Punttaus ja marathon

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onko täysin absurdia pystyä panostamaan molempiin kesän ajan? Sali puolella olisi tarkoitus kesän ajan harjoitella voimaa, ja syyskuun loppupuolella olisi tähtäimen alla puolimarathon. Tällä hetkellä 10km on aika maximi minkä jaksaa laahustella.

Miten jaksotella sali ja juoksu harjoitukset? Kaikki neuvot kiinnostaa.

Puolimaraton ei ole mahdoton!
(Jos puhuttaisiin koko maratonista... niin sen ja punttitreenin yhteen sovittaminen on käytännössä mahdotonta.)

Puolikkaalle riittää 3-4 lenkkiä viikossa, joten punttitreeneille jää ihan hyvin aikaa. Ainoastaan jalkatreenit kannattaa skipata n. 6 viikkoa ennen kisaa.
Itse juoksisin lenkit aamulla (ihan niinku olisit dieetillä ja tekisit aamulenkkejä matalalla sykkeellä) ja puntit tekisin illalla. Huomion arvoista on se, että tässäkin tapauksessa tulisi olla se yksi totaalilepo päivä, joten muutamana päivänä tulee tuplatreenit.
Mutta jos nyt ollaan ihan rehellisiä niin ei toi kovin mahdottomalta kuulosta. Saman tyyppisesti esim. kiekkoilijat treenailee kesällä.
Itellä meni puolikas parin tunnin pintaan kun jumppailin ko. tavalla:D

Aamulenkit vaatis kyllä melkosta motivaatiota, kun muutenkin on herätys klo 6.00 ja seiskaan töihin. Voiskohan tuon aamulenkin korvata pyöräilyllä, töihin on reilu 10km matka?

Minä juoksen 6 lenkikiä viikossa, neljä lyhyttä (3km) lämpölenkkiä ennen salitreeniä ja kaksi pidempää 12-13km ja 16-20km. Kun syön ja nukkun hyvin, niin jaksan ihan mukavasti yhdellä lepopäivällä viikossa. Pitkien lenkkien päivinä en mene enää salille. Kyykkyä on ihan turha isommilla raudoilla vetää, mutta SJMV menee ihan hyvin, vaikkakin takareidet välillä aika jäykät. Paljon venyttelyä ja rento meininki, niin hyvä tulee.
Tällä systeemillä on turha odotella hurjasti lisää lihasta, mutta jos sitä on jo kertynyt tarvittava määrä, niin ei sitä kyllä katoakaan, kunhan nostaa rautaa sen muutaman kerran viikossa ihan tosissaan.

Kesän aikana ois tarkoitus nostaa räjähdysvoimaa ja parantaa hermotusta, sitten maratoonin jälkee siirtyä enemmän aerobiseen reeniin ja rueta syömään niin kuin tosimiehet. ;)

Ei mun mielestä puntti ja marathon, koko tai puolikas, oo mahdoton yhdistelmä. Toki riippuu tavoitteista. Itse laahustin marathonin johonkin vähän yli 4 ja puoleen tuntiin niin, että olin treenannut aktiivisesti myös puntilla koko kesän. Lähinnä kyse on mielestäni siitä, että treeni pitää jaksottaa fiksusti eikä esim. pitkiä juoksuja samalle päivälle kuin jalkoja salilla, kuten mave-petterikin sanoi. oon tyttö ni mulla tietty toi energiansaanti muutenki helpompaa ja vararavintokin pysyy aika tiukasti paikoillaan, joten en kokenut energian saantiakaan ongelmaks. tuskin mikskään pattipaavoks marathoonatessa saa itseään kasvatettua, mutta varmasti ihan sheipis kunnos voi pysyä. ja niitä pitkiä lenkkejä ei kannata vääntää liikaa.

p.s. hanki hyvä hieroja ja venyttele ni pysyy paikat auki :D

Pystyy panostamaan molempiin ihan huoletta. Kylmiltään en lähtisi yhdistelemään (siis tavoitteena koko matka syksyllä), mutta jos sekä kolistelusta että juoksemisesta on jo ennestäänkin kokemusta, niin ei mitään ongelmia. Tieten tuo aloituspostissa mainittu että 10km on maksimi matka minkä hölkkäillä jaksaa, kertoo kyllä siihen suuntaan, ettei tuo juokseminen kovinkaan tuttua puuhaa ole eikä siihen ole aiemmin juuri panostettu.

Omalla kohdalla jokakesäinen marathon-harjoittelu 17-vuotiaasta lähtien söi lihaa todella huolella. Kehityin maratooneissa niin pitkään, että aloitin punttailun 19-vuotiaana, minkä jälkeen en sitten kehittynytkään oikein kummassakaan.. Keväällä tosin pääsi talven bulkkiläskeistä kätevästi eroon, kun juoksi pitempää lenkkiä, mutta kesään mennessä alkoi lihastakin palaa varsin runsaasti.

Nyt on suunnitelmissa panostaa ainakin vuosi tai pari yksinomaan punttiin ja katsoa mitä tapahtuu. Juoksulenkeillä käyn ainoastaan dieetillä rasvan polttamiseksi.

Ei se oo musta mahdotonta. Mä juoksin maratonin viime vuonna ja punttasin samalla. Tosin molemmat siinä kärsii, juoksin maran päälle 4h ja salikin oli vain kunnon ylläpitämistä. Kannattaa aloittaa ajoissa treenaamaan maraan, mä koin, et mun 12vko oli liian vähän.

Juoksufoorumilla on Sepon? juoksu-ohjelmia. Ne on hyviä, kun ne on aikatavoitteen mukaan tehty. Siihen sitten mukaan lisäilee salit, ni on viikot täys.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kyllä mää meinasin koko maratoonin juosta syksyllä ja punttia vääntää. Tein tuossa jonkun aikaa tuota single factoria, mutta huomasin että kolme kyykky kertaa viikolle oli liikaa kun lenkien määrä nousi 4*vko. Nyt vähän sovellan tuota single factoria juoksun ehdoilla. Teen kyykyissä 3 toistoa ja vähintää yhden kerran viikossa, muuten fiiliksen mukaan, jos on paikat jäykkinä, en tee muina päivinä ollenkaan.

Back
Ylös Bottom