Punttimimmien leffa/kirja/musiikkisuosikit ja suositukset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HeatN
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Löytyykös täällä muita jotka harrastelee urheilun lisäksi myös lukemista, leffoja tai musiikkia?

Mikä on lempikirjasi tai mikä leffa on ihastuttanut eniten? Olisi kiva kuulla uusista hyvistä kirjoista, elokuvista ja bändeistä ja uppoutua niiden maailmaan vapaa-ajalla.

Lukemisen arvoista
1) Pieni Suklaapuoti
2) Sateenkaaren tuolla puolen
3) Rohkeuden puu
4) Harry Potterit
5) Jostein Gaarderin kirjat

Tykkään katsoa
1) Leijonakuningas
2) Menolippu Mombasaan
3) Taru Sormusten Herrasta trilogia
4) Sähköputkimies ja muut Jim Carreyn leffat
5) Harry Potterit :D

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Löytyykös täällä muita jotka harrastelee urheilun lisäksi myös lukemista, leffoja tai musiikkia?

Onhan näitä tuolla yleisen keskustelun puolella listattu ja näitä on oikeasti niin hemmetin paljon, enkä tiedä mitä hyötyä on ilman perusteluja tässä äkisti rustata... mutta rustaan kuitenkin!

Tässä muutamia loistavia opuksia:
Linna: Täällä Pohjantähden alla
Rimminen: Pussikaljaromaani
Miller: Kravun (tai Kauriin:D) Kääntöpiiri
Morrisonilta moniakin, Vonnegutilta samoin.
Daniil Harms: Sattumia
Gogolin novellit
Viita: Betonimylläri
Seppälä: Supermarket
Arto Salminen - koko tuotanto
Niskavuori-sarja

Leffat
Tuntematon sotilas
Unelmien sielunmessu
Calamari Union
Pulp Fiction
Natural Born Killers
Hohto
Loisto
Being John Malcovits
Paha maa
Hikinen iltapäivä
Mafiaveljet
Puhu hänelle
Kummelin Kultakuume

Musiikki... liian laaja kysymys, palaan tähän. Kun vaihtelee black metallista iskelmään tää maku niin vaikea alkaa suositella mitään :).

Tää vuosi on ollut mun mielestä leffafriikille hyvä, Hollywoodilla on mennyt taloudellisesti sen verran hyvin että ovat tehneet muitakin kuin äskönmegatehostepläjäyksiä. Uusista leffoista suosittelen ehdottoman lämpimästi seuraavia, kaikki ehdottomasti viiden tähden luokkaa:

Munchen
Good night, and good luck
Capote
Brokeback Mountain
Crash (taisi olla kylläkin jo viime vuoden puolelta)

Uusista leffoista itsellä on katsomatta vielä Syriana ja Walk the Line, mutta niistäkin olen kuullut kehuja.

Muita hyviä, jotka näin äkkiseltään tulee mieleen:

Rita Hayword - Avain pakoon (haasu suomennos, englanninkielinen nimi on Shawshank Redemption)
Kummisetä (erityisesti ykkönen mutta myös kaksi jälkimmäistä
Ray
Vihreä maili
Kaunis mieli

Mä taidankin olla hyvien tarinoiden ystävä...

Pitää vissiin vastailla..

Kirjat:
1. Salvador Dali: Neron päiväkirja (Ehdoton!!)
tarvitaanko sitten muita?

Leffat:
1. Pulp Fiction (pakko kattoo aina uudestaan ja uudestaan):worship:
2. Muut Tarantiinon lehvat + sin city
3. Jaappanissa hallitaan kauhu. Asian vision leffat. :rock:

Musa:
1. Tähän kuuluu kaikki popit, rokit, reivit ja klassiset hieman underground henkeen. "Kuumin hotti" kuulostaa usein jo tuoreeltaan kuluneelta.:jahas:
2. Jaappanilaiset klassikot Malize mizer ja Dir en Gray. Tähän kuuluu myös jäätävät alkuperäiset "rakastele minua hitaasti" klassikot, joita länsimaalaiset ei vaan yksinkertasesti OSAA tehdä. Poislukien Hurriganesin I will stay..

Jos et ole jo lukenut, niin lue:

Raymond Carver: Mistä puhumme, kun puhumme rakkaudesta
Peter Hoeg: Lumen taju
Michael Ondaatje: Leijonan puvussa
John Irwing: Ystäväni Owen Meany
Pirkko Saisio: Elämän meno
Rosa Liksom: Unohdettu vartti
Brett Easton Ellis: Lunar Park
Kazuo Ishiguro: Pitkän päivän ilta
Torgny Lindgren: Oikea maisema
Italo Calvino: Paroni puussa
Alice Munro: Hyvän naisen rakkaus
Toni Morrison: Sinisimmät silmät
Charles Bukowski: Postitoimisto
Timo K. Mukka: Maa on syntinen laulu

Jos et ole jo nähnyt, niin katso:
David Lynch: Eraserhead
Michael Haneke: Funny games
Andrei Tarkowski: Stalker
Paul Thomas Anderson: Magnolia
Stanley Kubrik: Tohtori Outolempi eli kuinka lakkasin huolehtimasta ja opin rakastamaan pommia
Anthony Minghella: Lahjakas herra Ripley
Jane Campion: Piano
Eric Bress: Perhosvaikutus
Lasse Hallström: Gilbert Grape
Francis Ford Coppola: Apocalypse Now
Sofia Coppola: Virgin Suicides
Michel Gondry: Eternal Sunshine of the Spotless Mind
Tim Burton: Jali ja suklaatehdas
Chan-wook Park: Oldboy
Hayayo Miyazaki: Liikkuva linna
Ang Lee: Jäämyrsky
Todd Solonz: Happiness

Tykkään paljon kotimaisista kirjailijoista - lähinnä "uusista", mutta Waltarinkin Sinuhe Egyptiläinen on ollut loistava lukukokemus.

Tällä hetkellä kärjessä ovat:
- Pirjo Hassinen: Viimeinen syli, Mansikoita marraskuussa
- Kari Hotakainen: Juoksuhaudan tie, Buster Keaton, Sydänkohtauksia
- Virpi Hämeen-Anttila: Vaimoni, Suden vuosi
- Joel Haahtela: Naiset katsovat vastavaloon
- Reko Lundán: Ilman suuria suruja
- Mikael Niemi: Populaarimusiikkia Vittulajänkältä
- Anna-Leena Härköseltä lähes kaikki
- Mikko Rimminen: Pussikaljaromaani (tällä hetkellä käsillä ja en malta olla ahmimatta... pitäisköhän lisätä "lemppari kevyt-herkku" listalle:lol2: )
- Agneta von Koskull: Savumerkkejä

Ulkomaisista hyviä ovat mm. Robert McLiam Wilson: Eureka Street Belfast, Franck McCourt: Seitsemännen portaan enkeli, Mark Childress: Alabaman hullut ja Judy Blum: Kesäsiskot.

Leffoista tulee mieleen Merijalkaväen mies, Closer, Match Point, useimmat Almodovarit, Magnolia, Onni... Jos saa vinkata myös tv-sarjoja niin Tahdon asiassa ja Gilmoren tytöissä on sitä jotain
k015.gif

Zone-sarja -42%
Minä kans luen, katon elokuvia ja kuuntelen musiikkia aika paljon. Tosi lukeminen on jäänyt vähäb vähemmälle viime aikoina, mutta eiköhän se taas syksyllä korjaannu. Kirjat on aina parempia mitä elokuvat mutta toisaalta elokuvia on helpompi vaan kattoo ja rentoutua.

TOP kirjat
1. Tuulen viemää (ehottomasti kannattaa lukea)
2. Kaikki Sidney Sheldonin kirjat
3.Jackie Collinsin kirjat (aivot narikkaan, aivan loistavaa viihdettä rikkaiden maailmasta)
4. Brigdet Jones kirjat

On niin paljon hyvää kirjallisuutta etten nyt muista. Monet elämänkerrat on kans sairaan hyviä. Viimeksi taisin lukea David Beckhamin. Ei mitään syvällisiä ja filosofisia kirjoja mutta ei se aina tarttekkaan olla.

Elokuvat top 5 (erittäin vaikeaa)
1. Tuulen Viemää (vaikka onkin tehty jo 1940, Scarlett on niin huippu:rock: Selviää ehkä paremmin lukemalla kirja)
2. American history x
3. Pretty Women
4. The Rock
5. Piano

Paljon sairaan hyviä elokuvia kyllä jäi pois...

Musiikki mausta sen verran että raskaanpaa tykkään kuunnella, Metallica, Disturbed, System Of The Down jne. Sitten vähän lepposenpaa jénkki musiikkia kuuntelen myös, Staind, 3 doors down, hoobastank, nickelback jne. Parasta bile musaa ehottomasti rap ja R´b.

just katoin john le carren kirjaan perustuvan "uskollisen puutarhurin" ja oli ihan hyvä :)

Uusista leffoista itsellä on katsomatta vielä Syriana ja Walk the Line, mutta niistäkin olen kuullut kehuja.

Mä vuokrasin Walk The Linen vain sen takia oli avokin vuoro valita:zzzz: Mutta loppujen lopuksi se olikin tosi hyvä.
Toinen oli Match Point. Se oli ihan sairaan hyvä. Jännä kun mikä!:thumbs:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Suositelkaa tytöt mulle jotain helppolukuista, hauskaa ja koukuttavaa... niin että voin kotona mennä sohvalle makaamaan ja uppoutua kirjaan ilman että joudun laskemaan minuutteja seuraavaan ruokaan? :nolo:

Onkos noissa uusimmissa Makuunin pläjäyksissä ollut mitään sellaisia leffoja, jotka naurattais niin että tulis vatsatreenit tehtyä samalla? Ei vaan, tulee niin paljon katsottua ihan liian synkkiä elokuvia että nyt olis aika katsoa jo jotain hilpeääkin.

just katoin john le carren kirjaan perustuvan "uskollisen puutarhurin" ja oli ihan hyvä :)

Oi, enemmän kuin ihan hyvä! Jäi mun listalta, mutta kuuluu ehdottomasti omiin suokkareihin! Ralph Fiennes:kuola: :haart: :love:

Faidralle: Populaarimusiikkia Vittulajänkältä on helppolukuinen (luin sen joskus myös ruotsiksi koulussa, joten siinä ei ole todellakaan kiemuraista kieltä, vaikka hyvää tekstiä onkin:D), ja käy myös vatsatreenistä, koska on tosi hulvaton. Katsoin leffanakin tämän, mutta ei ollut läheskään yhtä hauska kuin kirjana.

Kaipais kyllä katottavaks jotain kunnon hömppäkomediaa..Eli toisin sanoen haluan heittää aivot narikkaan vähintään yhdeksi päiväksi..

Itse tykkään lukea dekkareita.Enemmän uppuodun suomalaisiin dekkareihin, kuten Arhipan, Lehtolaisen, Mäen ym. teoksiin.Mä pidän niistä jotka sijoittuvat esimerkiksi Turkuun tai Tampereelle.Kun tietää paikat, on helppo antaa mielikuvituksen lentää.

On olemassa yksi elokuva joka on saanut meikäläisen itkemään, se oli Vihreä maili.Paljon on hyviä leffoja, mutta sitten kun pitäisi alkaa suosittelemaan jotain, ei muka tule oikein mitään mieleen..

Nämä on lainauksia Caitlynilta, en jaksanut pelleillä quotin kanssa.

Peter Hoeg: Lumen taju En oikein tästä niin välittänyt, tosin yritin lukea sitä ruotsiksi ja olin nähnyt sen yhden tähden elokuvan, joka siitä on tehty...
John Irwing: Ystäväni Owen Meany Miksi just se? Kaikki isäni hotellit ja Garpin maailma on IMO paljon parempia, hauskempia ja silti yhtä traagisia.
Pirkko Saisio: Elämän meno, jeps.
Rosa Liksom: Unohdettu vartti, jeps.
Torgny Lindgren: Oikea maisema Hassu kirjailija, ihan ykkönen.
Italo Calvino: Paroni puussa Laina-aika meni umpeen ja siitä oli varaus kirjastossa. Eihän samaa kirjaa voi kahta kertaa lainata...
Charles Bukowski: Postitoimisto, mikä tahansa Bukowskin paitsi runot!!! :D

Jos et ole jo nähnyt, niin katso:
Andrei Tarkowski: Stalker
-> Toinen upea venäläinen ohjaaja on Andrei Smirnov. Etenkin Syksy on loistava.
Paul Thomas Anderson: Magnolia, oli mielestäni jotenkin tekemällä tehty referensseineen...
Jane Campion: Piano, on ah!
Francis Ford Coppola: Apocalypse Now, yksi parhaista. Samalla linjalla kannattaakin katsoa Sergio Leonen Once upon a time in America, joka yksi Niistä Suurista Elokuvista.
Sofia Coppola: Virgin Suicides, Sofialta kannattaa kyllä mieluummin katsoa Lost in traslation. Virgin oli mulle niin huttua, ettei mikään. Tuli vaan vihaiseksi, kun se oli tehty niin perustelemattomasti.
Michel Gondry: Eternal Sunshine of the Spotless Mind, AIVAN LOISTAVA!
Hayayo Miyazaki: Liikkuva linna Ei vaan Henkien kätkemä, joka on tuhat kertaa parempi. Kannattaa tsekata myös Pirinsessa Mononoke ja Kiki´s delivery service.
Todd Solonz: Happiness, jeps.

Lisäksi haluaisin, että kaikki menisivät nyt heti elokuvakauppaan ja ostaisivat Wim Wendersin pääteoksen Berliinin taivaan alla ja Peter Greenawayn Pillow Bookin, jotka ovat jo melkein kymmenen vuotta kilpailleet elokuvalistani kärkipaikasta. Siellä on myös Buñuelin Porvariston hillitty charmi, Dead man, viimeaikaisista koskettava Annie Proulxin tekstiä niin hyvin käyttävä Brokeback mountain (ja lukekaa myös itse novelli!).

Kirjoista ensimmäiset taitaa olla Cortázarin Bestiario, Sartren Inho, runoudesta Rakel Liehun Readymade, viimeaikaisista Täällä Pohjantähden alla ja Rimmisen Pussikaljaromaani.

Ja aina niitä löytyy lisää! Aina. Musiikista riittää tällä hetkellä Kelisin kaksi levyä. Muuta ei jouda kuuntelemaan nyt. :D

Suositelkaa tytöt mulle jotain helppolukuista, hauskaa ja koukuttavaa... niin että voin kotona mennä sohvalle makaamaan ja uppoutua kirjaan ilman että joudun laskemaan minuutteja seuraavaan ruokaan? :nolo:

Itse luen tosi vähän, mutta yksi varma koukuttaja on ollut Jung Changin Villijoutsenet. Kertoo kolmen sukupolven naisten kautta Kiinan historiaa. Minusta ainakin mielenkiintoista luettavaa. Yksi näkyy olevan Tampereen kirjastossa vapaana, oli tarkoitus hakee viikonloppulukemisiksi, mutta jos sä innostut niin hae pois vaan :) Oon tainnut lukea sen jo kolme kertaa.

Onkos noissa uusimmissa Makuunin pläjäyksissä ollut mitään sellaisia leffoja, jotka naurattais niin että tulis vatsatreenit tehtyä samalla? Ei vaan, tulee niin paljon katsottua ihan liian synkkiä elokuvia että nyt olis aika katsoa jo jotain hilpeääkin.

Erlend Loen kirjat on ainakin helppoja ja aika hauskojakin. Doppler ja Volvon kuorma-autot. Juha Itkosen Anna minun rakastaa enemmän on kanssa aika herkullinen. Ja Lehtolaisen uusin dekkari veti ihan kivasti (Rivoa Satakieltä saa pokkarina). Ja jos et ole esim. lukenut Nabokovin Lolitaa, niin itse luin sen sairaalareissulla, koska se oli mielestäni niin vastustamaton. :lol2: Eikä mene aika hukkaan...

Hanki Sinkkuelämän tuotantokaudet, niin vatsalihastreenit tulee tehtyä... ;) Mulla ne on vakiokamaa väsymykseen, krapulaan ja masennukseen...

.

Jäi tosta ekasta postauksesta muutamia ihania kirjoja (kaikki ei tule mieleen kerralla:rolleyes: )

Kannattaa kokeilla Waris Dirien Aavikon kukka kirjaa. Se on omaelämänkerrallinen ja kertoo, kuinka somalialainen tyttö pakenee maastaan ja päätyy lopulta New Yorkiin huippumalliksi. Upea kirja.
Myös Diane Chamberlainin Rohkeuden Puu koukutti minut aika pahasti :D

Terry Pratchett on tosi hauska ja koukuttava, etenkin jos tykkää fantasiasta (muistaakseni pidät Tolkienista?) muttei ota sitä kovin vakavasti.

Robert Jordanin parissa saa aikansa kulumaan useammankin kisakiristelyn ajan (aika mahtipontista soopaa, mutta tykkään :D).

Omia suosikkeja:

Sylvia Plath (kyllä, olen ahdistunut kirjallisuudenopiskelija)
Anne Rice (kyllä, olen dramaattinen metalliprinsessa)

Opiskelujen puolesta kun tulee noita kotimaisia klassikoita koluttua, on vapaa-ajan lukemiset aikalailla toisenmoisia, ei niin hyviäkään aina mutta laidasta laitaan. Paljon mainioita on tässäkin ketjussa jo mainittu; Joel Lehtosta vielä suosittelen varauksetta kaikille, tai ainakin melkein.
Muita:

Eco: Ruusun nimi
Fielding: Tom Jones
Diderot: Jaakko Fatalisti
Tervo: Tuulikaappimaa (tämä on oikeasti hysteerisen hauska)
Poe: ~kaikki varmaan

Viha-rakkaussuhteeni Balzaciin ei ehkä kirvoita suositusta.
... enkä mä jaksa ajatella. Maailmassa on miljoona hyvää kirjaa.

Mun leffat:
-Kaikki vampyyrielokuvat, ennen vuotta -95 ainakin
-Kummisedät
-Linnut
-The Wicker man
-The Nightmare before christmas
-Python-leffat
-Sliding doors (ei muuten, mutta John Hannah:haart: :nolo: )
-Adam's Apples
-Kaikki äidistäni
-Kukaan ei puhu meistä kun olemme kuolleet

Taidan jatkaa tätäkin päänsisäisesti, tulee liikapitkä lista. Ai joo, avattarestakin voi jotain päätellä vissiin :rolleyes: .

Olen ollut ikäni lukufriikki, enkä piittaa elokuvista lainkaan. Mikään ei voita uppoutumista hyvin kirjoitettuun tarinaan. Äkikseltään jos pitäisi valita vain pari mieleenpainuvimmista, niin ne voisivat olla JEFF LONGIN Helvetin Piirit ja KEN FOLLETIN Taivaanpilarit.

LONGIN tuotantoa löytyy hyllyistä kolmen kirjan verran, joista tämä ensimmäinen on ehdottomasti paras. Jos suinkin tunnet viehtymystä kauhua ja fantasiaa sisältäviin synkkiin seikkailuihin, niin lähde Longin mukaan Helvetin piireille. Itsellä meni aikoinaan mökkiviikonloppu yksinomaan tätä kahlatessa; kirjaa ei vain voinut laskea käsistään ennen viimeistä sivua - tai oikeastaan se oli niin jännä, että välillä oli pakko huilata palauttaakseen itsensä Hadaalien mailta arkitodellisuuteen...

FOLLETIN tuotannosta en pääsääntöisesti pidä, mutta Taivaanpilarit vie lukijan pimeälle keskiajalle niin lumoavasti, että ei edes muista lukevansa Folletin tekelettä. Kirja on muuten TODELLA paksu eli siitä riittää lukemista joksikin aikaa myös todellisille lukuahmateille.

Kirjoista :
Anne Rice.n vampyyrikirjat englanniksi :kuola:
Uusin löytö on George R.R Martin Tulen ja jään laulu-sarja, ei mikään söpö sulonen fantasia kirja:whip:

Vatsalihaksille: Douglas Adams Linnunrata trilogia :D
Seikkailua: Wilbur Smith Joen Jumala, Kätketyn haudan arvoitus:rolleyes:
Aivot narikkaan: Conan Barbaari :nolo:

Leffoja
Hävyttömät
Jääkausi 2 :lol2:
Fight Club
Leon
Desperado
Tuntematon Sotilas
Pirates of the carbbiean juu...Johnny Depp kapteenina...hillitön

Poe- cd höystettynä musiikilla sekä sateen ropinalla ja ukkosen kumulla:worship:

Latest posts

Back
Ylös Bottom