Rannetuet penkkiin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Poerr
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
jarre55 sanoi:
Sinun lähestymisesi asiaan on väärä. Mietit mitä rannetukia sinun pitää käyttää sen sijaan että ajattelisit, miten voit vahvistaa ranteesi niin, että ongelmat ovat jatkossakin poissa.

Usko pois, jos ranteesi ei kestä nykypainoillasikaan, eivät ne kestä myöhemminkään. Niihin on pakko saada lisää voimaa. jos olet ongelmissa 100 kilon kanssa, olet tosi vaikeuksissa 150 kilossa.
No sä nyt taas unohdat sen, että ne ranteet ottaa vastaan sen painon mikä niiden pitääkin ottaa. Eli sitä mukaa kun painot kasvaa, vahvistuu kyllä ranteetkin on sitten ne rannesiteet tai ei. Tämä ranteille tulevan painon määrä vain on hiukan pienempi. Mieti: Et käytä rannetukia, ja 100kg tuntuu jo pahalta, mutta teet penkkiä siitä huolimatta. Kun penkkitulos kasvaa, vahvistuu ranteet sitä mukaa, ja kohta ei 100kg tunnu miltään ranteissa. Rannetukien käyttö ei eroa tästä mitenkään, paitsi, että jos alunperin ranteisiin sattuu 100kg:n kohdalla, nyt voit laittaa 120kg, ja sitten vasta tuntuu. Ja taas kun voimat kasvaa, niin ei toi 120kg tunnu enää miltään, vaan pitää laittaa vielä enemmän, että taas sattuu. Samalla tavalla ranteet siis vahvistuu rannetuilla kuin ilmankin.

Eroa on ainoastaan siinä, että yhtä vahvaksi ne eivät tule, koska niiden ei tarvitse. Ja luulisi olevan sitä parempi mitä vähemmän painoa ranteet joutuvat ottamaan vastaan. Sanotaan nyt vielä kerran: Rannetuet eivät estä ranteiden vahvistumista sitä mukaa kun painotkin kasvavat.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Powerhousu sanoi:
No sä nyt taas unohdat sen, että ne ranteet ottaa vastaan sen painon mikä niiden pitääkin ottaa. Eli sitä mukaa kun painot kasvaa, vahvistuu kyllä ranteetkin on sitten ne rannesiteet tai ei. Tämä ranteille tulevan painon määrä vain on hiukan pienempi. Mieti: Et käytä rannetukia, ja 100kg tuntuu jo pahalta, mutta teet penkkiä siitä huolimatta. Kun penkkitulos kasvaa, vahvistuu ranteet sitä mukaa, ja kohta ei 100kg tunnu miltään ranteissa. Rannetukien käyttö ei eroa tästä mitenkään, paitsi, että jos alunperin ranteisiin sattuu 100kg:n kohdalla, nyt voit laittaa 120kg, ja sitten vasta tuntuu. Ja taas kun voimat kasvaa, niin ei toi 120kg tunnu enää miltään, vaan pitää laittaa vielä enemmän, että taas sattuu. Samalla tavalla ranteet siis vahvistuu rannetuilla kuin ilmankin.

Eroa on ainoastaan siinä, että yhtä vahvaksi ne eivät tule, koska niiden ei tarvitse. Ja luulisi olevan sitä parempi mitä vähemmän painoa ranteet joutuvat ottamaan vastaan. Sanotaan nyt vielä kerran: Rannetuet eivät estä ranteiden vahvistumista sitä mukaa kun painotkin kasvavat.

Jos suoraan sanon niin 100kiloa ei pitäisi tuntua pahalta miehen ranteissa. Veikkaan sulle tulevaisuudessa vaikeuksia ranteittesi kanssa, jos jatkat entiseen malliin etkä mene todella ongelmasi ytimeen.

Se on sun jutussas vähän sama kuin ihmisellä, jolla on jokapäiväinen migreeni ja hän ottaa buranan-kaksi joka päivä sen vuoksi.

Zone-sarja -42%
jarre55 sanoi:
Jos suoraan sanon niin 100kiloa ei pitäisi tuntua pahalta miehen ranteissa. Veikkaan sulle tulevaisuudessa vaikeuksia ranteittesi kanssa, jos jatkat entiseen malliin etkä mene todella ongelmasi ytimeen.

Se on sun jutussas vähän sama kuin ihmisellä, jolla on jokapäiväinen migreeni ja hän ottaa buranan-kaksi joka päivä sen vuoksi.

On se kumma tällä palstalla, että 40v mies ei muka tiedä miten nää asiat on??Ainakaan näiden voimahousujen ja muiden viesteistä päätellen...
Juttuhan on juuri noin kuin Jarre55 sanoo.
Sama homma polvisiteiden kanssa, totta helvetissä pitää myös polvessa olevien nivelten vahvistua painojen kasvaessa, luulis nyt perkele järkikin jo sen verran sanovan???
ja jatkuvalla jänteiden tukemisella saadaan vaan aikaan se, ettei ranteille yms tule tarpeeksi rasitusta ja ne eivät vahvistu.

Ja 100kg ei pitäisi todellakaan tuntua yhtään miltään miehen ranteissa.

Rannesiteitä ei kannata sitoa kovinkaan kireälle. Kireällä ne nostavat rystyset pystyyn jolloin paino siirtyy nostossa enemmän olkapäille. Olkapäät taasen tahtovat pitemmän päälle ottaa tilanteesta kipeää, siis ainakin kun rautamäärä tangossa alkaa nousemaan riittävän ylös.

hunter killer sanoi:
On se kumma tällä palstalla, että 40v mies ei muka tiedä miten nää asiat on??Ainakaan näiden voimahousujen ja muiden viesteistä päätellen...

Ei yksi voi puhua kaikkien puolesta. Itse omaan heikot ranteet. Kyllä 100kg alkaa jo sattumaan ja ei tartte paljoa ylöspäin mennä, kun alkaa tulla "mittari" täyteen. Haluaisin osallistua solttupenan max kisaan, mutta ei ranteet kestä sitten lähellekään maksimeita, edes siinä soltussa.
Mutta eipä mulle ole vielä mitään ongelmia tullut, kun käytän rannetukia. Helposti ollaan otettu lankkupenkkiä lähemmäs 300kilolla ja ei kipua ranteissa.
Ja näin on ollut jo monia monia vuosia. Ilman tukia ---> ongelma, tukien kanssa ---> ei millään painolla ongelmia.
Että silleen.

Raven sanoi:
Ei yksi voi puhua kaikkien puolesta. Itse omaan heikot ranteet. Kyllä 100kg alkaa jo sattumaan ja ei tartte paljoa ylöspäin mennä, kun alkaa tulla "mittari" täyteen. Haluaisin osallistua solttupenan max kisaan, mutta ei ranteet kestä sitten lähellekään maksimeita, edes siinä soltussa.
Mutta eipä mulle ole vielä mitään ongelmia tullut, kun käytän rannetukia. Helposti ollaan otettu lankkupenkkiä lähemmäs 300kilolla ja ei kipua ranteissa.
Ja näin on ollut jo monia monia vuosia. Ilman tukia ---> ongelma, tukien kanssa ---> ei millään painolla ongelmia.
Että silleen.

No väitätkö sinä sitten, ettei ranteet vahvistu ilman siteitä tehtävissä treeneissä. Minulle ihan sama vaikka nostat norsun lankkupenkilta, mutta kysy vaikka asiaa joltain lääkäriltä.
Tottakai on yksilöllistä, että mitä ranteet kestää...mutta pointtihan olikin alunperin, että niitä tulee vahvistaa.
Kyllä minullakin oli joskus ongelmia ranteiden kanssa, mutta kun heivasin siteet metsään, niin jonkun ajan kuluttua ne alkoi kestää paremmin.
Sitäpaitsi 300kg on sellainen rauta, ettei sitä ole tarkoitettukaan ihmisen nivelien kestävän.Ainakaan käsissä.
On aika pirun iso ero sun lankkupenatreenillä (lähes 300kg) ja Powerhousun "satakiloa käy ranteisiin" jutuilla.

Mulla ei käy 100 kg ranteisiin ilman siteitäkään. Se oli ainoastaan esimerkki. Mulla ei ole mitään ongelmia penkissä ranteiden kanssa. Koitin vain sanoa, että samalla tavalla ne ranteet kyllä vahvistuu vaikka siteitä käyttääkin. Se siis johtuu siitä, että siteet eivät ota kaikkea painoa vastaan, reippaasti suurin osa rasituksesta tulee edelleen ranteille. Ja kun painoja nostetaan, nousee myöskin ranteiden rasitus siteistä huolimatta. Rasitus on kuitenkin pienempää kuin ilman siteitä, ja senhän luulisi olevan vain hyvä juttu ranteiden kannalta.

Edit: Ranteet siis eivät vahvistu niin paljoa kuin ilman siteitä, koska niiden ei tarvitse, silti ne pystyvät käsittelemään samaa painoa siteiden kanssa kuin vähän vahvemmat ranteet ilman siteitä. Ranteiden rasitus on vain vähäisempää. Jos joku väittää, että ranteiden pienempi rasitus on huono juttu, niin morjens.

Edit2: Mehän puhutaan ihan eri asioista. Te puhutte siitä, että kevyisiin nostoihin ei kannata laittaa siteitä, jotta ranteet kestää sitten raskaatkin nostot. Jos kevyemmissäkin treeneissä käytetään siteitä, ei ranteet jaksa pidellä isompaa painoa siteistä huolimatta. Mä taas ajattelin omalla tavallani, eli treeni on jatkuvasti nousujohteista, mitään pienempiä painoja en ikinä käsittele. Kaikki painot on jatkuvasti suurempia. Ja puhun ihan sarjoista. Ykkösnostojen painoja mun renteiden ei tarvitsekaan kestää, koska en niitä tee.

Titanin THP:t ranteisiin ja treenaamaan. Kestävä ja jämäkkä side ja tarraakin sen verran että ei ihan pienestä auki rapsahda, palvelleet itellä jo jonkin aikaa.:thumbs:

Mitäs sitten jos on koko ikänsä käyttänyt rannetukia ja ne yks kerta jääkin kotiin tjmv.

Eikö tällöin olisi hyvin mahdollista, että ranteet ei moiseen touhuun ole tottuneet ja sanovat poks ?

hunter killer sanoi:
Sama homma polvisiteiden kanssa, totta helvetissä pitää myös polvessa olevien nivelten vahvistua painojen kasvaessa, luulis nyt perkele järkikin jo sen verran sanovan???
ja jatkuvalla jänteiden tukemisella saadaan vaan aikaan se, ettei ranteille yms tule tarpeeksi rasitusta ja ne eivät vahvistu.

Kiitos, hunter killer!:kippis1:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Raven sanoi:
Että silleen.

Mun Olisi varmaan viisaampaa jättää koko aihe silleen, koska tämäkin asia on muilla paremmin hallussa kuin minulla.

Mutta ihmettelen kyllä tätä lausuntoasi kovasti.

100 kiloa ilman rannetukia sattuu, mutta rannetuilla voi ottaa liki 300 kiloa ilman mitään kipua?

Katselen tietysti sinua vähän "värilasien " läpi, muistan kiivaat sananvaihtomme varustekeskustelussa... jotenkin vaan tuntuu että sanoipa jarre55 mitä tahansa niin Raven on heti ihan periaatteestakin eri mieltä. sama koskee erästä toistakin kirjoittajaa (mode)...no olkoon...

Mutta mutta...mulla on aina ollut perimästä saatu pikkuinen ja heikko luusto. Ranteet ja nilkat ovat aina olleet luonnostaan hoikat.

Mutta muistan kun pentuna ekoja kertoja penkille menin. 50 kiloa tuli muutaman reenin jälkeen nippa nappa ylös...ja pitihän sitä koittaa mitä saa telineistä irti suorille käsille. Koko senaikainen rautasarja eli 130 kiloa otin suorille ja laskin alas rinnalle...kaverit tietty auttoi ylös.

Yhtään ei ranteisiin ottanut. ja kyse oli jotain 13 vuotiaasta ja 60-kiloisesta nulikasta. eikä ole ikuna ranteisiin kertaakaan "koskenut" Toki isot kilot on tuntunut ranteissa, mutta ne ovat vahvistuneet kilojen kasvaessa.

kisatessani ja kovimmissa treeneissäni laitoin vasta koviin sarjoihin rannetuet.

Kovien penkkisarjojen lisäksi en käyttänyt niitä koskaan. Toistakymmentä vuotta reenasin kovaa punteilla, koskaan sen jälkeen ei ole ranteet särkeneet. Vaikka olen vapaa-aikanani paljon metsässäni moottorisahallakin heilunut ja pöllejä nostellut...muutakin fyysistä osa-aikaviljelijänä harrastanut. tänäänkin. Että se niistä kulumista.

hunter killer sanoi:
No väitätkö sinä sitten, ettei ranteet vahvistu ilman siteitä tehtävissä treeneissä.

Mulla ei ainakaan ole vahvistunut, vaikka kuinka on yritetty ilman siteitä ja erikoisliikkein vahvistaa.

jarre55 sanoi:
Mun Olisi varmaan viisaampaa jättää koko aihe silleen, koska tämäkin asia on muilla paremmin hallussa kuin minulla.

Kai mä nyt tiedän paremmin omat asiani kuin sä? En ole väittänyt mistään vastaan vaan kerroin miten asia on mun ranteiden kanssa.
Ei se 100kg niin paljoa satu, että ei enempää voi ottaa. Mutta kyllä tuntuu ja ranteet paukkuu, kun pitää vääntää ne takaisin "paikoilleen".
140kg on tainut olla suurin mitä olen uskaltanut ilman tukia ottaa, mutta siinä alkaa olemaan kipu on aivan eri luokkaa.. Ja kuten sanoin, siteillä ei ole ikinä ollut millään painolla mitään ongelmia.
Mulle on aivan sama uskotko vai et. Voit jatkaa ihan rauhassa niiden sun salaliittoteorioiden kanssa.

Riita rannesiteistä? :rolleyes:

Saan vissiin olla onnellinen ettei ranteissa tunnu mitään vaikka tekisin minulle raskailla raudoilla (120 kg). Katotaan sitten kun sarjapainot ovat 20-30 kiloa suuremmat...

Periaatteenani on käyttää niin vähän apuvälineitä kuin mahdollista ja tehdä raakana kaikkia liikkeitä, paitsi (minulle) raskaimmat raudat kyykyssä. On vähän itsensä huijaamista jos vetää heti ne polvisiteet päälle kun vähän polveen koskee tai vyön päälle jos keskiruumis on se heikko kohta. Tai jos vetää maasta siteillä, kun näpit eivät pidä kuin 50 kg pienemmillä raudoilla.

Heikkoa kohtaa pitää aina vahvistaa, eikä heti turvautua apukeinoihin. Tosin noista powerhousun ja ravenin rannesiteistä en voi sanoa mitään, molemmat kun varmasti tietävät 100 kertaa enemmän asioista kuin minä.

Raven sanoi:
Kai mä nyt tiedän paremmin omat asiani kuin sä?

Mulle on aivan sama uskotko vai et. Voit jatkaa ihan rauhassa niiden sun salaliittoteorioiden kanssa.

niin just tätä tarkoitin. Koittaisit nyt pikkuisen rauhottua, hyvä mies.

Raven sanoi:
Mulla ei ainakaan ole vahvistunut, vaikka kuinka on yritetty ilman siteitä ja erikoisliikkein vahvistaa.

Mulla ei ole ainuttakaan paikkaa kehossa, ei siis ainuttakaan, joka ei olisi vastannut painoharjoitteluun eli vahvistunut. Oli sitten puhe pohkeista, nilkoista, niskasta tai ranteista. ;)

Tomppa85 sanoi:
Heikkoa kohtaa pitää aina vahvistaa, eikä heti turvautua apukeinoihin. Tosin noista powerhousun ja ravenin rannesiteistä en voi sanoa mitään, molemmat kun varmasti tietävät 100 kertaa enemmän asioista kuin minä.

Sulta jäi vähintään yksi nolla uupumaan :D

Raven sanoi:
Mutta kyllä tuntuu ja ranteet paukkuu, kun pitää vääntää ne takaisin "paikoilleen".
.

"Paukkuu" ja "takaisin paikoilleen?" Eli menevät sijoiltaan? No sittenhän sulla on vamma. Joko hankittu tai synnynnäinen.Se onkin sitten eri juttu.Vähän kuin mun selkä; kaksi välilevynpullistumaa. Ja isoa. Sattuu siihenkin välillä, kun se ei ole kunnossa.

Tomppa85 sanoi:
On vähän itsensä huijaamista jos vetää heti ne polvisiteet päälle kun vähän polveen koskee tai vyön päälle jos keskiruumis on se heikko kohta. Tai jos vetää maasta siteillä, kun näpit eivät pidä kuin 50 kg pienemmillä raudoilla.
Toikin riippuu siis ihan täysin siitä treenityylistä. Voimanosto jos on lajina, niin tehdään juurikin noin. Jos kuntoilee huvikseen, on toi järkevintä. Jos taas laji on kehonrakennus, niin just päinvastoin. Jos keskiruumis on heikko kohta kyykyssä, niin laitan vyön. En mä keskiruumista halua vahvistaa, tai varsinkaan kasvattaa, vaan jalkoja. On paljon helpompi ottaa se vyö jos sillä pysyy keskivartalo kasassa. Ajan saatossa se vahvistuu kuitenkin aina sen verran kuin pitääkin, kun painot nousee. Ja mitä maastavetoon tulee, niin remmejä pidän, koska näpit ei pidä. Ja syy on siinä, etten treenaa näppivoimia vaan selän lihaksistoa. Jos joudun jättämään sarjan kesken sen takia, ettei näpit pidä, niin ei ole hyvä juttu.

jarre55 sanoi:
Sulta jäi vähintään yksi nolla uupumaan :D
Voisit sinäkin vähentää tota vittuilua, iso mies, ja lukea vaikka uudestaan ton mun edellisen postin. Siinä kohtaa vasta oikeasti tajusin mitä tarkoitit. Mä kun puhuin koko ajan niistä "suuremmista raudoista" joissa sinäkin siteitä käytät. Eli vaikka käytät siteitä isommissa raudoissa, niin kyllähän sun ranteet kestää sen kun ajan myötä painot nousee. Sitä siis tarkoitin sillä, että ei rannetuet estä ranteiden vahvistumista. Ajattelin siis omaa treeniäni, jossa nostan koko ajan niillä suuremmilla raudoilla, joten käytän rannetukia. Sä taas tarkoitit voimanostotreeniä (voimanostopuolella kun ollaan) jossa otetaan suurin osa niillä kevyemmillä jotka eivät ole lähelläkään maksimia. Ja jos pienemmissäkin raudoissa käyttää siteitä, ei jaksa pidellä niitä suurempiakaan siteistä huolimatta. Ja kuten sanottu, mä menen koko ajan siellä (sarja)maksimin tuntumassa.

Tukien tarkoitus on nimensä mukaisesti tukea ja samalla siirtää rasitusta toiseen paikkaan kuin sinne, missä tukea on. OK?

Sanotaan nyt näin: kaikessa voimaharjoittelussa on äärimmäisen tärkeää se, että lihasten kiinnityskohdat, jänteet ja tukirakenteet ovat vahvuudessaan "askeleen edellä" lihasten maksimivoimaa. Tämä jo pelkästään loukkaantumisriskin minimoimiseksi. Ja paras tapa vahvistaa näitä jatkuvasti vammautumiselle alttiina olevia kohtia on rasittaa näitä suoraan järkevällä tavalla.

Tämä sama asia koskee sekä bodausta, painonnostoa että voimanostoa.

Mielestäni bodarinkin on joskus, muutaman kerran vuodessa, syytä lihasten adaptoitumisen välttämiseksi ottaa lyhyt voimakausi kovemmilla painoilla. Tämän minulle opetti muuan Jari Leino ja Jussi Kantola M-Clubilla vuonna papu...

Loukkaantumisriskin välttämiseksi on kovissa painoissa syytä tukea vartalonkohdat, jotka saattavat olla vaarassa vammautua.

Hyvin tyypillinen dopingin käyttäjän äkillinen vamma on rintalihaksen katkeaminen tai hauislihaksen alajänteen katkeaminen; eli sen osan, jossa hauis kiinnittyy kyynärniveleen. tämä johtuu siitä, että kiinnityskohdat ovat "askeleen perässä" vahvuudessaan verrattuna dopingilla saavutettuun lihasvoimaan.

Kaikessa voimailussa on todellakin syytä varmistaa tukielinten ja -rakenteiden jatkuva vahvistaminen. Ja parhaiten ne vahvistuvat ilman tukia, jotka nimensä muakisesti...tukevat.

Suositut

Back
Ylös Bottom