Rakentajan ja remontoijan työkalupakki

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jokunen kesä sitten kaadettiin pihasta muutama vanha koivu ja klapimittaiset pöllit ovat olleet siitä asti kuivamassa vajan seinustalla. Ajattelin ettei noita saa enää millään kirveella pilkottua helposti mutta väärässä olin. Googlettelin noita eri kirveitä ja joku kehui Heikki Vipukirvestä. Hinta oli liian kova ja olin muutenkin pessimistinen toimivuuden suhteen. Kävi tuollainen kuitenkin silmään käytettynä ja ostin 80€:lla kirveen. Hinnalla taitaa saada tarjouksessa pari Fiskarin kirvestä, eli kallis silti. Äsken kokeilin kirvestä paksuun oksaiseen koivupölliin ja meni kyllä helposti klapiksi. Mulla on vielä selkä ollu pahasti kipeä ja kovaa en edes voi lyödä. Oikealla tekniikalla kun humautti niin jälkeä tuli. Suosittelen, vaikka hintaa kirveellä onkin.

Pitäisikö threadin otsikkoon lisätä loppuun yleinen työkalu-thread tai työkalut yleensä, tjsp?

Aika erikoinen vehje:
http://www.vipukirves.fi/
Kannattaa katsoa video :wtf:

Paljonko hinta uutena? Taasko kolusit huutonettiä?

Vipukirves_2009_2.jpg

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ilmastointihommiin sellainen vyötärölle vyöllä kiinnitettävä alumiiniteippiteline on ehdoton. Saa yhdellä kädellä katkaistua teipin ja toisella aseteltua villan. Kai sille on joku virallinen nimikin, mutta en nyt keksinyt...

Jokunen kesä sitten kaadettiin pihasta muutama vanha koivu ja klapimittaiset pöllit ovat olleet siitä asti kuivamassa vajan seinustalla. Ajattelin ettei noita saa enää millään kirveella pilkottua helposti mutta väärässä olin. Googlettelin noita eri kirveitä ja joku kehui Heikki Vipukirvestä. Hinta oli liian kova ja olin muutenkin pessimistinen toimivuuden suhteen. Kävi tuollainen kuitenkin silmään käytettynä ja ostin 80€:lla kirveen. Hinnalla taitaa saada tarjouksessa pari Fiskarin kirvestä, eli kallis silti. Äsken kokeilin kirvestä paksuun oksaiseen koivupölliin ja meni kyllä helposti klapiksi. Mulla on vielä selkä ollu pahasti kipeä ja kovaa en edes voi lyödä. Oikealla tekniikalla kun humautti niin jälkeä tuli. Suosittelen, vaikka hintaa kirveellä onkin.
Videollla varmasti todella suoraa ja kuivaa puuta, meneehän ne vaikka vesurilla pilkkeiksi. :D
Se vaan että et sä tolla vipukirveellä tee mitään muuta kuin halkaiset isoja pöllejä. Veistokirves toki pitäs olla muutenkin joka rakentajalla mutta tollasella isommalla Fiskarsilla veistelee vaikka kakkosnelosia ja kaataa vaikka puun tarvittaessa. Tavallinen halkaisukirves+pikkukirves -setti on muutenkin paljon hyödyllisempi ja hinta on murto-osa.

Mitä tohon korostettuun osaan tulee, sitä jälkeä tulee tavallisella kirveelläkin ihan vauhdilla oikealla tekniikalla. Mä oon noita pölkkejä halkaissu ihan tavallisella halkaisukirveellä satoja ja homma sujuu. Kovaa ei tarvii lyödä kunhan lyö oikeaan kohtaan, kannattaa pyytää joltain vanhalta patulta neuvoja kun ovat ikänsä niitä hakanneet. :D

Yleensäkin simppeleissäkin perustyökaluissa on sellainen juttu että niitä pitää oikeasti osata käyttää hyvin ja jälkeä tulee. Mitä mä oon seurannut niin monet ei osaa edes lapiota käyttää. :D Ei ollut tämä kenellekään teistä, ihan yleisiä huomioita ja tällasta "tyvestä puuhun noustaan" asennetta. :)

^Oletko itse kokeillut tuota kirvestä? Vertasin kirvestä nimenomaan tavalliseen halkaisukirveeseen. Meneehän ne pöllit tosiaan vaikka puukolla lastuksi mutta tehokkuus on tässä se juttu. Voimaa tarttee vähemmän ja menee helpolmmin pilkkeeksi. Tuolla vipukirveellä lyödään erilailla nimenomaan terän painopisteen takia. Löin aluksi kuten tavallisella kirveellä ja homma ei toiminut yhtä hyvin. Mulla on tossa toistakymmentä mottia tulossa halkoa kun saan nuo pilkottua että ei tuo todellakaan turha ostos ollut. Menee nopeammin kuin jollain pilipala klapikoneella ja mitään traktorin perään laitettavaa vehjettä en aio ostaa tai roudata pihalle. Tietenkin mulla on yhden käden Fiskarsin iso retkikirves, jolla pilkkoo ja veistää mut tarpeet. Kyllä tuo vipukirves hakkaa ison Fiskarsin halkaisukirveen selkeästi.

Puhutaan asiaa

Videollla varmasti todella suoraa ja kuivaa puuta, meneehän ne vaikka vesurilla pilkkeiksi. :D
Se vaan että et sä tolla vipukirveellä tee mitään muuta kuin halkaiset isoja pöllejä. Veistokirves toki pitäs olla muutenkin joka rakentajalla mutta tollasella isommalla Fiskarsilla veistelee vaikka kakkosnelosia ja kaataa vaikka puun tarvittaessa. Tavallinen halkaisukirves+pikkukirves -setti on muutenkin paljon hyödyllisempi ja hinta on murto-osa.

Mitä tohon korostettuun osaan tulee, sitä jälkeä tulee tavallisella kirveelläkin ihan vauhdilla oikealla tekniikalla. Mä oon noita pölkkejä halkaissu ihan tavallisella halkaisukirveellä satoja ja homma sujuu. Kovaa ei tarvii lyödä kunhan lyö oikeaan kohtaan, kannattaa pyytää joltain vanhalta patulta neuvoja kun ovat ikänsä niitä hakanneet. :D

Yleensäkin simppeleissäkin perustyökaluissa on sellainen juttu että niitä pitää oikeasti osata käyttää hyvin ja jälkeä tulee. Mitä mä oon seurannut niin monet ei osaa edes lapiota käyttää. :D Ei ollut tämä kenellekään teistä, ihan yleisiä huomioita ja tällasta "tyvestä puuhun noustaan" asennetta. :)

On ihan pakko ottaa osaa tähän keskusteluun, et'ei tulisi väärinkäsityksiä.
On parempi, että lukijat saavat oikeaa tietoa sen sijaan, että lukisivat "luullun arvailuja".
Ylläolevaan tekstiin viitaten:
-Videoilla aivan tuoretta, vastakaadettua puuta, joissa myös oksia. Ne ei mene vesurilla pilkkeiksi.
Puut kannattaa pilkkoa heti niin pian kuin puu on saatu kaadettua. Tällöin ne pilkkoutuvat parhaiten. Ne kuivuvat parhaiten. Tuhohyönteiset ei pääse niissä lisääntymään.
- Vipukirves on täsmätyökalu ainoastaan ja vain polttopuiden pilkkomiseen. Älä tee Vipukirveellä mitään muuta.
Vipukirveellä voidaan pilkkoa kaiken kokoiset puut. Ei tarvita koko arsenaalia erikokoisia kirveitä, koska yksi hyvä riittää.
-Vipukirveellä ei voi veistää, eikä se ole siihen tarkoitettukaan.
-Hyödyllisyyden huomaa siinä vaiheessa, kun toteaa pilkonnan olevan huomattavasti tehokkaampaa, kuin millään perinteisellä (kiila) kirveellä.
Korostettuun osaan sanon sen, että Vipukirves tekniikka takaa täydellisen turvallisuuden jopa aivan aloittelevalle käyttäjälle, koska terän epäkeskoinen muoto pysäyttää terän pilkottavan puun päälle. Perinteisllä (kiila) kirveellä jokainen lyönti altistaa vammautumiselle, koska siinä ei Vipukirveen tavoin ole mitään turvaelementtejä.
- Olen se vanha patu, jolla on noin 65 vuoden kokemus puunpilkonnasta, Juuri siksi kävinkin kehittelemään ja viimein tuotantoon saamaan sellaisen pilkontavälineen joka on tehokkuutensa lisäksi täysin turvallinen ja todella hauska käyttää.
Enää ei tarvitse joka lyönnillä pelätä sitä, mihin terä jatkaa. Voi olla rennosti, liikkua halkaisupöllin ympärillä ja valita parhaita lyöntikohtia pilkottavista puista.
Huomaan myös kirjoituksestasi, että et ole täysin oivaltanut Vipukirveen ideaa. En toki moiti siitä sinua, koska onhan tämä tekemäni keksintö ensimmäinen maailmassa. Jos tämä olisi kovin yksinkertainen, niin johan tämä tuote olisi ollut markkinoilla jo vaikka kuinka kauan.
En halua, että tämä koetaan mainoksena ja näin tulisi negatiivista palautetta sivujen pitäjältä. Kun täällä kuitenkin mainitaan toisenkin Suomalaisen kirvestehtaan tuotteista, niin pitäisin reiluna sitä, että voin kertoa omasta keksinnöstäni relevanttia tietoa. Kukin päättäköön mielessään, ostaako tämän, vai toisen. Tässä on kuitenkin vaihtoehto, jollaista aiemmin ei ole ollut.
Oheisesta linkistä voi selväsi nähdä Vipukirveen toimintaperiaatteen/tuotekuvaus.http://www.vipukirves.fi/tuotekuvaus.htm
Kannattaa myös katsella ja kuunnella videoita, joissa neuvon puunpilkonnan tekniikoita Vipukirveellä.
Vipukirves on Inno-Suomi palkittu ja Avainlipulla merkitty 100% Suomalainen tuote.
Tutustukaa kotisivuihini ja tehkää kysymyksiä. Vastaan mielelläni asiallisiin kysymyksiin.
Niin, kyllä se olen minä.
Heikki, keksijä, 71v.:)

Hienoa, että tuonkin ikäinen, ei pahalla, asiantuntija on valveutunut ja vaivautuu vastaamaan epäilyksiin foorumilla.
Itseäni tuote ainakin kiinnostaa ja Inskan henkilökohtaisestikin tuntien, en usko että tuon toimivuuden mainostamisessa olisi mitään "valheellista" takana. Func taas kertoilee asiasta mistä monet foorumilaiset yleensäkin tietäväisesti kertovat, asioista joista eivät tiedä mitään, mutta kivahan se on arvailla ja kertoa "musta tuntuu" -tietouttaan. Itsekin teen sitä ja se on yksi foorumeiden suola.

Tuo vipukirves menee varmasti harkintaan, itselläni on 4 tulipesää rakenteilla olevassa talossa ja hyvä pilkkomisväline on varmasti paikallaan.

Aika erikoinen vehje:
http://www.vipukirves.fi/
Kannattaa katsoa video :wtf:

Paljonko hinta uutena? Taasko kolusit huutonettiä?

Vipukirves_2009_2.jpg

Parisataa taitaa olla hinta uutena. Nettimarkkinoilta ostin omani. En pidä hintaa enää niin kovana, jos tuota vertaa niihin valovirtaklapikoneisiin, jotka on hitaita ja niihin ei edes saa isoa pölliä. Tänään hakkasin motin koivuhalkoja yllättävän nopeasti. Kyllä tuo on oiva peli jos kirveellä on aikessa pilkkoa polttopuut. Se hyvä puoli tosiaan tossa kirveessä vielä on, ettei se jää kiinni pölliin.

Edit: täytyy yrittää huomenna kuvata video missä vertaisi tavallista kirvestä ja vipukirvestä. Keksijälle pitää antaa pisteet innovatiivisestä ja toimivasta keksinnöstä.

Kyllä mä ymmärrän hyvin miten tuo toimii ja varmasti on tehokkaampi kuin kiilautumisella toimiva tavallinen kirves. Sitä vaan että jos kyse on muutamasta puusta, ei moottorisaha+kirves -yhdistelmällä hirveetä vaivaa tuota muutaman puun pilkkominen. Valovirtaklapikoneet on leluja, harvalla on sit traktoreita johon löytyy kunnon laitteita, meilläkin itsetehty vastaava mutta puristusvoimaa löytyykin lähemmäs 30t. :D

Vanhemmilla on kotona puulämmitys ja puuta kuluu yli 30m^3 vuodessa, tänä vuonna varmasti enemmänkin. Kaikki tavara metsästä alusta loppuun. Yks peräkärryllinen tulee hakattua kirveellä ihan urheiluna(oli muuten takavuosien hiihtäjien treenimuoto.) Valtaosa on normisirkkelin ruuvihalkaisijalla(malli jossa lyödään siis sivuittain käsissä pitäen) pilkottu. Helvetillinen laite, ei niitä varmaan enää tehdäkään, tuttu varmaan Heikille. :)

Lisänä sellanenkin "teleskooppi"kirveskin on olemassa, ulkoputken sisällä liikutetaan toista putkea jonka päässä on kirveenterä. Pystyasennossa siis toimii. Näin joskus torilla. :)

Viime keväänä tilasin Heikiltä tuon Vipukirveen. Kyllähän tuo hakkaa perinteisen kirveen todella helposti, kun puunpilkkomisesta puhutaan. 19" matalaprofiilirengas kiinni ison kannon päällä ja on nopea pilkkoa useampia puita rengaan sisällä. Hieno keksintö ja kyllä tuosta kannattaa se vajaa 200€ maksaa, jos vähänkin enemmän pilkkoo puita tai haluaa muuten vaan parhaan markkinoilla olevan käsinpilkkomisvälineen. Turvallinen tuo on myös verrattuna perinteiseen kirveeseen. Pitäisikö sitten jokaisella rakentajalla tai remontoijalla olla tälläinen? EI, mutta jokaisella joka vuosi käsin puita pilkkovalla ihmisellä kyllä. Vielä kun saat Heikki tuon hinnan tuonne 150€ tuntumaan, niin alkaa varmasti kauppakin käydä eri tahtiin. Kyllä tämä tuote saa minulta peukun ylöspäin :thumbs:

Varmaan joskus loppuviikosta pääsee itse testaamaan, vähän nyt kelistä riippuen. Kirves varmaan saapuu mulle jo keskiviikkona, mutta saanko yhtään puuta lumihangesta esiin ilman parin tunnin lumitöitä, on kokonaan toinen juttu.

Mutta tästä lisää sitten kun pääsee testaamaan. Pitää väsätä tuollainen autonrengaspukki, sopiva jatko mun "moottorisahapukille".

Liitteet

• 03082010785.webp
    03082010785.webp
    769,3 KB · Katsottu: 2 081

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hakkasin eilen vielä jokusen pöllin ja otin testiin sellaisen 35-40 cm paksun kuivahkon koivupöllin, jossa oli ollut oma käsivarteni paksuinen oksa. Ei siis kovin iso :D No, tavallinen kirves ei ollut purrut tuohon ollenkaan ja vipukirveella piti hakata 5 kertaa niin meni puoliksi. Siitä eteenpäin menikin joka iskulla halki. Kuvasin tuosta heilumisesta videonkin, mutta en jaksa editoida. Joku autonrengas pitää kehitellä pitämään pöllit paikoilleen. Nyt klapit sinkoilee aika vauhdilla sivulle. Itseäni tuo ei haittaa kun halonhakkuupaikka on sopivasti sellaisessa kulmassa, mutta ei tarttisi nostella pöllejä jos ne olisi renkaan sisällä. Niin ja eihän tämä mikään tarpeellisin työkalu talonrakentajalle ole kuten ensimmäisestä viestistä varmasti käy ilmi. Halusin vain jakaa kokemukseni muistakin hyväksihavaituista työkaluista, joita omakotitaloasuja saattaa tarvita.

Omakotiasujan työkaluista täällä on hyvä keskustella.

Itse hain vanhan renkaan eilen, oli Euromasteri kiinni niin ei saanut matalaprofiilista, mutta joku oli siihen pihaan nakannut sellasen ihan tavallisen. Riittää sisähalkaisija tuossa omille puille hyvin, kun ei mulla tällä hetkellä ole kuin max 15-20 cm puuta. Tai siis sitten on kun lumet vähän lähtee ja saa ne tuolta hangesta pois.

Zone-sarja -42%
Omakotiasujan työkaluista täällä on hyvä keskustella.

Itse hain vanhan renkaan eilen, oli Euromasteri kiinni niin ei saanut matalaprofiilista, mutta joku oli siihen pihaan nakannut sellasen ihan tavallisen. Riittää sisähalkaisija tuossa omille puille hyvin, kun ei mulla tällä hetkellä ole kuin max 15-20 cm puuta. Tai siis sitten on kun lumet vähän lähtee ja saa ne tuolta hangesta pois.

Siis WTF?! Kerrohan lisää tuosta autonrengashalkopukista. Survotko renkaan risunipun ympärille ja sitten pätkäset ja siitä sitten halki ja pinoon vai mitä hittoa?

Siis WTF?! Kerrohan lisää tuosta autonrengashalkopukista. Survotko renkaan risunipun ympärille ja sitten pätkäset ja siitä sitten halki ja pinoon vai mitä hittoa?

Hei
Ohessa selventävä video autonrengas pölkystä. Selkää säästyy, kun ei tarvitse jokaista puuta nostella maasta. Puut pysyy yhdessä ja voit pilkkoa ne vaikka kuinka pieniksi Vipukirveellä. Tämä siksi, että Vipukirveen terä jää aina pilkottavien puiden päälle, jolloin ei ole vaaraa varren katkeamiselle tai tärähdyksille käsiin.
Varoitus: Autonrengas pölkky ei sovellu tavallisen (kiila) kirveen kanssa, koska ennemmin tai myöhemmin varren alle jää puu aiheuttaen joko pahan tärähdyksen käsiin tai jopa varren katkeamisen.
http://www.youtube.com/watch?v=3HsP5Vs5cLc
Heikki :)

Hei
Oheisessa videossa on sitten hieman "kehittyneempi" malli. Tämä käy sellaisiin ahtaampiin paikkoihin, joissa ei ole mahdollisuutta itse kiertää hakkupölkkyä parhaita lyöntipaikkoja haeskellen.
http://www.youtube.com/watch?v=moWh5z_-V2Q
Heikki :)

Ostin muuten tänään bauhaussista alesta ton Stanleyn Fatmax blade armor 5m rullamitan. Kyl on järeä peli, taitaa olla ovh jotain 40e luokkaa ja nyt 16,90 :D

Ostin muuten tänään bauhaussista alesta ton Stanleyn Fatmax blade armor 5m rullamitan. Kyl on järeä peli, taitaa olla ovh jotain 40e luokkaa ja nyt 16,90 :D

Mä maksoin täyden hinnan samasta mitasta ja sähläsin tuntia myöhemmin mitan poikki mottoorisahalla.. En osta enää noin kalliita mittoja.

Hitto kun nuot lumet vähän sulaisi niin pääsisi vipukirvestä testaamaan. Saisi kasat esiin lumen alta, ei ehdi niitäkin alkaa lapiomaan.

Uusin hankinta itsellä on Makitan käsisirkkeli. Maksoi 99 euroa K-Raudassa. On ollu kovalla käytöllä kun ajettu tuulensuojelvyjä halki ja poikki.

Kipsilevyankkureista pakko mainita miten onnettomia on Alligator-kipsilevyankkurit. Tarkoitan nyt niitä malleja, mitkä aukeavat kuin hauen leuat. Omien kokemusten mukaan 50% pääsee pyörähtämään reiässä ja korkkaa reiän. Tällöin ruuvi on kuitenkin jo kiinni ankkurissa ja se on shakki ja matti. Ankkuri ruuvi mukanaan pyörii levyn reiässä, mutta et saa ruuvi siitä irti, etkä myöskään väännettyä ruuvia ankkuriin. En todellakaan suosittele ostamaan niitä. Samalla valmistajalla on myös malli, mikä "pullautetaan" reiän vastapuolelle ankkurin läpi työnnettävällä tikulla. Nämä toimii huomattavasti paremmin.

Ja kyllä, noita ensin mainittuja todella markkinoidaan myös kipsilevyankkureina.

Back
Ylös Bottom