Pysähtyminen maksulliselle pysäköintipakalle

Itse sain sakon muuttohommissa, kerrostalon pihalle pysäköidessä. Autossa oli hätävilkut päällä, takaluukku auki koko ajan, joten muuttotavaratkin näkyivät ja tuulilasissa "muutto" -lappu puh. numeroineen. Valitukset ei mennyt läpi, vaan jouduin maksamaan sakon.
Oliko sakottaja kunnallinen pirkko vai näitä yksityisiä laputusautomaatteja? Kuulostaa aika ihmeelliseltä kunnallisen pirkon toiminnaksi. Eihän toi ole edes pysäköintiä, vaan pysähtymistä.

Mutta toi hätävilkut päällä pysäköinti jaksaa aina hämmästyttää yhtä paljon. Mä olen ollut siinä käsityksessä että hätävilkut olisivat tarkoitettu nimensä mukaisesti hätätilanteisiin. Mutta harva se päivä näkee Stadissakin kaikenmaailman kotteroita pysäköitynä ties minne, hätärit tietysti päällä. Mitä niillä hätävilkuilla yritetään viestiä noissa tilanteissa? Tarkoitan siis tilannetta jossa auto on esimerkiksi jalkakäytävällä parkissa niin ettei se haittaa muuta liikennettä.

Samoin kuin toinen toimiva USA juttu eli oikealle kääntyminen punaisissa, hommat toimii kyllä jos ne on yleisesti tiedossa ja niihin suhtaudutaan asian vaatimalla vakavuudella.
Kuinkakohan paljon lisääntyisi risteyskolarit jos toi olisi Suomessa sallittua? Perisuomalaisella mentaliteetilla kun painettaisiin menemään, niin veikkaan että peltiä rypistyisi melko reilulla kädellä. Vaikka eihän toi periaatteessa eroa mitenkään kolmiolla varustetusta valottomasta risteyksestä, mutta silti vähän hirvittää ajatella seurauksia

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En ole parkkipirkko, mutta maalaisjärkeä käyttäen voisi olettaa, että jos ruutu on maksullinen, niin totta helvetissä maksaa, jos siihen parkkeeraa. Jos ei kiinnosta maksaa, niin voit ajaa muualle, mutta tuskin kuitenkaan jalkakäytävälle.
No miksi sitten vaivaisen muutaman minuutin pysähdyksestä pitäisi maksaa? No yksinkertaisesti siksi, että joku linjavetohan tuossa on oltava. Muuten "pikku hetken pysähdys" on aika joustava ja tulkinnanvarainen käsite ja sitähän alettaisi käyttämään heti väärin: ukot ajaa keskustaan, ottaa ruudun, heivaa akan shoppailemaan ja kököttää autossa kuunnellen Radio Rockia ja jutellen kännykällä kavereille ennemmin kuin kiertää zombiena vaimon perässä.

Niin, ja veikkaisin parkkipirkoilla olevan sen verran pelisilmää, etteivät esimerkiksi ammattikuskeja (poikkeuksia lukuunottamatta) sakota (kuten jätehuolto), jos muuta pysähdyspaikkaa ei ole ko hetkellä tarjolla työn suorittamiseen. Tuo on vain hieman eri asia kuin tuhannet keskustan jotakuta töistä/kampaamosta/whateva hakevat siviiliautoilijat.

Mietipä itse tilanne, kun keskusta on ammuttu täyteen autoja ja näet juuri yhden ainoan vapaan ruudun. Sitten edelläsi ajava Timba79 vie tuon nimenomaisen ruudun, "pysähtyen siihen vain muutamaksi minuutiksi", mutta takana-ajavan kohdalla tämä tarkoittaa sitä, että ruutu on menetetty ja joudut jatkaa matkaa etsien uutta parkkipaikkaa.

Ps. itsekin teen tuota samaa, jos poimin jonkun kyytiin, niin en maksa ruudusta. Totuus vain on, että joskus se 2minuuttinen pitää, joskus se onkin 15minuuttia. Jos tulee sakot, niin tulkoon.

Tässä nyt ei ollut pointti nussia jotain lakitekstiä. Sehän antaa oikeuden sakottaa tosta minuutin pysähtymisestäkin jos ei ole tikettiä ikkunassa ostettuna. Pointti oli se, että onko tässä joku vitun järki olemassa?

Eikö se ola päivänselvää, että haetaan esim. se kumppani, kaveri tai naapurin koirantaluttaja töistä? Jotkut tekee tätä säännöllisesti ja jotkut sillointällöin. Ja tätä varten voi joskus joutua odottamaan hetken. Pientä mafiaa jos sitävarten pitää ostaa joku hiton parkkilippu. Eikös me olla enää veronmaksajia jotka kustantaa nämä saatanan parkkiruudut ja pirkkojen palkat?

Ja entä sitten jos minä vaimoa hakieassani varaan sitä parkkiruutua muutaman minuutin? Voisin mä sen varata kauppaan mennäkseni, varattu mikä varattu?

Ja jos joku viittii jumittaa autossaan tunnin sitä Radio Rockia kuunnellen, niin ei liene ongelma että sen voi tehdä maksutta? Olet vissiin sitä porukkaa, jonka mielestä paskalla käynti työajalla pitää vähentää palkasta...

Paikkojen idea onkin siinä, että maksat käyttämästäsi ajasta. Käytät ruutua tehden sen käyttökelvottomaksi toisilta autoilijoilta -> maksat.

Ei parkkipirkko voi tietää haetko vaimoasi vai menetkö nussimaan salarakastasi heti kun hän on kääntynyt kulman taakse.

Vai oiskos se sittenkin niin, että ruudut on maksullisia jotta ne nyt yleensä on edes suurinpiirtein vapaana. Muutenhan niissä seisoisi esim. asukkaiden autot päivästä toiseen, joten parkkipaikan löytäminen keskustasta ois likipitäen mahdotonta.

Jos mä varaan sen minuutin sitä ruutua, niin miksi helvetissä mun pitää maksaa se 10 minuuttia tai vartti tai jotain muuta mikä missäkin ruudussa on milläkin kolikolla se minimi. Tämä nyt pilkunnussintaa kun se näytti sullakin siihen menevän.

Ja en mä ehkä pysty sitä salarastani nussimaan jos mä istun siinä autossani siinä maksullisessa parkkiruudussa ja odotan kyytiini ihmistä? Jos mä meen nussimaan sitä salarakasta, niin mun on pakko pistää se kolikko mittariin tai sitten odotettavissa on se sakkolappu ruudussa. Eli selitä pointtisisi jos sitä nyt yleensäkään oli...

:offtopic: Salarakasta nimenomaan nussitaan autossa parkkipaikalla (ei ole pakko olla maksullinen).
:offtopic: Kyllä maksullinen salarakas pitää olla

Juu ei siitä mitään tulisi, sehän on päivänselvänselvää.
No, ilmeisesti meni mun pointti vähän ohi. Eilen töistä kotiin ajellessa näki taas semmoisia suorituksia, että ihan oikeasti hirvittää ajatella mitä ne ratinkääntäjät sais aikaan jos punaisiakin päin saisi joskus ajaa.

Mutta toimiessaan toi oikealla punaisista kääntyminen olisi kyllä ihan hyvä juttu, onhan nykyäänkin noita nuolivaloja jotka on vähän niin kuin samalla asialla. Niissä paikoissa missä noita keltaista ja vihreää nuolivaloa ei ole, varmasti sujuvoittaisi liikennettä.

Jos mä varaan sen minuutin sitä ruutua, niin miksi helvetissä mun pitää maksaa se 10 minuuttia tai vartti tai jotain muuta mikä missäkin ruudussa on milläkin kolikolla se minimi. Tämä nyt pilkunnussintaa kun se näytti sullakin siihen menevän.
Sattuu ihan vain olemaan niiden toimintaperiaate ja pirkot tekevät työtään. Odotitko jotain suurtakin polemiikkiä näin pienestä jutusta? :hyper:

Ja en mä ehkä pysty sitä salarastani nussimaan jos mä istun siinä autossani siinä maksullisessa parkkiruudussa ja odotan kyytiini ihmistä? Jos mä meen nussimaan sitä salarakasta, niin mun on pakko pistää se kolikko mittariin tai sitten odotettavissa on se sakkolappu ruudussa. Eli selitä pointtisisi jos sitä nyt yleensäkään oli...
Ei se parkkipirkko tiedä kauan oot siinä autossa istunu ja minne oot menossa. Oot saattanu huomata sen kävelevän tuulilasia kohti -> "kaivelet kolikoita" -> jätät maksamatta kun pirkko on kauempana. EDIT: Ja meet painaan sitä salarakastas sen asuntoon vaikka avovaimon työpaikan naapuriin.

Ja mikäs se sun pointtis oli? Pirkot ovat vittumaisia kun käskivät sinua laittamaan rahaa maattiin, kun olit maksullisella parkkipaikalla luvatta? :itku:

Ja mikäs se sun pointtis oli? Pirkot ovat vittumaisia kun käskivät sinua laittamaan rahaa maattiin, kun olit maksullisella parkkipaikalla luvatta? :itku:

Pointti oli se, että ei niin mitään järkeä sakottaa pysähtymisestä, eli jos se kuljettaja on siinä autossa tai vie sitä tavaraa autosta vaikka työpaikalleen.

Vaikka laki antaa johonkin mahdollisuuden, niin onko aina pakko nussia sitä pilkkua? Tietysti jos se on tuon työn ainut ilo, niin kait tuon ymmärtää...

Mitä tossa on seurannut, niin ihan kiitettävästi ne niitä sakkoja saa kirjottaa ihan oikeasti pysäköityihin autoihin joiden maksuja ei ole maksettu. Eli ehkä nyt kuitenkin voisi käyttää järkeä ja jättää satunnaiset pysähtyjät ja esim. nuo jakeluautot yms. rauhaan?

Ja moniko nyt ihan oikeasti istuu autossa ja odottaa että parkkipirkko sattuu tulemaan paikalle ja poistumaan, jotta voi sitten jättää autonsa ilmaseksi maksulliseen ruutuun. Osta :david: foliohattu itsellesi. Ja ihan kun se parkkipirkko ei voisi palata takaisin saman kadun varteen hetken päästä?

No ne on hei parkkipirkkoja ja niiden ainoo duuni taitaa olla just noiden lappujen kirjottaminen. Sama asia kuin se perus kuivalla kelillä kesäkuumalla ajaa 95 km/h @ 80 ja sattuu liikkuva poliisi vastaan niin varmaa heilahtaa sakkoa vaikka "pikkujuttu ja pitäis nyt joustaa kun on tyhjä tie". Elämä vaan on.

Sama asia kuin se perus kuivalla kelillä kesäkuumalla ajaa 95 km/h @ 80 ja sattuu liikkuva poliisi vastaan niin varmaa heilahtaa sakkoa vaikka "pikkujuttu ja pitäis nyt joustaa kun on tyhjä tie". Elämä vaan on.
Ei ole ihan sama juttu. Pysähtymistä ja pysäköimistä ei ole oikein tarkasti erotettu laissa toisistaan. Pitäisi olla selvä aikaraja tai esim. moottorin sammutus erottamaan nämä toisistaan. Toisaalta esim. tavaran purku kuorkista on kaiketi pysähtyminen eikä pysäköinti. Silti joku saattaa saada sakot. Tai vaikka vartija saattaa saada autoon lapun kun ovia käy nykimässä kohdekäynnillä.

On vähän veteen piirretty viiva. Vähän sama kun pysähtyminen kielletty merkin alueella.. Pitäisköhän ajaa ympyrää ennen suojatietä ettei vaan vahingossa pääse liike pysähtymään... Pitäis olla tarkat rajat kun kerran muna pystyssä kytätään pysäköintiä. Oispahan innokkaille tekemistä kytätä sekkarilla aktin (pysähtymisen) pituutta.

Ja moniko nyt ihan oikeasti istuu autossa ja odottaa että parkkipirkko sattuu tulemaan paikalle ja poistumaan, jotta voi sitten jättää autonsa ilmaseksi maksulliseen ruutuun. Osta :david: foliohattu itsellesi. Ja ihan kun se parkkipirkko ei voisi palata takaisin saman kadun varteen hetken päästä?
Juurikin sattuu, tuskin kukaan sitä odottelee.

