Rakennusala ja sali

Moi!

Mietin että mitä mieltä olette siitä kun käyn aamuisin salilla 3-4krt viikossa. Ja sen jälkeen menen töihin, olen rakennusalalla ja raskaimpia päiviä on purkupäivät. Ongelma on siinä että salipäivä vaikuttaa paljon työskentelyyni, eniten jalkapäivät. Ei meinaa jaksaa painaa töissä. En haluaisi lopettaa salilla käymistä koska tykkään treenata.

Pitäiskö mun sitten treenata rauhallisemmin vai teenkö jotain väärin? Treenin jälkeen juon palautusjuoman mutta syön vasta n.5h päästä, koska klo 11-12 on ruokkis.

Ja mietin että haittaako se palautumista kun ensin treenaa salilla esim jalkaa ja sitten joutuu töissä jumppaamaan 5 kerrosta rappusia ylös alas purkurojua kantaen?

Olkaa armollisia olen vielä suht uusi näissä asioissa, enkä välttämättä tiedä termistöä :unsure:

Töitä on tehtävä leivän eteen. Eipä siinä auta muu kuin sopeutua tilanteeseen. Yritä syödä aina kun pystyt. Edes nopeita välipaloja. Pahinta on jos joudut nälässä painamaan. Jaottele treenisi niin, että raskain treeni ( jalat, selkä ) on esim. viikonloppuna kun ei ole töitä. Älä kevennä treenejä. Mielestäni parempi kummiskin noin päin että ehdit treenata ennen töitä. Mietipä miten paha olisi raskaan työpäivän päälle lähteä kyykkäämään.

Moi!

Mietin että mitä mieltä olette siitä kun käyn aamuisin salilla 3-4krt viikossa. Ja sen jälkeen menen töihin, olen rakennusalalla ja raskaimpia päiviä on purkupäivät. Ongelma on siinä että salipäivä vaikuttaa paljon työskentelyyni, eniten jalkapäivät. Ei meinaa jaksaa painaa töissä. En haluaisi lopettaa salilla käymistä koska tykkään treenata.

Pitäiskö mun sitten treenata rauhallisemmin vai teenkö jotain väärin? Treenin jälkeen juon palautusjuoman mutta syön vasta n.5h päästä, koska klo 11-12 on ruokkis.

Ja mietin että haittaako se palautumista kun ensin treenaa salilla esim jalkaa ja sitten joutuu töissä jumppaamaan 5 kerrosta rappusia ylös alas purkurojua kantaen?

Olkaa armollisia olen vielä suht uusi näissä asioissa, enkä välttämättä tiedä termistöä :unsure:

Tottahan se kokonaisrasitus vaikuttaa palautumiseen ja jaksamiseen, niin fyysinen kuin henkinenkin rasitus. Päiväsi alkaa kovin aikaisin, jos käyt salilla ennen työvuoroa, eikä oikein kunnon treenistä palautumista pääse alkamaan kun pitää heti puurtaa töissä. Jos mitenkään mahdollista, kokeile ottaa pieni huili ja välipala töiden jälkeen ja tunnin päästä salille. Pääset treenistä levolle. Vaikka työ on fyysistä, ei se samalla tavalla vastaa treeníä, mutta on silti kuormittavaa ja voi haitata palautumista. Treeni työpäivän jälkeen ehdottomasti kokeilemisen arvoinen jos muu elämäntilanne sallii.

Itse ratkaisin ongelman osittain niin, että treenin jälkeen söin heti joko ihan ruokaa tai palautusjuoman ja jotain kiinteää. Yksi hyvä on tuorepuuro jossa heraa, pirusti kauraa ym

Vetihän tällä joku joskus ittensä raksalla aina failureen ja sano että helvetin kovaa hommaa eikä jaksais.Muut nauro että mitä vittua,raksalla failureen... Kyllä se purkuhommissa on kovaa hommaa jos vielä ennen töitä käy treeneissä,naureskelijat tais itse olla ikityöttömiä,helppohan se sillon on naureskella kun ei tiedetä raskaan työnteosta yhtään mitään tai oma työ on istuskelua koneella ja kävelyä paperin kans lounaalle ja kahvihuoneeseen.

On tullut itsekin joskus oltua mm. purkuhommissa ja treenit kyllä jäi välittömästi pois urakan ajaksi,ei vaan jaksanu kun töissä rasittu koko kroppa joka ikinen päivä kun piiikkas ja lappo betonia,joka lihas oli iha juntturassa joka aamu.Ei toivoakaan lihasten kasvatuksesta sillä saralla.
Ainii,kohtahan mulleki nauretaan koska tein todellakin töitä,en palautunut eikä tapanani ole lorvia työmailla että jaksan illalla treenata.Oon luuseri siis kuulen kohta kavereilta joiden ikä on 20-30v. eikä päivääkään ole tehty fyysisiä töitä,joskus haravaoitu mummolassa ja työharjottelussa esitetty aurausviittaa kerran vuodessa sen pakollisen 3kk ettei tuu karenssia.Seki on kovaa hommaa,ainaki psyykkisesti.Olla aurausviittana siis.

Miksi aamusali? Itse hoidin ensin työpäivät raksalla pois alta, kotiin sapuskalle ja pari tuntia sen jälkeen salille. Hyvin jaksoi treenata sen 4-5 kertaa viikossa voimaa (y)

Vetihän tällä joku joskus ittensä raksalla aina failureen ja sano että helvetin kovaa hommaa eikä jaksais.Muut nauro että mitä vittua,raksalla failureen... Kyllä se purkuhommissa on kovaa hommaa jos vielä ennen töitä käy treeneissä,naureskelijat tais itse olla ikityöttömiä,helppohan se sillon on naureskella kun ei tiedetä raskaan työnteosta yhtään mitään tai oma työ on istuskelua koneella ja kävelyä paperin kans lounaalle ja kahvihuoneeseen.

.

Olin tovin raksahommissa, ekana olin toki avustamassa kokeneempaa timpuria karmien asennuksessa ja siivoilin työmaata, mutta kun pääsin niihin likaisiin purkutöihin niin se oli jo fyysistä puuhaa. Muistan kun oli iso työmaa-alue toissa kesänä, toiset piikkasivat lattiaa ja minä olin kottikärryillä roudaamassa sitä betonia lavalle, päivässä tuli aika monta kärryllistä kuskattua tai kun tuli myös piikattua sitä lattiaa siellä kuumassa paskasessa sisätilassa, oli sekin aika lystiä. Eipä toki rakasahommat aina kovin fyysisiäkään ole, purkutyöt toki voi koitua aika fyysisiksi. Toki kyllähän fyysinen kunto tukee paljon tuollaisessa fyysisessä työssä.

Siis täällähän naurettiin sille, että se yks jannu selitti kärräävänsä laastia kottikärryllä failureen. Totta kai raksalla on rankkaa, mut failurella tarkotetaan kyllä totaalista uupumusta, jolloin lihas ei enää niin sanotusti tottele. Jos tollasta olis jollain raksalla, siitä tulis turvallisuusongelmia. Ei mulla ollu raksa-aikoina (okei, nää oli kesätöitä ja lyhyitä aikoja) ongelmia tehä asioita vapaa-ajalla. Ne treenit ja ravinto pitää vaan sovittaa sopimaan työhön.

@Marinanne millanen päivärytmi sulla on? Meet varmaan tosi aikasin nukkumaan, jos ehit ennen töitä salillekin?

Moi!

Itte teen kans raksahommi myös purkuu, must paras aika käydä salilla on pari tuntii duunin jälkee jalat suosittelen tekee esim perjantai iltana niin ne ehtii palautuu / pahimmat domssit hävit ennen maanantai
Palautuminen kyl hidastuu ja kehitys kärsii jos käyt aamulla salilla ja sit meette tekee fyysistä työtä päälle.

Itse olen tehnyt rakennustöitä n.20v ja sinä aikana olen harrastanut kaikenlaista,kamppailulajeista punttien kolisteluun. Eli luulisin omaavani jonkinlaista kokemusta alasta/urheilustakin.

Niinkuin täällä monet ovat sanoneetkin niin ne rankimmat treenit kannattaa jättää sinne vkl,ja luonnollisesti kuunnella sitä kroppaa.

Jos esim.töissä ollut paljon ylöspäin työskentelyä,alakattojen levytystä jne niin salilla ei kannata tehdä pystypunnerrusta tai muuta vastaavaa. Ja niinä rankimpina purku/valupäivinä kannattaa suosiolla unohtaa ne kovat treenit,jos virtaa tuntuu riittävän niin jotain kevyttä jumppaa/kehonhuoltoa voi huoletta tehdä.

Ja se ruokapuoli pitää olla kunnossa että sitä energiaa riittää. Rak.alallahan tauot on klo9.00 kahvit 11.00 ruokailu ja 13.30 toinen kahvi,eli mahdollisuuksia ruokailuun on. Ja nestettä voi kantaa pullossa ihan siellä työmaallakin,esim. Jos meillä on kuumissa oloissa töitä niin työnantaja toimittaa vichyä työmaalle niin ei ukot kuivu.

Ja itse koitin joskus tuota ennen töihin menoa treenaamista eikä siitä mitään tullut,olisi pitänyt käydä jo 20.00 nukkumaan että olisi jaksanut. Mutta toivottavasti nyt löydät sopivan tyylin itsellesi! Tsemppiä!

Siis täällähän naurettiin sille, että se yks jannu selitti kärräävänsä laastia kottikärryllä failureen. Totta kai raksalla on rankkaa, mut failurella tarkotetaan kyllä totaalista uupumusta, jolloin lihas ei enää niin sanotusti tottele. Jos tollasta olis jollain raksalla, siitä tulis turvallisuusongelmia. Ei mulla ollu raksa-aikoina (okei, nää oli kesätöitä ja lyhyitä aikoja) ongelmia tehä asioita vapaa-ajalla. Ne treenit ja ravinto pitää vaan sovittaa sopimaan työhön.

@Marinanne millanen päivärytmi sulla on? Meet varmaan tosi aikasin nukkumaan, jos ehit ennen töitä salillekin?
Meen nukkumaan 19-20 aikoihin. Herään klo 4 paikkeilla, salilla 5:30. Salilta lähen ajamaan työpaikalle 6:30, työpaikalla klo 7. Ruokkis 11-12 aikoihin, koska nyt sattuu olee sopiva kohta. Kotona oon 15-16 aikoihin, riippuen päivästä.

Miksi aamusali? Itse hoidin ensin työpäivät raksalla pois alta, kotiin sapuskalle ja pari tuntia sen jälkeen salille. Hyvin jaksoi treenata sen 4-5 kertaa viikossa voimaa (y)
Kiva että oot löytäny sopivan tyylin ittelles. Ite jostain syystä saan aamusin enemmän intoa ja vääntöä salille ku sitte työpäivän jälkeen jotenkin henkisesti kuolee siihen kun istahtaa auton penkille, tai viimeistään kun tönöttää ruuhkassa.. :LOL:

Meen nukkumaan 19-20 aikoihin. Herään klo 4 paikkeilla, salilla 5:30. Salilta lähen ajamaan työpaikalle 6:30, työpaikalla klo 7. Ruokkis 11-12 aikoihin, koska nyt sattuu olee sopiva kohta. Kotona oon 15-16 aikoihin, riippuen päivästä.
Kauan salimatka kestää? Haen tällä sitä että saisko tuota uniaikaa pidennettyä? Itse esim herään viimeistään 5.40 ja salilla viimeistään 6.15. Kaiken pitää olla vaan valmiina aamulla ja treeni ruuatta tai nestemäinen ravinto

Onko nuo aamureenit pidemmän päälle järkeviä niveliä ja muuta ajatellen? Eikö aamuisin paikat ole hieman kuivat ja illalla paremmissa nesteissä?

Mulla varmaan revähtäis joka viikko joku paikka jos heti aamulla lähtis repimään. Joudun välillä reenaan 12.00 aikoihin ja sekin tuntuu minulle vähän liian aikaiselta.

Palautumiskapasiteetti on onneksi kehittyvä ominaisuus eli kun vaan vaatii sopivasti, mutta kuitenkin nousujohteisesti, niin kyllä keho kummasti sopeutuu olosuhteisiin. Toki on temppuja olemassa miten sitä tehostaa ja tilannettaan auttaa... et sinä kuitenkaan missään kiinalaisessa hiilikaivoksessa työskentele.

Hyvää vinkkiä siitä jo tulikin miten kannattaa kaikista kovimmat treenit jättää viikonlopulle olettaen, että on töissä arkena. Jos mahdollista niin sen sijaan että treenaisit 3-4 päivänä viikossa niin jaa sama treenimäärä 5 treeniin... tällöin treenaat kokonaisuutena saman verran mutta kertasuoritus ei ole yhtä rasittava. Jos päivien nostaminen ei ole mahdollista yli 4n niin sitten ohjelmointi siten, että arkipäivinä on vähemmän/kevyempää ja viikonloppuna enemmän/raskaampaa.

Palautusjuoma vaikka onkin juoma, niin samoja ravinteita sellainen sisältää kuin kiinteätkin ateriat. Ja pystyyhän sitä tuunaamaan niin että on enemmänkin ateriakorvike tai ei edes mikään korvike vaan nestevoittoinen ATERIA eikä vain palkkari sanan perinteisessä merkityksessä. Heran ja hiilarin lisäksi (oletan että näitä sentään molempia siellä ollut) mukaan öljyt tai pähkinät sekä joku helposti/nopeasti syötävä pidemmin imeytyvä hiilihydraattipitonen ruoka, kuten hedelmä + välipalakeksi tms. Tekee kaiken sen mitä palkkarikin ja varmasti antaa paremmin virtaa päivään.

Back
Ylös Bottom