukemia, vaan saaada 70-80 punnerrusta minuutissa armeijan kuntotesteihin. Ehkä pärjään nyt ilman tukia, pitänee harkita asiaa uudestaan jos sattuu kipeytymään. Kuitenkin alkuperäneinen pyrkimys oli, kun aloin salilla käymään että raskas työnteko muuttuu kevyemmäksi. En ole senkummemin kiinnittänyt huomiota onko edes tuntemuksia jäykkyydestä/kivusta penkin jälkeen, mutta ilmeisesti kun ei huomaa, niin ei ole tarvekkaan tuille. Penkin ohessa ruukaan kotona puristella välillä krippereitä, liekö nämä edes tukee toisiaan, mutta henkimaailman juttuja voi harrastaa 🤷‍♀️. Ja minua ei sinänsä kiinnosta onko liikettä mukava tehdä, olen mm. etukyykkyä tehnyt "ikävämällä" otteella ja hauiskääntöä suoralla tangolla ja myös "scott" penkillä, koska nämä vain tuntuivat ikävältä aluksi, mutta ei enään, liekö sit nivelet tuhoutunut mutta ainakaan vielä ei tunnu mitään :)

Kiitos asiasta ja vastauksista (y)

Korkeen volyymin penkkitreenissä ja lattiapenkkiä tehdessä on kipeytyny ainaki itellä. Vissiin kans oteleveys ja sitä kautta ranteen kulma vaikuttaa siihen. Sama se on käyttää, jos vaihtoehtona on nivelen kipeytyminen. Jos ei tartte ni turha niitä huvikseen sitoa.

Toisaalta jos nyt enemmän ku vuoden meinaa treenailla ja tähtää jonnekkin lähemmäs 2 markkaa kuin yhtä, niin jossain vaiheessa ne varmaan kannattaa hankkia kuitenkin

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom