Puntti kahdesti päivässä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja öRR
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Varmaankin tästä on jo ketju, mutten sitä haulla millään onnistunut löytämään, joten päädyin perustamaan uuden. Mielestäni sopii paremmin tälle puolelle, kun aloittelijoiden osiolle, koska harva aloittelija varmaan alkuun alkaa kaksi kertaa päivässä punttailemaan ja varmasti hiukan kokeneempiakin tämä kiinnostaa.

Eli kesällä olisi tarkoitus alun kiireiden jälkeen ottaa n. kuukauden jakso todella intensiivistä treeniä.

Taustoja, mies, ikää kohta 17 vuotta, elopaino 85kg, säännöllistä punttia kohta n.1.5v takana ja natuna mennään. Viimeiset 9kk menty pääasiassa 2 jakoisella, nyt viimeaikoina vetänyt myös jaksoja 3 jakoisella. Lisäravinteisiin en ole koskenut, proteiini tulee rahkasta ja lihasta. Motivaatio tällä hetkellä todella huipussaan, joten siitä ei tule jäämään kiinni.

Tarkoitus olisi treenailla kolmejakoisella ohjelmalla, siten että neljään päivään mahtuu kolme päivää punttia ja yksi taukoa ja sykli uusiksi käyntiin. Seuraavanlainen jako ollut tähän mennessä 3 jakoisella reenaillessa:
Pv I: Rinta, olkapäät, ojentajat
Pv II: Selkä, hauis, epäkkäät
Pv III: Jalat

Vatsoja joka päivä omalla painolla.

Treeni ollut viimeaikoina sellaista, että harvoin selviän salilta alle 1h30m treenillä. Alkupuolisko treenistä vapailla painoilla ja sitten eristäviä vapailla/taljoilla yms. Näinollen aikomus olisi, että jos tuon jakaisi kahteen pätkään niin jaksaisi kovemmalla intensiteetillä mennä ja saisi ehkä jopa vähän lisää rasitusta lihaksiin.

Ensimmäiseksi kiinnostaisi, miten kannattaa toteuttaa jako noiden päivien sisällä. Onko viisain ratkaisu vedellä aamupäivästä kaikki isot pääliikkeet ja illasta eristävät, vai jakaa tyyliin rintapäivä siten, että aamusta rinta tappiin asti ja illasta sitten olkapäät ja ojentajat loppuun?

Voiko tuollaisella tahdilla mentäessä natuna selvitä ilman palkkaria? Tähän mennessä en ole mitään vedellyt, onko mahdollista hoitaa palautuminen normisafkalla (ts. jtn nopeita hiilareita mukaan safkaan treenin päätteeksi?), venyttelyllä, saunomisella, nukkumisella yms. vai onko noita palkkareita pakko jatkossa vedellä treenien välillä? Onko tuo yksi päivä syklin välissä ylipäätäänsä tarpeeksi aikaa hormonitasojen normalisoitumiseen yms., eli ettei virta lopu kesken ja pitkällä välillä (kai tässä jo kuukausikin liian kovaa treeniä natuna riittää?) ylikunto iskee?

Mitenkäs sitten ruokailun suhteen tulisi toimia. Olen huomannut, että välillä aina nykyään mennyt bulkilla vähän överiksi, osittain johtuu ehkä vähemmän laadukkaasta ruosta, esim jugurtit yms paskat kai pitäisi jättää pois niin ei kertyisi niin paljon sitä vähemmän haluttua massaa matkan varrelta. Voiki tälläisellä jaksolla ylipäätänsä mennä yli, kai se 1.5-2h intensiivistä punttia päivässä jo yksinään normaalien elintoimintojen oheella vie ihan saatanasti kaloreita ja ylikin pitäisi päästä jos tahtoo massaa. Ja sitähän tällä jaksolla tekisi mieli kerätä niin paljon kuin mahdollista.

Mieluiten kuuntelisin tässä asiassa sitten niitä ihmisiä, joilla on tästä omaa henkilökohtaista kokemusta. Kiitos jo etukäteen.

Massaa!Voimaa! kirjassa puhuttiin tuosta kahdesti päivässä reenistä ja jos oikein muistan niin siinä oli myös esimerkki ohjelmakin!

Massaa!Voimaa! kirjassa puhuttiin tuosta kahdesti päivässä reenistä ja jos oikein muistan niin siinä oli myös esimerkki ohjelmakin!

Mulla ei tuota kirjaa enää ole, joten viittisitkö laittaa esille. Muistaakseni siinä ei mitään lihasryhmien jakoa kummallisempaa tainnut olla?

Kiitos kynis tuosta, pitää perehtyä.

itse treenannut 4jakosella.. aamulla lyhyt illalla pitkä
pv1 am lyhyt aerob ja pohkeet
pm yläselkä

pv2 am vatsa
pm rinta

pv3 lepo

pv4 am hauis
pm jalat

pv5 am ojentaja
pm epäkkäät olkapäät

pv6 lepo

pv7.....

Itse kans tehnyt kahdesti päivässä reenin, ku käytössä pelkät säädettävät käsipainot.
Oon tenhy että ekalla kerralla pienillä painoilla 3x20 sarjoja, tauko alle 2 min ja uus sarja.
Sit toinen reeni isolla painolla esim. 3x6 sarjoja, tauko reilu 2 min ja uus sarja.
Sitten oon vielä aamusin ns. kuntopiirin, että vatsat, punnerrukset ja selät.

Mitä mieltä?

Nostampa ketjua vähän.

8 vuotta, noh aika on suhteellista sanos Einstein.

Miten voisin soveltaa tuota kahdesti päivässä treeniä, tekisin 'kolmijakosena aina 3 päivää putkeen salia, sitten lepo jolloin aerobinen

Miten ois vaikka näin:
Päivä1,1 rinta
Päivä1,2 hauis
Päivä2,1 selkä
Päivä2,2 jalat
Päivä3,1 olkapäät
Päivä3,2 ojentajat

Olisiko tässä mitään järkeä?

Kun mulla tuppaa käymään aika pitkäksi ja salihommat on mun elämän suola, niin sais käydä vähän useemmin.
Cruisella ollaan teston kanssa, palautumiskyvyn pitäisi riittää!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Melkeempä jos tuota kahesti päivässä treenaamista halajaa ja sen haluaa tehdä fiksusti ja ajaa hitaasti sisään että saadaan isompi hyöty sisään ja kroppa tottuu isompaan volyymiin. Fiksusti se kannattais tehdä sillee että ensin ne tuplaavat reenit vois olla mallia cardio ja cardio + pohkeet ja cardio + vatsa. Jakaa jalat vaikka suoraan samalle päivälle etu ja takareisi sessioihin ja seuraavalla viikolla selän kahteen sessioon ja sitten hetken pyörittää tuota ja sitten ottaa taas pois cardion ja siirtää tilalle puntin ja alkaa jakaaan noita jo tiheämmin viikolle.

Vaiheittain sisään se volyymi ja frekvenssi. Korvat höröllään ylirasituksen kanssa ja ainakin aluksi ehken ottais hermostollisesti rasittavia juttuja mukaan kuten ne 4-7RM sarjat tai mavet.

Onkohan musta vielä tuohon kahesti päivässä juttuun, ku mulla on vaan aika käymässä pitkäksi ja yks ehdotti roinapuolella että kävisin kahesti päivässä.
Kun oon saanu parhaat tulokset ihan perus Marko Savolais treenillä, eli 4*viikossa ja vkl vapaana.
Oisko kuitenki jollakin valmista ohjelmaa, jossa käydään kahdesti päivässä, ni olisin kiitollinen´.
Meinaan vaan, että voishan sitä kokeilla.

No ihan vaikka.

Rinta/olkapäät/ojentajat.
Jalat jaettuna
Selkä/hauis.

Tai

Rinta/hauis
Jalat jaettuna
Olkapää/ojentaja
Selkä

Ekassa treenissä vähän lyhyempää sarjaa ja toisessa pidempää....

Toki riippuen tavoitteista, mutta jos kallistuu enemmän voimailuun ja haluaisi käydä useammin salilla, voisi esimerkiksi Bulgarialaistyylinen systeemi sopia hyvin (tai itse asiassa hieman muokattu versio tuosta). Esimerkiksi jos kävisi kuutena päivänä treenaamassa, voisi joka treenissä olla jokin kyykkyvariaatio, punnerrusvariaatio ja vetovariaatio, joissa nousisi päivän harjoitusmaksimiin (ei siis oikeaan maksimiin, vaan esim. sen päivän maksimikolmoseen, johon saa jäädä varaakin). Toki tuossa tulee suht' spesifistä harjoitusta, mutta sillä varmasti tarttuu myös voiman lisäksi lihasta, kun sopivasti valitsee liikevariaatioita. Yksittäisessä treenissä volyymi ei niinkään iso ole välttämättä, mutta viikkotasolla kylläkin.

Itse en ehdi salille nykyään kuin kolme kertaa viikossa. Yksi treenikierto kestää viikon, eli teen erittäin old school menetelmällä vaikka natu olenkin. Varmaan ihan hyviä nämä treenit kaksi kertaa päivässä, kun jakaa sopivasti lyhyempiin tehokkaisiin treeneihin. Jos vaan aikaa riittää ja palautuminen toimii.

Muutama sana useasta päiväharjoituksesta kilpa- ja suorituskykyvalmennuksen näkökulmasta;

kyllähän noita tupla-, jopa triplatreenejä käytetään kilpaurheilussa paljonkin, eri painotuksilla ja sisällöillä harjoituskauden ja painopisteen mukaan.

Asiaan vihkiytymättömän on ehkä olennaisinta ymmärtää että esim. tuplatreenillä ei useinkaan suoraan haeta harjoitusmäärän kaksinkertaistamista, vaan ennemminkin päiväkohtaisen harjoitustarpeen jakamista järkeviin toimiviin palasiin; jaksamisen, palautumisen, intensiteetin, vireystilan ja myös mentaalisen kapasiteetin kannalta.

Esimerkkejä:
- heittäjillä punttitreeni aamulla, heittotreeni illalla
- kestävyysurheilijalla puntti aamulla, juoksu tms illalla
- nopeus-/räjähtävyystreeni aamulla levänneenä, puntti illalla; vireystilasta johtuen voi olla toisinkin päin: aamu-uniselle hidas perusvoimapuntti aamulla ja terävämmät lähdöt illalla...
- jooga, liikkuvuusharjoitus aamulla, maksimivoima illalla
- perusvoimakaudella esim. kiireisellä opiskelijalla ylävartalon voima aamulla (leuat, penkki), alavartalon illalla (kyykyt, vedot)
- painonnostajalla esim kyykyt + kevyt lajinosto aamulla, raskas lajinosto illalla
- pekka perustyössäkävijälle aamulenkki + keskivartalojumppa; illalla perusvoimaharjoitus salilla
- tasannevaiheen rikkominen lyhyellä tuplajaksolla jolloin viikkovolyymi nousee ja kehitystä taas tapahtuu
- jne jne

Edellä mainitulla tarkoitan sitä, että usean päivätreenin tapauksessa kannattaa olla erityisen selkeä ajatus tavoitteesta ja siitä mitä harjoituksilla haluaa saavuttaa. Tämä toki pätee harjoittelussa muutenkin mutta tuplatreeneissä erityisesti koska muuten ajaa itsensä helposti piippuun. "Enemmän ei ole automattisesti parempi, enemmän on vain enemmän..." (Credit: Jukka Mäennenä) :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom