Pystyottelu - yleinen keskustelu

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mukava kun Glory julkaisee ottelut youtubeen kuukauden tai kahden viivellä, olisi suotavaa muiltakin promoottereilta.

Tuo myös toimii markkinoinnissa. Minulla oli varmaan vuoden tauko Gloryn seuraamisessa, kun keskityin muihin organisaatioihin. Sitten treenikaveri kertoi katsoneensa erään hyvän matsin. Katsoin sen Gloryn Youtubesta, katsoin tapahtuman muutkin matsit, sitten katsoin kaikki väliin jääneet tapahtumat ja sen jälkeen olen myös ostanut Gloryn PPV-lähetyksiä.
 
Itse kanssa tykkään ideasta, mutta olen hiukan epäileväinen sen suhteen että se ottelu ei lähde joillain ottelijoilla lapasesta. Kevyissä sparreissakin löytyy aina niitä kavereita jotka lähtevät pommittamaan turhan kovaa ja sitten vastataan kovempaa takaisin ja koko homma menee täysi sparriksi.
Tuomareilla tulee olemaan varmasti kova homma edessä päätellessä mikä on kova osuma ja mikä ei. Jollekkin veteraanille kova osuma voi toiselle olla vain pistehippailua. Toivottavasti lähtee kuitenkin toimimaan ja pysyy meiningeissä niin voin itsekkin lähteä joskus tuonne vanhus sarjaan kokeilemaan.

Onkos Andy minkäikäinen ja sarja tulee varmaan olemaan se +94 ?
 
80 ilmoittautunutta potkunyrkkeilyn SM-kisoihin!

Suurin määrä, mitä minun aikanani on koskaan kehälajeissa ollut. Silloin kun oli tatamiottelut samoissa kisoissa, oli yhteensä enemmän ja joskus 2000-luvun alussa oli jotkut jättikisat, mutta viime vuosina ilmoittautumismäärä on ollut jossain 60 tuntumassa ja pahimmillaan kymmenisen vuotta sitten puhuttiin alle 40 ottelijan määristä.

Tietysti tästä jää osa pois ja fulariottelijoista useimmat ei saa matseja, mutta eihän koskaan kaikki ilmoittautuneet ole kehässä. Tilanne näyttää kyllä nyt todella hyvältä.
1f642.png



En valitettavasti nyt pääse ottelemaan itse viikonloppuna Järvenpään tatamikisoissa. Asiaa ei kuitenkaan ole haudattu vaan siirretty.
 
Ariel Machado käyttää Gloryssa hienosti ns. rosvokäsi-tekniikkaa.

Siinä vastustajan suojauksessa oleva etukäsi painetaan omalla etukädellä alas ja lyödään takakäden yläkoukku avautuneeseen paikkaan. Vaihtoehtoisesti se voidaan tehdä myös toiselta puolelta niin, että takakädellä painetaan takakäsi pois suojauksesta ja lyödään etukäden koukku perään.

Taktiikka on Suomessa melko harvinainen, koska tiukassa pakettisuojauksessa olevia ottelijoita, joita vastaan se toimii parhaiten, on vähän. Se on kuitenkin erittäin tehokas vastustajan ollessa passiivisessa puolustuksessa ja kannattaa osata.

 
Itse kanssa tykkään ideasta, mutta olen hiukan epäileväinen sen suhteen että se ottelu ei lähde joillain ottelijoilla lapasesta. Kevyissä sparreissakin löytyy aina niitä kavereita jotka lähtevät pommittamaan turhan kovaa ja sitten vastataan kovempaa takaisin ja koko homma menee täysi sparriksi.
Tuomareilla tulee olemaan varmasti kova homma edessä päätellessä mikä on kova osuma ja mikä ei. Jollekkin veteraanille kova osuma voi toiselle olla vain pistehippailua. Toivottavasti lähtee kuitenkin toimimaan ja pysyy meiningeissä niin voin itsekkin lähteä joskus tuonne vanhus sarjaan kokeilemaan.

Onkos Andy minkäikäinen ja sarja tulee varmaan olemaan se +94 ?

En itse loppujenlopuksi päässyt lähtemään kisoihin teknisten esteiden vuoksi. Projektia ei kuitenkaan ole peruttu vaan vain siirretty. Jos kick lightista järjestetään lähivuosina SM-kisat, niin tavoittelisin mielelläni vielä yhtä mestaruuttakin, joko veteraaneissa tai ihan yleisessä sarjassa. :giggle: Olen siis syntynyt 1977. Nyt sarja olisi +94, mutta tulevaisuudessa -94 olisi parempi. Jos tuota huippu-urheiluna miettisi, niin sarjan pitäisi olla -84 tai korkeintaan -89.

Tuolta se käytännössä näytti, videolla veteraanien -84 kg sarjan ottelu. Sinisen kulman ottelija (hanskojen väri) on takavuosina otellut täyskontaktimatseissa salikisatasolla, vastustaja käsittääkseni ei, vaan on ns. pitkän linjan harrastaja.

 
Onks tossa joku ikäraja?
Entä pitääkö kuulua johonkin liiton alaiseen seuraan? Tuskin tos mitään vakuutuksia tarvii, vai.
Tavallaan kiinnostais käydä kokeilemassa vielä kerran.
Ottelumuotona näyttäis että joku karate/tkd taustainen vois pärjätä hyvin, kun taas täyskontaktissa homma aika eri.
 
Tuossa TopTen Cupissa oli sillä tavalla, että veteraaneilla oli kaksi luokkaa: 35-44 ja 45-55. Käytännössä kävi sitten niin, että vanhempia veteraaneja oli niin vähän, että ikäluokat yhdistettiin. Arvokisoissa on vain yksi veteraanisarja 41-55v ja veikkaan näin olevan tulevaisuudessa Suomessakin. Näissä kisoissa ei siis ollut yleistä sarjaa ollenkaan vaan vain juniori-ikäluokat ja veteraanit. Se on jo julkistettu, että ensi syksynä mukana on myös yleinen sarja. Tiedän myös ottelijan, joka osallistui järjestäjän luvalla Norjassa kisoihin 61-vuotiaana.

Kisoihin osallistumiseksi Suomessa pitää edustaa jotain Potkunyrkkeilyliiton alaista seuraa. Tämä onnistunee helposti, jos nyt treenaa oikeasti jossain järjestäytyneessä kamppailuseurassa - aina joku tuntee jonkun. Liiton lisenssi (20 €) pitää olla ja samoin kilpailukirja/potkunyrkkeilypassi (25 €). Vakuutus voi olla joko oma tai liiton lisenssivakuutus, joka on satasen luokkaa, mutta joku kilpailut kattava vakuutus pitää olla.

Kick Lightissa karate- ja taekwon-do -kilpailijoiden pärjäämistä rajoittaa yleensä se, etteivät he osaa blokata alapotkuja. Niillä on helppo tehdä paljon pisteitä, etenkin kun potkun ei tarvitse (eikä saa) olla kova pisteen saamiseksi. On olemassa myös Light Contact -niminen ottelumuoto, jossa ei saa potkia jalkoihin ja siinä noiden lajien harrastajat pärjäävät paljon paremmin. TopTen Cupissa oli vain muutama LC-ottelu, koska suurin osa seuroista treenaa K1-pohjilta, mihin taas tuo Kick Light yhdistyy paljon paremmin. Maailmalla on olemassa ihmisiä, jotka ovat maailmanmestareita sekä ITF taekwon-dossa että Light Contactissa, joten ne lajit ovat tosiaan hyvin samankaltaisia.

Sitten on olemassa vielä point fighting, jossa matsi laitetaan aina pisteestä poikki. Noissa kisoissa siitä järjestettiin sarjat vain alle 10-vuotiaille, joille se sopiikin hyvin. Siinä ei saa potkia jalkoihin. Maailmalla sitä on aikuisten MM-kisoissa asti ja urheilullinen taso on tosi korkea, vaikka se kehäottelijan näkökulmasta onkin oudon näköistä.

Tuolla TopTen Cupin tulokset: https://www.kickboxing.fi/?x103997=1285562
 
Tuossa TopTen Cupissa oli sillä tavalla, että veteraaneilla oli kaksi luokkaa: 35-44 ja 45-55. Käytännössä kävi sitten niin, että vanhempia veteraaneja oli niin vähän, että ikäluokat yhdistettiin. Arvokisoissa on vain yksi veteraanisarja 41-55v ja veikkaan näin olevan tulevaisuudessa Suomessakin. Näissä kisoissa ei siis ollut yleistä sarjaa ollenkaan vaan vain juniori-ikäluokat ja veteraanit. Se on jo julkistettu, että ensi syksynä mukana on myös yleinen sarja. Tiedän myös ottelijan, joka osallistui järjestäjän luvalla Norjassa kisoihin 61-vuotiaana.

Kisoihin osallistumiseksi Suomessa pitää edustaa jotain Potkunyrkkeilyliiton alaista seuraa. Tämä onnistunee helposti, jos nyt treenaa oikeasti jossain järjestäytyneessä kamppailuseurassa - aina joku tuntee jonkun. Liiton lisenssi (20 €) pitää olla ja samoin kilpailukirja/potkunyrkkeilypassi (25 €). Vakuutus voi olla joko oma tai liiton lisenssivakuutus, joka on satasen luokkaa, mutta joku kilpailut kattava vakuutus pitää olla.

Kick Lightissa karate- ja taekwon-do -kilpailijoiden pärjäämistä rajoittaa yleensä se, etteivät he osaa blokata alapotkuja. Niillä on helppo tehdä paljon pisteitä, etenkin kun potkun ei tarvitse (eikä saa) olla kova pisteen saamiseksi. On olemassa myös Light Contact -niminen ottelumuoto, jossa ei saa potkia jalkoihin ja siinä noiden lajien harrastajat pärjäävät paljon paremmin. TopTen Cupissa oli vain muutama LC-ottelu, koska suurin osa seuroista treenaa K1-pohjilta, mihin taas tuo Kick Light yhdistyy paljon paremmin. Maailmalla on olemassa ihmisiä, jotka ovat maailmanmestareita sekä ITF taekwon-dossa että Light Contactissa, joten ne lajit ovat tosiaan hyvin samankaltaisia.

Sitten on olemassa vielä point fighting, jossa matsi laitetaan aina pisteestä poikki. Noissa kisoissa siitä järjestettiin sarjat vain alle 10-vuotiaille, joille se sopiikin hyvin. Siinä ei saa potkia jalkoihin. Maailmalla sitä on aikuisten MM-kisoissa asti ja urheilullinen taso on tosi korkea, vaikka se kehäottelijan näkökulmasta onkin oudon näköistä.

Tuolla TopTen Cupin tulokset: https://www.kickboxing.fi/?x103997=1285562
Ei sitä sun painoluokkaa ollutkaan
 
Ei sitä sun painoluokkaa ollutkaan

Käsittääkseni Light Contactiin ilmoittautui joku iso kaveri viime tingassa, mutta olin siinä vaiheessa järjestänyt asiat jo niin, etten päässyt paikalle, kun oletin että matsia ei tule. Ilmoittautuminen oli auki kisaviikon torstaihin, mikä on pitkämatkalaisille aika hankala systeemi, kun matkaan pitäisi lähteä perjantaina aamupäivällä.
 
Käsittääkseni Light Contactiin ilmoittautui joku iso kaveri viime tingassa, mutta olin siinä vaiheessa järjestänyt asiat jo niin, etten päässyt paikalle, kun oletin että matsia ei tule. Ilmoittautuminen oli auki kisaviikon torstaihin, mikä on pitkämatkalaisille aika hankala systeemi, kun matkaan pitäisi lähteä perjantaina aamupäivällä.
Oisin itse tullut myös mutta lonkkaproteesi asennettiin lokakuussa. Mutta varmaan alempaan painoon koska 88.
 
kattolattia pallon lyömiseen kaivattaisiin vinkkejä!! oon nyt vaan harjoitellu suoria ja alakoukkuja combinaationa ja koittanu aina osuu pallon keskelle että pysyy liikerata.
 
Wu Lin Feng piti tänään ensimmäiset potkunyrkkeilyt korona tauon jälkeen Kiinassa. Seuraavat ottelut 5.6 ja silloin alkaa myös Kunlun Fighting paikallinen KPCL liiga. Pari tapahtumaa joka toinen perjantai ja lauantai näin alkuunsa.

Kunlun Combat League 2020 first dates.jpg
 
Back
Ylös Bottom