Joo. Päätin nyt lähteä raportoimaan tuloksia tännekin, kun ei itse aivan tyytyväinen "saavutuksiin" voi olla. Taustasta sen verran, että kävin joskus teininä jonkun verran salilla ilman mitään huomattavia tuloksia. Nyt sitten kolmekymppisena uhosin itseni viime vuonna puolimaralle, josta huomasin että pystyn melko kurinalaisesti treenaamaan, kunhan on tavoite. Tästä sain kimmokkeen salilla käymiseen, kun ei tuo maratoonarin kroppa ole kuitenkaan mielikuvissani ihan optimaalinen.
Ok. Käytännössä tämän vuoden alusta olen käynyt kolmesti salilla ja koko ajan on menty yksijakoisella. Perusliikkeitä olen puurtanut ja vaihdellut sarjapituuksia noin 12 / 8 / 6. Liikevalikoimassa on ollut
- kyykky (/ prässi harvemmin)
- mave (/ sjmv harvemmin)
- ylätalja / leuka
- alatalja / kulmasoutu
- penkki
- hauberi
- dipit / ranskalainen
- vatsa
- lisäksi pohkeet / pysypunnerrus / joskus viparit
Tossa se perusrunko on, josta en kauheesti ole poikennut. Välillä olen "ohjelmaa" vaihtanut eli runsaan kuukauden tein alkuvuonna hieman tiivistetyllä versiolla (http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=508031&pageNo=1). Nyt kolmisen kuukautta tehty sarjoituksen suhteen seuraavalla idealla:
eka viikko 10-12 x 2
toka viikko 8-10 x 3
kolmas viikko 5-8 x 4
Nyt olen ollut muutaman viikon dieetillä ja en noudattanut niin tarkkaa ohjelmaa. Kuitenkin samoja perusliikkeita edelleen.
Sitten ne varsinaiset tulokset. Lihasmassaa on tullut noin pari kiloa lisää. Paino: 67 -> 71 -> 69. Pääasiassa varmaan se on tullut selkään ja jalkoihin, esim. hauis on suunnilleen samassa kondiksessa kuin aiemmin. Sarjapainot ovat nousseet esim. penkki 45->55, kyykky 50->80(kyykyn painot hankala arvioda, kun syvyys on vaihdellut paljon), leuka (toistot) 8-> 12.
Kysymys nyt kuuluukin, että pitäisikö tähän nyt sitten olla tyytyväinen? Ok, tietysti jos ajattelee että saavuttaa vaikka 3kg lihasta vuodesta, niin ehkä se jo viiden vuoden päästä näkyy jossain... Toki voimaa on tullut ihan mukavasti lisää ja sarjapainot ovat nousseet jonkinverran.
Pohdintoja.
Nyt kun näitä tätä kirjoittaessa tuli tarkemminkin analysoitua, niin itse asiassa on tyytyväisempi kuin ennen kirjoittamista. Siis kuitenkin edes jotain on saavutettu, mutta kyllä se kovan työn takana on. Jatketaan eteenpäin. Nyt suunnitelmana on lisätä sapuskaa ja aloittaa 5x5 SS ellei sitten tuota bodytyylin treeniä lähde selvittämään & yrittämään.
Ok. Käytännössä tämän vuoden alusta olen käynyt kolmesti salilla ja koko ajan on menty yksijakoisella. Perusliikkeitä olen puurtanut ja vaihdellut sarjapituuksia noin 12 / 8 / 6. Liikevalikoimassa on ollut
- kyykky (/ prässi harvemmin)
- mave (/ sjmv harvemmin)
- ylätalja / leuka
- alatalja / kulmasoutu
- penkki
- hauberi
- dipit / ranskalainen
- vatsa
- lisäksi pohkeet / pysypunnerrus / joskus viparit
Tossa se perusrunko on, josta en kauheesti ole poikennut. Välillä olen "ohjelmaa" vaihtanut eli runsaan kuukauden tein alkuvuonna hieman tiivistetyllä versiolla (http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=508031&pageNo=1). Nyt kolmisen kuukautta tehty sarjoituksen suhteen seuraavalla idealla:
eka viikko 10-12 x 2
toka viikko 8-10 x 3
kolmas viikko 5-8 x 4
Nyt olen ollut muutaman viikon dieetillä ja en noudattanut niin tarkkaa ohjelmaa. Kuitenkin samoja perusliikkeita edelleen.
Sitten ne varsinaiset tulokset. Lihasmassaa on tullut noin pari kiloa lisää. Paino: 67 -> 71 -> 69. Pääasiassa varmaan se on tullut selkään ja jalkoihin, esim. hauis on suunnilleen samassa kondiksessa kuin aiemmin. Sarjapainot ovat nousseet esim. penkki 45->55, kyykky 50->80(kyykyn painot hankala arvioda, kun syvyys on vaihdellut paljon), leuka (toistot) 8-> 12.
Kysymys nyt kuuluukin, että pitäisikö tähän nyt sitten olla tyytyväinen? Ok, tietysti jos ajattelee että saavuttaa vaikka 3kg lihasta vuodesta, niin ehkä se jo viiden vuoden päästä näkyy jossain... Toki voimaa on tullut ihan mukavasti lisää ja sarjapainot ovat nousseet jonkinverran.
Pohdintoja.
- Olen melko voimapainotteisesti treenannut, ehkä pitäisi muuttaa hetkeksi body tyyliin, mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan.
- Olen varmaankin syönyt kuitenkin liian vähän ja liian valikoiden. Olen välttänyt koko vuoden kaikkea turhaa rasvaa, myös "bulkilla" ollessani. Siis pullaa yms. Pitäisi varmaan mättää iltaa kohden pizzaa yms. kaloripitoisempaa sapuskaa enemmän.
- Ehkä olen treenannut liian kovalla sykkeellä. Huomasin nimittäin että aerobinen kunto on lähes säilynyt ennallaan, vaikka lopetin juoksun täysin. Nyt dieetillä olen taas jatkanut juoksua ja ollaan jo samassa kunnossa kuin puolen vuoden puolimaratreenin lopussa.
- Ehkäpä sitä meikäläisen geenit tykkää tehdä jotain muuta kuin paisua..

Nyt kun näitä tätä kirjoittaessa tuli tarkemminkin analysoitua, niin itse asiassa on tyytyväisempi kuin ennen kirjoittamista. Siis kuitenkin edes jotain on saavutettu, mutta kyllä se kovan työn takana on. Jatketaan eteenpäin. Nyt suunnitelmana on lisätä sapuskaa ja aloittaa 5x5 SS ellei sitten tuota bodytyylin treeniä lähde selvittämään & yrittämään.

:lol2: