Rannesiteet

Meta title: 🔥 RANNESITEET – TUE PAINAVAT PENKIT JA TYÖNNÖT 🔥

Meta description: Vähennä ranteiden kuormitusta ja lukitse nivel vakaaksi kovissa punnerrus- ja työntöliikkeissä

juhata

Banned
Onko mitään haittaa jos ottaa jatkuvaan käyttöön?
No tietysti puristusvoimaa ei tule, mutta onko parempi käyttää kuin olla käyttämättä.

ChatGPT Image Dec 4, 2025 at 04_26_04 PM.webp

🔥 Miksi rannesiteitä tarvitaan?

Rannesiteet vakauttavat ranteen nivelkulman, kun teet liikkeitä joissa ranne taipuu luonnottomasti kuorman alla.
Ne ovat erityisen hyödyllisiä kun:

• Punnerrat paljon painoa (penkki, vinopenkki, käsipainopenkki)
  • Työnnät overhead-liikkeitä (pystypunnerrus, push press, military)
  • Teet dippiä raskaalla vastuksella
  • Ranne väsyy tai kipeytyy liikkeen aikana
  • Sinulla on aikaisempia ranneongelmia, jotka herkistyvät taivutuksesta
Ilman tukea ranne taipuu helposti taaksepäin, mikä luo painetta nivelsiteisiin ja jänteisiin. Ranneside pitää ranteen tiukkana ja suorassa, jolloin voima siirtyy tangosta lihaksiin – ei ranteeseen.

💪 Hyödyt lyhyesti

• Parempi voiman tuotanto työntöliikkeissä
  • Vähemmän kipua ranteissa
  • Vähemmän energiahukkaa (ei tarvitse “stabiloida” rannetta itse)
  • Tasaista ja varmaa liikerataa isoissa kuormissa
  • Pitää ranteen neutraalissa asennossa kovissa sarjoissa

🔧 Miten rannesiteitä käytetään oikein?

1. Kiedo side ranteen ympärille tiukalle, ei kyynärvarren päälle.
  2. Sijoita suurin tukivyöhyke juuri ranneluun päälle.
  3. Kiristä niin, että ranne ei pääse taipumaan, mutta sormet ja kämmenen veri kiertää normaalisti.
  4. Tätä varten monet tekevät:

• Kireälle sarjan ajaksi
    • Löysälle sarjojen välillä
  5. Älä pidä rannesiteitä koko treenin ajan – vain työntöliikkeissä joissa ranne prässää kuormaa vastaan.

🔥 Missä liikkeissä rannesiteet ovat parhaat?

Ehdottomasti:

• Penkki
  • Vinopenkki
  • Käsipainopenkki
  • Pystypunnerrus
  • Push press
  • Dippi
  • Close-grip bench
  • Raskaat ranskalaiset punnerrukset
Ei hyötyä / Ei suositella:

• Maastavedot (parempi käyttää versa grippsejä tai remmejä)
  • Hauiskääntö
  • Takakyykky (vain harvoille, riippuu ranteen liikkuvuudesta)

📌 Yhteenveto

Rannesiteet ovat työkalu raskaisiin työntöihin, ei jokaisen treenin perusvaruste.
Oikein käytettynä ne:

🔹 Suojaavat niveliä
🔹 Vakauttavat ranteen
🔹 Lisäävät voimaa ja varmuutta
🔹 Mahdollistavat turvallisemman progressiivisen ylikuorman

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
ilman muuta kannanttaa otta jatkuvaan käyttöön ainakin rannesiteet. Jos meinaat kilpailla voimanostossa tai painonnostossa niin sitten vetoremmit kannattaa jättää vähemmälle, tosin silloinkin kannattaa pidemmissä sarjoissa käyttää että rasitus kohdistuu sinne minne halutaan, eikä kyynervarsiin.

Samaa mieltä mörssärin kanssa! Itsellä siteet käytössä lähes kaikissa raskaissa punnerrus-liikkeissä ja remmejäkin tulee käytettyä jonkun verran!

Mä oon ruvennu maastavetoreenit tekemään remmeillä ja myötäotteella, tosi hyvän tuntuman saa, pysyy rauta käsissä.

Mä olen kyllä sitämieltä, että mikäli vaan opettelee jättämään ne remmit pois, niin hyvin harvassa vetoliikkeessä niitä oikeasti tarvitsee!
Itse käytin monta vuotta remmejä lähes kaikissa vetoliikkeissä. Jotenkin vedossa alkoi mennä fiilis kun aluksi pyöritteli niitä remmejä tankoon... Aloin vetämään ilman remmejä, eikä kulunut montaa viikkoa kun sormet rupesivat pitämään jo suurillakin painoilla. Sitten jätin remmit pois ala- ja ylätaljasta, enkä todellakaan ole niitä sen jälkeen kaivannut. Kulmasoutu tangolla on ainoa liike jossa käytän vetoremmejä.

Väitän, että remmien käytöstä tulee liian helpolla TAPA, vaikka remmien käyttö ei olsi välttämätöntä. Eihän remmien käyttö ole mitenkään haitallista tai väheksyttävää, mutta samallahan sitä voi treenata näppejäkin....

Mulla ei esim maastaveto todellakaan jää näppien voimasta kiinni (ehkä pidemmillä sarjoilla?), treenaankin vedon ilman remmejä. Sen sijaan usein otan selkäliikkeet (taljat, soutu) remmeillä, koska pidemmät sarjat uuvuttaa näppi ja kyynärvarsivoimat. Näin liikkeen saa kohdistettua hieman paremmin selkälihaksiin.

Ite en käytä remmejä maastavedossa ja painot ei meinaa pysyä käsissä...vois varmaan harkita remmejen ostoa...
Minkälaisia sarjoja teette maastavedossa?
Ite teen 10 toistoa ja 3 sarjaa...

Itse en käytä kumpiakaan. Vetoremmejä tarvitsee kyllä maastavedossa, jos ei käytä ristiotetta ja tekee pitkiä sarjoja. Toisaalta ei kai maastavedossa ole tarkoitus tehdäkään kovin pitkiä sarjoja.
Tossa vaikuttaa ainakin mulla myös toi tanko. Jos tanko on ihan uusi, niin se oikein pureutuu känsiin kiinni. Jos se taas on jotain sotakorvaus vuosikertaa, niin pitäisi melkein nauloilla lyödä käsiin kiinni, ettei lipsu.

Normaalissa vedossa tanko pysyy mukavasti hyppysissä (johtuisko myös onnettomista treenipainoista? :( ), mutta eri asia jos vetää vaikka suorin jaloin vetoa myötäotteella pitkää sarjaa... Kyllä remmien käyttö on aika vähiin jäänyt, joskus käytän soutulaitteessa.

Eipä tule käytettyä kuin kovissa vedoissa ja kulmasoudussa käsipainoilla, taljoissa ei ikinä, jotenkin tuntuu pysyvän ilmankin. Bodyreenissä ehdottomat, jos ei ote pidä! Rannesiteitä oon joskus penkin ykkösessä käyttänyt, nykyään en edes siinä.

Faktaa eilisestä reenistä:

Selkäpäivä elikkäs tuli tehtyä leuanvedot(ilman remmejä), t-kulmasoutu remmeillä ja yhden käden kulmasoutu laitteessa remmeillä...tämän jälkeen kun alkoi vääntämään kahta hauisliikettä niin kyynärvarret jo sen verran pumpissa/jumissa että ei meinaa toisella kädellä pysyä puntti kädessä :mad:

Eli remmit pysyy kyllä käytössä mikäli pitää hauista vääntää samana päivänä.

Remmit yleensä kovimmissa kulmasouduissa ja olankohautuksissa, muissa liikkeissä en oo tarvinu. Rannesiteitäkin käytän kun tuli ostettua sellaiset, kapeassa penkissä varsinkin tykkään

mä oon keksinyt hyvän käyttötarkoituksen remmeille, itsellä kun ei ole niin suuria sarjapainoja. Eli ripustan lisäpainoja käsipainoihin/ristitaljaan, yksi painonlisäys kun on joskus pikkasen liikaa esim just ristitaljassa 5kg/puoli.

Rannesiteet löytyy, en käytä. Voisin vaikka myydä pois...

Yksi tärkeä elementti on jäänyt kokonaan mainitsematta... itsekkin unohdin, vaikka jokakerta käsiini sitä vetelen.. siis MAGNESIUM. Pito paranee hemmetisti vaikka tuntuisi, että ettei nämä kedät vielä ole edes hikiset.

No kun kaikki kertoo niin sanotaan, että minäkin käytän remmejä, raskaimmissa talja/soutuliikkeissä selälle.
Joskus oon käyttänyt remmejä myös raskaissa vipunostoissa olkapäille, mutta se on ollut satunnaista.

Mulla on rannetuelliset hanskat tällä hetkellä, mutta enpä taida uusia sellaisia ostaa.

Originally posted by S225T
Joskus oon käyttänyt remmejä myös raskaissa vipunostoissa olkapäille, mutta se on ollut satunnaista.

Nyt ei mene jakeluun, mitä hyötyä remmeistä on vipunostoissa? Tai sitten olkapäidesi voimataso on todella eri maailmasta käsiesi kanssa?? :confused:

Originally posted by meitsi

Nyt ei mene jakeluun, mitä hyötyä remmeistä on vipunostoissa? Tai sitten olkapäidesi voimataso on todella eri maailmasta käsiesi kanssa?? :confused:

Kyllä se on ihan normaalilla tasolla, vaikken ruuvipihtiotteinen olekaan..

Ei se remmien käyttö vipunostoissa niin harvinaista ole.
Tänä aamuna viimeksi katselin vierestä kun Kerälän Vesa teki ihan samoin. Savolainen tekee samoin.

Se ei kuitenkaan ole syynä siihen, että minä teen samoin ;)

Silloin kun teen vipunostoja isoilla painoilla (yleensä eka sarja tosi siististi ja rauhallisesti vähän kevyemmällä anyway, ilman mitään remmejä), teen pienellä alkuvauhdilla, jotta saan painot kuolleesta kohdasta liikkeelle. Liike on silti kontrolloitu ja yleensä jopa pysähtyy murto-osaksi vaakatasoon, ennen hyvin konrtolloitua laskua. Tollaisilla painoilla mulla ei ole pienintäkään kiinnostusta keskittyä siihen, että painot pysyy puristuksessa ja aloillaan. Kyllä se vikoissa toistoissa alkaa muuten tuntumaan että putoaa ja se taas pilaa koko helvetin sarjan jos sellaista murehtii ja skarppailee.
Menee paljon paremmin perille oikeaan paikkaan kun voi keskittyä olennaiseen.

Suurimman osan ajasta teen silti ilman remmejä ja muutaman kilon pienemmillä painoilla.

Nyt ei mene jakeluun, mitä hyötyä remmeistä on vipunostoissa? [/B][/QUOTE]

Itse asiassa niistä voi olla olla paljonkin apua kun vipareita
tekee mahdollisimman eristävällä tyylillä.. eli ranne / kyynärvarsi
mahdollisimman rentona.. joka on vaikeeta jos tarvii puristaa
nyrkki valkosena kahvasta... :)

Back
Ylös Bottom