Räjähtävää voimaa?!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Manta
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli miten sitä sais kehitettyy...pääosin jalkoihin tai koko kroppaan..niin ois paras...oisko teillä mitään ohjelmia millä tuota pystyis treenaan...

:p

Yks tyyppi, joka oli aika kova kyykkäämään tek(ee)i joskus kyykkyhyppyjä tanko niskassa. On kyllä vähän vaarallinen liike kun tasapainokin helposti lähtee:( Mutta vois olla kokeilemisen arvoinen juttu:)

No painonnostoliikkeet olis hyviä tuohon tarkotukseen. Jotain painonnosto-ohjelmia löytyy esim. täältä. Ite olen nyt aatellu ottaa yhen tempaus- ja rinnallevetotreenin viikossa ihan kokeilumielessä, saapa nähhä mitä siitä tullee :)

Box-kyykky on kanssa hyvä liike kehittämään nopeusvoimaa. Eli suhteellisen kevyt paino tankoon (noin 50% maksimista). Sitten istut boxille ja rentoutat lantionseudun lihakset ja sitten ylös niin RÄJÄHTÄVÄSTI kuin mahdollista. Itse olen tällaista nopeusvoima treeinä tehnyt n. 10 sarjaa kakkosia lyhyellä palautuksella. Samaa voi tietenkin soveltaa vaikkapa penkkipunnerrukseen, eli kevyt paino ja rinnalta ylös niin helvetin lujaa... Rinnalleveto on tietenkin hyvä liike kanssa.

Originally posted by tommih
Yks tyyppi, joka oli aika kova kyykkäämään tek(ee)i joskus kyykkyhyppyjä tanko niskassa. On kyllä vähän vaarallinen liike kun tasapainokin helposti lähtee:( Mutta vois olla kokeilemisen arvoinen juttu:)

Älkää KOSKAAN...KOSKAAN tehkä em.. Enkä edes laske leikkiä.

ei tarttee hermostuu mutta :

Mitä mä oon puhunu yhen painonnostajan kanssa niin se sano että suurin osa ihmisistä jotka tekee noita painonnostoliikkeitä tekee ne täysin päin ittua, niin että niitten liikkeiden hyöty näille ihmisille on kyseenalaista(jopa enemmänkin vaarallisia).

Kaveri mainitsi myös että ne liikkeet täytyy opetella semmoisen henkilön kanssa joka tietää miten ne tehdään. Internetistä/kirjasta opiskelemista se ei oikeen tuntunu kannattavan...

mäkihyppääjäthän reenaa räjähtävyyttä jalkoihin, juuri kyykkyhypyillä painot niskassa.
Niiden reeni vaan pyrkii siihen myös että painoa ei tule lisää. Muistan joskus kun TVstä tuli juttua, että vetelivät ykkösiä ja laittoivat painoa sen verran että jalat nous semmosen 20cm maasta. Puhuivat vielä että tommonen treeni ei kohdistu lihasten reenaamiseen vaan pääosin hermoihin.

Originally posted by tipe
Kaveri mainitsi myös että ne liikkeet täytyy opetella semmoisen henkilön kanssa joka tietää miten ne tehdään. Internetistä/kirjasta opiskelemista se ei oikeen tuntunu kannattavan...

Kyllä joo, mutta kun tuommosia ihmisiä ei nykyään oo kovin paljoo, eikä niitä vähiäkään monesti kiinnosta opettaa/valmentaa ketään muita kuin kilpapainonnostajaksi aikovia junnuja ja jo kilpailevia aikuisia.

Mä oon tään aiemminkin selostanu, mutta menköön nyt uudestaan. Noin puoltoistavuotta sitten soittelin yhen kaverin kanssa (molemmat ollaan n. kolmekymppisiä) Oulun Pyrinnön painonnostosta vastaavalle kaverille ja kyselin, että "Voiskos järjestää Pyrinnön toimesta semmosta pienimuotoista kurssitusta "Painonnoston alkeet" tms. vähän varttuneemmille ihmisille, jotka ovat kiinnostuneita tämmösestä old school, ei-mitään-koneilla-vemputtamista reenistä, jonka rungon muodostaisi just painonnostoliikkeet ja niiden muunnelmat kuten voimanostoliikkeet?". Kysy ikää ja kun sen kuuli, niin em. homman järkkääminen ei kiinnostanu enää pätkääkään. Sano vaan, että "Joo, käy joskus reenaamassa Oulu-hallissa. Jospa sä siellä näät painonnostoo ja voit ottaa mallia.". Eli jätti täysin oman onneni varaan.

Ei jääny kovin hyvä kuva Oulun Pyrinnöstä eikä varsinkaan painonnostojaoksesta. Tuntuu, että siellä ei riitä resursseja eikä halua laajentaa toimintaa, joten keskitytään vain ja ainoastaan niiden harvojen (tulevaisuudessa ei välttämättä yhtään ketään tuolla menolla) kilpanostajien valmentamiseen, muusta viis.

Siispä hankin kirjoja, joissa näytettiin painonnostoliikkeitä kuvasarjoina ja selostettiin niitten suoritus mahd. hyvin ja vastaavaa matskua inetistä, eli parhaita saatavia tietolähteitä, kun kerta eksperttejä ei kiinnosta opetta ko asioita ei-kilpanostajiksi aikoville. Aloitin varovaisesti tempausvalasta ja rinnallevedosta. Aiemmin olin tehny jo muutamia vuosia tiukkaa maastanosto- ja kyykkyreeniä, joten reidet ja alaselkä olivat kohtalaisessa kunnossa ja suht notkeena (venyttelen aina ja kunnolla reenin päälle). Muutaman kerran pyysin salilla jotain jamppaa, joka näky mun silmään esim. rinnallevetoo hyvin tekevän, että kattosko sivusta mun suoritustekniikan. Sitten kun alko RV ja tempausvala oleen rutiinimeininkiä, niin työntöö ja tempausta kehiin vaan. Tosin oon suurimmaksi osaksi tehny ne melko pienillä painoilla ja raakana, mutta kumminkin.

Tyytyväinen olen siitä, että rupesin noita tekemään, meni sitten oikein tai väärin. Toistaiseksi en oo selkääni särkeny. Tempaus varsinkin tuntuu hienolta, kun tekniikka menee (mun mittakaavalla) hyvin! Tuntuu, että tanko painoineen ilmestyy kuin tyhjästä pään päälle. Jalkojen ja selän räjähtävä voima on kyllä lisääntynyt noiden reenien ansiosta. Varovainen saa olla, ettei särje paikkojaan, mutta niinhän se on kaiken reenin kanssa, mutta näköjään noi tekniikat oppii ainakin jotenkuten ihan issekseenkin. Mielellään kyllä ottaisin opastusta vastaan asiantuntijoilta.

hyppyreeni

Kumma, että tähän threadiin kukaan ei oo vielä laittanu juttua hyppyreenistä, siis ihan ilman painoja, ulkona kentällä tai esim. palloilusalissa tehtynä. Sillä saa jalkoihin takuulla lisää räjähtävää voimaa, ja vielä paremmin kun yhdistää sopivan painoharjoittelun siihen. Kuulemma esim. koripalloilijat, lentopalloilijat ja jääkiekkoilijat tekee aika paljon hyppyreeniä, niin ja tietenkin yleisurheilun hyppääjät.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by hiliviuskas
mäkihyppääjäthän reenaa räjähtävyyttä jalkoihin, juuri kyykkyhypyillä painot niskassa.
Niiden reeni vaan pyrkii siihen myös että painoa ei tule lisää. Muistan joskus kun TVstä tuli juttua, että vetelivät ykkösiä ja laittoivat painoa sen verran että jalat nous semmosen 20cm maasta. Puhuivat vielä että tommonen treeni ei kohdistu lihasten reenaamiseen vaan pääosin hermoihin.

Kyykkyhypyt joissa on painoja niskassa on varmasti yksi tehokkaimmista tavoista räjäyttää paikat hajalle. Jokaisen pitäisi nähdä se, mutta jos näkisi, mä en nyt keskustelisi tästä.

Tässä muutamia harjoitteita, joilla pikajuoksijat treenaa nopeusvoimaa:

Ylöspäin suuntautuvat hyppelyt
- aitahyppelyt (pompitaan tasakäpälää aitojen yli)
- pudotushypyt (pudottaudutaan 0,5-1 m korkealta korokkeelta maahan ja tehdään maksimaalinen päkiäponnistus ylöspäin)

Eteenpäin suuntautuvat loikkaharjoitteet
- moniloikat (ponnistus kantapään kautta)
- juoksuloikat (ponnistukset päkiällä)

Punttiharjoitteet
- Kyykkyhyppely ylöspäin tanko ja rautaa selässä
- penkillenousu tanko ja rautaa selässä
- Raaka rinnalleveto
- tempaus

Kyykkyhyppelyissä suoritustapa on sellainen, että puolikyykystä ponnistetaan maksimaalisesta suoraan ylöspäin ja jokaisen hypyn jälkeen suoritus pysäytetään ennen seuraavaa ponnistusta. Jos tekniikan osaa, eikä käytä liian suuria painoja niin liike on kyllä täysin turvallinen.

Painonnostoliikkeistä raaka rinnalleveto on käytetympi, mutta ne jotka on nuorna tekniikan oppineet niin tekevät myös tempauksia peruskuntokaudella.

Raza

Originally posted by Kilppa
Kyykkyhypyt joissa on painoja niskassa on varmasti yksi tehokkaimmista tavoista räjäyttää paikat hajalle. Jokaisen pitäisi nähdä se, mutta jos näkisi, mä en nyt keskustelisi tästä.

Osaisitko hieman perustella? Olen minäkin hyppinyt tanko selässä enkä sitä mitenkään erityisen vaarallisena pitäisi. Pitää vaan rauhallisesti lähtä liikkeelle ja pikkusen katsoa miten tekee.

Originally posted by Kilppa

Jos sitä on joku perus-huitoja-rima-16v-poika, joka taipuu huonommin kuin rautakanki, niin totta kai se rikkoo helposti paikkansa. Mutta jos ymmärtää opetella kaiken kunnolla ja kroppa on joka puolelta hyvässä kunnossa ja venyvyyttä löytyy, niin ei siihen nyt kuole!

Tuohan on ihan totta että loikka- ja hyppyharjoitukset vastuksella ja ilman ovat suorin tie räjähtävään voimaan. Mutta sattuisiko kukaan tietämään verkkosivustoa missä tuota ponnistusvoiman hankintaa olisi laajemmin käsitelty? Tekstiä, kuvia, videoita, siten että voisi muodostaa laajemman kokonaiskuvan aiheesta.

Iivilille

no niin... pitäis kai munkin miettii varmaan hieman eri kantoja ennen kun alan totuuksia julistaan.

Hyvä ett sulla toimii :kippis1:

Suositut

Back
Ylös Bottom