Raaka rinnalleveto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timpson
  • Aloitettu Aloitettu
ns.kakkos veto lähtee liian alhaalta..(heti polven ylitettyäään -> pitäisi lähteä vasta melkein munista..)
Ja liikkeen pitäisi suuntautua enempi ylöspäin..sulla se tekee tuollaisen kaaren ulkoapäin..
Tässä minun mielipiteeni.. :D

Kiitoksia neuvoista :) miten tätä pitäisi lähteä korjaamaan? ykkösveto pitäisi vetää vaan pidemmälle? Mietin myös tossa, että suoristanko jalat liian aikaisin ja veto tulee liikaa selällä? Tuokin tosin on varmasti totta, että paino pitää vetää ylöspäin enemmän, koska tuntuu nostossa että paino karkaa liian eteen. :)

korjatkaa, jos olen väärässä... mutta eikös rv:ssä ja rrv:ssä pitäisi kakkosveto lähteä tosta reiden puolen välin paikkeilta ja tempauksessa vedetään tankoa sinne nivusiin asti... en tiedä varmaksi. Näin minulle on opetettu.

Eiköhän se ole nostajan välityksistä kiinni mihin tanko osuu kakkosvedon kohdalla.
Reza ei varmaan saa edes käsiä taskuun joten siksi sillä tulee tanko muniin.
+ aika leveältä joutuu ottamaan tankoon kiinni, kun on itse leveähkö:).

Kyllä tuo tosiaan on paljon välityksistä kiinni. Itselläni osuu tempauksessakin tanko reisien puolelle, koska kädet ovat pitkät, enkä niin väärään aikaan osaa edes vetää, että rinnallevedossa voisi mahan puolelle osua noin kuin Rezalla.

Eiköhän se ole nostajan välityksistä kiinni mihin tanko osuu kakkosvedon kohdalla.
Reza ei varmaan saa edes käsiä taskuun, joten siksi sillä tulee tanko muniin.
+ aika leveältä joutuu ottamaan tankoon kiinni, kun on itse leveähkö:).
Taranenko potkii hieman alempaa, esim.

Lähempänä tuokin on silti reiden yläosaa..
;)

http://media.putfile.com/Raaka-rivea--95-kilolla

Nostellaanpas. Tuossa olisi video raa´asta rinnallevedostani ja on kyllä tekniikka suoraan sanottuna aivan hukassa. Tuntuisi, että on paljon parempaan mahdollisuutta voiman puolesta. Eli joku minua enemmä tietävä voisi vähän neuvoa mikä tekniikassa mättää ja miten sitä pitäisi lähteä korjaamaan. Näin itse pääteltynä vedän liikaa selällä nostossa? Toisessa nostoyrityksessä näkyy hyvin se tyypilinen virhe mikä minulle tulee. Mistähä tämä mahtaisi johtua? Olisi kiva saada rinnallevetokin kulkemaan, kun muut tulokset nousevat, mutta rinnalleveto tökkii. :)

No, en ole ekspertti, mutta näkemykseni on seuraava.

Paino tulee kakkosvedon aikana suht kaukana kehosta, siksi todennäköisesti veto on tehoton. Vedät myös suht paljon käsillä. Tämä todennäköisesti johtuu siitä, että lantio ja jalat ei tee tarpeeksi työtä kakkosvedossa.

Allemeno on vähän sellanen munat eteen haarahyppy. Ei pahimpia, mitä oon nähnyt, mutta siihen suuntaan. Eli allemenossa jalat sais mun mielestä tehdä enemmän työtä, vaikka raaka rive onkin kyseessä. Allemenossa on sulla jopa pientä takakenoa, kun asennon pitäisi olla sellanen suht pysty. Ajattele etukyykkyä. Siinä on rinnallevedon allemenossa käytettävä asento. Tää johtuu sulla nähdäkseni osittain siitä, että kakkosvedon tapahtuessa käsillä ja kaukana lantiosta, paino tulee allemenossa ikään kuin sua kohti, jolloin sen koppaaminen rinnalle on aika haastavaa muunlaisessa asennossa.

Kokonaisuutena sun veto on vähän sellanen voimalla väännetty ja tasavauhtinen. Se ei kiihdy selkeästi eikä ole erityisen räjähtävä. Ottaisin pienemmällä painolla räjähtävyyteen ja tekniikkaan keskittyvää treeniä.

joo alussa toi selkä ei ole suorana ja peppu on liian ylhäällä. eli alku olisi ihan hyvä nostaa enemmän jaloilla. ja niin kuin Vätys jo sanoi toi ei kiihdy ollenkaan. eli tossa ykkösvedossa ei tarvitse nostaa niin nopeesti kuin vaan mahdollista vaan kiihdyttää sitä vauhtia, että kakkosvedossa saa kunnon repäisyn. myös kakkosvedossa toi lantio jää todella taakse ja tanko on siis aivan liian kaukana. myös painonnosto tangolla olisi parempi tehdä tota riveä. tekniikka olis ihan hyvä harjoitella taas Vätystä lainaten. painot tossa 70-80 kiloo.

No, en ole ekspertti, mutta näkemykseni on seuraava.

Paino tulee kakkosvedon aikana suht kaukana kehosta, siksi todennäköisesti veto on tehoton. Vedät myös suht paljon käsillä. Tämä todennäköisesti johtuu siitä, että lantio ja jalat ei tee tarpeeksi työtä kakkosvedossa.

Allemeno on vähän sellanen munat eteen haarahyppy. Ei pahimpia, mitä oon nähnyt, mutta siihen suuntaan. Eli allemenossa jalat sais mun mielestä tehdä enemmän työtä, vaikka raaka rive onkin kyseessä. Allemenossa on sulla jopa pientä takakenoa, kun asennon pitäisi olla sellanen suht pysty. Ajattele etukyykkyä. Siinä on rinnallevedon allemenossa käytettävä asento. Tää johtuu sulla nähdäkseni osittain siitä, että kakkosvedon tapahtuessa käsillä ja kaukana lantiosta, paino tulee allemenossa ikään kuin sua kohti, jolloin sen koppaaminen rinnalle on aika haastavaa muunlaisessa asennossa.

Kokonaisuutena sun veto on vähän sellanen voimalla väännetty ja tasavauhtinen. Se ei kiihdy selkeästi eikä ole erityisen räjähtävä. Ottaisin pienemmällä painolla räjähtävyyteen ja tekniikkaan keskittyvää treeniä.

Kiitoksia paljon neuvoista. :) Juuri tälläisiä vastauksia toivoin. Pitää alkaa kiinnittää tohon tekniikkaa enemmä huomiota.

Kiitoksia paljon neuvoista. :) Juuri tälläisiä vastauksia toivoin. Pitää alkaa kiinnittää tohon tekniikkaa enemmä huomiota.

Rinnallevedossa on ykkösveto ja kakkosveto. Tuossa sun tekniikassa ei oikein löytynyt kuin yksi veto.
Alkuasento kuntoon, perse tarpeeksi alas, tanko kiinni jalkoihin, katse yläviistoon, kädet tarpeeksi rentoina, selkä + keskikroppa jämäkäksi. Tekniikka kuntoon ja tulos nousee noilla eväillä nopeasti!

Jumper, kun olet tietääkseni pituushyppääjä, jo senkin takia kannattaisi miettiä tuo RRV:n tekniikka ihan uusiksi. Sinullehan rinnallevedon funktio on ehdottomasti räjähtävä suorittaminen + jalkojen ja ennenkaikkea lantion työskentely. Nyt sinulla tuossa nostossa näistä tärkeimmistä kohdista ei toteudu mikään. Pituushyppyyn hirveästi perehtymättä sanoisin, että lankulla pitäisi pystyä jaloilla ja lantiolla työskentelemään nopeasti, räjähtävästi ja voimakkaasti, joten oikein tehty rinnalleveto palvelee lajia mielestäni erinomaisesti.

On muuten valitettavaa, että suurin osa yleisurheilijoista tekee ns. rinnallemuljautuksia, sen kummemmin miettimättä, miksi sitä tehdään ja miten sitä pitäisi tehdä, koska valmentaja on sen ohjelmaan kirjoittanut (enkä kohdista tätä kehenkään, kuhan yleisesti kirjoittelen).

Jumper, kun olet tietääkseni pituushyppääjä, jo senkin takia kannattaisi miettiä tuo RRV:n tekniikka ihan uusiksi. Sinullehan rinnallevedon funktio on ehdottomasti räjähtävä suorittaminen + jalkojen ja ennenkaikkea lantion työskentely. Nyt sinulla tuossa nostossa näistä tärkeimmistä kohdista ei toteudu mikään. Pituushyppyyn hirveästi perehtymättä sanoisin, että lankulla pitäisi pystyä jaloilla ja lantiolla työskentelemään nopeasti, räjähtävästi ja voimakkaasti, joten oikein tehty rinnalleveto palvelee lajia mielestäni erinomaisesti.

On muuten valitettavaa, että suurin osa yleisurheilijoista tekee ns. rinnallemuljautuksia, sen kummemmin miettimättä, miksi sitä tehdään ja miten sitä pitäisi tehdä, koska valmentaja on sen ohjelmaan kirjoittanut (enkä kohdista tätä kehenkään, kuhan yleisesti kirjoittelen).

Erittäin hyvä huomio, sen takia tässä ollaan tekniikkaa korjaamassakin. Todellakin huomasin vasta sen videon kuvattuani tekniikkavirheet tarkemmin ja ettei tämä yhtään palvele rinnallevedon tarkoitusta. :) Asia saattaa johtua siitä, että opettelin rinnallevedon vasta myöhään, enkä näköjään pystynyt sisäistämään sen tekniikkaa oikein. Hyvin olet pituushypystä perillä keihäänheittäjäksi, juuri noin se menee. ;)

Enpä viitsinyt uutta ketjua aloittaa, joten nostellaanpas tämä.

Tein paljon rinnallevetoa kilpaurheiluaikoinani, ja nyt alkanut uudestaan tahkota. Olen aina tehnyt nostoni ilman lantiolyöntiä, eli en potkaise tankoa ylös reisillä, kuten huippunostajat tekevät. Pitäisikö kuitenkin tällainen tekniikka opetella, ja mitä hyötyjä siitä on käyttämääni tekniikkaan verrattuna? Varmaankin enemmän painoja saa ylös niin, mutta mitä hyötyä siitä on, että noston keskivaihetta helpotetaan iskemällä lantion avulla painot ylös?

Tässä ketjussa olikin jo puhetta miten tuota lantiolyöntiä voisi harjoitella, mutta tekniikkavinkkejä ja erilaisia harjoituksia sen opetteluun otan edelleen mielellään vastaan.

Kannattaa opetella sillä siinäkin liikkeessä on tarkoitus treenata niitä lantion seudun isoja lihaksia = isommat painot! Se ei siis ole mun mielestä liikkeen helpottamista vaan oikein tekemistä ja treeni menee sinne missä keho eniten tuottaa voimaa..

Helpottaminen oli minulta huono sananvalinta. Enpä usko, että liike muuttuu millään tavalla helpommaksi tuolla tekniikalla, jos isompia rautoja saa liikkeelle; ehkä vain päinvastoin.

Jonkin verran olen rinnallevetoa tehnyt räjähtävän voiman toivossa ja sitä on löytynytkin. Kysymykseen vastaten mielestäni lantion eteen vienti on keskeinen osa liikettä. Tangon ollessa reisien kohdalla, itse ikäänkuin pompautan tangon reisiltä samalla kun vien lantion eteen ja nousen päkiöille ja nostan olkapäät korviin, jollain kädet ovat täysin suorana ja voima välittyy tankoon vieden sitä ylös. Sitten vaan ranteiden kääntö, kykky, mikäli tehdään kyykynkautta ja tanko on olkapäillä.
Uusilla nostelijoilla usein jää lantion eteen vienti tekemättä(säästelevät sukukalleuksiaan) jolloin liike menee enemmän käsillä väkisin vääntämiseksi. Lantion eteen vienti on hyvä, kun lerssi pyörähtää housussa kun tanko rullaa reisiä pitkin ylös...:rock: Keep doing

lantiolyönnissä ei kyllä sitä tankoa lyödä tai potkaista reisillä mitenkään. mahdollisimman pieni kontakti tulis reisiin olla, ettei kitka haittaa nostoa. tangon reitin tulis olla sivulta katsoen hieman kaareva s, eikä siinä tulis olla mitään pykäliä minnekään suuntaan heikentään voimantuottoa.

lantiolyönnin käyttö on rinnallevedon avain, että saadaan lantion seudun lihaksisto töihin kunnolla. muuten kyseessä on enemmän maastaveto + pystysoutu.

Back
Ylös Bottom