Puoli kiloa päivässä - mitkä kasvikset sulavat hyvin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Caicu
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Siinäpä se kysymys jo tulikin. En oikein löytänyt sopivaa ketjua, mihin tämän kysymyksen olisin lykännyt.

Mun ongelma on lähinnä sellainen, että pidän tosi paljon kaikista kaaleista. Ja porkkanasta. Syön niitä sekä raakana, että keitettynä. Seurauksena tietysti mahan turvotus. Mietinkin tässä, että mitkä kasvikset sitten sulaisivat hyvin? Tiedän, että esim. salaatti ja kurkku, mutta minusta niiden syönti tuntuu niin turhalta - salaatti ei edes paina mitään, ja kurkku on oikeastaan pelkkää vettä. Mutta jos puoli kiloa päivässä meinaa kasviksia syödä, niin mitä kannattaisi syödä?

Mun ongelma on lähinnä sellainen, että pidän tosi paljon kaikista kaaleista. Ja porkkanasta. Syön niitä sekä raakana, että keitettynä. Seurauksena tietysti mahan turvotus. Mietinkin tässä, että mitkä kasvikset sitten sulaisivat hyvin? Tiedän, että esim. salaatti ja kurkku, mutta minusta niiden syönti tuntuu niin turhalta - salaatti ei edes paina mitään, ja kurkku on oikeastaan pelkkää vettä. Mutta jos puoli kiloa päivässä meinaa kasviksia syödä, niin mitä kannattaisi syödä?

Monipuolisesti kaikkea. Eikö yksi ohje ole, että erivärisiä? Puoleen kiloon sisältyy myös hedelmät ja marjat. Ei mikään kasvis ole turha, eikä mitään tarvitse (kannata) kilotolkulla puputtaa pelkästään. Kasvisten vesipitoisuus on yksi olennainen syy, miksi niitä käsketään puputtamaan mahdollisimman paljon, täyttää hyvin mahaa ilman turhaa energiaa.

Niin. Tiedän, että monipuolisesti kaikkea, mutta mitkä olisivat sellaisia, jotka sulavat hyvin masussa?

Itse en viitsi juuri noista syistä syödä kauheesti kaalia. Itse puputan porkkanan lisäksi kirsikkatomaatteja ja hedelmistä ananas ja banaani on hyvin vatsaystävällisiä, omena ja päärynä taas turvottaa ihan kauheasti.

Turvotuksen aiheuttavat ruoat on aika henkilökohtaisia. Itsellä turvottaa appelsiinit, jollain toisella omenat.. Jos olet todennut että kaali ja porkkanat turvottaa, niin kokeile jotain muuta.

Kasvisten kypsentäminen auttaa ruoansulatusta. Jos haluat raakana syödä niin pureskele kunnolla.

Kasvisten syömisen lisääminen vaatii joidenkin vatsalta totuttelua. Kuulin juuri erään miehen suusta että vatsa menee rikki jo muutamasta salaatin lehdestä :jahas:. Tämä on minusta jo hälyttävää. Jos porkkanat sellaisenaan turvottavat, kokeile ihmeessä myös luomuversioita. Esimerkiksi monet omena-allergikotkin voivat syödä luomuomppuja.

Kasvisten syömiseen totutteleminen on vähän kaksipiippuinen juttu. Jos ruoan sulamisessa on ongelmaa, se on luultavasti syvemmin aineenvaihdunnallista eikä korjaannu itsekseen ilman muutoksia elämässä. Tällöin ärsyttävien ruokien syöminen voi olla tosi huono juttu ja rikkoa esim. suolistoa vain lisää sen sijasta, että se mitään korjaisi (etenkin, jos sattuu olemaan vielä allerginen joillekin kasveille tai ainesosille - tätä ei nimittäin aina huomaa itse). Toisin sanoen, "totuttelemiseen" pitää liittyä myös sen ruoansulatuksen tukeminen; stressin vähentäminen, itselle sopivan ruokavalion ja ruokailurytmin hakeminen ja noudattaminen, riittävä (!) ja laadukas ruoka ja ehkä esim. suolahappokapselit tukemaan mahahppojen tuotantoa.

Siis: jos vain päättää syödä lisää kasviksia tai "paljon" kuuntelematta itseään, tilanne voi olla lisästressi ja pahentaa ongelmia. Toisaalta jos taas ei syö riittävästi ja monipuolisesti, sekin voi huonontaa tilannetta ja vain pahentaa kierrettä, kun koko ajan uudet ruoka-aineet alkavat aiheuttaa ongelmia.

Mulla on ollut pahoja ongelmia ruoan sulamisen kanssa, mutta nykyään tilanne on varsin hyvä ja pystyn itse kontrolloimaan tilannetta. Aikanaan omena ja sipuli olivat pahimpia, kun taas turvallisimpia ovat olleet kurkku, porkkana, marjat ja liki kaikki kypsennetyt kasvikset. Olen aika lailla eri mieltä siitä, että kaikki kasvikunnan tuotteet tulisi syödä raakana. Kypsennys on monestakin syystä ihan järkeenkäypä (ja ikiaikoja käytössä ollut) menetelmä parantaa kasvisten käytettävyyttä ja makua sekä ennen kaikkea sitä sulavuutta. Jos itselläni vielä olisi pahoja ruoansulatusvaivoja, söisin kaiken kypsennettynä, mutta nyt suhde on ehkä 1:1. Olen kuullut niistäkin, jotka voivat vain pahemmin kasviksia käyttäessään ja mielestäni tämäkin on ihan hyväksyttävä mahdollisuus, yksilöitä kun olemme. Antioksidanttiteoriaahan ei sitä paitsi ole koskaan todistettu, vaikka keskimäärin kasvisten käytöllä terveydellisiä hyötyjä onkin..

Tarkennan vähän tarkoitusperiäni eli tarkoitukseni ei siis ole lisätä kasvisten syöntiä. Aina olen niitä paljon syönyt ja puoli kiloa menee varmaan kevyesti päivässä. Olen vaan huomannut, että just esim. kaalit ja porkkana kerää ilmaa vatsaan, joten tässä viime päivinä olen miettinyt, että pitäisiköhän alkaa niitä välttämään ja keksiä tilalle muuta. Ja mielestäni syön monipuolisesti kasviksia, eli monet mulle maistuu myös kaalien lisäksi.

Hedelmistä mulle maistuu omena, banaani ja appelsiini. Marjoja syön myös päivittäin.

Jos joku tietää niin kertokaa ihmees, olen itse miettinyt samaa koska tapaan turvota ilmapalloksi melko vähällä. :P
Hedelmät ei onneks juurikaan turvottele, esim. ananas ja vesimelooni on hyviä (myös yhdessä) ja marjat tietysti.
Tosin, itse oon muutenkin oikeen moniongelmainen näitten ruokien kanssa, allergioita nimittäin piisaa... :(

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ

Suositut

Back
Ylös Bottom