Rahan lainaaminen ilman korkoa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

Timba79

Moderaattori
Mode
Liittynyt
5.6.2003
Viestejä
29 708
Ikä
45
Onko Suomessa laillista lainata rahaa ilman korkoa?

Ja puhutaan nyt edes jotenkin merkittävästä summasta, vaikkapa kymmenistä tuhansista euroista.

Ois nimittäin taas yksi älynväläys mielessä jos tuollainen järjestely onnistuu. Tosin ihan heti sitä ei kovin isolla panoksella ole järkeä toteuttaa...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eli olisi tarkoitus lainata esim. 5 vuoden ajaksi joku summa, joka sitten maksettaisiin kerralla pois tuon 5 vuoden kuluttua. Mutta ensin pitää tietää voiko tuollaisen lainata ilman korkoa. Koronmaksu tulisi sitten muuta kautta.
 
Koronperintävelvollisuutta ei Suomessa ole, joten on ihan kokonaan velkojan päätettävissä, periikö hän lainasta korkoa.

On kuitenkin tärkeää, että laina todella maksetaan pois, jottei verottaja katso järjestelyä lahjaksi. Lainasta pitää laatia kunnollinen sopimus, ja kun velallinen maksaa lainan pois lainasopimuksessa määriteltynä ajankohtana, mitään ongelmia ei mielestäni pitäisi tulla. Viisaammat korjatkoon, jos tarve vaatii...
 
Onko Suomessa laillista lainata rahaa ilman korkoa?

Kyllä, korkoa ei ole pakko periä. Olennaista on että laina aiotaan maksaa takaisin, muuten verottaja helposti tulkitsee lainapääoman lahjaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Selvä, kiitokset tähän asti.

Eli tarkoitus olisi lainata esim. nyt 10.000 euroa 5 vuodeksi ja maksaa se takaisin kerralla sitten 5 vuoden päästä. Lyhennykset laitettaisiin korkorahastoon ja lainanantaja saisi sitten sen koron minkä rahasto on tuottanut, eli lyhyen koron rahaston mukaan laskettuna menisi seuraavasti:

Säästösumma kuukaudessa euro 167
Tuotto-odotus säästöille %, p.a 3
Säästöaika vuotta 5

Säästöajan kuukausisäästöt yhteensä euro 10.020
Säästöjen arvo säästöajan päättyessä euro 10949,04

Eli tuo olisi se "varma" korko minkä rahan lainaaja saisi, verot tietysti pois. Korkoa saisi todennäköisesti enemmänkin laittamalla ainakin osan lyhennyksistä kiinni pidempään korkoon jne jne.

Tuo 10.000 euron laina luonnollisesti sijoitettaisiin osakkeisiin. Ja tässä voitaisiin sopia, että lainanantajalle maksettaisiin esim. 20% sijoituksien tuottamasta voitosta tämän 5 vuoden aikana. Jos voittoa ei tulisi, ei lainanantaja saisi mitään, eli tässä olisi lainananatajan riski. Lainanottajan riski olisi tietysti se, että tuo 10.000 euron sijoitus olisi alemmassa arvossa, mutta todennäköisesti aika korjaisti tossa voiton loppupelistä.

Eli tässä olisi tarkoitus saada tuo laina ilman turhaa koronmaksua pankille, mutta kuitenkin niin että lainanantajakin saisi tuottoa sijoitukselleen.

Ei oteta tässä kantaa tämän hetken markkinatilanteeseen, koska sitä ei kukaan pysty ennustamaan, eikä tätä kuviota olisi edes tarkoitus toteuttaa tässä vaiheessa vaan jossain kohtaa tulevaisuudessa.

Kuulostaako ihan päättömälle?

EDIT: Ja tuo korkolaskelma on tehty Nordean sivuston säästölaskurilla, että pitäisi olla oikein. ;) Korko luonnollisesti vain varovainen arvio.

EDIT2: Laitetaan tähän esimerkiksi vielä tuon 10.000 euron tuotta 8% mukaan:

Sijoitettava summa euro 10.000
Sijoituksen tuotto-odotus %, p.a 8
Sijoitusaika vuotta 5

Sijoituksen arvo sijoitusajan päättyessä 14693,28

Tosta 4693,28 eurosta kuuluisi esim. se 20% lainantantajalle.

Nuo korot voisi vaikka antaa lahjoituksena, ei menisi niistä enää tuplaveroa sitten. Sopisi itse lainan niin että siinä ei ole korkoa ja se maksetaan kokonaisuudessaan takaisin 5 vuoden kulutta.
 
Jos saisin korotonta lainaa, ottaisin heti niin paljon kun saisin. Vaikka miljoona euroa! Suostun panttaamaan koko omaisuuteni. Rahan aika-arvo on yksi kiintomuuttuja joka ei taloudesta katoa.

Kyllä tuo suunnitelma kannattaa toteuttaa, jos siihen vaan lainanantaja suostuu!!!
 
Muista kuitenkin verot laskelmissasi. Verojen jälkeen sijoitusrahaston tuotto olisi noin 683 ja osakesijoituksen tuotto 3379 euroa.
 
Olen kuullut, että korotonta lainaa ovat jotkut käyttäneet ennakkoperintöasioissakin. Laillista pitäisi olla.

Toki kyse pitää olla kumminkin selvästi lainasta/velasta, joka pistetään mustaa valkoiselle, kuten yleensäkin, ettei jää mitään epäselvyyksiä, ettei kukaan mitenkään voi tulkita kyseessä olevan lahjoitus.
 
Eihän tuossa mitään ongelmaa ole. Ilmoitus verottajalle heti, takaisinmaksusuunnitelman kanssa. Se pitää muistaa, ettei vahingossakaan yritä käyttää verovapaita lahjoituksia lyhennyksiin, muuten napsahtaa pahasti.
 
Olen kuullut, että korotonta lainaa ovat jotkut käyttäneet ennakkoperintöasioissakin. Laillista pitäisi olla.

Tuossakin pitää muistaa käyttää maalaisjärkeä, Muutaman tapauksen nähnyt, missä laina katsottiin suoraan lahjaksi...

Ja sitten muistetaan, että verottaja voi katsella niitä tilitietoja. Rahan pitää siis oikeasti liikkua :whip:
 
Jos saisin korotonta lainaa, ottaisin heti niin paljon kun saisin. Vaikka miljoona euroa! Suostun panttaamaan koko omaisuuteni. Rahan aika-arvo on yksi kiintomuuttuja joka ei taloudesta katoa.

Kyllä tuo suunnitelma kannattaa toteuttaa, jos siihen vaan lainanantaja suostuu!!!

Huom! Valtio "jakaa" joka vuosi korotonta bulletlainaa 2300€ asti ja matalakorkoista 10 000€ asti 1% korolla. Maksu tapahtuu kahdessa erässä aina seuraavan vuoden joulu- ja tammikuussa. Vakuuksia ei tarvita, ainoastaan pelisilmää.:)

läskivasara sanoi:
Ja sitten muistetaan, että verottaja voi katsella niitä tilitietoja. Rahan pitää siis oikeasti liikkua

Ei verottaja voi ominpäin "katsella" mitään tilitietoja. Verottaja voi pyytää tositteet nähtäväksi.
 
Jos saisin korotonta lainaa, ottaisin heti niin paljon kun saisin. Vaikka miljoona euroa! Suostun panttaamaan koko omaisuuteni. Rahan aika-arvo on yksi kiintomuuttuja joka ei taloudesta katoa.

Kyllä tuo suunnitelma kannattaa toteuttaa, jos siihen vaan lainanantaja suostuu!!!

Kyllä mä jollakin summalla tohon lainaajan 99% varmuudella saan. Ainakin tuo kymppi onnistuu. Ja tarkoitus olisi tottakai ottaa vain senverra, että saisi sen itse lyhennettyä takaisin ja alkuperäinen sijoitus jäisi sitten itselle, siitä vain sopiva tuotto lainaajalle.

Tässä tietysti maksettaisiin korkokin, mutta ei omasta selkänahasta.

Ja jokaisella on suvussaan varmaan joku "mummo" jolla on se 100.000 euroa vähintään tilillä makaamassa. Sen kanssa vaan hieromaan diiliä sopivasta summasta. Mitään isompaa riskiä tossa ei kuitenkaan ole ja "mummolle" tuotto on takuulla parempi kun pankin perustilillä. Sellaisella kun säilyttää aika hiton moni rahojaan pitkiäkin aikoja.

Ja mitä tulee verottajaan, niin tossa ei kuukausittain liikkuisi yhtään mikään raha, mutta kerralla sitten maksettaisiin tuo lainasumma pois määräpäivänä. Eiköhän se riitä jos sen vaikka tilisiirtona tekee, siitä jää tosite? Vai minkälaisia ilmotuksia nuo käytännössä tarttee? Saishan tähän verottajalta tiedon, mutta ei ne tähän aikaan mun puheuluihin vastaa. ;)
 
Ja mitä tulee verottajaan, niin tossa ei kuukausittain liikkuisi yhtään mikään raha, mutta kerralla sitten maksettaisiin tuo lainasumma pois määräpäivänä. Eiköhän se riitä jos sen vaikka tilisiirtona tekee, siitä jää tosite? Vai minkälaisia ilmotuksia nuo käytännössä tarttee? Saishan tähän verottajalta tiedon, mutta ei ne tähän aikaan mun puheuluihin vastaa. ;)

Veroilmoituksessa kun molemmat ilmoittaa lainasumman, niin pitäisi olla ok.
 
Kyllä mä jollakin summalla tohon lainaajan 99% varmuudella saan. Ainakin tuo kymppi onnistuu. Ja tarkoitus olisi tottakai ottaa vain senverra, että saisi sen itse lyhennettyä takaisin ja alkuperäinen sijoitus jäisi sitten itselle, siitä vain sopiva tuotto lainaajalle.

Tässä tietysti maksettaisiin korkokin, mutta ei omasta selkänahasta.

Ja jokaisella on suvussaan varmaan joku "mummo" jolla on se 100.000 euroa vähintään tilillä makaamassa. Sen kanssa vaan hieromaan diiliä sopivasta summasta. Mitään isompaa riskiä tossa ei kuitenkaan ole ja "mummolle" tuotto on takuulla parempi kun pankin perustilillä. Sellaisella kun säilyttää aika hiton moni rahojaan pitkiäkin aikoja.

Ja mitä tulee verottajaan, niin tossa ei kuukausittain liikkuisi yhtään mikään raha, mutta kerralla sitten maksettaisiin tuo lainasumma pois määräpäivänä. Eiköhän se riitä jos sen vaikka tilisiirtona tekee, siitä jää tosite? Vai minkälaisia ilmotuksia nuo käytännössä tarttee? Saishan tähän verottajalta tiedon, mutta ei ne tähän aikaan mun puheuluihin vastaa. ;)

Kannattaa suosiolla hakea se ennakkoratkaisu verottajalta niin ei tarvitse arvailla. Itselläni on korotonta lainaa jonkin verran ja joka vuosi se verottaja jotain niistä kyselee. Myös lainanantaja on useamman kerran joutunut tekemään selkoa lyhennyksistä.

Mutta tosiaan se ennakkoratkaisu on hyvä tapa saada verottajan kanta selville. Tosin se maksaa muistaakseni pari sataa.
 
Minullakin on korotonta lainaa, eikä ole verottaja kysellyt mitään, vaikka summa käytettiin asunnon ostoon.

Timba, eihän tuo ole korotonta lainaa jos kerran maksat lainan antajalle esim 3%+verot tuoton. Kuulostaa ennemminkin meklarin hommalta.

Verottomassa lainassa on käsittääkseni se idea, että lainan antaja haluaa tukea lainan ottajaa korottomalla lainalla.
 
Timba, eihän tuo ole korotonta lainaa jos kerran maksat lainan antajalle esim 3%+verot tuoton. Kuulostaa ennemminkin meklarin hommalta.

Tätä itsekkin ihmettelin. Mikset voisi lyhentää sitä lainaa sen 167€/kk vaikka lainanantajan rahastoihin? Näin säästää yhden pääomaveromaksukerran.
 
Minullakin on korotonta lainaa, eikä ole verottaja kysellyt mitään, vaikka summa käytettiin asunnon ostoon.

Timba, eihän tuo ole korotonta lainaa jos kerran maksat lainan antajalle esim 3%+verot tuoton. Kuulostaa ennemminkin meklarin hommalta.

Verottomassa lainassa on käsittääkseni se idea, että lainan antaja haluaa tukea lainan ottajaa korottomalla lainalla.

No minä nyt en suoraan mitään korkoa maksa, korko tulee lyhennyksistä jotka laitan lyhyen koron rahastoon ja maksan summan sitten kerralla pois.

Ei todellakaa viittis mitään verottajan ennakkopäätöksiä hakea, jos ne tuosta 200 euroa rosvoaa, menee iso osa tuotosta sitten siihen.

Ja paperit voidaan tehdä niin että laina on koroton. Annan koron osan sitten vaikka lahjoituksena, jää kuitenkin alle sen verottoman lahjan määrän, joten ei pitäs tonkaan kannalta olla ongelmaa?
 
No minä nyt en suoraan mitään korkoa maksa, korko tulee lyhennyksistä jotka laitan lyhyen koron rahastoon ja maksan summan sitten kerralla pois.

Jos laina olisi koroton, niin laina olisi kuitattu silloin kun rahaston arvo on yli X€. Eli voisit pitää itse ne korotkin. Tai sitten maksaa bullettina lainan takaisin eräpäivänä.

Eri asia on se, että miksi kukaan antaisi korotonta lainaa esim sijoituslainaksi/autolainaksi. Yhtälailla voi tämän henkilön itse kiikuttaa pankkiin tekemään rahoilleen esim määräaikaistalletuksen.
 
Back
Ylös Bottom