Rööperi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pååtta
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kävin itse eilen katsomassa Aleksi Mäkelän uusimman vuosien 1966-79 Helsingin Punavuoreen sijoittuneen leffan. Täytyy sanoa, että huolimatta siitä, että Jasper Pääkkönen ei ole uskottava mafiapomo ja toisaalta, että aina samat naamat ovat suomalaisissa leffoissa, niin kieltämättä aivan uskomattoman hyvä elokuva mielestäni.

Voi ihan tuntea kuinka vuodet virtaavat ja ajat muuttuvat Rööperin rikollisjengin taivaltaessa eteenpäin pitkin Helsingin katuja. Varsinkin Peter Franzen tekee todella hyvän roolisuorituksen narkkari Crisuna, jolla kuten muillakin henkilöillä on tosielämän vastineensa. Elokuvanhan perustuu Harri Nykäsen ja Tom Sjöbergin Rööperi - rikoksen vuodet 1955-2005 -haastatteluromaaniin. Sjöberg itse on Edelmanin esittämän Tompan esikuvana. Loistava elokuva, joka tosiaan saa aikaan tunteen, että siirtyy 40 vuotta taaksepäin Helsingin alamaailman historiaan ja avaa ikkunan maailmaan, jota ei enää ole.

:5:

Oli kyllä hyvä leffa, mutta ois voinut olla tollasen puol tuntia lyhyempi. Franzen, Edelmann ja Veijonen huikeita, Hietalahti ok. Mutta, Pääkkönen, ei helvetti. Kyllä oli täysin väärä mies tohon rooliin, melkei pilas koko leffan.
Muutoin tosiaan hieno pätkä, kirjan Rööperi oon myös lukenut ja sekin toimi. Ainoat asiat mitkä hieman jäi mietityttämään, oli toi Mustalais-Kari, olikohan kaveri noin reppana tosissaan ja toisena, jotta näinköhän sjöberg ja kumppanit koskaan ugia munasillaan tolppaan köytti. Noh, elokuvahan se olikin ja yhtäkaikki neljä tähteä!

Tykkään yleisestikin suomalaisista leffoista (toisin kuin useimmat tutut) eikä Rööperi ollut pettymys. Aika ei tuntunut yhtään pitkältä ja Franzenin roolisuoritus oli kyllä todella ihailtava! Muutkin "hahmot" oli tosi mielenkiintoisia. Pääkkösestä tai sen hahmosta joutuu valitettavasti olee samaa mieltä.. ei sopinut tohon rooliin yhtään! Ihan kun olisi väkisin ängetty se mukaan leffaan :(
Faija kertonut tarinoita noilta ajoilta ja tosta meiningistä ja hyvin meni kyllä leffa ja tarinat yksiin.. Kiinnostavaa ja karua.. Suosittelen :thumbs:

Hyvä leffa oli!

Edelmanin ja kumppaneiden suoritukset oli sitä taattua laatua, mutta Franzen pisti kyllä taas parastaan! Franzen on näissä suomalaisissa leffoissa viime aikoina ollu yleensä se paras näyttelijä, mm. Matti elokuvassa Franzenin hahmo ja näytteleminen oli mun mielestä parempaa ja mielenkiintosempaa kun ite Matin, eli Pääkkösen. Huippu äijä!

Itekkään en kyllä tajua, että mitä tuo Pääkkönen teki Rööperissä tommosessa roolissa!? Ei kovin uskottava rikollinen ollu, vai oliko siihen sitten tarkotuksella haettu jotain tommosta...

Olisikohan ollut niin että Kari joutui myöhemmällä iällä pyörätuoliin ja hoitokotiin, mutta piti itse parempana vaihtoehtona vankilaa, joten päätyi sitten sinne

Jotain ton suuntaista muistelin itsekin. Toki helppohan tommoseen leffaan on noita henkilöitä muuttaa, etenkin jo kuolleita.

Kirjoittelinkin jo tuohon elokuva-arvostelut threadiin tästä, enkä aio sen enempää toistaa tässä itseäni kuin että ihan saatanan hyvä elokuva, yksi parhaista koskaan tehdyistä kotimaisista leffoista! TJUGO!

:5:

Itsekin tämä kävin reilu viikko sitten katsomassa, ja kokemus oli positiivinen. Kerronnalinen juoni oli hyvin suunniteltu ja mukaansatempaava eikä turhan rönsyilevä, ja elokuva oli täynnä loistavia yksittäisiä näyttelijäsuorituksia. Erityisesti Franzen ja Edelmann tekivät parhaat roolinsa koskaan mitä minä olen heitä muissa elokuvissa nähnyt. Veijonen, Hietalahti ja kumppanit tekivät perusvarman suorituksen. Elokuva herätti monessa kohtaa suuria ja eläviä tunteita, joille pohjaa loivat juurikin loistavat yksittäiset näyttelijäsuoritukset.

Jälleen kerran isoin, tällä kertaa melkeinpä ainoa miinus oli teatterikouluja käymätön, isänsä nimellä elokuvamaailmaan ratsastanut Jasper Pääkkönen. Ei ollut roolissaan oikein vakuuttava, ja muutenkin vituttaa kun se pitää joka elokuvaan tunkea.:jahas:

Edit. Lisättäköön siis vielä yhteenvetona, että kokonaisuutena paras näkemäni kotimainen elokuva vähään aikaan.

Perjantaina piti käydä katsomassa kyseinen elokuva ja täytyy sanoa että Rööperi on L O I S T A V A ! Siitä olen kyllä samaa mieltä että Pääkkösen ei pitäisi olla tuossa roolissa. Suomalaisissa elokuvissa on kyllä se ongelma, että näyttelijäkaarti ei hirveästi vaihtele.

Peter Franzen teki mahtavan roolisuorituksen! .. ja Hietalahtikin oli aika hyvä.

:5:-

Mikähän mahtoi olla syynä, että kauniimman sukupuolen edustajaa elokuva ei napannut otteeseensa niinkuin meikäläisen? ;)

Voisin sanoa, että Rööperi pääsee top5 leffojeni listalle.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Todella hyvä leffa oli! Yhdyn edelliseen siinä että Pääkkönen ei vaan iske, ei oo koskaan iskeny mulla.. Muut näyttelijät olivat kyllä oiken hyviä valintoja rooleihinsa!
:5: katsoisin koska vaan uudelleen ja täytyypi varmaan hommata se kirjakin!

Aika pettymys. Hyvä tarina vesitetty täysin. Kliseitä kliseiden perään. Jossain haastattelussa Edelman sanoikin että halusi tehdä Sjöbergin hahmosta inhimillisemmän... Voi helvetti mitä paskaa.

Ja perkele, jos leffan nimi on Rööperi niin haluan nähdä todellakin niitä punavuoren hemmetin mageita maisemia, en lukemattomia sisäkohtauksia ja lähikuvia näyttelijöiden pärstistä. Eli miljöötä ei todellakaan käytetty hyväksi niinkuin olisi pitänyt.

Kyllähän tätä toki tsiigas ennemmin kun turpiin otti mutta leffateatterissa kyllä täyttä rahanhukkaa. Onneksi sentään kaverin rahojen :thumbs:

:2: ja 3/4

En kauheasti pitänyt.
Aika perus suomidraamaa. Jos jotain positiivista sattuisi tapahtumaan, otetaan se takaisin jo samassa tai viimeistään seuraavassa kohtauksessa.

Samat näyttelijät joka leffassa, tosin tällä kertaa on myönnettävä että Edelman oli aika hyvä.

Kelloa tuli myös vilkaistua pari kertaa leffan aikana, kun tuntui ettei se lopu ikuna. Mielestäni ylipitkä juoneen verrattuna.
Ehkä sitä nopeampaa leikkausta ja kerrontaa voisi välillä kokeilla jo suomileffoissakin.

Olihan se kokonaisuutena heikohko esitys, Franzenin näyttelemistä lukuunottamatta. Koskakohan Aleksi Mäkelä oppii että on muitakin tehokeinoja, kuin ne samat kamera-ajot sekä ylipitkät lukemattomat hidastukset, joissa taustamusiikki nostetaan pauhamaan hetkeksi. Ja niitä hidastuksiahan taas riitti.. Tuntui että elokuva on tehty vähä-älyisille joille asiaa pitää alleviivata. Hieman amatöörimäinen vaikutelma leffasta jäi. Jos tämä leffa olisi tullut esim. Ruotsista, niin kuinkahan moni olisi jättänyt kesken. Itse tosin olin jo totaalisen kyllästynyt leffaan tunnin kohdalla. Tai taisi olla jo aikaisemminkin...Rööperi leffan nimenä? Leffa olisi voitu kuvata yhtä hyvin vaikka Turussa. Sen verran onnettomasti Helsinkiä leffassa hyödynnettiin. Alkaa pikkuhiljaa nyppimään se Hietalahdenkin jatkuva mukana olo jossain vajakin reppanan roolissa. Eiköhän se muuhunkin pystyisi. Edelman ja Veijonen nyt oli niin peruskauraa. Pääkkösen nimeä en edes haluaisi mainita..

:2:

Mielenkiintoinen toi ugin haastattelu, kiitos linkistä!

Itse leffa oli kyllä yllättävän hyvä, toki aineksia parempaan olis ollu ja pääkkösestä ei varmaan tarvi edes mitään sanoa.

Kävin tossa pari tuntia sitten kattomassa ja kyllä jäi hiven paskamaku suuhun.
Alun "koskettava" pahan palkka teloitus oli törkeen pitkä ja tylsä.
Roolihahmojen nimetkään ei jääny pahemmin mieleen, jotenkin läpi huuto juttu ja tylsä leffa. Välillä ihan mielenkiintoinenkin mutta jotenkin pysähtynyt meininki. Mun mielestä repaleinen kuvaus, sieltä täältä ja vähä sinnepäin.
Onneksi tähän pätkään ei oltu ängetty mitään muka hauskoja vitsejä, niin paljoin kuin yleensä.
Jotkin kohtaukset tuli ja aiheutti hieman ihmetystä kun tarinan kerrontaan ne ei vaikuttanu millään tavalla.
Näyttelijät oli tutut ja turvalliset, tosin olis voinu olla huonompi "tuntemattomilla" näyttelijöillä.
"Uki is bäck" x2 :jahas:
Hienosta yrityksestä 2tähteä ja 1 tähti lisää kun kerrankin Edelman malttoi olla vaatteet päällä eikä alasti kuten yleensä :3:

Back
Ylös Bottom