Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
) twinlab sanoi:Tätä olen harkinnut vuoden verran ja kuulostellut ihmisiä. Kertokaa vähän omia kokemuksia, onko tullut voittoa, kauanko olet sijoittanut rahastoihin, onko järkeä?? Ja jos rahastot ei ole tiedän mielestänne hyvä vaihtoehto, niin sanokaa mikä kännattaa![]()
hURJA sanoi:Muista, että useiden lähteiden mukaan loppupeleissä tärkein tekijä rahastojen välillä ovat niiden perimät kulut, jotka yleensä otetaan prosentteina (tai prosenttien osina) myytäessä, ostaessa ja myös säilytettäessä rahasto-osuuksia. Eli mitä pienemmät ovat kulut, sitä paremmin raha poikii pitkällä ajalla (keskimäärin).
Pankit myyvät melkein väkisin aina omia rahastojaan, jotka eivät välttämättä ole aina paras vaihtoehto. morningstar.fi:stä saat jonkinlaista tuntumaa eri rahastoyhtiöiden tuotteisiin. Itselläni ei ole omistuksia kuin lyhyen koron rahastoissa ja suorissa osakesijoituksissa.
Kyllä osingot kuuluvat sijoitusrahaston osuudenomistajille. Rahastoraportista on hyvä seurata Suomen markkinoilla olevia rahastoja, http://www.sijoitustutkimus.fi/rahastoraportti.shtml. Itse suosin osakesijoituksia osta ja unohda -taktiikalla.kas-vain sanoi:Rahastoissa kulut syövät tuottoa rankalla kädellä ja osingotkaan eivät tipu itselle.
Kyllä kyllä, mutta ne eivät suoranaisesti tule itselle vaan niillä katetaan kuluja / viilataan "tuotto kehitystä" vertailu indeksiin.shape sanoi:Kyllä osingot kuuluvat sijoitusrahaston osuudenomistajille. Rahastoraportista on hyvä seurata Suomen markkinoilla olevia rahastoja, http://www.sijoitustutkimus.fi/rahastoraportti.shtml. Itse suosin osakesijoituksia osta ja unohda -taktiikalla.
shape sanoi:Kyllä osingot kuuluvat sijoitusrahaston osuudenomistajille. Rahastoraportista on hyvä seurata Suomen markkinoilla olevia rahastoja, http://www.sijoitustutkimus.fi/rahastoraportti.shtml. Itse suosin osakesijoituksia osta ja unohda -taktiikalla.
Miten sijoitan rahastoihin -kirjan mukaan (s.192) "Osinko on yhtiön vuosittain asiakkailleen jakama voitto-osuus. Sijoitusrahastot saavat salkkunsa osakkeista osinkoja, joita ei jaeta edelleen vaan jotka jäävät kartuttamaan rahaston arvoa." Pankista en lähtisi kyselemään vinkkejä rahastosijoittamiseen.kodari76 sanoi:Mistä tiedät tämän? Sammossa viimeksi pakkotyrkyttivät eläkerahastojaan (siis KAIKKI pankit ja vakuutuslafkat tekevät sitä :curs: ), ja silloin kysyin osinkojen kohtalosta. Eipä osannutkaan rouva tiskin takana enää sanoa mitään. Soitti ilmeisesti esimiehelleen, eikä tiennyt hänkään. Sinänsä tilanne oli hauska.
Ero näiden osuuksien välillä on siinä, että tuotto-osuuksien arvosta maksetaan osa vuosittain sijoittajille. Tämä palvelee lähinnä säätiöitä ja muita sijoittajia, jotka haluavat vuosittain kassavirtaa sijoituksista. Tällä ei ole mitään tekemistä osakkeiden osinkojen kanssa.Maha sanoi:Tyhmä kysymys: Eiko se rahaston perässä oleva K tarkoita kasvua, eli osingot menee rahaston arvoon ja T tuottoa jolloin osingot maksetaan rahaston omistajille?
Nitsku sanoi:Eläkerahastoihin en sijoittaisi ellei olisi henki kyseessä. Tuotto ei ole kovin hyvä, säästettyä pääomaa ei voi siirrellä mielensä mukaan jos alkaa tulla tappiota tai talouden taantuma, verohyötyjä on pienennetty ja rahat saa käyttöönsä vasta joskus 40 vuoden kuluttua.
Maha sanoi:Käsittääkseni osakkeet tuottaa pitkällä tähtäimellä keskimäärin noin 10%, jos tuosta menee kuluihin vaikka 3% niin jäähän siitä vielä itsellekkin.
Itse olen pitänyt kuukausittaista säästö sopimusta jolloin ei tule merkintäpalkkioita ja sijoittanut kolmeen eri rahastoon 50€/kk per rahasto.
Olen sijoittanut 4000 € ja arvo tällä hetkellä 6000€. Jossain vaiheessä siirsin varoja pois korkorahastoista.
Hajautus ei kuitenkaan taida olla ihan kohdilla kun melkein kaikki on ollut pidemmän aikaa Baltia ja Itäeurooppa rahastoissa kun "ei kehittyvillä markkinoilla" poljetaan paikoillaan.
Mielestäni nuo jatkuvat rahastosäästösopimukset on paikoillaan jos tulee säännöllisesti rahaa josta on varaa laittaa sivuun. Noista pääsee heti eroon kun on tarvis ja mielummin noihin laitan kuin eläkerahastoihin tai tilillä lepuutan.
Timba79 sanoi:Tällä tavalla olen minäkin tehnyt ja ihan hyvin tällä hetkellä ovat plussalla. Ja tietenkään noita osuuksia ei pidä myydä pois jos ne miinuksella ovat, jos ei ihan pakko ole.
urkki sanoi:Tuota ei nyt missään nimessä kannata ottaa yleiseksi ohjenuoraksi. Yhteinen tekijä osakkeilla rikastuneille suursijoittajille on, että tappiot realisoidaan ajoissa ja annetaan voittojen lihottaa itseään
kodari76 sanoi:Jos asiaa realistisesti miettii, niin tippuvalla kurssilla on taipumus jatkaa tippumista. Ja nouseva nousee. Ellei tulee mitään hyvää syytä muutokselle. Eli tappiolliset heti pois salkusta, ja nousevaa tilalle.