Pyörä varastettu -korvaako vakuutus?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 7810
  • Aloitettu Aloitettu

Deleted member 7810

Eli polkupyörä varastettiin ilmeisesti viime yönä ja itse en ole vielä kotivakuutusta ehtinyt hankkia (paperit hyllyssä). Mitenkähän ko. tapauksessa menee vakuutukset/korvaukset, voiko esim. mennä vanhempien kotivakuutukseen, vaikka asuinpaikkakunta eri?

Vituttaa vielä, että oli pyörä kaverilla lainassa kun itse muutin ko. opiskelijasolusta pois tuossa pari kk sitten ja jätin pyörän kaverin hoitoon kun en itse tarvinnut. Mainittakoon vielä, että kaverillakaan ei luonnollisesti ole minkäänlaista vakuutusta. Pyörä oli siis taloyhtiön lukitussa pyörävarastossa ja rengaslukko kiinni.

Voi vain kuvitella vitutuksen määrää, jos esim. auto varastettaisiin ja aamulla lähtisi kouluun/töihin ja huomaisi sen olevan pöllitty. Nytkin vitutuksen määrä on aika korkealla, maksoihan tuo pyörä aikoinaan lähemmäs 3500 mk... Voi olla, että ei paljon kysymyksiä tarvita, jos näen jonkun ajavan sillä kaupungilla, tosin varastosta oli viety ilmeisesti muutkin vähän paremmat pyörät, että tuskin kukaan satunnainen ohikulkija ollut. :curs: :curs: :curs:

edit: Niin mitä piti vielä kysyä, että onkohan (tuskin) opiskelija-asuntosäätiöillä yleensä minkäänlaista omaa vakuutusta ko. tapauksille, luultavasti palovakuutukset ym. kyllä löytyy?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
norppa sanoi:
Eli polkupyörä varastettiin ilmeisesti viime yönä ja itse en ole vielä kotivakuutusta ehtinyt hankkia (paperit hyllyssä). Mitenkähän ko. tapauksessa menee vakuutukset/korvaukset, voiko esim. mennä vanhempien kotivakuutukseen, vaikka asuinpaikkakunta eri?

Vituttaa vielä, että oli pyörä kaverilla lainassa kun itse muutin ko. opiskelijasolusta pois tuossa pari kk sitten ja jätin pyörän kaverin hoitoon kun en itse tarvinnut. Mainittakoon vielä, että kaverillakaan ei luonnollisesti ole minkäänlaista vakuutusta. Pyörä oli siis taloyhtiön lukitussa pyörävarastossa ja rengaslukko kiinni.

Voi vain kuvitella vitutuksen määrää, jos esim. auto varastettaisiin ja aamulla lähtisi kouluun/töihin ja huomaisi sen olevan pöllitty. Nytkin vitutuksen määrä on aika korkealla, maksoihan tuo pyörä aikoinaan lähemmäs 3500 mk... Voi olla, että ei paljon kysymyksiä tarvita, jos näen jonkun ajavan sillä kaupungilla, tosin varastosta oli viety ilmeisesti muutkin vähän paremmat pyörät, että tuskin kukaan satunnainen ohikulkija ollut. :curs: :curs: :curs:

Vakaasti uskon ettei korvaa jos sinulla ei ole omaa vakuutusta.

Ei korvaa. Koti-irtaimiston vakuutus olisi korvannut. Maksaa ikäisellesi muutaman kympin vuodessa.

:offtopic: Tän päiväsessä Hesarissa oli juttua siitä, mitä eri vakuutusyhtiöt vaatii jotta jonkinlaista korvausta voisi saada.

Mainittakoon vielä, että jos pyörä on ollut lainassa henkilöllä X, omasta vakuutuksesta sitä ei saa. Vaan henkilön X kotivakuutuksesta.

Tai ainakin näin henk.koht. käyttämässäni vakuutusyhtiössä.

Niin ja jos se pyörä on useamman vuoden vanha niin ei niistä enää juuri mitään saa ja vakuutus maksu vaan nousee ja on hirvee paperityö.

Voithan piruuttaan vielä kysäistä asiaa porukoittesi vakuutusyhtiöstä. Itselläni oli nimittäin melko samanlainen tilanne; olin juuri muuttanut maalta cityyn, kun pyörä pöllittiin. Mitään vakuutuksia en tietenkään ollut ehtinyt vielä hommata.

Vanhempien käyttämä paikallinen vakuutusyhtiö oli kuitenkin niin hassu, että turvasi vielä kotoa poismuuttaneiden ipanoiden kamat vuoden ajaksi. Elikkäs sain rahat sieltä, vaikka sekä osoite, että kirjat oli toisella paikkakunnalla.

Ei ne vakuutusmaksut ihan parilla vahingolla mihinkään nouse, siis näissä varastettujen pyörien tapauksissa. Multa hävis tässä äskettäin kolmas maastopyörä kahden vuoden aikana ja vakuutustäti sanoi, ettei se vielä haittaa. Nämä mun pyörät on ollut kaikki sellaisia 1500-2000€ ja kaikista olen saanut lähes samanlaisen pyörän tilalle. Mulla ei ole auttanut, vaikka olen koko ajan ollut varovaisempi kuin ennen, pyörä on silti lähtenyt. Tästä eteen päin säilytän fillariani eteisessä, kunhan saan uuden fillarin alle.

p.s. Viimeisin varkaus meni röyhkeydessään kyllä aivan uusiin sfääreihin, eli kalliimpaa pyörää ei todellakaan voi säilyttää muualla kuin omassa asunnossa ja mielellään silloinkin lukittuna. Mainittakoon vielä, että tällä hetkellä vitutus on käsin kosketeltavissa.

Itselläni on kokemusta aikoinaan parinkin pyörävarkauden verran. Sehän menee porukoiden kotivakuutukseen, jos se oli vaikka isäsi pyörä ja varastettiin lukittuna porukoittesi pihasta... *vihje*
Tuon hintainen pyörä vielä menee kotivakuutukseen, jos vaan on sen kattava vakuutus. Nämä kalliimmat pyörät on sitten vähän suurempi ongelma, kun mennään tonne 2500-3000 euroon. En nyt tarkalleen muista, mutta siinä vaadittiin, että pyörälle pitää olla erillinen vakuutus, ja pyörä pitää olla lukittuna kiinteästi kiinteeseen esineeseen. Eli siis mikään lukko ei riitä!

Niko 79 sanoi:
Niin ja jos se pyörä on useamman vuoden vanha niin ei niistä enää juuri mitään saa...
Varastettiin 4v vanha pyörä. ei ois paljon enää rahaa saaanut siitä vakuutuksen kautta (siitä lähtee joku ikä lisä.?)
No kävi hyvä tuuri ja sai tilalle saman merkin pari vuotta uudemman mallin...

Omavastuu on kotivakuutuksessa varsin suuri, Pohjolan kotivakuutus muistaakseni tuollaiset 700 mummon markkaa. Eli jos on varastettu yli 2 vuotta vanha fillari niin eipä siitä taida ihmeitä saada.....

Ren sanoi:
p.s. Viimeisin varkaus meni röyhkeydessään kyllä aivan uusiin sfääreihin, eli kalliimpaa pyörää ei todellakaan voi säilyttää muualla kuin omassa asunnossa

Voitko vähän valottaa miten ne sun pyörät oli lukittu. Katkaisivatko varkaat vain tylysti sahalla/voimapihdeillä lukot?

Minulta on viety kerran pyörä. Sen arvo taisi olla noin 3000 mk ja vakuutuksesta saimme takaisin 2300 mk, vaikka pyörä oli useamman vuoden vanha. Ei hullummin, sanoisin.

vakuutuksista

alle 26 vuotiaille nuoren kotivakuutus esim. irtaimisto 8500e + oikeus ja vastuuvakuutus 50e vuoteen, omavastuu 84e
normaalissa koti irtaimistossa yleensä omavastuu 120e
kun ottaa huomioon ikävähennykset, niin ei mummon vanhaa jopoa välttamättä kannata laittaa vakuutukseen. ;)

Jotta sulla olis toivoa saada edes jonkin verran rahaa pyörästä suosittelen että ilmoitat(te) että pyörä oli isi papan jolla on vakuutus. Muuten et saa tod.näk. slotiakaan. Mun mielestä ihan hyväksyttävä jippo, eikä mikään vp.

Mulle kävi opiskelun toisena opiskeluvuotena samallalailla. Omaa kotivakuutusta ei ollut ja pyörääkään ei viety kokonaan, ainoastaan kaikki osat mitä irti lähti. Vanhempien kotivakuutus korvas pyörän hinnan - omavastuu. Silloin ainakin mun katsottiin kuuluvan vielä samaan talouteen vaikka asuin eri paikkakunnalla. Kannattaa ainakin kokeilla... ;)

Pitääpä vielä kertoa miten pyörän kanssa kävi. Oli todellakin onni tuon pyörän varastamisen kanssa... Lähdettiin etsimään pyörää ympäri Kuopiota ja löydettiin pyörä paikallisen kaupan edustalta, lukossa ja ilman minkäänlaista lisäkolhua. Erikoista tapauksessa oli vielä, että toisenkin kaverin pyörä löytyi ja siitä oli käytännössä otettu irti kaikki mikä lähti, rikottu lukko ja heitetty ojaan. Tämä toinen pyörä oli myös mallia maastopyörä, mutta huonokuntoisempi ja varmasti omaa pyörää "arvottomampi", en ymmärrä mikseivät siitä ottaneet osia irti. Taisivat sittenkin olla jotain saa***** teinijä ja halusivat kännipäissään aiheuttaa vaan vahinkoa. :down: :curs:

Ei tarvinnut sitten ottaa yhteyttä vakuutusyhtiöön ja tuskin sieltä tosiaan olisi mitään irronnut, enkä jaksanut sitten edes rikosilmoitusta tehdä, mutta vahingosta viisastuneena laitan sen kotivakuutuksen tilaukseen...heti kun on rahaa siihen. Ja pyörä nukkuu yöt tästä lähtien eteisessä.

norppa sanoi:
mutta vahingosta viisastuneena laitan sen kotivakuutuksen tilaukseen...heti kun on rahaa siihen. Ja pyörä nukkuu yöt tästä lähtien eteisessä.

Pistä heti vaan paperit meneen. Kestää pari viikkoa että se lasku tulee ja siinä on yleensä vähintään pari viikkoa maksuaikaa. Jos et tee sitä heti niin lykkäät sitä aina eteenpäin ja sitten napsahtaa taas joku vahinko minkä ois vakuutus korvannut, jos ois se vakuutus ollut.

En voi suositella Lähivakuutuksen kotivakuutusta kenellekään. Multa varastettiin reppu Helsingin Alppipuistossa viime kesänä ja Lähivakuutus ei korvaa siitä penniäkään. Olin jättänyt repun leiriin jossa istui 10-15 ystävää viettämässä iltaa. Lähivakuutuksen ratkaisun perusteluna on että "Reppu sisältöineen on jätetty ilman asianmukaista valvontaa". Jos ei 10-15 tuttua ihmistä ja silmäparia repun välittömässä läheisyydessä ole asianmukaista valvontaa nii mikä sitten? Puistossa oli musiikkitapahtuma ja tuhansia ihmisiä, kymmeniä pullon ja roskankerääjiä ja näin kuitenkin pääsi tapahtumaan että joku varasti repun. Lisäksi lähivakuutuksella kesti yli 2 kuukautta käsitellä korvaushakemus ja tämän jälkeen vielä yli kaksi kuukautta käsitellä mun valitushakemus (joka ei muuttanut tilannetta), eli joulukuulle asti jouduin jännittämään sitä että saanko korvaukset vai en. Joka tapauksessa jos teille on varkausvakuutus tärkeä nii ottakaa kotivakuutus jostain muualta kuin Lähivakuutukselta. Tuommoista ei voi yksinkertaisesti hyväksyä. Tässä liitteenä korvauspäätös:

http://dl.dropbox.com/u/19692605/lahivakuutus-reppuvarkaus-korvauspaatos.jpg

Ensi kerralla siten omaisuudesta paremmin huolta ja kannataa myös lukea ne vakuuusehdot. Jälkiviisaus tietenkin vituttaa, mutta itse en ymmärrä näitä juttuja joissa tullaan nettiin avautuman sitä ettei ole luettu vakuutusehtoja kunnolla. Tai että piti ihan tätä varten rekkautua foorumille. Ja saan palkkani periaatteessa itse vakuutusyhtiöltä, joka ei kuitenkaan ole tuo nimeltä mainittu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom