Punttiohjelman jaksotus + liikkeiden, sarjojen & toistojen määrä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rauskis
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Elikkäs ihan peruskysmys varmaan, mutta en onnistunut löytämään mistään hyvää selkokielistä neuvoa... Eli tavoitteena olisi saada mahdollisimman paljon lihasmassaa, ei niinkään voimaa. Haluaisinkin tietää miten treeni kannattaisi jakaa eri päiville ja minkälaisia sarjoja & toistomääriä kannattaisi tehdä?
Nyt olen treenannut niin, että teen koko kropan kolmessa päivässä. Joka päivän välissä yksi lepopäivä. Eli 6 päivää menee koko hoitoon lepopäivineen. Eri liikkeitä olen tehnyt per lihasryhmä 3-4. Sarjoja per liike 3-4 ja toistoja yleensä 12-10-8-(6). Kertokaapa siis joku guru, mitä pitäisi muuttaa, jotta saisin mahdollisimman muhkeat haukkarit ja isot tissit? Mikä on se optimaalinen sarja/toistomäärä per liike, jos haetaan massaa? Kannattaako tehdä aina ensin ns. pääliike (esim penkki) ja sitten pari ehkä kevyempää oheisliikettä?

-mr. amrstrong :david:

Pistä nyt ihan ensiksi se treeniohjelmasi kokonaisudessaan näkyviin ja samoin esimerkki päivän ruokailusta. Eipä tässä muuten pysty mitään järkevää vinkkiä antamaan.

Se ohjelma

Eli ohjelmani on suunilleen olla oleva. Liikkeet pyrin vaihtamaan parin kuukauden välein toisiin. Ruokailuni ei ole mitenkään kummoista. Treenin jälkeen vedän prozkua n. 30 grammaa (raejuusto tms.). Muuten syön normaalisti proteiini/hiilihydraattipitoisia pöperöitä, pastaa, perunaa, paljon lihaa. Maitoa en juo. Raejuustoa kuluu paljon. Paino on vaatimattomat 67kg =). Rasvaprosentti erittäin pieni.

MA
rinta
- vinopenkki (12-10-8-6)
- penkki koneessa (12-10-8)
- "peck-deck" käsipainoilla maaten (12-10-8)
hauis
- hauiskääntö koneessa (12-10-8-6)
- "hauisveto" taljassa (12-10-8)
- hauiskääntö käsipainoilla istuen (12-10-8)

TI
jalka
- prässi (12-10-10-8)
- etureisikone (12-10-8)
- takareisikone (12-10-8)
olka
- pystypunnerrus koneessa (12-10-10-6)
- etuolkapäät taljassa (12-10-8)
- toinen olkaliike taljassa (12-10-8)

KE (lepo)

TO
ojentaja
- ojentajapenkki (12-10-8-6)
- ojentajaliike taljassa (12-10-8)
- ojentajat käsipainoilla (12-10-8)
selkä
- soutu (12-10-8-6)
- ylätalja koneella (12-10-8)
- kulmasoutu käsipainoilla (12-10-8)

PE (lepo)

LA (lepo)

...

-R

rauskis sanoi:
Nyt olen treenannut niin, että teen koko kropan kolmessa päivässä. Joka päivän välissä yksi lepopäivä. Eli 6 päivää menee koko hoitoon lepopäivineen. Eri liikkeitä olen tehnyt per lihasryhmä 3-4. Sarjoja per liike 3-4 ja toistoja yleensä 12-10-8-(6).

Aika paljon tulee sarjoja esim. hauiksille... Vähempikin riittäisi? Samoin olkapäille, torstaina 10 sarjaa olkapäille + ma ainakin vinopenkki ottaa aika riskisti etuolkapäähän.

rauskis sanoi:
Kertokaapa siis joku guru, mitä pitäisi muuttaa, jotta saisin mahdollisimman muhkeat haukkarit ja isot tissit?

Niin, muhkeat haukkarit ja isot tissit seuraavat vieläkin muhkeampia reisiä ja upeaa lihaksikasta file selkää.

Noista liikkeistä sanoisin että itse heittäisin nuo koneet (penkki koneessa, hauiskääntö koneessa, ylätaljakoneella, prässi, pystypunnerrus koneessa) hus helvettiin ja tilalle vaan vapailla raudoilla tehtyjä periaatteessa samoja liikkeitä. Myös maastavedon, kyykyn ja leuanvedon lisäisin tuonne. Takareisille suorinjaloin mave, tai vaikkapa GHR (Glute-Ham Raise, löytyy vähän alempaa tosta linkistä, voi tehdä yksinäänkin kun laittaa jalat vaikka puolapuiden tms alle..) Nii ja vielä että missäs on pohkeet tosta ohjelmasta? Vai etkö vaan tee... Ja myös noi etu- ja takareisikoneet vois tiputtaa pois, ellei sitten johonki alku/loppu väsytykseen. Ja vielä jäi sanomatta että missä keskivartalon lihakset? Älä vaan sano että teen satunnaisesti jonku 3x100 vatsoja (:D) ja selkää ja se on siinä. Keskivartalolle samanlaista rankkaa treeniä, joku 10x10 kerran viikkoon on aika perushyvä. Ja tosiaan sellaset painot että menee aika just toi 10rep.

Sit safkasta kandee varmaan lukee ainakin tää. Jos et oo jo ennemmin tutustunu...

Ja sit vielä että jos et muuta lisäravinteita haluu käyttää niin kyllä se palautusjuoma on aika kova sana. Ja kyllä joku muukin proteiinilisä erityisesti helpottaa tuota päivittäistä proteiinin saantia sillä joku 200g on suht kova (mutta ei lainkaan mahdoton) homma raapia kokoon "normaaleista" safkoista...

:piis:

Tässä tulee copy-pastella tuolta mun tekemästä ohjelmaketjusta 3-jakoisen runkoa. Sulla on tossa ohjelmassa vähän epätasaisuuksia suurten ja pienten lihasryhmien välillä. Esim selälle ja jaloille on vähemmän sarjoja mitä rinnalle ja hauikselle, ei hyvä näin. Jaloissa kun on kolme erillistä liasryhmää, eli etureidet, takareidet ja pohkeet.

3-jakoiset ohjelmat:

1. Rinta, olkapäät, ojenatajat, epäkkäät
-Penkkipunnerrus tanko / kp x 2
-Vinopenkki kp / tanko x 2
-Ristitalja / viparit maaten / peck-deck x2
-Viparit sivulle x2
-Viparit taakse x2
-Pystypunnerrus x2
-Kapea penkki / ranskalainen punnerrus x3
-Ojentajapunnerrus x3
-Kohautukset x3

2. Jalat
-Kyykky / etukyykky / prässi x4
-Reiden ojennukset x3-4
-SJMV x 4
-Reiden koukistukset x 2-3
-Pohkeet istuen / seisten 5-6

3. Selkä, hauikset, forkut
-Kulmasoutu x 3
-Alatalja x 2
-Ylätalja leveä / leanveto x3
-Ylätalja kapea x2
-Hauikset tanko / kp x3
-Hauikset scott tanko / kp x3
-Rankekäännöt x3

Kolmijakoisissa on myös erilaisia mahdollisuuksia jakaa lihasryhmät.

1. Rinta, selkä
2. Jalat
3. Olkapäät, kädet

1. Rinta, kädet
2. Jalat
3. Selkä, olkapäät

1. Rinta, olkapäät, hauikset
2. Jalat
3. Selkä, ojentajat

Lapo sanoi:
Älä vaan sano että teen satunnaisesti jonku 3x100 vatsoja (:D) ja selkää ja se on siinä. Keskivartalolle samanlaista rankkaa treeniä, joku 10x10 kerran viikkoon on aika perushyvä. Ja tosiaan sellaset painot että menee aika just toi 10rep.

Siis meinaat että yhtenä päivänä viikossa (vaikka joku vapaapäivistä) tekee 10 sarjaa, jossa juokaisessa 10 toistoa ja kunnon painojen kanssa? Nyt olen tosiaan tehnyt vatsat/alaselät vähän miten sattuu. Yleensä muutaman kerran viikossa erittäin satunnaisesti treenien lopuksi esim. 3x 30 toistoa vatsaa tms. Täytyy myöntää, että ei ole ollut kovin tehokasta. =)

Lapo sanoi:
Sit safkasta kandee varmaan lukee ainakin tää. Jos et oo jo ennemmin tutustunu...

Ja sit vielä että jos et muuta lisäravinteita haluu käyttää niin kyllä se palautusjuoma on aika kova sana. Ja kyllä joku muukin proteiinilisä erityisesti helpottaa tuota päivittäistä proteiinin saantia sillä joku 200g on suht kova (mutta ei lainkaan mahdoton) homma raapia kokoon "normaaleista" safkoista...

Sen oon päättäny, että lisäravinnemömmöihin en aio koskea. Joskus niitä söin, enkä jaksa palata enää siihen säätämiseen. Kyllä täysin natunakin pääsee varmaan jonkinlaisiin tuloksiin ja näkyvään lihaskasvuun, vaikka ei sitä 200g prozkua päivässä saisikaan, vai!? Ja tosiaan syön melkein aina 30min sisällä treenistä n. 30g prozkua ruoan mudossa, joten se riittänee "palautusjuomaksi".

BTW. Erinomainen saitti mm. proteiinipitoisten ruokien etsintään on tämä Finelin elintarvikkeiden koostumustietopankki. Eniten / vähiten haku on loistava...: http://www.fineli.fi/topfoods.php?lang=fi
Eli liivatetta vaan lärviin treenin jälkeen! :hyper:

rauskis sanoi:
Sen oon päättäny, että lisäravinnemömmöihin en aio koskea. Joskus niitä söin, enkä jaksa palata enää siihen säätämiseen. Kyllä täysin natunakin pääsee varmaan jonkinlaisiin tuloksiin ja näkyvään lihaskasvuun, vaikka ei sitä 200g prozkua päivässä saisikaan, vai!? Ja tosiaan syön melkein aina 30min sisällä treenistä n. 30g prozkua ruoan mudossa, joten se riittänee "palautusjuomaksi".

Oma valinta on mistä rakennuspalikat keräät ja miten, mutta oikaisen yhden kohdan joka särähti silmään. Lisäravinteita ei tarvitse siihen, että saa sen 200g protua päivässä. Minäkin saan 300g helposti ihan ilman lisäravinteitakin.. Parhaiten ja yksinkertaisimmillaan lisäravinteista hyötyy kun nauttii ihan yksinkertaisen mutta nopean palautusjuoman heti harjoituksen jälkeen.

Varmasti toimii ilmankin, mutta epäilen että kukaan uskaltaisi väittää etteikö palautuminen nopeudu reilusti, jos antaa lihaksille heti reenin jälkeen lisäravinteina sen, mitä ne tarvitsevat kaikista eniten.

Timba79 sanoi:
Tässä tulee copy-pastella tuolta mun tekemästä ohjelmaketjusta 3-jakoisen runkoa. Sulla on tossa ohjelmassa vähän epätasaisuuksia suurten ja pienten lihasryhmien välillä. Esim selälle ja jaloille on vähemmän sarjoja mitä rinnalle ja hauikselle, ei hyvä näin. Jaloissa kun on kolme erillistä liasryhmää, eli etureidet, takareidet ja pohkeet.

Tässä sun ohjelmaehdotuksessa monille lisahryhmille tulee sarjoja 6 ja 2 per liike. Ovatko nuo optimaalisia määriä, jos haluaa lihaksiin nimenomaan kokoa ja näköä? Entä monta toistoa per sarja suosittelisit? Minulle on aina toitotettu, että jos haluaa massaa niin enemmän toistoja. Mutta missä menee raja milloin menee "voimaharjoittelun puolelle", siis toistojen määrän suhteen? Omassa ohjelmassani mulla on tosiaan joissain liikeessä melko runsaasti sarjoja lihasryhmää kohden esim. 10 tms. Onko se jo liikaa, ts. onko siitä haittaa että tekee niin monta sarjaa (12-8 toistomäärillä per sarja), meneekö treenauksesta tehot tms.?
Entä olisiko ohjelma parempi jakaa suoraan neljälle pävälle, ei tämä 3pv jako mikään pakko ole, on vain tullut tavaksi ;)!

Timba79 sanoi:
3-jakoiset ohjelmat:

1. Rinta, olkapäät, ojenatajat, epäkkäät
-Penkkipunnerrus tanko / kp x 2
-Vinopenkki kp / tanko x 2
-Ristitalja / viparit maaten / peck-deck x2
-Viparit sivulle x2
-Viparit taakse x2
-Pystypunnerrus x2
-Kapea penkki / ranskalainen punnerrus x3
-Ojentajapunnerrus x3
-Kohautukset x3

Pakko kysellä hieman näistä, koska pidän itsäni vielä hieman amatöörinä :worship:
Olen aina yrittänyt itse pistää mm. rinnan ja ojentajat eri päiville, koska rintatreenin jälkeen ojentajat ovat usein aika voimattomat. Onko tässä joku juju, miksi kaikki kolme liharyhmää on samalle päivälle?

Timba79 sanoi:
2. Jalat
-Kyykky / etukyykky / prässi x4
-Reiden ojennukset x3-4
-SJMV x 4
-Reiden koukistukset x 2-3
-Pohkeet istuen / seisten 5-6

Missä nämä reiden ojennukset/koukistukset pitäisi tehdä, koneessa vai?
Mikä on SJMV? :)

Timba79 sanoi:
3. Selkä, hauikset, forkut
-Kulmasoutu x 3
-Alatalja x 2
-Ylätalja leveä / leanveto x3
-Ylätalja kapea x2
-Hauikset tanko / kp x3
-Hauikset scott tanko / kp x3
-Rankekäännöt x3

Onko hauiskäännöllä tangolla ja scott-tangolla suurikin ero, vaikuttavat amatöörin silmään kovin samnalaisilta liikkeiltä, mutta ottaako scott hauberiin jotenkin eri tavalla?

Entä mitä olet mieltä siitä, kuinka usein liikkeet tulisi vaihtaa toisiin? Ja riittääkö jos kierrättää esim. kahta ohjelmaa, jossa kummassakin on täysin eri liikkeet.

rauskis sanoi:
Tässä sun ohjelmaehdotuksessa monille lisahryhmille tulee sarjoja 6 ja 2 per liike. Ovatko nuo optimaalisia määriä, jos haluaa lihaksiin nimenomaan kokoa ja näköä? Entä monta toistoa per sarja suosittelisit? Minulle on aina toitotettu, että jos haluaa massaa niin enemmän toistoja. Mutta missä menee raja milloin menee "voimaharjoittelun puolelle", siis toistojen määrän suhteen? Omassa ohjelmassani mulla on tosiaan joissain liikeessä melko runsaasti sarjoja lihasryhmää kohden esim. 10 tms. Onko se jo liikaa, ts. onko siitä haittaa että tekee niin monta sarjaa (12-8 toistomäärillä per sarja), meneekö treenauksesta tehot tms.?
Entä olisiko ohjelma parempi jakaa suoraan neljälle pävälle, ei tämä 3pv jako mikään pakko ole, on vain tullut tavaksi ;)!

3-jakoisessa ohjelmassa on yleensä 3 liharyhmää per treeni, joten sarjoja ei voi kovin paljon enempää ottaa jos meinaa ne jaksaa tosissaan tehdä. Enemmän ei ole aina parempi ja monessa kohtaa se on jopa huonompi, eli sarjamäärä riittää varmasti.

Toistoja taas voi ja kannattaa tehdä väliltä 6-15 noin pääsääntöisesti. Voit jakaa nuo toistot vaikka sykleihin. Eli teet vaikkapa seuraavasti.

-2 vk 6-8 toistoa
-2 vk 8-12 toistoa
-2 vk 12-15 toistoa
-kierto alusta

Ja nuo viikot on vain esimerkki, voi olla vaikka kuukausiakin, tosin itse en ihan niin pitkiä syklejä välttämättä ottaisi. Ja noihin pitkiin sarjoihin voi myös yhdistää lyhyemmät palautukset, saa vähän volyymia lisää ja erilaista ärsykettä muutenkin, lihat tykkää siitä.

Ja mikään pakko ei ole jakaa neljälle päivälle, anna mennä noin vain jos se tuntuu tutulta ja oikealta sulle.

Pakko kysellä hieman näistä, koska pidän itsäni vielä hieman amatöörinä :worship:
Olen aina yrittänyt itse pistää mm. rinnan ja ojentajat eri päiville, koska rintatreenin jälkeen ojentajat ovat usein aika voimattomat. Onko tässä joku juju, miksi kaikki kolme liharyhmää on samalle päivälle?

Tuolla ohjelman jälkeen oli noita erilaisia jakovariaatioita, eli ei ole pakko pitää rintaa ja ojentajaa samana päivänä, voit siis tehdä vaikka seuraavasti:

1. Rinta, olkapäät, hauikset
2. Jalat, vatsat kannattaa laittaa tähän
3. Selkä, ojentajat

Itsekin tekisin näin jos kolmijakoisella treenaisin, tai sitten seuraavasti.

1. Rinta, selkä
2. Jalat
3. Olkapäät, kädet

Eli tuo on makuasia miten nuo yhdistää, ainoastaan jalkatreeni on sellainen jonka kanssa en tekisi kuin vatsat.

Missä nämä reiden ojennukset/koukistukset pitäisi tehdä, koneessa vai?
Mikä on SJMV? :)

Laitteessa nuo tehään, jos ei laitetta ole, niin sitten vain koko setti kyykäten ja SJMV:tä tekien, eli ei ole laitteet pakollisia, mutta ihan hyvä lisä kuitenkin.

Ja seuraavassa linkissä käsitellän aika hyvin SJMV:tä, on siellä klippejäkin, osa tosin vähän rumalla tekniikalla, mutta lue koko ketju. Lisäksi kannattaa laittaa nuo kirjaimet SJMV pakkiksen hakukoneeseen, löydät lukemista useaksi tunniksi. ;)

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=40398

Onko hauiskäännöllä tangolla ja scott-tangolla suurikin ero, vaikuttavat amatöörin silmään kovin samnalaisilta liikkeiltä, mutta ottaako scott hauberiin jotenkin eri tavalla?

Hauiksessa scotilla kyynärpäät on tuettu, joten liike on sillätavalla erilainen ja ehkä vaativampi. Hauis siinä kuitenkin vain supistuu, joten tuo nyt ei ole niin tarkkaa millä liikkeellä tekee, kunha tekee kovaa. Hauis on niitä yksinkertaisimpia lihaksia treenata kuitenkin.

Entä mitä olet mieltä siitä, kuinka usein liikkeet tulisi vaihtaa toisiin? Ja riittääkö jos kierrättää esim. kahta ohjelmaa, jossa kummassakin on täysin eri liikkeet.

Tähän on mahdoton sanoo mitään aikaa. Jos syklittelee noita sarjapituuksia ja palautusaikoja ja kehitystä tulee, niin ei välttämättä tartte tosta vaihtamisesta huolehtia. Jos taas joku liike polkee paikallaan, aiheuttaa kipua tai muuten tuntuu väärältä, voi sen vaihtaa toiseen koska vaan.

Liika säätäminen liikkeiden kanssa tuhoaa helposti koko kehityksen, eli vaihdot harkiten ja ehkä ennemmin kannattaa vaihdella suoritusjärjestystä saman lihasryhmän sisällä, kuin koko liikettä.

Termien oikaisu on paikallaan.

Lisäravinne = tiivistettyä ruokaa.

Mömmö = reseptilääkeaine.

Olisi toivottavaa, että lisäravinteista ei harhaanjohtavasti puhuttaisi mömmöinä, koska ne eivät todellakaan mitään mystistä mömmöä ole. Teholtaankin ovat täysin ruokaan verrattavissa. Ainoa pointti lisäravinteissa onkin helppous ja kätevyys. Kun on ensin päätetty pistää ruokavalio kuntoon, jonka jälkeen mietitään "Miten?", niin siinä fiksun syömisen toteuttamisessa lisäravinteet hieman avustavat, ei niissä mitään sen kummempaa taikaa ole mielestäni.

Nyrkkisääntönä voitaisiin sanoa toistomääristä, että suunnilleen 1-6 on voimareeniä ja 6-20 kehoilureeniä. Vaihtelua ja poikkeuksia sääntöön toki piisaa, mutta suunnilleen noin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
iivili sanoi:
Nyrkkisääntönä voitaisiin sanoa toistomääristä, että suunnilleen 1-6 on voimareeniä ja 6-20 kehoilureeniä. Vaihtelua ja poikkeuksia sääntöön toki piisaa, mutta suunnilleen noin.

Itse olen aina tehnyt niin, että toistomäärä laskee vikaa sarjaa kohden. Samalla pyrin lisäämään hieman painoja joka sarjaan. Onko tuossa mitään järkeä vai kannattaako toistomäärä/paino pitää vakiona joka sarjassa, esim. 12-12-12, ja sitten vaikka muutaman viikon välein muuttaa toistomäärä esim. 10-10-10:ksi tms. kuten ylempänä ohjeistettiin!? :eek:

rauskis sanoi:
Itse olen aina tehnyt niin, että toistomäärä laskee vikaa sarjaa kohden. Samalla pyrin lisäämään hieman painoja joka sarjaan. Onko tuossa mitään järkeä vai kannattaako toistomäärä/paino pitää vakiona joka sarjassa, esim. 12-12-12, ja sitten vaikka muutaman viikon välein muuttaa toistomäärä esim. 10-10-10:ksi tms. kuten ylempänä ohjeistettiin!? :eek:

Ei tähän(kään) mitään yhtä oikeaa tapaa ole. Mutta en sotkisi tyyliin sarjapituuksia 12-2 samaan treeniin. Eli jos teet tuolla systeemillä kun kerroit, niin älä ihan älytöntä skaalaa ota niihin toistoihin. Selkeä voimatreeni olisi syytä pitää erillään kehoilusta. Taas joku 6-12 tai jopa 6-15 varmaan ihan hyvällä menestyksellä toimiikin.

Mä teen aina välillä toisinpäin, eli ensin hyvät lämmöt, sitten joku 6 toiston sarja isoilla romuilla, sitten rautaa pois ja jälkimmäiset sarjat esim. 8 ja 10 toistoa.

rauskis sanoi:
Kyllä täysin natunakin pääsee varmaan jonkinlaisiin tuloksiin ja näkyvään lihaskasvuun, vaikka ei sitä 200g prozkua päivässä saisikaan, vai!? Ja tosiaan syön melkein aina 30min sisällä treenistä n. 30g prozkua ruoan mudossa, joten se riittänee "palautusjuomaksi".

Lisäravinteet eivät ole "mömmöjä", vaikka niitä syö on silti TÄYSIN natu. Pelkästään 30g proteiinia ei riitä palautusjuomaksi tai ruoaksi.

Timba79 sanoi:
Ei tähän(kään) mitään yhtä oikeaa tapaa ole. Mutta en sotkisi tyyliin sarjapituuksia 12-2 samaan treeniin. Eli jos teet tuolla systeemillä kun kerroit, niin älä ihan älytöntä skaalaa ota niihin toistoihin. Selkeä voimatreeni olisi syytä pitää erillään kehoilusta. Taas joku 6-12 tai jopa 6-15 varmaan ihan hyvällä menestyksellä toimiikin.

Mä teen aina välillä toisinpäin, eli ensin hyvät lämmöt, sitten joku 6 toiston sarja isoilla romuilla, sitten rautaa pois ja jälkimmäiset sarjat esim. 8 ja 10 toistoa.

Näinpäinhän se toimiikin jotenkin, mutta noilla lyhyillä sarjoilla pitempien tiukkojen työsarjojen jälkeen ei kyllä ole ihan mitään tekemistä voimatreenin kanssa. Jos lihakset pusketaan ensin hapoille ei voima voi juurikaan kehittyä.

rauskis sanoi:
Siis meinaat että yhtenä päivänä viikossa (vaikka joku vapaapäivistä) tekee 10 sarjaa, jossa juokaisessa 10 toistoa ja kunnon painojen kanssa? Nyt olen tosiaan tehnyt vatsat/alaselät vähän miten sattuu. Yleensä muutaman kerran viikossa erittäin satunnaisesti treenien lopuksi esim. 3x 30 toistoa vatsaa tms. Täytyy myöntää, että ei ole ollut kovin tehokasta. =)

Jep, vatsalihakset ovat lihaksia siinä missä muutkin, ja vahvat keskivartalonlihakset ovat erityisen tärketä kyykyissä ja muissa vapaapainoilla tehtävissä harjotteissa. Jos siltä tuntuu, voit tehdä toisenkin vatsalihas treenin, tais siis pitäisi sanoa keskivartalo, jossa vähän pidempiä sarjoja.

Nykyisessä ohjelmassasi tekisin varmaan torstaina viimoiseksi tollasen 10x10 kesivartalo kuntoympyrän. Tai jos tuntuu ettet jaksa, niin sitten perjantaina.

Ja tuon esimerkin 10x10 kun teet nopeilla palautuksilla (30s tai alle), ja mieluiten 3-4 eri liikkeellä (jalannostot, rutistukset, voimapyörä, "serratus crunch", "russian twist", russian twistissä et tarvi tota palloo, onnistuu ihan lattiallakin (paino käsiin, tai jalkoihin (jalannostot), jos on liian helppo) esim.) niin kyllä pitäsis rueta tuntumaan.

EDIT: vielä jäi yks lempparivatsalihas liike. Laitat rekkitangon eteen jonkun itseäsi hieman navan yli olevan esineen, menet roikkumaan tankoon, ja hallitusti teet jalat suorana jalkaterilläsi ikäänkuin U kirjaimen väärinpäin kyseisen esineen yli. Mulla kyllä meinaa tossa lonkankoukistajat krampata, mutta kyllä tuntuu alavatsassakin erityisesti.

Itse tein joskus tuota 10x10 ja vuorottelin alaselkä ja vatsaliikkeiden välillä. Siis tyyliin: 10 jalannostoa 15kg puntti jalkojen välissä ja heti perään 10 selänojennusta, ~30s lepoa ja uudestaan. Jos seuraavana päivänä pystyt vielä nauramaan ilman kipua, olet tehnyt joko liikkeet väärin/liian helposti, tai sitten olet supermies.

:thumbs:

Gdane sanoi:
Näinpäinhän se toimiikin jotenkin, mutta noilla lyhyillä sarjoilla pitempien tiukkojen työsarjojen jälkeen ei kyllä ole ihan mitään tekemistä voimatreenin kanssa. Jos lihakset pusketaan ensin hapoille ei voima voi juurikaan kehittyä.

No mähän sanoinkin ettei sitä voimatreeni, jota lyhkäset sarjat yleensä on, pidä sotkea samaan treenikertaan kehoilutreenin kanssa. Eli kerroppa nyt mitä tarkoitusta ne lyhyet sarjat sitten tässä kohtaa palvelee? Mun mielestä pumpissa olevilla lihaksilla ei mitään kovin lyhkäsiä sarjoja edes pitäisi tehdä, johan siinä revähdysvaarakin varsinkin punnerrusliikkeissä.

Back
Ylös Bottom