Punttisali ja jatko-opiskelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Farmon
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Opiskeluaika on parasta aikaa käydä salilla.

Nimenomaan näin. varsinkin kun melko monessa koulussa on suht hyvät kuntosalitkin. ja se treeni on tosiaan hyvää vastapainoa pänttäämiselle.

Jos tekisin varastomiehen hommia, niin en takuulla jaksais käydä puntilla yhtä hyvin ku nyt opiskeluaikana, johon ei itsessään kuulu mitään fyysisesti rasittavaa.

Luu kurkkuun porukoille jos tollasta väittää :thumbs:

Salilla käyminen, rahkan syöminen, ammattilaispainin katsominen... Maailma on täynnä hienoja asioita joita yritetään lyödä lyttyyn. Pidä vaan pääsi, ei se tilanne tappelemalla parane. Käyt salilla ja annat toisten puhua.

Jep jep, täällä kans yksi yliopisto-opiskelija, joka käy 3x viikossa salilla, töissä iltaisin klo 18-21 ja opiskelee vielä matikkaa siinä sivussa. Oikein hyvää vaihtelua ikuiseen numeroiden pyörittelyyn ja logiikkaan kun saa välillä rankaista rautaa. :)

Lisäksi vedän judoryhmää 3 kertaa viikossa, oon viikonloput töissä. Aikaa riittää myös itselle, tosin muijan kanssa tuli justiinsa välirikko - tavallaan helpottavaa sekin :)

Mulla ei ole koskaan ollut yhtä paljon aikaa treenaamiseen kuin opiskeluaikana :lol2:. Nyt valmistumisen jälkeen joutuu sorvaan aikatauluja harva se päivä.

Sama täällä, kaiholla muistelen niitä aikoja kun aikaa ei kulunut kuin opiskeluun ja treenamiseen.

Eipä paljon päätä pakota heillä.

Monesti koulussa on sosiaalista käydä salilla muitten kanssa ja tosiaan, ei niitä kirjoja kannata illalla aina lukea, hulluksi siinä tulee ja mökkihöperöksi. Tosin edes joskus kannattaa availla niitä kirjoja..

Tuossa tilanteessa ei kannata paljon väitellä, toiset ovat periaatteensa ottaneet ja päätä vaikea kääntää. Jos eivät itse ikinä ole nauttineet puntilla käynnistä, niin paha on päätä kääntää. Hieman sama, kuin Toyota kuski haukkuu Mersun p****ksi autoksi, ajamatta saatikka omistamatta sellaista ikinä, mutta kantansa on ottanut ja joka kerta muistaa sen tuoda esille ilman mahdollisuutta ajatuksen kääntöön.

Tällä hetkellä teen itse n 50h viikkoa, käyn koulussa parina päivänä (matkaa suuntaansa 100km) ja "hyvin" tuohon viellä mahtuu 4krt salia, parit treenit ja PERHE! Tosin ylimääräiset tunnit on hieman tiukassa, kun viellä yrittää harrastevehkeitä hoivata välillä. Elämä on ja ei tämä viellä stressiä tee. Harrastuksista voi tinkiä kun alkaa pahalta näyttämään, mutta töistä ei oikein.

Mun tapauksessa opiskelu yliopistolla ja opiskelijaelämä yleensä oli paljon helpompaa kuin lukion käyminen. Lukiossa tein läksyjä joka ilta 2-5 tuntia, yliopistossa ehkä kerran viikossa jotain vähän. Tietysti tentteihin piti sitten lukea muutamasta päivästä viikkoon. Mutta helppoa elämää se oli ja omat aikataulut pystyi päättämään melkein niin kuin halusi.

Silloin en treenannut salilla ollenkaan, mutta olisihan siinä aikaa jäänyt sillekin vaikka millä mitalla.

Opiskeluun on todellakin helpompi yhdistää harrastus kuin työhön. Varsinkin yo on niin rento paikka, että itse voi järkkäillä aikatauluja. Tsemppiä :)

Minullakin, kuten varmasti suurella osalla punttaajista, oli tuossa iässä samoja ongelmia. Jostain syystä kehinrakennus vaan on sellainen harrastus, mitä varsinkin vanhempien on usein hankala ymmärtää heti, kun käyt salilla enemmän kuin kerran viikossa ja nakkaat päivässä vähänkin enemmän ruokaa naamaan. Mielestäni ei kannata tuudittautua siihen, että kun täytät 18 niin valitus loppuu. Jos et jotenkin saa tukittua heidän suuta, niin jäkätys ei lopu ennen kuin muutat pois himasta. Itse sain omat vanhempani aikoinaan hiljaiseksi kun yhden kerran vaan huusin ja raivosin ihan kunnolla ja sanoin että vittu eikö ne tajua kuinka stressaavaa se on kun joku koko ajan valittaa siitä, kun teen jotain mitä todella rakastan. Minun keho, minun elämä. Siinäkin taistelussa minulle muistaakseni aluksi sanottiin, että sali on tehnyt minusta mielipuolen kun vaan pää punasena raivosin. :D Mutta lopulta kun tarpeeksi iskin faktoja pöytään ja tein vain selväksi, että minun salilla käyminen tulee jatkumaan tasan niin kauan kuin MINÄ haluan, ja he voivat jatkaa nalkutustaan turhaan vaikka maailman loppuun asti. Huuto taisi kestää useampia tunteja, mutta kannatti. Sen jälkeen mamma kantoi maitorahkat ja tonnikalat jääkaappiin ilman mutinoita, eikä kumpikaan vanhemmista enää vikissyt punttailusta.
Nykyään kun vanhempia näkee ja satun olemaan vaikka ilman paitaa, niin äiti saattaa silleen hymy huulella kauhistella, että "hirveetä kun toi sun niska vaan jatkaa paksuntumistaan!" :D Mutta siis sanoo sen siis ilman mitään negatiivisiä vivahteita. Sun vaan taytyy osoittaa vanhemmilles, että salilla käyminen on täysin turvallinen ja erittäin hyvä harrastus. Kun ne sen ymmärtää, niin vittuilun luulisi loppuvan.

Ja kun sinullakin paino oli jotain 20 kg noussut aloittamisen jälkeen ja lihasta tullut, niin voitko väittää ettei esim. itsetuntosi olisi parantunut? Miksikään leijaksi ei kannata rueta, vaikka salilla käykin, se vain lisää ihmisten katkeruutta. Pidä matalaa profiilia harrastuksesta niin kotona kuin koulussakin, niin vittuilu muuttuu nopeasti kunnioitukseksi. Varsinkin kavereiden piireissä. Äitiäs saattaa ärsyttää, jos menet salin jälkeen kotiin ja sanot että
"ompa rinta kyllä tulessa kun vedin niin tiukan penkkitreenin. Nyt kyllä ruoka maistuis" , mutta jos vain kävelet ovesta sisään, sanot "moi" ja pusket vähin äänin suihkuun, niin et aiheuta heille turhaa ärsykettä.

Tulipa kyllä pitkästi kirjoitettua. :)

Tässä threadissa on tullut muutenkin esille todella hyvin se fakta, ettei punttailu opiskelua häiritse. Ja kun lähdet vieraaseen kaupunkiin opiskelemaan, niin punttisalihan on oiva paikka saada uusia kavereitakin. Ei tarvitse vain yksin himassa nyhjöttää. Pyydäppä äitiäsi kauniisti lukemaan tämä koko threadi läpi. Jospa se kääntäisi hänen päänsä.

Mulle nyt ei oo vielä tullu komenttia että koulua haittas, mutta on täälläki sitä vikinää päästy kuulemaan... Hieroin vähä latsia ku se oli vähä jumissa nii äiti kysyy "Ootsä taas käyny salilla??Sä kadut tota vielä sitte ku et jaksa enää vanhana reenata nii susta tulee sellane löysä(?) ja jos jaksat nii susta tulee kamalan näköne. Sit nää pullistelu imitaatiot on kans tullu tutuks :jahas:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Punttisalilla käyminen on kuitenkin erittäin rentouttavaa puuhaa, koska ei tarvitse ajatella mitään arkista oravanpyörää, vaan voi keskittyä aivan toiseen asiaan. Vaikka itsekkin olen vasta lukioasteella, niin koulusta pelkästään kertyisi tolkuton stressi, jos ei olisi tapaa purkaa sitä johonkin.
ja se treeni on tosiaan hyvää vastapainoa pänttäämiselle.

Allekirjoitan nämä täysin. Itse ainakin käyn salilla todellakin myös siitä syystä että kun vedät tosissaan jotain kovaa sarjaa, unohtuvat kaikki muut asiat ja olet 100% mukana siinä ja nyt. Erittäin rentouttavaa, noin henkisesti, vaikkei ehkä uskoisi.

Täälläkin muuten alkavat opiskelut yliopistossa ensi syksynä, ja sali tulee todellakin olemaan mukana kuvioissa todennäköisesti koko opiskeluajan ja sen jälkeenkin.

:D Näytäppäs äiteellesi tämä threadi, varmaan yli 30 ihmistä kertoo sen faktan, että sali + opiskelu on toimiva, ja jopa hyvä yhdistelmä.

....nousujohteista. Ongelmana onkin tuen puute perheestä.
... Ruokapöydässä keskustelu siirtyy jatkuvasti (heidän toimesta) painooni (76 säälittävää kiloa! LOL!) ja siihen kuinka "Sun pitäis kyll rajoittaa tota touhua tai sit ku oot vanhempi nii ne kaikki lihakset muuttuu läskis" yms. pelleilyyn. Pakkotoiston foorumeilta ongittujen faktojen avulla tota mutuiluu ei ole enää hirveästi tarvinnut kuunnella ja siitä iso kiitos.

Tollasta se on monesti monessa muussakin asiassa vanhempien/perheen/jopakavereiden kansssa jos tekee jotain normista poikkeavaa.

Ei kannata tuhlata energiaas siihen että sais hyväksyntää vanhemmiltas/keneltätahansa muultakaan mitä elämälläs teet.

Nyt ne on kuitenki keksiny sellasen väitteen ettei enää tiedä mitä pitäis sanoa. Olen lukion tokalla ja jatko-opiskelua pitäis kohta jo ruveta miettimään ihan tosissaan. Näitten mukaan opiskelu on niin aikaa vievää ettei se ja punttisalilla käynti sovi yhteen. Ainoo tapa olis lopettaa koulu ja ruveta "varastomieheks, joilla ei työajat paljoa paina". PÄÄ HAJOO TOLLASESTA SAATANA! Siinä vaiheessa ei voinut muuta kun sanoo ett "KIITOS! TAIDANKI TÄST LÄHTEE SITT ETTIIN VARASTOMIEHEN TÖITÄ!" ja nousta ruokapöydästä kesken aterian.

Toi on niin naurettavan kuulosta juttuu että ei ton pitäis vaikuttaa suhun mitenkään.

Puntti treeni on varmaan vähiten aikaa vievä harrastus mitä voi olla.

Yliopistot haluu et jengi kävis salilla ja harrastais liikuntaa.

joita vois käyttää lajista täysin tietämättömiä vastaan tai jotain muita mielialaa piristäviä juttuja.

Älä tuhlaa energiaas muitten ajatuksien muuttamiseen/vaikuttamiseen, vaan harrasta salia ja huolehdi siitä että saat sellasen opiskelupaikan kuin haluat.

Ite käytin hyödyksi saliharrastusta motivaaattorina opiskelupaikan haussa, hain paikkaan jossa oli yksi parhaiten varustelluista saleista ja sen käyttö ilmaista.

Sali toimi hyvänä porkkanana pääsykokeeseen prepatessa.

Eikö Suomi nimenomaan ole pullollaan opiskelevia urheilijoita?

Pitkämäki esim on lukenut itsensä insinööriksi jne. Ja jos pystyy opintojen ohella treenaamaan itsensä maailman 2. parhaaksi keihäänheittäjäksi niin miksei punttiksella ehtisi käymään?

Pitkämäen varmaan tietää mutsis ja systerisikin?

_o/

Ilmoittaudun yliopistolla opiskelleeksi, joka punttireenasi toisesta opiskeluvuodesta alkaen. Sitä ennen harrastin myös aktiivisesti liikuntaa, siis lukion ekasta vuodesta lähtien. Minä tosin olen huono esimerkki ahkerasta ja aikaansaavasta opiskelijasta, mutta opintoviikkojen ja tutkintojen nopeaan valmistumiseen ei tod. ole punttireeni ollut syynä, vaan ihan wanha kunnon laiskuus. :(

Hulkki on yksi hyvä esimerkki. Äijä tekee vissiin tuplatutkintoa, toista Teknilliseen Korkeakouluun ja toista kauppakorkekouluun, SILTI punttireenaa, jopa kilpatasolla. Olen varma, että esimerkkejä menestyvistä yliopisto-opiskelijoista, jotka punttireenaa säännöllisesti, löytyy jokaiselta yliopistopaikkakunnalta kymmenittäin, ellei jopa sadottain.

Oletkos kysynyt vanhemmiltasi asiallisesti kunnollisia järkiperusteluja provoilulleen, että punttireeniin menisi paljon enemmän aikaa, kuin esim. murtomaahiihtoon, viulunsoittoon tai muuhun harrastukseen? Tuskin löytyy mitään järkiperusteita, koska sellaisia ei ole.

Iivili vei jalat suustani ,itsekin olen ihan helvetin laiska (nimim. Kandityö 12 kuukaudessa ;) ), mutta olen kyllä nähnyt ihan ahkerienkin opiskelijoiden treenaavan aivan normaalisti. Ihan varmasti ehtii treenaamaan opintojen ohella, mutta se nyt varmaan tulikin jo selväksi. Loppujen lopuksi punttisalilla tulee käytyä vain muutamana päivänä viikossa, eikä siellä ole järkeä viettää kovinkaan pitkää aikaa per päivä... Äkkiseltään tulee mieleen, että postimerkkien keräilyynkin saa kulumaan enemmän aikaa.

Kannattaisikohan muistaa myös mainita, että lihaskunnosta huolehtiminen on ihan yhtä suuri osa terveyttä ja toimintakykyä kuin muukin liikunta. Lisäksi treenaamalla pienentää esim. osteoporoosin riskiä tai selkävaivojen riskiä, vaikuttaa erittäin edullisesti luuston kehittymiseen lopulliseen kokoonsa ja vahvuuteensa (mitä sullakin on jäljellä lähteistä riippuen vielä useita vuosia), ehkäisee tukielinsairauksia yms. yms. Niin ja vastapainoksi voit alkaa nalkuttaa äidillesi ja siskollesi, kuinka he kokevat kivuliaan ja hitaan kuoleman viimeistään vaihdevuosien laukaiseman osteoporoosin myötä, koska eivät ole huolehtineet tukielimistään. Pistä kova kovaa vastaan :D Netistä löytyy hyviä tilastoja joilla voit aloittaa käännyttämisen! Ja ainahan voi valehdella että käy salilla siksi, että haluaa pysyä kunnossa, eikä edes yritä kasvattaa lihasmassaa.

Mullakin äiti on jostain syystä suhtautunut nihkeästi punttailuun alusta asti, ei ole koskaan sanonut suoraan mitään kovin negatiivista kommenttia (muutakuin tyyliin "älä nyt ittees telo" tai "pitääkö sitä niin kovasti treenata"), mutta rivien välistä on aina voinut lukea ettei oo asiasta mitenkään erityisen iloinen. Tilanne helpottui tosin siinä vaiheessa, kun aloin harrastaa enemmän aerobistakin liikunta punttisalin rinnalla. Ihmeellisen syvässä lepäävät ennakkoluulot jaloa harrastustamme kohtaan. Luulisi kuitenkin, että ihminen jolla on terveysalan koulutus, ymmärtää salilla käymisen hyödyt...

Itselläni neljättä vuotta kaksi korkeakoulututkintoa (kaupallista ja teknistä) työn alla samanaikaisesti. Salilla käyn 5 kertaa viikossa+kerran jumpassa, tämän lisäksi lenkillekin löytyy aikaa.
Enkä todellakaan löysäile koulussa (en tosin pahemmin pingotaakaan:)), opintoviikkoja tulee vuodessa luokkaa 70-80. Itselleni salilla käynti on nimenomaan se mikä antaa voimia, energiaa ja nollaa pään (todellakin tarpeen).

Eli jokaista jatko-opiskelijaa pitäisi päin vastoin kannustaa hankkimaan itselleen jokin urheiluharrastus, oli se sitten sali tai sähly tai mikä tahansa. Siihen käytetty aika tulee korkojen kanssa takaisin opiskelujen tehostumisena paremman fyysisen ja ennen kaikkea psyykkisen kunnon kautta.

Se on oikeasti ihan vitun sama mitä sä opiskelet, se on susta kiinni treenaatko vai et.

Elämä on vain sarja järjestelykysymyksiä.

Kummia väitteitä. Mulla ainakin pää hajoaisi jos en pääsisi salille/lenkille/tms. purkamaan opiskelustressiä. Tavoitteellinen, säännöllinen liikuntahan just tuo energiaa, jonka avulla jaksaa kuluttaa luento- ja lukusalien penkkejä. Liikunta on panostus omaan hyvinvointiin, ihan yhtä tärkeää kuin tervellinen ravinto ja riittävä lepo. Jätä perheesi kommentit omaan arvoonsa ja mene omaa tietäsi :rolleyes:

KePa sen sanoi! On aika juksua että aikaa tuntuu olevan on ihan yhtä vähän aikaa riippumatta siitä teenkö yhtä työtä vai opinnot+2 duunia+puntti+muut harrastukset -settiä.

OT
Sitäpaitsi, "normaali" opiskelijaelämä on epätervettä puuhaa ja baarissa hilluminen tuskin vaikuttaa positiivisesti koulumenestykseen. Sellainen seikka kyllä joskus hieman mietityttää että olenko tulevassa työelämässä täysi outsideri kun en ole harrastanut verkostoitumista kaljankittauksen muodossa, "hei mähän kaadoin kerran kiljut sun haalareihin vuonna keppi ja kirves haluutko töitä?" :david:

(punttaus ≠ absolutismi ≠ yleinen epäsosiaalisuus, mutta anyway)

Punttihan rentouttaa. Ei kukaan jaksa, jos ei välillä saa päätään opiskeluasioista tyhjentää. Eikä punttaus ole kovin aikaaviepä harrastus, löytyy varmasti paljon pahempiakin.

Jos ei aikaa treenille löydy, on vika jossain muualla, ei siinä treenissä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom