Puhutaan asiaa
Videollla varmasti todella suoraa ja kuivaa puuta, meneehän ne vaikka vesurilla pilkkeiksi. :D
Se vaan että et sä tolla vipukirveellä tee mitään muuta kuin halkaiset isoja pöllejä. Veistokirves toki pitäs olla muutenkin joka rakentajalla mutta tollasella isommalla Fiskarsilla veistelee vaikka kakkosnelosia ja kaataa vaikka puun tarvittaessa. Tavallinen halkaisukirves+pikkukirves -setti on muutenkin paljon hyödyllisempi ja hinta on murto-osa.
Mitä tohon korostettuun osaan tulee, sitä jälkeä tulee tavallisella kirveelläkin ihan vauhdilla oikealla tekniikalla. Mä oon noita pölkkejä halkaissu ihan tavallisella halkaisukirveellä satoja ja homma sujuu. Kovaa ei tarvii lyödä kunhan lyö oikeaan kohtaan, kannattaa pyytää joltain vanhalta patulta neuvoja kun ovat ikänsä niitä hakanneet. :D
Yleensäkin simppeleissäkin perustyökaluissa on sellainen juttu että niitä pitää oikeasti osata käyttää hyvin ja jälkeä tulee. Mitä mä oon seurannut niin monet ei osaa edes lapiota käyttää. :D Ei ollut tämä kenellekään teistä, ihan yleisiä huomioita ja tällasta "tyvestä puuhun noustaan" asennetta.
On ihan pakko ottaa osaa tähän keskusteluun, et'ei tulisi väärinkäsityksiä.
On parempi, että lukijat saavat oikeaa tietoa sen sijaan, että lukisivat "luullun arvailuja".
Ylläolevaan tekstiin viitaten:
-Videoilla aivan tuoretta, vastakaadettua puuta, joissa myös oksia. Ne ei mene vesurilla pilkkeiksi.
Puut kannattaa pilkkoa heti niin pian kuin puu on saatu kaadettua. Tällöin ne pilkkoutuvat parhaiten. Ne kuivuvat parhaiten. Tuhohyönteiset ei pääse niissä lisääntymään.
- Vipukirves on täsmätyökalu ainoastaan ja vain polttopuiden pilkkomiseen. Älä tee Vipukirveellä mitään muuta.
Vipukirveellä voidaan pilkkoa kaiken kokoiset puut. Ei tarvita koko arsenaalia erikokoisia kirveitä, koska yksi hyvä riittää.
-Vipukirveellä ei voi veistää, eikä se ole siihen tarkoitettukaan.
-Hyödyllisyyden huomaa siinä vaiheessa, kun toteaa pilkonnan olevan huomattavasti tehokkaampaa, kuin millään perinteisellä (kiila) kirveellä.
Korostettuun osaan sanon sen, että Vipukirves tekniikka takaa täydellisen turvallisuuden jopa aivan aloittelevalle käyttäjälle, koska terän epäkeskoinen muoto pysäyttää terän pilkottavan puun päälle. Perinteisllä (kiila) kirveellä jokainen lyönti altistaa vammautumiselle, koska siinä ei Vipukirveen tavoin ole mitään turvaelementtejä.
- Olen se vanha patu, jolla on noin 65 vuoden kokemus puunpilkonnasta, Juuri siksi kävinkin kehittelemään ja viimein tuotantoon saamaan sellaisen pilkontavälineen joka on tehokkuutensa lisäksi täysin turvallinen ja todella hauska käyttää.
Enää ei tarvitse joka lyönnillä pelätä sitä, mihin terä jatkaa. Voi olla rennosti, liikkua halkaisupöllin ympärillä ja valita parhaita lyöntikohtia pilkottavista puista.
Huomaan myös kirjoituksestasi, että et ole täysin oivaltanut Vipukirveen ideaa. En toki moiti siitä sinua, koska onhan tämä tekemäni keksintö ensimmäinen maailmassa. Jos tämä olisi kovin yksinkertainen, niin johan tämä tuote olisi ollut markkinoilla jo vaikka kuinka kauan.
En halua, että tämä koetaan mainoksena ja näin tulisi negatiivista palautetta sivujen pitäjältä. Kun täällä kuitenkin mainitaan toisenkin Suomalaisen kirvestehtaan tuotteista, niin pitäisin reiluna sitä, että voin kertoa omasta keksinnöstäni relevanttia tietoa. Kukin päättäköön mielessään, ostaako tämän, vai toisen. Tässä on kuitenkin vaihtoehto, jollaista aiemmin ei ole ollut.
Oheisesta linkistä voi selväsi nähdä Vipukirveen toimintaperiaatteen/tuotekuvaus.
http://www.vipukirves.fi/tuotekuvaus.htm
Kannattaa myös katsella ja kuunnella videoita, joissa neuvon puunpilkonnan tekniikoita Vipukirveellä.
Vipukirves on Inno-Suomi palkittu ja Avainlipulla merkitty 100% Suomalainen tuote.
Tutustukaa kotisivuihini ja tehkää kysymyksiä. Vastaan mielelläni asiallisiin kysymyksiin.
Niin, kyllä se olen minä.
Heikki, keksijä, 71v.