Pyykkääminen

Sniffari

Äitisi valinta
Kaupunki
Blue Oyster
On vähän :david: mutta menköön.

Tulipa tossa tänään mieleen jälleen kerran pestessäni pyykkiä muutamia ajatuksia. Ajattelin näitä virallisia suosituksia, eli vaaleat, värilliset ja tummat erikseen. Sitten ne helvetin lämpötilat. Niiden mukaan vielä lajittelu... Siis voiko noita ohjeita noudattaa/noudattaako noita kukaan orjallisesti? Ainakin itsellä noita noudattaessa pitäisi laittaa noin kaksi vaatekappaletta yhteen koneelliseen. Eihän ne mene miksikään vaikka pistää samaan koneeseen vaaleita, tummia tai vaikka sademetsän värisiä. Ei ainakaan 40 C:ssa tai 60 C:ssa.

Kun vaatteissa on merkintä, ettei sitä saisi kuivata kuivausrummussa. Mitäs helvataa se oikein tarkoittaa? Mä oon aina heittänyt rumpuun, eikä ole mennyt miksikään. Ei värit, ei kangas, ei mikään.

Sanokaapa joku pyykkiekspertti, mikä tässä on juju, jota en ole tajunnut.
Olen omat pyykit pessyt vuosikaudet, eikä ole mikään mennyt munilleen, vaan nyt rupesin pohdiskelemaan. Onko se Omo-info vielä auki :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Valkoiset ja vaaleat miltei valkoiset, sekä esim vaaleat pyyhkeet samaan ja isommat astemäärät. Tummat ja värilliset pienemmät asteet ja yhteen koneelliseen. Uudet värilliset peset erikseen pari kertaa.

Ja kuivausrumpujen kanssa otat riskit jos haluat. ;)

joo ja jos ei oo kovin paskasia tummat niin nekin kannattaa laittaa pienempään lämpöön niin ei värit lähde niin tehokkaasti.

60 C:ssä menee mulla yleensä kaikki pyykit. Tilavaatteet ja reenikamat 90 C:ssä. Värjäävät vaatteet oon pari kertaa pessy erikseen ja sitten muitten sekaan vaan...
Aina linkoon täysillä 1100 rmp :rock:

Muutaman villaneuleen oon saanut kutistettua(kokoluokka oli pesun jälkeen alle yksivuotiaalle ja paita tuntui ihan huovalta)... Linkous ja liikaa lämpötilaa :(

Kaikkea ei opi ennenkuin kantapään kautta... :rolleyes:

Nykyään sitten villalle yms aralle matskulle hienopesuohjelma, värillisille pikapesu ja vaaleille sitten hiukan korkeammassa lämpötilassa normaaliohjelma... tms. Rumpua en käytä ollenkaan.

Itse pesen kaikki vaatteet mitä on kertynyt samalla kertaa (valkoiset, vaaleat, tummat) 60:ssä asteessa..Ihan saman värisiä näyttäis kaikki vaatteet olevan kuin aikaisemminkin :D . Emäntä kyllä jaksaa yrittää kouluttaa että erittelisin edes valkoiset erikseen, mutta vanha koira ei opi uusia temppuja (näköjään..). :nolo:

Mullakin on jotkut hiukan hinnakkaammat housut, jotka vaatii pesun kolmesssakympissä, joka ainakin noissa meidän taloyhtiön koneissa on ilmeisesti = hienopesu. Siinä ei ole ilmeisesti linkousta ollenkaan. Tosin olen noitakin housuja pyörittänyt huolella 40 C:ssa, eikä ole menneet miksikään. Systeriltä kuulin joskus, että pyyhkeet pitäisi ainakin pyörittää kuudessakympissä. Kuka näistä tietää?

Kaikki vaatteet 40:ssa paitsi petivaatteet ja pyyhkeet yms 60:ssa. Valkoset/vaaleet ja värilliset tietty erikseen.

Joo lyöt vaan ne kaikki pyykit koneeseen, sama se on mikä lämppäri on, niin määkin teen. Vittu homojen hommaa tommonen erotteleminen. Saatana kyllä ne siellä peseytyy. Tosin joskus on kyllä aika erikoista pyykkiä tullu ulos koneesta, mutta ei se mua haitaa. Kaupasta saa uusia.

ps. vituttaa muuten kuin jotkut saatanan horomummot on keksiny, että tässä taloyhtiössä ei voi pyykkitupa olla auki sunnuntaina, ku ihmisillä on aikaa pestä pyykkiä. En panis.

Kaikki menee yleensä samaan (60 C ja ohjelma nro. 2), ei noilla pesuohjemerkinnöillä ole juurikaan merkitystä.
Ainoa tuote, jonka pesussa en ole kertaakaan onnistunut on tyyny. Aina siitä tulee sellainen littana ja ne kamat siellä sisällä menevät yhteen myttyyn. Pesee sen miten vain, aina kusee. Olen jopa yrittänyt käsin pesua. Ei vissiin kannattaisi pestä niitä ollenkaan. :(

kekexx sanoi:
Joo lyöt vaan ne kaikki pyykit koneeseen, sama se on mikä lämppäri on, niin määkin teen. Vittu homojen hommaa tommonen erotteleminen. Saatana kyllä ne siellä peseytyy. Tosin joskus on kyllä aika erikoista pyykkiä tullu ulos koneesta, mutta ei se mua haitaa. Kaupasta saa uusia.

ps. vituttaa muuten kuin jotkut saatanan horomummot on keksiny, että tässä taloyhtiössä ei voi pyykkitupa olla auki sunnuntaina, ku ihmisillä on aikaa pestä pyykkiä. En panis.

Joo saatana vittu perkele helvetti ja niin edespäin..

Ei voi olla noin idiootti, että pesee kaikenväriset vaatteet samassa koneellisessa ja ihan sama missä lämpötilassa... Samointein voi heittää kerran käytetyt vaatteet roskiin ja ostaa sieltä kaupasta niitä uusia tilalle.

Luuletteko että niissä vaatteissa on huvikseen ne pesumerkinnät?
Tuollainen kekeily osoittaa vaan sitä paljonpuhuttua uus-avuttomuutta. Kyllä varmaan juu peseytyy vaatteet, mutta värit haalistuvat, toiset värjääntyvät, jotkut kangaslaadut kun eivät yksinkertaisesti edes kestä mitään 60˚C pesua.

Ja jos tuntuu ettei se kone tule täyteen muuten, niin siinä koneessa on sellainen nappula, minkä pohjaanpainamalla saa puolitäyttö-ohjelman. Eli ei tule sen kalliimmaksi, jos vesilaskuja ajattelee... ja vaikka tulisikin suurempi vesi/sähkölasku, niin se uusien vaatteiden ostaminen on kuitenkin kalliimpaa.

Pattismurffi: Ei se ole mistään oppimisesta kiinni, se on vaan sun laiskuutta!

Tässä osoitteessa peseytyy mustat erikseen, valkoiset ja vaaleat erikseen, värillisetkin menee omaan koneelliseen. Joskus jos kertyy esim. punaista paljon, niin ne pestään yhdessä koneellisessa.
Pyyhkeet 60˚, samoin lakanat. Joskus pesaisen vanhempia treenikamoja myös kuudessakympissä, että hiki peseytyisi paremmin pois. Uudemmat treenipaidat ovat parempaa materiaalia, eivät puuvillaa, joten 40˚ pesussa puhdistuvat kyllä hyvin.

Kekexx: Et panis? No et kyllä saisikaan.

Viiden perusjako:

1. Vaaleat, 40 astetta. Farkut, t-paidat, colleget, sukat, kalsarit jne.
2. Tummat, 40 astetta.
3. Vaaleat, 60 astetta: lakanat ja pyyhkeet ja erikoislikaiset ja pahasti pinttyneet kuteet (riskillä jos haju ei muuten lähde)
4. Tummat, 60 astetta.
5. Neuleet ja villapaidat jne. 30/40 astetta, muista tasokuivaus.

Onhan noita v-mäistä lajitella mutta ratkaisin ongelman rakentamalla pyykkitornin jossa on 5 eri koria :david:

Jos asuu kerrostalossa jossa kuivaushuone niin ehdottamasti sinne kuivamaan eikä minnekkään kuivausrumpuihin jne. Kuluttaa vaatteita vaan turhaan tuollaiset masinat.

Mäkin tungen kaikki samaan syssyyn 40 asteeseen. Ei niitä valkopyykkejä ja petivaatteita tule poikamiehelle niin paljon, että viitseisi erottelemaan ryhtyä.

Pyykkääkminen on kyllä niin perseestä kuin vain voi olla. Etenkin kun joutuu käyttämään tota taloyhtiön paskasta pesutupaa, jossa joka kerta on uusia lappuja seinillä: "Sinä joka otit nönönöö, palauta vaate nönönöö..". Mannet sieltä varmaan käyvät hakemassa kirpputoritavaraa.

Mites muuten tuo kuivaus. Ite kuivaan vaatteet ihan kotona tollasilla kokoontaitettavilla telineillä. Yhden ihmisen pyykit mahtuu hyvin tohon makkariin/olkkariin. Meinaan vaan että mahtaako tulevaisuudessa tulla jotain kosteushaittoja tai jotain? Nopeampaa olis tietty kuivaushuoneessa.

sammyx sanoi:
lappuja seinillä: "Sinä joka otit nönönöö, palauta vaate nönönöö..". Mannet sieltä varmaan käyvät hakemassa kirpputoritavaraa.

Hehee, tuo on aivan legendaarista. Oon samoja lappuja nähnyt. "Sinä joka varastit lakanat kuivaushuoneesta, voisitko palauttaa?" Jos joku nussii toisten lakanat, niin kyseessä on varmaan jo sen verran kova tarve, ettei ne takaisin tule. Ei paljon auta omaantuntoon vetoaminen.

Se kanssa ihmetyttää, miten jengi kuivattaa lakanoita, päiväpeittoja yms. pihalla. Ja se telinehän on yleensä keskellä pihaa, jossa juoksee jos minkälaista porukkaa. Kivahan se on, kun joku saatanan torsti käy hiplaamassa, oksentamassa, runkkailemassa toisten pyykkeihin. Itse olen kyllä sen verran paranoidi, etten kyllä uskaltaisi pihalla kuivatella. Onneksi taloyhtiöstä löytyy kuivaushuone, jossa tulee pyykit nopeesti kuiviksi. Ja jos on tosi kiire saada kuiviksi, niin sitten rumpuun.

Minulla on kylppärissä kaksitoista osainen pyykinlajittelukaappi. Ostin sen Zarra-sisustusliikkeestä alennuksesta. Oli aika kallis, 1299 euroa, mutta eipä olekaan kaikilla näin hienoa kaappia. Se on tosi hieno. Se on tavallaan ns. "funkkis-disainia"; huippumatskusta tehty retrokaappi 1960 luvun hengessä. Tajusitteko? Vaimoni kasasi sen tosi näppärästi, minä kun en noista ymmärrä. Mä olen lajitellut ne kaapit näin:

1. Valkoiset sukat
2. Värilliset sukat
3. Mustat vaatteet
4. Treenipaidat
5. Treenihousut
6. Lakanat
7. Villapaidat
8. Dieselin paidat
9. Bossin paidat
10. Guccin housut
11. Stringit
12. Bokserit

Mulla on aina siinä lokerojen päällä keltaiset post-it lappuset, joihin mä olen kirjoittanut tyyliin "Guccit / 30 astetta / ei kuivausrumpua" Mulla on itseasiassa yllättävän paljon sellaisia vaatteita, mitkä pitää pestä kolmessakympissä. Semmosta se on, kun ostaa parasta. Vai mitä jätkät? Ylipäänsä se lajittelun tärkeysjärjestys on ensin materiaali, sitten merkki, ja vasta lopuksi kuosi. Se kuosi on loppujen lopuksi aika triviaali seikka, jos on tollainen 12 lokeron systeemi.

Pesussa mä käytän 30 ja 40 asteen lämpötiloissa Omo microfacture non-bacteria deluxe pulveria (löytyy Stokkalta!). Lakanapyykissä menee ihan toi Arielin "Flower-comfort" perussetti. Huuhteluaineena mä käytän Pariisista löytämääni Louis Vuittonin "Elitistic Highperformance" luksusnektaria. Bongasin sen ihan sattumalta, kun olin keväällä Champs Elyseellä shoppaamassa "Haute Couturea" (Jos joku ei tiedä mitä toi on, niin en kyllä jaksa selittää). Ette kuule IKINÄ uskoisi, miten hyvälle tän jätkän treenipaidat tuoksuu!

Pesun jälkeen mä erittelen ne joko olkkarin kuivaustelineelle tai sitten kylppärin sellaiselle vedettävälle ritiläsysteemille. Lakanat ja pari muuta juttua saattaa mennä kuivausrumpuun. Ja nyt tarkkana: kuivauksessa on yksi pikku niksi. Jättäkää ne vaatteet vähän kosteiksi! Hyvä kosteusprosentti on sellainen, että se tuntuu poskea vasten aavistuksen kasteiselta. Jotain 30 minsan välein kannattaa käydä tsekkaamassa se kosteus. Miksikö näin? Ne meinaan siliää aivan mielettömän paljon paremmin tällä tavalla. Mulla oli aikaisemmin vaikeuksia saada joitain mun CK:n ja Guccin boksereita siliämään tolla perus höyrysilitysraudalla.

Ei mulla muuta, muistetaan kaikki, että itsestä huolehtiminen on myös sen toisen ihmisen huomioon ottamista!!!

Kyllä kolmella jaoittelulla pärjää yleensä, turhaa hifistelyä muut. Niinkuin aiemmin jo mainitsin.

1. Valkopyykki
2. Värilliset (onglematapauksien tahroja lioitetaan ensiksi)
3. Työ ja treenivaatteet

Noin siis käytännössä. Joitain "hienoimpia" vaatteita tuskin joka viikko pidewtään päällä?

Ja minä en mitään satiinivaatteita käytä. Kaupassa jo katsoo, ettei paita ole rypistyvää mallia ja pesulappua kannattaa myös ostaessa tsekata. :thumbs: Pyykin peseminen on järkevää, mutta silittäminen on homojen hommaa. Se tuntuu niin turhauttavalta. :curs:

Ringside taas purki omaa turhautumistaan mutta paljasti samalla oman uus-avuttomuutensa. Eli luultavasti ei onnistu pyykinpesu ilman että valkoisesta treenipaidasta tulisi vaaleanpunainen tai villapaita ei huovittuisi pilalle...

Tämä threadi oli ihan asiallinen ringsiden postaukseen asti. Miksi ihmeessä jokaisesta asiasta pitää väkisin yrittää vääntää huumoria? Ja ei tuo oikeastaan edes ollut hauska juttu... Eikö yhtään ainoata threadia löydy ilman pellemäisiä kommentteja ja turhia postauksia? :rolleyes:

Edit: Ringside: Sen sisustusliikkeen nimi on Zarro... eikä siellä myydä kylpyhuonekalusteita.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom