Pyöräilyn talvitreeni

Olen 16-vuotias, joten minkälaista treeniä suosittelisitte talvella treenattavaksi, jos ja kun kesällä/keväällä kun pyöräilee pidempiä matkoja pyörällä?
Judoa harrastan myös, joten siinäkin tulee hieman treeniä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pyöräilijä sanoi:
Olen 16-vuotias, joten minkälaista treeniä suosittelisitte talvella treenattavaksi, jos ja kun kesällä/keväällä kun pyöräilee pidempiä matkoja pyörällä?
Judoa harrastan myös, joten siinäkin tulee hieman treeniä.

En ole guru, mutta ensimmäisenä voisit pistää viikon harjoitusohjelmasi tähän näkyviin ja gurut sitten voivat puuttua siihen kynsin hampain :whip: .

No olen lähinnä käyttänyt avointa treeniohjelmaa ja Judossa käyn maanantaisin ja suunniilleen joka toinen keskiviikko(menee 2 harrastusta päällekkäin), joskus on myös harjoituksia lauantaisinkin..Joten sen vuoksi pyysin neuvoa ja yleiskuntoni on omasta mielestäni hyvä!

Pyöräilijä sanoi:
No olen lähinnä käyttänyt avointa treeniohjelmaa ja Judossa käyn maanantaisin ja suunniilleen joka toinen keskiviikko(menee 2 harrastusta päällekkäin), joskus on myös harjoituksia lauantaisinkin..Joten sen vuoksi pyysin neuvoa ja yleiskuntoni on omasta mielestäni hyvä!

Tässä nyt jäi epäselväksi, että pyöräiletkö talvellakin? Kannattaa tutkia omaa kehoa, että mitä se sanoo rasitukseesi. Mikäli tunnet, että judo ei ole raskasta, voit hyvinkin pyöräillä talvellakin minkä jaksat, mutta kylmällähän se on tietysti hankalampaa ja epäedullisempaa hengityselimistön kannalta, kun kylmyys korventaa kurkkua.

En ole ammattipyöräilijä, enkä pyöräile edes kovin pitkiä matkoja, mutta kesäisin ja keväisin tulee vedettyä omaksi iloksi 20-30 km:n (osa matkasta maastossa) lenkkejä 2-3 kertaa viikossa. Talvisin sotkemisesta ei tahdo tulla mitään, koska hengityselimistöni ei kestä pakkasessa läähättämistä, ja maastossa polkeminen ei luonnollisesti onnistu.

Harrastan myös lenkkeilyä, ja ilmojen kylmetessä joudun aina siirtymään keuhkokremppoineni juoksumatolle hölkkäilemään. Ratkaisin siispä pyöräilyongelmani samalla kaavalla: ottamalla talveksi ohjelmaan spinningin. Sisätiloissa konkeloiminen on tietysti tylsempää ja ahdistavampaa kuin maastossa viipottaminen, mutta spinnaamalla pari kertaa viikossa saan ainakin pidettyä pyöräilykuntoni kohtuullisella tasolla, ettei sitten seuraavana keväänä tarvitsee aloittaa konkeloimista ihan nollapisteestä.

Pyöräilijälle parasta treeniä talvella on hiihto. Pertsa tai vapaa, ei sillä niin väliä, peruskunto on tärkeintä. Myös juoksu sopii pyöräilijälle hyvin. Siinä missä pyörällä voi helposti ajaa neljäkin tuntia, hiihdossa riittää pari kolme kerrallaan ja juoksussa tuntikin on ihan riittävästi. Reipas kävely metsässäkin on hyvää peruskuntotreeniä.

Lisäksi on hyvä jos pääsee jotenkin ylläpitämään pyöritystä, ajamalla rullilla, trainerilla, kuntopyörällä, tai käymällä spinningissä. Ulkonakin toki voi ajaa sikäli kuin haluaa, välttämätöntä se ei ole (vaatii paljon varusteita ja reilusti asennetta).

Lisäksi voi pelata pallopelejä tai käydä punttisalilla jos huvittaa, siellä lähinnä kehitetään lihaskestävyyttä ja heikkoja osa-alueita pyritään vahvistamaan, jonkinlainen kyykkyvariaatio on hyvä koordinaation ja tasapainon kehittämiseksi, olisi nimittäin hyvä jos polvia pystyy taivuttamaan enemmänkin kuin mitä pyöräillessä :D Painojen ei tarvitse olla suuria kestävyysurheilijalla, pikemminkin päinvastoin, sarjapituudet siis pääsääntöisesti aika pitkiä (15-40) ja sarjojen väliset tauot lyhyitä (ei juuri minuuttia pitempiä).

Hiihto ei ole minun vahvintani puolta(sukset kyll on), joten taidampa sitten ruveta juokseen mettäs hankijuoksua. Siinä kehittyy jalat yhtälailla jopa enemmän minun mielestäni...(Koska ei ole suksia mitkä kannattelisi vaan jalat uppoo kunnolla)

Kyllähän tuota pyöräilyä kannattaa jatkaa talvenkin yli. Eihän se ole kuin oikeanlaisesta vaatetuksesta kiinni. Jonkin verran raskaampaahan se on mutta sitten se onkin keväällä yhtä juhlaa kun tiet sulaa kesäkuntoon. Itsellä tulee talvellakin 85km-140km viikossa työmatkapyöräilyjä. Kylmin pakkasaamu pyörän selässä viime talvena taisi olla -28 asteinen, herääpähän ainakin kunnolla tuommosella kelillä :D

Ei muuta ku nastarenkaat pyörään ja matkaan! Onhan se hieman raskaampaa kuin kesällä mutta kyllä pyörälenkki tuntuu mahtavalta kun on sellainen tuuleton aurinkoinen pakkaspäivä. Vaatetus vaikuttaa toki myös erittäin paljon. Hengittävät ja tuulenpitävät kamppeet (Goretex) kannattaa hankkia jos meinaa pidempiä lenkkejä heittää ja onhan noille kuorivaatteille käyttöä ympäri vuoden!

Minä kyllä pyöräilen talvella myöskin, mutta kun ne matkat ovat huomattavasti lyhempiä kuin kesällä. Sen vuoksi olisi hyödyllistä saada sitä kestävyyttää seuraavaa kesän pidempiä matkoja ajatellen.

Pyöräilijä sanoi:
Minä kyllä pyöräilen talvella myöskin, mutta kun ne matkat ovat huomattavasti lyhempiä kuin kesällä. Sen vuoksi olisi hyödyllistä saada sitä kestävyyttää seuraavaa kesän pidempiä matkoja ajatellen.
Kuulostaako mahdottomalta pidentää niitä pyörälenkkejä talvellakin? Entä oletko kokeillut reippaita sauvakävelylenkkejä? Tai miten ois vaikkapa uinti, sulkapallo, sähly, jne?
Mieti mikä ois sinulle juuri se mukava ja mielenkiintoinen laji talven ajaksi. Eiköhän sieltä joku löydy.

Varmaan tota sali/uintia vois ruveta treenaan viikonloppusin. Sitten maanantaina ja keskiviikkona judoon ja välipäivinä voi tehä jotain pienempää treeniä. Kunhan pitää sen huilipäivän joku vaikka esim: torstaina.

Suositut

Back
Ylös Bottom