Putkirullaus ja venyttely

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen nyt muutaman kuukauden rullaillut sekä venytellyt 2-4h treenin jälkeen. Nettiä selaillessa on kuitenkin tullut mieleen sellainen asia, että onko optimaalista suorittaa nuo molemmat (rullailu ja venyttely) 2-4h treenin jälkeen? Vai olisiko parempi vain venytellä ja sitten rullailla koko kroppa yhtenä lepopäivänä?

Jos mulla on esim. tänään jalkapäivä, niin milloin olisi optimaalisinta venytellä ja putkirullata (vai onko joku sitä mieltä, ettei koskaan :D)?

Alotin kans tuon putkirullauksen. Selkäpäivänä sarjataukojen välissä tekee aika kutaa. Eikä tuu paikatkaan niin kipeeks.

Treenipäivänä venytykset ja rullaukset kannattaa ottaa iisimmin, esim. ennen treeniä vähän alkulämpöä + lyhyitä venytyksiä + putkirullalla n. 10-15 toistoa per lihas. Ei liikaa ettei syö treenitehoja. Sitten treenin jälkeen jos vaikka jalkapäivä niin viitisen minuuttia loppuverryttelyä + lyhyet venytykset ja taas ne 10-15 putkirullausta. Vähän veikkaan että kaikki ei viitsi ajankäytöllisistä syistä noin tarkkaan tehdä :D Itsekin teen aina vähän fiiliksellä enkä suunnitelmallisesti. Mutta asiasta netistä lukeneena uskon että tuo on melko optimaalinen tapa treenipäivänä.

Lepopäivinä sitten voi venytellä ja putkirullailla oikein ajan kanssa. Toki ennen venyttelyä ja rullausta lihakset lämpimäksi jollain konstilla eli ei heti aamusta murjomaan. Putkirullalla voi etsiä ne kaikkein kivuliaimmat paikat ja jäädä oikein "herkuttelemaan" siihen kipualueelle tekemällä lyhyttä hidasta eestaas nytkytystä.

Sitten tietysti päälle jos käy joskus hierojalla niin pitäisi näillä ohjeilla kropan pysyä suht kasassa. Itse huomannut että iän myötä lihashuollon merkitys kasvaa.

Zabo kannattaa katsoa tämä video jos et ole jo katsonut:
View: https://www.youtube.com/watch?v=oCwkMDWgXCg
käydään aika hyvin läpi miten olisi optimaalista valmistautua jalkapäivään :D

Treenipäivänä venytykset ja rullaukset kannattaa ottaa iisimmin, esim. ennen treeniä vähän alkulämpöä + lyhyitä venytyksiä + putkirullalla n. 10-15 toistoa per lihas. Ei liikaa ettei syö treenitehoja. Sitten treenin jälkeen jos vaikka jalkapäivä niin viitisen minuuttia loppuverryttelyä + lyhyet venytykset ja taas ne 10-15 putkirullausta. Vähän veikkaan että kaikki ei viitsi ajankäytöllisistä syistä noin tarkkaan tehdä :D Itsekin teen aina vähän fiiliksellä enkä suunnitelmallisesti. Mutta asiasta netistä lukeneena uskon että tuo on melko optimaalinen tapa treenipäivänä.

Lepopäivinä sitten voi venytellä ja putkirullailla oikein ajan kanssa. Toki ennen venyttelyä ja rullausta lihakset lämpimäksi jollain konstilla eli ei heti aamusta murjomaan. Putkirullalla voi etsiä ne kaikkein kivuliaimmat paikat ja jäädä oikein "herkuttelemaan" siihen kipualueelle tekemällä lyhyttä hidasta eestaas nytkytystä.

Sitten tietysti päälle jos käy joskus hierojalla niin pitäisi näillä ohjeilla kropan pysyä suht kasassa. Itse huomannut että iän myötä lihashuollon merkitys kasvaa.

Zabo kannattaa katsoa tämä video jos et ole jo katsonut:
View: https://www.youtube.com/watch?v=oCwkMDWgXCg
käydään aika hyvin läpi miten olisi optimaalista valmistautua jalkapäivään :D

Vähän olen myöhässä, mutta kysytään kuitenkin :)

Olisiko parempi tehdä pelkät venyttelyt n.4h treenin jälkeen (treenatut lihakset) ja rullailla sitten koko kroppa erikseen lepopäivänä (jako 3on1off eli n. 2 kertaa viikossa koko kropan rullailu)?

Vähän olen myöhässä, mutta kysytään kuitenkin :)

Olisiko parempi tehdä pelkät venyttelyt n.4h treenin jälkeen (treenatut lihakset) ja rullailla sitten koko kroppa erikseen lepopäivänä (jako 3on1off eli n. 2 kertaa viikossa koko kropan rullailu)?

Kyllä kuulostaa hyvälle tuo, en usko että treenipäivänä treenin jälkeisestä putkirullauksesta on niin paljoa hyötyä eli sen voinee jättää pois. Perustuu siihen että lihasta on jo sitä ennen aika paljo rasitettu. Ennemmin näkisin, että tärkeämpää on treenin jälkeen jäähdytellä loppuverryttelyn merkeissä eli vaikka kyykkyjen jälkeen kuntopyörää. Kai siinä lähtee maitohapot liikkeelle kun itsellä ainakin on ollut hyötyä. Sitten vielä 4h jälkeen venytyksiä. Lepopäivinä sitten ajan kanssa rullailua ja ottaa vielä hengityksen siihen mukaan eikä vain "runttaa" lihasta.

Mainitaan vielä etten ole mikään asiantuntija eli nuo kaikki ihan vaan omia näkemyksiä ;)

Back
Ylös Bottom