Puolen vuoden tauolta treenaamaan?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Seepa
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Luulen, että näitäkin threadeja on jo vaikka millä mitalla, mutta en oikein keksinyt millä hakusanoilla lähtisin etsimään niin teinpäs nyt uuden.

Taustoista sen verran, että viime syksynä, noin puolessa välissä elokuuta en enää jaksanut lähteä salille koulukiireiden ym. häslinkien takia. Totuus ehkä lienee, että motivaationi lopahti, joskaan onko sillä väliä? Nyt ystäviltäni olen saanut jälleen kovan motivaatioboostin, jonka johdosta olen jälleen aloittamassa totista treeniä.

Kysymykseni on, että kuinka asiaa tulisi tällaisessa tilanteessa lähestyä? Täysi rähinä päälle heti alusta, vaiko kuukauden lämmittelyllä? Pointtina oikeastaan se, että haluaisin mahdollisimman nopeasti vanhoja voimiani takaisin, jottei suuri treenipainopudotus masenna minua saman tien kotiin salilta istumaan :(

Tervettulleita olisi siis kaikenlaiset motivaatiovinkit ja itse treenivinkit, jotta saisin itseni jälleen kerran ihastumaan kehoni rääkkäämiseen.

Itse mokailin alkuaikoina tuossa asiassa aivan älyttömän monta kertaa. Tiesin jo aivan hyvin että varovasti pitää aloittaa, ihan vain vähän tunnustellen. Kuitenkin aina treenasin liian kovaa ja kivut olivat järkyttävät.

Pahin esimerkki oli ojentajat. Olikohan taukoa puolisen vuotta takana ja tein ranskalaisia punnerruksia oikein kunnolla. Palautumiseen meni kolmisen viikkoa, ja ensimmäisellä viikolla kiristi niin paljon ettei käsiä voinut käyttää edes sängystä nousemiseen. Kipu siirtyi muutamassa päivässä lihaksista kyynärniveliin joiden parantuminen taas kesti muistaakseni vielä pitempään kuin 3 viikkoa. Hyvä minä :david:

Eli varovasti vain, uskallan nykyään vasta neljännellä viikolla treenata kovempaa jos on ollut vaikka parin kuukauden influenssatauko.

Ite sanoisin että viikko pari riittänee iisisti ottamiseen. Samalla saa hieman liikeratoja kuntoon ja tekniikoita kun vähän osittain unohduksessa mahtaavat olla. Ite pidin tälläisen peruskuntokauden aluksi tauon jälkeen joka tais kestää 2viikkoa kevyillä raudoilla suoritustekniikkoihin painottaen ja kuntoa hakien samalla. Ekan viikon kyllä taisi olla vähän tukossa mutta kyllä se sitten siitä helpotti kun muisti vaan venytellä jne :) Ja motivaatiovinkkinä jerryä lainaten, että "aseta itsellesi tavoitteita, mitä koitat sitten saavuttaa"

Itse olen melko lailla samassa tilanteessa (hieman lyhyemmällä tauolla tosin), tosin olen jo pääsemässä kiinni takaisin treeniin makuun. Itse en käyttänyt aloitteluun paljoakaan aikaa, ensimmäisillä kerroilla kuulostelin vähän, millä painoilla mennään ja otin muuten rauhallisemmin. Seuraavista kerroista lähtien olen koko ajan kiristänyt treenin tiukkuutta.

Kun et alkuinnostuksessa ryntää salille joka päivä, vaan annat vähän palautumisaikaa kropalle, ja vedät sen 3x10 tai 2x8 (eli ei pakkotoistoja tai supersarjoja tms.) tai mitä teetkään, kohtuu rauhallisella intensiteetillä ja painoilla, joilla suoritus on vielä puhdas, ei pitäisi tulla ongelmia. Siitä rupeat vaan kiristämään intensiteettiä ja nostamaan painoja pikkuhiljaa.

Varmaan vielä muistat kun aloitit treenin ensimmäistä kertaa: olitko ihan paskana? Jos taipumusta aikaisemman vastaajan kaltaisiin ylilyönteihin löytyy, ja kroppa on aluksi hidas palautumaan, pidä pidempi varovainen jakso. Itse en jaksaisi kokonaista kuukautta himmailla, varsinkin kun 2-jakoisella ohjelma tulee käytyä pari kertaa viikossa.

Eli tiivistettynä: ihan kuinka tuntuu :D

Aloita ihan rohkeasti muttei tyhmästi, eli älä missään nimessä tee sarjoja failureihin asti äläkä tee hirveän montaa sarjaa / lihasryhmä. Sillä vaikka pystyt oletettavasti tekemään ihan kohtuu painoilla treenitaustan takia mutta lihakset tulevat samalla tavalla kipeiksi kuin et olisi ikinä treenannut, mutta pahemmin koska voit satuttaa niitä isommilla painoilla. Aloita hiukan pidemmistä sarjoista(esim. 15) ja lähde lisäämään joka treenissä 2,5-5kg painoja liikkeen koosta riippuen ja sitten kun ei mene enää 15 toistoa niin jatkat painojen korotteluja ja tiputat toistot vaikka 12 tai 10 riippuen sarjakestävyydestäsi eli kummalla vain kykenet etenemään taas edes 1 kerran. Näin uskoisin että pääset melko lähelle vanhoja voimia muutamassa kuukaudessa.

Kiitoksia vastauksista. Taidan lähteä veijarin ehdottamalla tyylillä liikenteeseen. Eli about 15 sarjoja, painoja kasvattaen jokaisella treenikerralla (tietenkin mielessäpitäen, ettei esim. hauiskääntöjen painoja kasvateta 5kg kerralla :D ).

Eiköhän tämä tästä ala lutviutumaan. Olen piiskannut itseäni, että mitä helvettiä oikein ajattelin, kun aloin tauolle!? Tällä kertaa alan pitämään treenipäiväkirjaa ja asetan itselleni realistisia "babysteps" tavoitteita. Ensimmäisenä vaikkapa vanhoihin tuloksiin pääseminen ja siitä sitten ylöspäin.

en tekisi ensimmäisenä kuukautena yhtään kovaa sarjaa vaan jättäisin 2-3 toistoa aina varastoon.
en tiedä on järkeä tehdä 15 toiston sarjoja ja kuvitella että ne on keveitä.

"kevyesti" tarkoittaa ettei tehdä sarjoja loppuun asti,sarjan pituudella ei niinkään ole väliä

Kantsii muuten muistaa, että hermotuksen palauttamiseen menee aikaa. Eli liikeradat kuntoon ensin! Ja palautukset pitäisin alkuun aika lyhyinä --> palautumiskyky kasvaa.

aloittaisin treenaaman ihan normaalisti, ehkä hieman kevyitä muutama ensimmäinen kerta. itselläni on kokemusta puolen vuoden tauosta, aloitin tekemään koko vartalon treenejä pari sarjaa ja liikkeitä aika vähän tyyliin kyykky, penkki, joku soutu+ pienempiä liikkeitä. Lihaskivut eivät olleet mitkään kovin pahat. Lihasmuisti saa kyllä aikaan ihan järjettömän nopean kehityksen, todennäköisesti, niin luulisin ettei kehittyäkseen aluksi tarvitsekaan, eikä kannata tehdä kovin pitkiä ja raskaita treenejä ja hirveästi eri liikkeitä.
Monijakoisella en lähtisi ikimaailmassa tauon jälkeen tekemään, sellaisella kivut on varmasti ihan eri luokkaa, eikä ehkä saa yhtä nopeaa hyötyä lihasmuistista kuin tiheällä frekvenssillä.

Pidinpä minäkin melkein puolen vuoden tauon viime syksynä sairastelun takia. Pari ekaa kertaa salilla oli lähinnä tutustumista. En tehnyt mitään selvää ohjelmaa ekoille kerroille liikkeiden tai painojen suhteen. Lähinnä vaan kokeilin eri laitteita ja juttuja että miltäs ne oikein tuntuvatkaan ja mitenkäs niitä lihaksia oikein käytettiinkään. Tein jonkinlaisen rungon treeneille ja sainkin nostaa sarjapainoja joka treeneissä. Toistot oli jotain 15 luokkaa. Varmaan kuukauden räpistelyn jälkeen lähdin hakemaan takaisin sitä kadonnutta voimaa eli lyhensin sarjojen pituuden 6 toistoon. Eipä tarvittu montaa kertaa tahkoa niin sarjapainot olivat jo entisissä lukemissa (olin siis syksyllä lopettanut vastaavaan treeniin). Taas ohjelma uusiksi ja nyt muutama kuukausi potkittu 2-jakoisella (aina ennen ollut 4-jakoinen).

Pointtina kuitenkin että alkuun ihan mitättömillä painoilla. Mäkin tein vipareita kahden kilon punteilla. Tunnustelee niitä lihaksia ja opettelee taas käyttämään niitä. Hakee liikeradat kohdalleen. Pikkuhiljaa sitten painoja lisää niin että yhtään sarjaa ei vedä loppuun asti ja tietäen että seuraavalla kerralla voi lisätä pikkasen. Aika nopsaan se homma alkaa kuitenkin sujua ja jatkuvasti nousevat sarjapainot saa mielenkiinnon pysymään yllä. Pahinta olisi varmaan jysäyttää heti alkuun kaikki irti mitä ikinä vaan lähtee ja sitten junnata samassa ikuisuuden. Hitaasti kiiruhtaen siis niin hyvä tulee.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom