Rahastosäästäminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja twinlab
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
4.5.2003
Viestejä
1 307
Ikä
36
Tätä olen harkinnut vuoden verran ja kuulostellut ihmisiä. Kertokaa vähän omia kokemuksia, onko tullut voittoa, kauanko olet sijoittanut rahastoihin, onko järkeä?? Ja jos rahastot ei ole tiedän mielestänne hyvä vaihtoehto, niin sanokaa mikä kännattaa :)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla oli Nordea Maailma rahastossa jonkun verran talletuksia mutta kun indeksi oli jatkuvasti laskeva niin vedin rahani pois. Onneksi tein niin koska tänä päivänä mun sijoitus olisi ilmeisesti vain 50% alkuperäisestä summasta. Onhan noita toki muitakin sijoitustapoja.

Noissa on rahastoissa ja muissa riippuu aina:
  • Miten paljon rahaa on käytössä?
  • Kuinka suuren tuoton tahdot?
  • Kuinka suuren riskin olet valmis ottamaan?
  • Kuinka pitkän ajan olet valmis odottamaan?

Täytyypä tota vielä itse myöhemmin funtsia jos tulevaisuudessa jää töistä ylimääräistä rahaa säästöön.
 
Itse aloin rahastosäästelemään helmikuussa... Otin mieluummin suuremman riskin kuin varman pienen tuota, joku 50-250 e ajattelin heittää sinne aina tilanteen mukaan. Mulla on tällänen pidemmän kaavan suunnitelma, joskus 10-vuoden päästä ajattelin vasta noita rahoja nostella, mitä lie enään jäljellä.

Osakkeilla olen leikkinyt jonkin verrran ja vähän tappiolla ollaan vielä ( Mut hei tappioitahan tulee vasta kun myy halvalla :hyper: )

Kiva harrastushan tuo on, jos pikkurahalla pelaa niinkuin varmaan useimmat meistä täällä niin ei kannata joka kerta itkeä kun kurssit on miinuksella, ostat ja unohdat sitten myyt jossain vaiheessa.

Niin vaikka tappiolla oonkin, niin ei se harmita kun noi rahat ois kuitenkin mennyt johonkin muuhun paskaan, jos tulee joku TODELLA TÄRKEE rahareikä niin painaa vaan myyntinappia ja lopettaa pelin.

GET RICH OR DIE TRYING
 
twinlab sanoi:
Tätä olen harkinnut vuoden verran ja kuulostellut ihmisiä. Kertokaa vähän omia kokemuksia, onko tullut voittoa, kauanko olet sijoittanut rahastoihin, onko järkeä?? Ja jos rahastot ei ole tiedän mielestänne hyvä vaihtoehto, niin sanokaa mikä kännattaa :)

Muista, että useiden lähteiden mukaan loppupeleissä tärkein tekijä rahastojen välillä ovat niiden perimät kulut, jotka yleensä otetaan prosentteina (tai prosenttien osina) myytäessä, ostaessa ja myös säilytettäessä rahasto-osuuksia. Eli mitä pienemmät ovat kulut, sitä paremmin raha poikii pitkällä ajalla (keskimäärin).

Pankit myyvät melkein väkisin aina omia rahastojaan, jotka eivät välttämättä ole aina paras vaihtoehto. morningstar.fi:stä saat jonkinlaista tuntumaa eri rahastoyhtiöiden tuotteisiin. Itselläni ei ole omistuksia kuin lyhyen koron rahastoissa ja suorissa osakesijoituksissa.
 
hURJA sanoi:
Muista, että useiden lähteiden mukaan loppupeleissä tärkein tekijä rahastojen välillä ovat niiden perimät kulut, jotka yleensä otetaan prosentteina (tai prosenttien osina) myytäessä, ostaessa ja myös säilytettäessä rahasto-osuuksia. Eli mitä pienemmät ovat kulut, sitä paremmin raha poikii pitkällä ajalla (keskimäärin).

Pankit myyvät melkein väkisin aina omia rahastojaan, jotka eivät välttämättä ole aina paras vaihtoehto. morningstar.fi:stä saat jonkinlaista tuntumaa eri rahastoyhtiöiden tuotteisiin. Itselläni ei ole omistuksia kuin lyhyen koron rahastoissa ja suorissa osakesijoituksissa.

Itse suosin suoraa osake/warrantti sijoittamista jolloin itse on oman onnensa seppä. Rahasto sijoittaminen on hyvä silloin, kun alkupääomaa ei ole riittävästi (min. 5000€) suoriin osakesijoituksiin. Eli ei saa tarpeeksi hajautusta /kaupankäyntikulut ja säilytysmaksut tulevat suhteessa liian suuriksi. Tai sitten ei ole minkään näköistä markkinatuntemusta / kiinnostusta seurata omia sijoituksiaan vaan mielummin jättää sen "ammattilaisille". Tai haluaa sijoittaa globaalisti markkinoille joihin ei pysty muuten kustannustehokkaasti sijoittamaan.

Rahastoissa kulut syövät tuottoa rankalla kädellä ja osingotkaan eivät tipu itselle. Yksi asia pitää muitaa rahastojen myyntipuheista: Useimmiten rahastojen vertailuindeksinä käytetään ei osinkokorjattua indeksiä jolloin saa olla varsinanen tumpelo salkunhoitaja ettei voita indeksiä. Jos kerran pankkien rahastot ovat niin hyviä tuloksen tekijöitä kun annetaan ymmärtää, niin miksi pankki ei sijoita kaikkia ylimääräisiä rahojaan itse niihin?! Aivan - rahastot ovat tyhmien tavalliseten kansalaisten huiputuskeino jolla pankki saa tuottoa ilman omaa riskiä. Onneksi voi sijoittaa suoraan pankkien osakkesiin:D Parhaimpia rahastoyhtiöitä IMO ovat Seligson, Odin ja FIM.

Tässä hyvä ketju liittyen aiheeseen Kauppalehden foorumilta.

Onnea sijoitusuralle!

PS. kuuma vinkki niille jotka jotain sijoittamisesta tietävät 5HNOEW105T :thumbs:
 
shape sanoi:
Kyllä osingot kuuluvat sijoitusrahaston osuudenomistajille. Rahastoraportista on hyvä seurata Suomen markkinoilla olevia rahastoja, http://www.sijoitustutkimus.fi/rahastoraportti.shtml. Itse suosin osakesijoituksia osta ja unohda -taktiikalla.

Mistä tiedät tämän? Sammossa viimeksi pakkotyrkyttivät eläkerahastojaan (siis KAIKKI pankit ja vakuutuslafkat tekevät sitä :curs: ), ja silloin kysyin osinkojen kohtalosta. Eipä osannutkaan rouva tiskin takana enää sanoa mitään. Soitti ilmeisesti esimiehelleen, eikä tiennyt hänkään. Sinänsä tilanne oli hauska. Rouva esitteli kaikenlaisia käppyröitä, ja sanoi että näissä matalan koron rahastoissa tulo on varmaa. Kysyin että minkälaisen takuun pankki antaisi rahoilleni. No ei tietenkään mitään takuita voi kukaan antaa. Mutta ei osannut selittää minulle miksi tulo on silti "varmaa".

Mun mielestä rahastojen periaate on tämä: sinä annat rahasi henkilölle X. Jos mäihä käy, niin henkilö X lyö osan rahoista omiin liiveihin, ja antaa sinulle loput. Jos kaikki menee perseelleen, niin ei voi mitään. Sinä nuolet haavat, ja henkilö X piirtää uudet graafit seuraaville asiakkailleen. Jos riskitöntä tuloa haluat, ryhdy itse salkunhoitajaksi jollekin kaverillesi :D
 
Käsittääkseni osakkeet tuottaa pitkällä tähtäimellä keskimäärin noin 10%, jos tuosta menee kuluihin vaikka 3% niin jäähän siitä vielä itsellekkin.

Itse olen pitänyt kuukausittaista säästö sopimusta jolloin ei tule merkintäpalkkioita ja sijoittanut kolmeen eri rahastoon 50€/kk per rahasto.
Olen sijoittanut 4000 € ja arvo tällä hetkellä 6000€. Jossain vaiheessä siirsin varoja pois korkorahastoista.

Hajautus ei kuitenkaan taida olla ihan kohdilla kun melkein kaikki on ollut pidemmän aikaa Baltia ja Itäeurooppa rahastoissa kun "ei kehittyvillä markkinoilla" poljetaan paikoillaan.

Mielestäni nuo jatkuvat rahastosäästösopimukset on paikoillaan jos tulee säännöllisesti rahaa josta on varaa laittaa sivuun. Noista pääsee heti eroon kun on tarvis ja mielummin noihin laitan kuin eläkerahastoihin tai tilillä lepuutan.
 
Itse pelailin ihan onnistuneesti noilla rahastoilla. Itä-eurooppa rokkas hyvin, etenkin ton zunamin aikana. Pitää muistaa, että toi rahastoilla pelaaminen on aika pitkäjänteistä touhua. Muista, että voitosta pitää myös maksaa verot.
 
kodari76 sanoi:
Mistä tiedät tämän? Sammossa viimeksi pakkotyrkyttivät eläkerahastojaan (siis KAIKKI pankit ja vakuutuslafkat tekevät sitä :curs: ), ja silloin kysyin osinkojen kohtalosta. Eipä osannutkaan rouva tiskin takana enää sanoa mitään. Soitti ilmeisesti esimiehelleen, eikä tiennyt hänkään. Sinänsä tilanne oli hauska.
Miten sijoitan rahastoihin -kirjan mukaan (s.192) "Osinko on yhtiön vuosittain asiakkailleen jakama voitto-osuus. Sijoitusrahastot saavat salkkunsa osakkeista osinkoja, joita ei jaeta edelleen vaan jotka jäävät kartuttamaan rahaston arvoa." Pankista en lähtisi kyselemään vinkkejä rahastosijoittamiseen.
 
Tyhmä kysymys: Eiko se rahaston perässä oleva K tarkoita kasvua, eli osingot menee rahaston arvoon ja T tuottoa jolloin osingot maksetaan rahaston omistajille?
 
Maha sanoi:
Tyhmä kysymys: Eiko se rahaston perässä oleva K tarkoita kasvua, eli osingot menee rahaston arvoon ja T tuottoa jolloin osingot maksetaan rahaston omistajille?
Ero näiden osuuksien välillä on siinä, että tuotto-osuuksien arvosta maksetaan osa vuosittain sijoittajille. Tämä palvelee lähinnä säätiöitä ja muita sijoittajia, jotka haluavat vuosittain kassavirtaa sijoituksista. Tällä ei ole mitään tekemistä osakkeiden osinkojen kanssa.
 
Vapaaehtoinen eläkevakuutus mielummin kuin rahastosäästö. Saat vielä(kin) verohyötyäkin, vaikka menivät sitä lakia rukkaamaan. Esim. 20-30 euroa eläkevakuutukseen joka kuukausi, ja 60-vuotiaana olet onnellinen nuorena tekemästäsi ratkaisusta.
 
Kannattaa hieman lueskella ja hankkia tietoa siitä alasta/alueesta jonka rahastoon aikoo sijoittaa, eli mitä tulevaisuudessa on mahdollisesti odotettavissa. Samoin kannattaa miettiä sitä riskiä minkä on valmis ottamaan. Kuitenkin loppupeleissä aika paljon on kiinni onnesta ja sitähän on vaikea ennakoida. Jos ei ole kiire niin kannattaa odotella kurssien notkahdusta jolloin ns. hyvää tavaraa saa halvemmalla.

Itse olen vältellyt näitä kulloinkin muodikkaita ja trendikkäitä aloja jotka lupaavat huimia voittoja ja kaikkea mahdollista hyvää mahdollisimman lyhyessä ajassa.

Eläkerahastoihin en sijoittaisi ellei olisi henki kyseessä. Tuotto ei ole kovin hyvä, säästettyä pääomaa ei voi siirrellä mielensä mukaan jos alkaa tulla tappiota tai talouden taantuma, verohyötyjä on pienennetty ja rahat saa käyttöönsä vasta joskus 40 vuoden kuluttua.
 
Nitsku sanoi:
Eläkerahastoihin en sijoittaisi ellei olisi henki kyseessä. Tuotto ei ole kovin hyvä, säästettyä pääomaa ei voi siirrellä mielensä mukaan jos alkaa tulla tappiota tai talouden taantuma, verohyötyjä on pienennetty ja rahat saa käyttöönsä vasta joskus 40 vuoden kuluttua.

-mityen niin tuotto ei ole kovin hyvä? Itse voit valita mihin rahastoon tai suoriin osakesäästöihin sijoitat!
-voit vaihdella sijoituskohteita mielesi mukaan .Itse vaihtelen rahastoja noin kolmen kuukauden välein, maksutta
-verohyötyjä on pienennetty, mutta niitä edelleen saa.
-tarvitaan sitä rahaa 60-vuotiaanakin. Ainakin minä.

Voihan sitä säästää rinta rinnan sekä eläke- että muuhun rahastoon samaan aikaan. Vaikkapa 2x15 euroa kuussa, miten vaan.
 
Maha sanoi:
Käsittääkseni osakkeet tuottaa pitkällä tähtäimellä keskimäärin noin 10%, jos tuosta menee kuluihin vaikka 3% niin jäähän siitä vielä itsellekkin.

Itse olen pitänyt kuukausittaista säästö sopimusta jolloin ei tule merkintäpalkkioita ja sijoittanut kolmeen eri rahastoon 50€/kk per rahasto.
Olen sijoittanut 4000 € ja arvo tällä hetkellä 6000€. Jossain vaiheessä siirsin varoja pois korkorahastoista.

Hajautus ei kuitenkaan taida olla ihan kohdilla kun melkein kaikki on ollut pidemmän aikaa Baltia ja Itäeurooppa rahastoissa kun "ei kehittyvillä markkinoilla" poljetaan paikoillaan.

Mielestäni nuo jatkuvat rahastosäästösopimukset on paikoillaan jos tulee säännöllisesti rahaa josta on varaa laittaa sivuun. Noista pääsee heti eroon kun on tarvis ja mielummin noihin laitan kuin eläkerahastoihin tai tilillä lepuutan.

Tällä tavalla olen minäkin tehnyt ja ihan hyvin tällä hetkellä ovat plussalla. Ja tietenkään noita osuuksia ei pidä myydä pois jos ne miinuksella ovat, jos ei ihan pakko ole.

Tämä on minullakin se ainut vaihtoehto, kun ei tässä mistään revi mitään 5000€ ylimääräisiä rahoja osakkeilla kikkailuun. Ja jos nuo rahat olisi, niin tekisin kylppäriremontin ja muut pientä samantien, eli "sijoittaisin" ne siihen.

Mutta tuolla mun aloittamassa "60 vuoden asuntolaina" ketjussa on juttua näistä samoista aiheista. Se on tässä yleisellä, en jaksa nyt kaivaa linkkiä tähän.
 
Timba79 sanoi:
Tällä tavalla olen minäkin tehnyt ja ihan hyvin tällä hetkellä ovat plussalla. Ja tietenkään noita osuuksia ei pidä myydä pois jos ne miinuksella ovat, jos ei ihan pakko ole.

Tuota ei nyt missään nimessä kannata ottaa yleiseksi ohjenuoraksi. Yhteinen tekijä osakkeilla rikastuneille suursijoittajille on, että tappiot realisoidaan ajoissa ja annetaan voittojen lihottaa itseään (toki otetaan huomioon markkinatilanne voittojen kotiutuksessa). Piensijoittajat tuntuvat tekevän päinvastoin eli heti kun tulee 10% voittoa niin myydään ja ollaan tyytyväisiä nerokkaaseen sijoitukseen, mutta samalla pidetään vuositolkulla salkussa reilusti tappiolla olevia osakkeita toivoen että ne joskus nousee...

Toisaalta saatoit myöskin tarkoittaa, että varsinkin korkean riskin sijoituksissa pitää olla kärsivällinen eikä pelästyä normaalin varianssin mukaisesta kurssin heilumisesta suuntaan tai toiseen. Rahastoihin olen sijoittanut ainoastaan, kun suorat sijoitukset eivät ole syystä tai toisesta järkeviä. Mulla on esim. Puolaan sijoittavaa rahastoa, jonka annan lihoa vielä nykyisillä näkymillä vuosia vaikka voittojakin on jo mukavasti tullut. Rahaston kulutkin pysyvät järkevinä kun ei turhaan ota rahoja ulos ja sijoita uudestaan...
 
urkki sanoi:
Tuota ei nyt missään nimessä kannata ottaa yleiseksi ohjenuoraksi. Yhteinen tekijä osakkeilla rikastuneille suursijoittajille on, että tappiot realisoidaan ajoissa ja annetaan voittojen lihottaa itseään

Juu, tuo on tullut itsekin osakkeiden kanssa opittua kantapään kautta. Jos tarkkaan harkittu rakas sijoitus menee pakkasen puolelle, sitä herkästi päättää vain odottaa takaisin nollatasolle pääsyä. Ehkä se osake nouseekin joskus, mutta siihen voi mennä vuosikin, ehkä useampikin. Ja sillä aikaa osakkeeseen sijoitettu raha ei tuota penniäkään. Toisaalta taas heti kun on pennikin voittoa, niin tekisi mieli myydä. Ettei vaan käy niinkuin sen ensimmäisen osakesatsin kanssa.

Jos asiaa realistisesti miettii, niin tippuvalla kurssilla on taipumus jatkaa tippumista. Ja nouseva nousee. Ellei tulee mitään hyvää syytä muutokselle. Eli tappiolliset heti pois salkusta, ja nousevaa tilalle.

Yksi tapa minimoida riskiä on päättää etukäteen voitto/tappio. Päätät, että kun osake on noussut esim. 15% niin myyt sen, sama kuinka hyvältä tulevaisuus näyttäisi. Ja jos hinta tippuu alle ostohinnan, niin myyt kylmästi pois. Etkä jää miettimään asiaa. Tuottoa toki jää saamatta, mutta tappioitakaan ei tule hirveitä määriä.
 
kodari76 sanoi:
Jos asiaa realistisesti miettii, niin tippuvalla kurssilla on taipumus jatkaa tippumista. Ja nouseva nousee. Ellei tulee mitään hyvää syytä muutokselle. Eli tappiolliset heti pois salkusta, ja nousevaa tilalle.

Tai jos ihan realistisesti miettii, kurssivaihtelut ovat satunnaisia, eikä niitä pitäisi pystyä ennustamaan etukäteen. Joten perinteisen rahoitusteorian mukaan tuo mitä mainitsit yllä ei pidä paikkaansa.

Mutta tietenkin on totta, että nk. lyhyen aikavälin momentum-efektejä on havaittu pörssissä. En kuitenkaan uskaltaisi käyttää sitä pääsääntöisenä kauppastrategiana, koska sen käyttäminen perustuu uskoon ihmisten irrationaalisuudesta.
 
Back
Ylös Bottom