Pyramidisarjat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Keiko-
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
34
En ole oikein hyötyä vielä tajunnut, miksi tehdä 10-8-4-2 tms. kun kaksi ensimmäistä ovat kehonrakennusta ja jälkimmäiset taas hermoston ja maksimivoiman kehitystä?

mä olen joskus tehnyt (penkissä) että 10-8-6-8-10,toi toimi ainaki mulla

Keiko- sanoi:
En ole oikein hyötyä vielä tajunnut, miksi tehdä 10-8-4-2 tms. kun kaksi ensimmäistä ovat kehonrakennusta ja jälkimmäiset taas hermoston ja maksimivoiman kehitystä?

Sillä lähinnä yritetään saada lihasta, sekä voimaa. Monella saattaa lihaskin tosin kasvaa alhaisilla toistomäärillä, kokeilemalla se selviää.

Keiko- sanoi:

Treenaa, eläkä mieti turhia. Jos tuommoiset sarjat tuntuu hyvälle tee niitä. Itse teen todella paljon 15 - 20 toiston sarjoja ja massaa tulee hyvin, vaikka moni väittää tuollaisen treenin olevan fitnesiä.

Lihaksen rakentaminen on pitkäjänteistä touhua. Ajan kanssa löytyy oma tyyli treenata. Tämän lajin hienouksia on se, että kun olet löytänyt oman tyylin treenata, ja kokeilet jotain ihan muuta - se toimiikin vielä paremmin. Eli koskaan ei tule "valmista". On turha vaivata päätään ja luulla, että on olemassa joku optimityyli jolla päästään heti parhaaseen vauhtiin kehityksessä. Sellaista optimia ei ole olemassakaan. Paras tapa kehittyä on omaksua jatkuvan vaihtelun rutiini. Viikko pitkiä sarjoja, viikko lyhyitä, pari kuukautta joka lihasryhmä erikseen, pari kuukautta kroppa jaettuna kolmeen jne... Kun treeni on jatkuvaa muutosta, elimistö ei totu vaan joutuu sopeutumaan. Sopeutuminen tarkoittaa kehitystä, mikäli ravintopuoli on kunnossa.

Ei 10-8-4-2 -pyramidissa oikein mitään järkeä olekaan ja siksi sellaisten käyttö tieteellisperäisessä voimaharjoittelussa esim. itäblokissa lopetettiin yli 40 vuotta sitten. Esim. raskaiden sarjojen voimanostajat ovat tulleet isoiksi ja vahvoiksi tekemällä yhdellä kertaa pidemmät sarjat ja toisella lyhyet. Maitohapotetun lihaksen hermotusyritykset ovat tyhmiä, yksi ominaisuus ei välttämättä saa yhdellä kertaa riittävästi yhdenlaista harjoitusta, eri treenikertojen kuormitusten on erottava toisistaan shokeeraamiseksi jne.

sumutin123 sanoi:
Jumantsukka! Äijä tuntuu tietävän! Todella tietoviisaat ja loistavat vastaukset/tekstit!!!!

no eikös tosta heikin kuvasta voi päätellä että on se tehnyt jotain oikein?

Alec sanoi:
no eikös tosta heikin kuvasta voi päätellä että on se tehnyt jotain oikein?

Olin just sanomassa ihan samaa...

Mut kyllähän sinäkin aika kovassa kunnossa näytät olevan :jahas:

Heikki722 sanoi:
Treenaa, eläkä mieti turhia. Jos tuommoiset sarjat tuntuu hyvälle tee niitä. Itse teen todella paljon 15 - 20 toiston sarjoja ja massaa tulee hyvin, vaikka moni väittää tuollaisen treenin olevan fitnesiä.

Lihaksen rakentaminen on pitkäjänteistä touhua. Ajan kanssa löytyy oma tyyli treenata. Tämän lajin hienouksia on se, että kun olet löytänyt oman tyylin treenata, ja kokeilet jotain ihan muuta - se toimiikin vielä paremmin. Eli koskaan ei tule "valmista". On turha vaivata päätään ja luulla, että on olemassa joku optimityyli jolla päästään heti parhaaseen vauhtiin kehityksessä. Sellaista optimia ei ole olemassakaan. Paras tapa kehittyä on omaksua jatkuvan vaihtelun rutiini. Viikko pitkiä sarjoja, viikko lyhyitä, pari kuukautta joka lihasryhmä erikseen, pari kuukautta kroppa jaettuna kolmeen jne... Kun treeni on jatkuvaa muutosta, elimistö ei totu vaan joutuu sopeutumaan. Sopeutuminen tarkoittaa kehitystä, mikäli ravintopuoli on kunnossa.

Tämä oli kiva tietää, kun itse tykkään monesti tehdä pitkiä sarjoja kun ne vaan tuntuu menevän perille, mulla on vaan ollu sellanen käsitys että se polttaa lihaksia. Kiitoksia oikaisusta,

EDIÄ: vieläkun on joskus tullu kehoa telottua niin pitkillä sarjoilla saan asennot/liikeradat hiottua kohilleen.

Dietka sanoi:
Tämä oli kiva tietää, kun itse tykkään monesti tehdä pitkiä sarjoja kun ne vaan tuntuu menevän perille, mulla on vaan ollu sellanen käsitys että se polttaa lihaksia. Kiitoksia oikaisusta,

EDIÄ: vieläkun on joskus tullu kehoa telottua niin pitkillä sarjoilla saan asennot/liikeradat hiottua kohilleen.

Osuit aivan oikeaan tuossa edissä. Ja sitten kannattaa kokeilla myös sitä, että pitkien sarjojen välit kellotat (esim 15 toistoa + 1 min palautuminen ja 15 toistoa + 1 min palautuminen... jne.) Säädät treenipainot sen mukaan, että pystyt tekemään noin neljä sarjaa. Taas on uusi tuntuma lihaksessa. Ja ei pauku nivelet.

Alko oikein hymyilyttämään, kun huomasin, että taidan olla treenimielessä täydellinen vastakohta Heikille. Itse teen pääsääntöisesti lyhyitä sarjoja (6-8 toistoa) isoilla romuilla, hakematta mitään erityistä tuntumaa. Kyllä se treeni perille menee vaikkei tuntumaa saakaan. Palautuksetkin pidän pitkinä. Treenin loppuun olen ottanut sitten vähän pidempää sarjaa pumppimielessä. Toi tuntuu mulla taas toimivan paljon paremmin kuin pitkät sarjat.

Toinen asia on se, että olen järkeillyt niin, että ohjelman ja treenitavan jatkuva vaihtelu ei ole tarpeellista. Tästä olen jo höpissyt monen monta kertaa, mutta menkööt vielä: Lihakset eivät totu mihinkään tiettyihin liikkeisiin tai tiettyyn treenityyliin. Lihakset tottuvat ainoastaan samanlaiseen rasitukseen. Tähän auttaa se, että pyrkii nostamaan vastusta aina kun mahdollista. Nousujohteisuus on siis treenissä tärkeää. Sarjapituuden vaihto tuo myös vaihtelua rasitukseen, ja joskus onkin hyvä tehdä pidempiä sarjoja. Jatkuva vaihtelu kyllä vie äkkiä perse edellä puuhun jos ei tiedä mitä tekee. Nousujohteisuuteen on vaikea pyrkiä, kun jatkuvasti vaihdetaan tyyliä, tai parhaassa tapauksessa koko ohjelma vaihdetaan jopa viikoittain. Kun teet viikosta toiseen samalla ohjelmalla yhtä pitkiä sarjoja, on helppo pyrkiä joka treenissä lisäämään painoja. Joka treenissä niitä ei voi lisätä, mutta siihen siis pyritään. Hyvä tapa on ottaa tavoitteeksi joku toistomäärä, vaikkapa 10 toistoa. Kun olet saanut vaikkapa penkissä tietyllä painolla 10 toistoa, seuraavaan treeniin lisäät painoja. Teet sillä painolla taas niin kauan kunnes saat 10 toistoa.

Toi on henkisesti aika rankkaa, kun aina pitää ylittää itsensä salilla, mutta siihen on vaihtelu hyvä lääke. Tekee viikon tai kaksi ihan erilaista treeniä kuin normaalisti, niin pää tykkää.

Ja tohon alkuperäiseen kysymykseen pyramidisarjasta, niin toi tapa on mielestäni ihan turha. Siinä tehdään voimasarjat bodysarjojen jälkeen, eli koitetaan hermottaa hapotettua lihasta. Ei toimi. Toisin päin toimii paljon paremmin, jos pyramidisarjoja on pakko tehdä. Ensin isot painot ja pienet toistot, ja siitä sitten vähennetään painoja ja pidennetään toistoja.

Edit: Koitin tässä siis sanoa, että treenityylejä on monia, ja itselle paras löytyy vain kokeilemalla. Heikki tästä mainitsikin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Powerhousu sanoi:
Ja tohon alkuperäiseen kysymykseen pyramidisarjasta, niin toi tapa on mielestäni ihan turha. Siinä tehdään voimasarjat bodysarjojen jälkeen, eli koitetaan hermottaa hapotettua lihasta. Ei toimi. Toisin päin toimii paljon paremmin, jos pyramidisarjoja on pakko tehdä. Ensin isot painot ja pienet toistot, ja siitä sitten vähennetään painoja ja pidennetään toistoja.

Ei se voi olla ihan turha, kun esim Ronnie ja joukko muitakin probodareita käyttää tekniikkaa jossa eka alotellaan pienillä painoilla sitten painot isonee ja toistot vähenee. Itekkin treenaan kyllä tavallaan noin paitsi että teen melkein joka liikkeessä vaan sen yhden oikean sarjan (jossa siis kaikista isoimmat romut) eli kaikki muut on melkein lämmittelysarjoja.

Ronnie tekee kyllä niin, että ne pienillä painoilla tehdyt on pääasiallisesti lämmittelyjä. Isommilla painoilla vasta otetaan loppuun asti. Ja voimaa se ei niillä isommilla painoilla hae, niinkuin tossa esimerkkipyramidissa oli ilmeisesti tarkoitus, toistomääristä päätellen. Jos taas siinä noin pidemmät sarjat on lämmittelyjä, niin silloin toimii, mutta mun mielestä ohjelmaan on aika tyhmää merkata lämmittelysarjat, eli en usko että tossakaan sitä tarkoitetaan.

Mutta eikö ole helpompi laittaa vämmän painoa ja siitä sitten nostaa jaksamisen mukaan. Jos taas ensiksi pistää isot painot ja ei sitten jaksakkaan niillä vetää tulle karseen paljon painojen kanssa ronklaamista??

sumutin123 sanoi:
Mutta eikö ole helpompi laittaa vämmän painoa ja siitä sitten nostaa jaksamisen mukaan. Jos taas ensiksi pistää isot painot ja ei sitten jaksakkaan niillä vetää tulle karseen paljon painojen kanssa ronklaamista??
:D Kai nyt jokainen tietää miten paljon painoa voi laittaa, että jaksaa vielä nostaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom