Rahkakoktaili vs. kevytmaito

Vuorossa ravintopohdiskelua ensikertalaiselta kirjoittajalta: Poistakaa sitten vaikka, jos turha pilkun-----minen ärsyttää liikaa.

Sellaista tulin miettineeksi, että onko oikeasti mitään järkeä juoda tuollaista rahkan ja mehun sporttista seosta, kun tuntuu että pelkässä maidossa on enemmän proteiinia...

Kun juon tuota valion maitorahkaa mehun kanssa, niin ainakin minun sekoittamanani sitä pirtelöä syntyy helposti n.1 litra yhdestä purkista rahkaa. Siinä on tällöin hieman alle 28g proteiinia litrassa, ja ihan normaalissa valion kevytmaidossa on proteiinia on jotain 34g litrassa. Maitoa on mielestäni helpompi juoda, ja se on halvempaakin, joten pitäisikö alkaa ostaa sitä rahkan siasta?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Milbona maitorahka (250g) funlight kombo (funlighteä ei tarvitse laittaa kuin desi):
Energiaa 173kcal
Proteiini 30.5g
hiilihydraatti 9.75g
rasva 0.5g

Kevyt maito (valio) 250g
Energiaa 112.5kcal
Proteiini 7.5g
hiilihydraatti 12g
rasva 10.82g

ja mä teen siitä ainakin ihan vaan lusikoitavan eikä juotavan..yks hyvä on et 1prk rahkaa n.20g vaniljanmakuista proteiinijauhetta ja 1prk jogurttia. toi vanilja peittää hyvin sen kirpeyden..

maidosta saa mielestäni aika helposti valkuaista ku sitä on helppo ja nopea juoda. joillakin vatsa ei kestä 2-3 litraa päivässä.
itse olen rahkan sekoittanut maitoon ja joukkoon pistänyt banaania/kaakaota ja hiukan sokeria mauksi. noin 5dl juotavaa ja proteiinia 25-40g riipuen rahkan määrästä.

Spyrbeli sanoi:
Milbona maitorahka (250g) funlight kombo (funlighteä ei tarvitse laittaa kuin desi):

Laitatko oikeasti jopa desin funlightia.. itelle riittää kaks pientä tilkkaa ;)

Itse laitan Ehrmannin, pari valkuaista, maitoa, marjoja tai jogurttia.. Illalla yleensä vettä, ettei tule liikaa hiilareita..

Vähän samaa itsekkin ihmettelin kun tämän aikaisemmin luin, että mikähän on pointtina kun rahka juodaan? Onko sitten rahkajuoman ja proteiinipirtelön välillä niin suuri ero ns. "oikean ravinnon" tuomien hyötyjen muodossa, että rahkapurkki kadotetaan lähes litraan nestettä?

Ehrmannia menee täälläkin sen verta paljon, että lähikauppojen myyjätkin vain vittuilevat kun käyn aina ostamassa hyllyn tyhjäksi. Funlightiäkin mennyt varmaan 20-30 litraa kesän jälkeen :) Mutta ei sitä mene kuin se 20-30ml annokseen.. pari pyöräytystä lusikalla ja taas on hetkeksi ravintoa koneessa.

Itse kaadan Pirkan maitorahkan päälle vähän jugurttia ja hämmennän muutaman kerran. Mun makuun jugurtit on niin makeita, että reilu desi riittää maitorahkapurkkiin eikä tule jugurtin mukana suurta sokeriannosta. Vähälaktoosisien tuotteiden valikoimasta nuo Valion uudet litran mansikka-vanilja tai mustikka-vanilja sopii erinomaisesti rahkan kanssa.

Jos maidon ja maitorahkan proteiineja verrataan, on maidon proteiini koostumukseltaan paljon huonompaa kuin maitorahkan. Molempia voi toki käyttää, mutta suosisin noista kahdesta kyllä maitorahkaa.

Tän thredin innoittamana tein täällä Kanadassa vastaavan vertailun ja tässä on tulos:
Ja tossa on nyt sitten kcal, rasva g, proteiinit g, hiilihydraatit g/100g
Maito, Rasvaton 32; 0; 4; 5;
Maitorahka, Rasvaton 73; 1,3; 5,3; 10;

Eli täytyy sanoo, että aika kuppasta on toi rahka täällä päin ja sen takia taidan lopettaa ihan täysin sen syömisen. Rasvattoman jugurtin arvot on aika lailla samat kuin rahkan, joten sitä sitten, jos mieli tekee.
Muutenkin tuntuu, että täällä ei missään tuotteissa oo proteiinia, kun vertaan Suomen vastaaviin. Aika kummallista!

En usko että on terveydelle mitenkään hyväksi lipittää joka päivä noita lisäainepommimehutiivisteitä...

"maidon proteiini koostumukseltaan paljon huonompaa kuin maitorahkan"

Hmm...perusteluja? Itse olen aina kuvitellut että kummassakin on "samaa" maitoproteiinia eikä siitä sen enempää :). Vai tarkoititko että on parempi kuin proteiini on "kiinteässä" muodossa kuin nestemäisenä?

lilo sanoi:
Eli täytyy sanoo, että aika kuppasta on toi rahka täällä päin ja sen takia taidan lopettaa ihan täysin sen syömisen.
Tuo on ilmeisesti jotain maustettua rahkaa? Ei muuten voi noin paljoa olla hiilareita. Koitas katella josko siellä myytäisiin rahkaa raw'na.

En kyllä tajua miksi se rahka pitää upottaa siihen mehuun, itsellä menee alas valion rahkat ilman mitään mausteita.

Kyllä toi rahka mitä oon syöny on ihan tavallista maustamatonta rahkaa. Sen takia mä tota koostumusta niin ihmettelinkin. Oon tähän asti vaan ajatellu, että suunnilleen samat koostumukset kuin suomalaisissa rahkoissa, enkä sen ihmeemmin oo purkkia tutkiskellu.
Täällä monissa tuotteissa näyttäis olevan suhteessa enemmän hiilareita ja vähemmän proteiineja kuin vastaavissa suomalaisissa.
Raejuusto näytti olevan kohtuu samoilla arvoilla verrattuna suomalaisiin, joten sen kimppuun sitten.

Katabolic sanoi:
En usko että on terveydelle mitenkään hyväksi lipittää joka päivä noita lisäainepommimehutiivisteitä...

"maidon proteiini koostumukseltaan paljon huonompaa kuin maitorahkan"

Hmm...perusteluja? Itse olen aina kuvitellut että kummassakin on "samaa" maitoproteiinia eikä siitä sen enempää :). Vai tarkoititko että on parempi kuin proteiini on "kiinteässä" muodossa kuin nestemäisenä?

En jaksa alkaa mitään lähteitä hakemaan todistukseksi ;) , mutta maitorahkan aminohappokoostumus on parempi ja proteiini on pääosin kaseiinia. Maidon aminohappokoostumus on "vajaa" ja muutenkin maitoa ei pidetä laadukkaana proteiinin lähteenä. Maitoa voi toki käyttää, mutta suurin osa päivittäisestä proteiinista kannattaa ottaa muista proteiinin lähteistä.

lilo sanoi:
Kyllä toi rahka mitä oon syöny...

Jos tossa sun rahkassa vaihtaa protskujen ja hh:n paikat, niin tulee harvinaisen samanlaiset arvot ku esimerkiksi Ehrmannin rahkalle...

Kunhan pohdiskelen.. Ei oikeen jaksa uskoa, että miten voi niin simppeli tuote olla noin erilainen eri maissa... Mut Exquisan maustamatonta rahkaa taitaa muuten Kanukeissakin olla...? Siin on kohtalaiset arvot siinä rahkassa, ei tosin yhtä hyvät ku esim. Milbonassa...

Merkiltään Sealtest on toi rahka ja teko paikka British Columbia, halvin rahka jota kaupoissa on. Tarkistin tiedot viä useemmasta purkista ja samat oli aina (täällä nää purkit on niin jykevää muovia ja hyvillä kansilla, että näistä saa hyviä pakasterasioita :) ).
Täytyy varmaan tutustua muuhun rahkatarjontaan (jos sellasta löytyy mun supermarketista) ja vaihtaa merkkiä, jos tää on ainoo "huono" rahka. Mutta kyllä mä vannon ja vakuutan, että noi arvot on noin huonot.

Eiköhän se rahkan etu maitoon tule lähinnä hiilihydraattien vähäisemmästä määrästä. Nimittäin laktoosi (tai pilkottu laktoosi) ei ole suurina määrinä mitenkään hyvä hiilihydraatin lähde.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom