Eli ymmärtääkseni Suomessa ton taudin saaminen raaoista kananmunista pitäisi olla aika pieni, aattelin kuitenkin vielä kysyä viisaammilta että kuinka turvallisin mielin noita uskaltaa helttaan heittää koska olen aloittanut ottamaan aamuisin aina muutaman valkuaisen sekä yhden keltuaisen raakana...
Lähde siitä, että tautia ei ole Suomessa. Sen pitäisi riittää.
Jos olet vainoharhainen, syö silti, sillä jos tauti tulee Suomeen, et ole ensimmäinen joka sairastuu ja voit lopettaa syömisen sitten tuossa vaiheessa, jos haluat pelata varman päälle.
Eli en kyllä tässä vaiheessa näe mitään mieltä välttää kananmunia.
En jaksa uskoa että ainakaan tässä vaiheessa vuotta sitä on mahdollisuus saada. Yhtään tapausta kai(?) ei Suomesta ole löytynyt ja vasta kun muuttolinnut alkavat tulla Suomeen voi jollakin tasolla riski kasvaa mutta sittenkin taitaa olla aika pieni riski? Ja eikös tuolloinkin pitäisi sitten jonkun muuttolinnun olla tekemisissä kanojen kanssa ja mites se sitten tapahtuu kun taitaa suurin osa noista kanaloista olla sisätiloissa.
Mites pakkanen vaikuttaa tuohon flunssaan?
Hieman jatketaan tuota kysymystä eli: entäs sitten ensi syksynä kun metsästetään sitten lintuja? Useat vesilinnut ovat olleet talven tuolla suunnalla jossa sitä voi esiintyä. Entäs sitten metsäkanalinnut? Nehän eivät ole muuttolintujen kanssa tekemisissä.
Varmaan ensimmäisinä tuolta lintupuolelta löytyy tuota lintuinfluenssaa, jota siis Suomessa ei ole linnuissa esiintynyt. Itse lopetan raakana suomalaisten kanamunien syönnin, jos tautia löytyy Suomessa olevista ulkolinnuista.
Tällä hetkellä en kyllä Turkin kanamunia raakana vetäs salmonellan ja ton lintuinfluessan takia.
Syö vielä kanamunas rauhassa. Ei hätää!
edit: En kyllä mikään asiantuntija ole! (Joten turha tulla multa kinuamaan miljuunia jos saatte lintuinfluenssan kanamunista )
Ennemmin niistä raaoista kananmunista tulee salmonella kuin lintuinfluenssa.
"Kypsennettyjen linturuokien ja kananmunien syöminen on turvallista kaikkialla. Suomessa
myös raakojen kananmunien syönti on täysin turvallista. Ei ole edes viitettä siitä, että
lintuinfluenssa tarttuisi mitään ruoka-ainetta syömällä."
Hieman jatketaan tuota kysymystä eli: entäs sitten ensi syksynä kun metsästetään sitten lintuja? Useat vesilinnut ovat olleet talven tuolla suunnalla jossa sitä voi esiintyä. Entäs sitten metsäkanalinnut? Nehän eivät ole muuttolintujen kanssa tekemisissä.
Minä oon ajatellu asian niin, että taitaa vesilintujen metsästys jäädä ens syksynä. Jos tuo tauti ei nyt ihan kokonaan taltu, niin eiköhän nuo anna yleisen ohjeen suhtautua vesilintuihin aika varovaisesti. Ei viittis ottaa riskejä.
Metsäkanalinnuissa riski on varmaan pienempi, jos ei nyt ihan epidemiaksi leviä Suomessa.
Noh, kalainfluenssaa ei taida vielä olla-->kalastelen senkin edestä