Tällaisia asioitahan on paljon, mm. ylinopeus, waretus, joidenkin mielestä jopa raiskaus jne. jotka toiset kokevat turhiksi lakipykäliksi. Itse en edes jaksa miettiä tuollaisia. :dance2:

Kyllä tuo on oikein, että tuosta sakotetaan. Mikä olisi esim. Timban mielestä sopiva aika, jonka vielä voi joustaa? 5min? 10min? 30min? Ehkä se pirkko ei ole aina seuraamassa tilannetta ja että kuinka kauan siinä paikalla on oltu. Varmasti "muutama" tyyppi on samaa kikkaa koittanut, että "odotan vain vaimoa tässä, se pääsee ihan just töistä".

Vittumainen tilanne varmasti, mutta kyllä tuohon joku toinen keino pitäisi keksiä siihen vaimon hakemiseen kuin lain rikkominen. Varmasti joku muukin joskus joutuu hieman kävelemään työpaikaltaan ja jopa kastumaan sateessa :)

Lakihan todellakin erottaa pysähtymisen ja pysäköinnin. En näkisi syytä miksei pysäköintipaikalle saisi pysähtyä maksamatta.

kerran on sattunut samalle paikalle lappuliisan kanssa...

käänsin autoni niin että peruutin maksulliseen ruutun ja kun olin peruuttamassa puhelimeni soi joten vastasin puhelimeen ja parkkiruudussa vietin aikaa noin 15-30sekuntia sillä puheluni oli lyhyt. olin jo lähdössä ajamaan kunnes tämä ruudinkeksijä tulee koputtamaan ikkunaa ja kysyy että maksanko parkkimaksun vai kirjoittaako sakon :curs:

Itse joku aika sitten kävin hakemassa pysäköinnin valvonnasta ns. asukaspysäköintiluvan jolla saa parkkeerata taloyhtiön katualueelle. No nyt auto oli kuitenkin ihan normaalissa maksuruudussa ja lappu maksettuna. Lähtiessäni heitin pysäköintilipun jo johonkin nevadaan ja pistin tilalle sen asukasluvan koska kuitenkin olin sitä hetikohta jo käyttämässä. Lähtöä olin jo tekemässä ja kas kummaa kun se pirkko tuli koputtelemaan, että onko lippua. Siinä sitten piti alkaa penkoa mihin se tuli heitettyä 2 sekunttia sitten. Onneksi löytyi.

Voisihan tässä systeemissä soveltaa järkeäkin aina välistä (kone käynnissä ja kuski paikallaan, mikä toisaalta lisäisi sitten joutokäyttöä) mutta näillä säännöillä sitä on nyt mentävä.

Eikös lain mukaan tuohon saa pysähtyä jättämään joku kyydistä tai poimimaan joku kyytiin. Kaipa se jonkun virkaintoisen mukaan on maksullista pysäköintiä, jos venailet siinä pari minuuttia kyytiläistä.

Oman kokemuksen mukaan nuo parkkipirkot eivät edusta työkalupakin terävintä kärkeä. Itse sain pysäköintisakon, koska autoni oli 4,7 metriä suojatiestä...

Mikkelissä? Itsellä vastaava kokemus. Ajoin ruutuun, laitoin kiekon ja pistin tupakaksi ja samantien tippuu lappu syliin ikkunasta. Kysäisin että mikäs tässä on ongelma? Syy oli että auto on 4,5m suojatiestä. Sanoin etten osaa kyllä noin tarkasti silmällä mitata ja toisaalta on talvi eikä suojatietä näy, et mistä rouva on mitan vetäissy? Tolpasta jossa suojatienmerkki on... Tuumasin tuohon että olisiko ollut liikaa vaadittu että olisit pyytänyt pakittamaan 50cm taaksepäin, ennen sakon kirjoittamista, koska selvästi olit vieressä kokoajan? Sakon kirjoittaminen on varmasti ottanut juuri sen verran aikaa kun kiekon laitoin ja tupakan sytytin. Tämä oli ilmeisesti liikaa koska täti muuttui punaiseksi ja alkoi kovaan ääneen paasaamaan ettei hänen tarvitse alkaa neuvoa ketään parkkeeraamaan (tottahan tämä on, mutta...?). Paloi sitten käpy koko touhuun ja toivotin kohteliaasti hyvää päivän jatkoa ja ruuvasin ikkunan kiinni. Tämä ilmeisesti oli liikaa ja tantta ampui koputtamaan ikkunaan ja alkoi raivota että jos en heti siirrä autoa hän soittaa poliisin ja poliisi hinauttaa autoni pois ja se sitten kallista vasta onkin!! Sanoin sakon jo saaneeni ja epäilin poliisilla olevan isompia rikollisia jahdattavana kuin minä, joten jospa suksisit vittuun? Tässä vaiheessa onneksi akka lipui kyytiin ja starttasin auton, toivotin parkkipirkolle vielä hyvää päivän jatkoa kohteliaasti uudelleen, ettei olisi jäänyt epäselväksi ja kurvasin pois. Sinne se jäi poliisia soittamaan paikalle, eipä niistä ikinä ole mitään kuulunut.

Soitin pysäköinnin valvonnan pomolle asiasta ja hän pyyteli anteeksi virkailijan käytöstä ja kertoi etten ole suinkaan ainut joka vallituksia on tehnyt. Lupasi keskustella hänen kanssaan näistä lukuisista valituksista. Ilmeisesti ei mennyt jakeluun, koska pari vuotta myöhemmin jollain paloin käpy nii,n että ko. pirkko matkusti konepellillä 300m pitkin keskustan katuja ja ilmeisesti lopetti uransa tämän episodin jälkeen.

Juurikin sattuu, tuskin kukaan sitä odottelee.

Tällaisia asioitahan on paljon, mm. ylinopeus, waretus, joidenkin mielestä jopa raiskaus jne. jotka toiset kokevat turhiksi lakipykäliksi. Itse en edes jaksa miettiä tuollaisia. :dance2:

Ylinopeus vaaraantaa pahimmassa tapauksessa henkiä. Waretus on laitonta ja siihen ryhtyvä ottaa sitten sakot jos silleen sattuu käymään. Ja jos sä nyt tähän vedät raiskauksenkin, niin olet kyllä huomattavasti hölmömpi mitä kirjoituksesi antaa ymmärtää...

Pointti tässä on se, että PYSÄHDYN HETKEKSI PYSÄKÖINTIPAIKALL, ei se että mä haluaisin pysäköidä autoni siihen ruutuun ilmaiseksi. Jos jätän auton ruutuun ja lähden vaikka käymään kusella baarin vessassa, niin se on oma riski jos lappu on ikkunassa. Mutta jos mä ISTUN SIELLÄ AUTOSSANI, niin tuo aika nyt voisi järkeä käyttäen olla vaikka vuorokausi. Tuskin kukaan täysjärkinen huvikseen istuu autossaan keskustan maksullista parkkiruutua varaamassa ja jos istuu, se hänelle suotakoot!

Pointti, että tossa varaa jonkun toisen parkkiruudun, on totaalisen typerä jo ajatuksena. Samalla tavalla sen ruudun varaa maksoi siitä tai ei. Se ei sun tai jonkun muun parkkiongelmaa poista, että olenko mä istumassa autossani vain enkä ole, joko se ruutu on vapaa tai sitä ei ole.

Sitten pitää muuttaa pykäliä jos tästäkin hommasta pitää tehdä näin hankalaa!

Selkeä ero pitäisi olla pysähtymisen ja pysäköinnin välissä. Pysäköintiä on jos auto jätetään ruutuun ilman että kuski istuu penkin ja ratin välissä. Pysähtymistä homma on silloin kun se kuski syystä tai toisesta joutuu siinä autossaan jumittamaan. Terve ihminen ei tota huvikseen tee! Ja edelleen, onko se sitten järkevämpää, että pysähdyn siihen muutaman kymmenen metrin pääkse jonnekin jossa ei ole sitä pysäköintiruutua? Varmaa on se, että en ala sitä lippua hakemaan jokakerta kun joudun ruutuun PYSÄHTYMÄÄN! Jos tosta hyvästä saan sakot, niin sittenpä saan, onpahan aihetta valittaa enemmän.

Ja joo, minua VITUTTAA aivan suunnattomasti tämä asia, vaikkei läheskään jokapäivä tämän kanssa joudukkaan tekemissä oleen. Ois pitänyt vissiin kirjottaa alunperinkin tonne vitutusketjuun jottei nyt kenenkään tunteita tässä loukkaa...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom