En arvannut, että pitää perustella ;). No, joka tapauksessa, lista on kokoelma nopeasti mieleen juolahtaneista, enkä tosiaankaan välttämättä halunnut valita tekijän ns. ykkösteosta, vaan jotain itselleni tärkeää... ...lista ei ole myöskään mikään oma x-parasta -lista, sellaista en pysty missään järjellisessä ajassa muodostamaan koskaan!
Peter Hoeg: Lumen taju En oikein tästä niin välittänyt, tosin yritin lukea sitä ruotsiksi ja olin nähnyt sen yhden tähden elokuvan, joka siitä on tehty...
Tsot tsot, väärä järjestys. Muutenkin kirjoista väännetyt leffat ovat usein pettymyksiä, poikkeuksena ehkä Yksi lensi yli käenpesän ja Kellopeliappelsiini, jotka ovat loistavia sekä kirjana, että elokuvana. Lumen taju on itse asiassa aika kevyt, oikeastaan taidokas dekkari/trilleri. Siksi kai joku on kuvitellut, että siitä saa hienon elokuvan
.
John Irwing: Ystäväni Owen Meany Miksi just se? Kaikki isäni hotellit ja Garpin maailma on IMO paljon parempia, hauskempia ja silti yhtä traagisia.
Minä olen aina nostanut Irwingin parhaiksi Owenin ja sitten iki-ihanan Oman elämänsä sankarin. Henkilökohtainen valinta siis. Sitä paitsi olen aina ollut heikkona poikiin, joilla on läpikuultavat korvat...:D
Saman kirjan voi kyllä lainata ihan n kertaa
. Tai sitten ostaa se omaksi divarista...
Paul Thomas Anderson: Magnolia, oli mielestäni jotenkin tekemällä tehty referensseineen...
Heh, minusta tuo on yksi harvoista elokuvista, jossa rikkaat referenssit eivät tunnu päälleliimatuilta, vaan pikemminkin antavat elokuvalle kestoa katsella uudelleen ja uudelleen. Sen sijaan aivan hirvittävä viritelmä oli tuo tämänvuotinen, teknisesti ja rakenteellisesti hyvin samankaltainen Crash. Elokuvan sanoman pakkosyöttöä todella vastenmielisellä tavalla :urjo: . Niin sitä ihmiset näkevät asiat eri tavalla.
Sofia Coppola: Virgin Suicides, Sofialta kannattaa kyllä mieluummin katsoa Lost in traslation. Virgin oli mulle niin huttua, ettei mikään. Tuli vaan vihaiseksi, kun se oli tehty niin perustelemattomasti.
Mikään ei ole niin hienoa, kuin painavien aiheiden käsitteleminen kevyesti, mutta ei höttöisesti! Ja milloin muka pojat ovat tyttöjen maailmaa ymmärtäneet?
Hayayo Miyazaki: Liikkuva linna Ei vaan Henkien kätkemä, joka on tuhat kertaa parempi.
Älä nyt, minä samaistuin aivan kympillä Liikkuvan linnan ihanaan mummosankariin! :D Eipä silti, animaatioelokuvan riemuikkaimpia kohtauksia on Henkien kätkemän joen jumalan kylvetyskohtaus...
Lisäksi haluaisin, että kaikki menisivät nyt heti elokuvakauppaan ja ostaisivat Wim Wendersin pääteoksen Berliinin taivaan alla ja Peter Greenawayn Pillow Bookin
Pillow Book kuva kuvassa kikkailuineen jätti minut kylmäksi, mutta Kokki, varas, vaimo ja rakastaja (kieroutunut, upea, tunnelmallinen), Prosperon kirjat (visuaalisesti häkellyttävä) ja Baby of Macon (olen nähnyt vain kerran, unenomaisen vahva katselukokemus) ovat kyllä mahtavaa tavaraa.