Noniin elikkäs olen 16v. poika ja ajattelin aloittaa säännöllisen punttitreenin ja ajattelin että täältä voisi saada aloittelijalle apuja.
Tavoittenani olisi nostaa penkkiennätystä ja lihasmassaa yrittää saada.
Olen tässä jo n. vuoden ajan nostellut painoja aikaste epäsäännölliseti. Penkkiennätys on tällä hetkellä n. 70kg.
Itse painan myös n.70kg, ehkä hieman päälle.
Kotoa löytyy:
-Painonnostopenkki (ei vinopenkkimahd.) jossa painoja hieman päälle 100kg.
-Käsipainoja jonkin verran (15kg asti.)
-Rekkitanko.
-... ja jotain muuta pientä ehkä.
Miten on, mahtavatko nämä tarvikkeet riittää "monipuoliseen" nosteluun?
Ruokatottumukseni eivät ole mitkään terveellisimmät... Melko rasvaista sapuskaa usein syön. Paljon maitotuotteita kyllä ja myös hedelmiä silloin tällöin. Proteiinia tulee kanamunista ja maitorahkasta (luultavasti ).... joita syön aina välillä.
Eli olisikos jollain ammattilaisemmalla joitain ideoita miten kannattaisi painonnostelu aloitella? Aikaa minulla on n. 3-5 kertaa viikossa nostella.
Ja olisiko tarpeellista muuttaa ruokatottumusta jos lihasmassaa aikoo kasvattaa ja olisivatko jotkin urheilujuomat yms. "lisäaineet" tarpeellisia?
Ja se tärkein eli millainen olisi hyvä nosteluohjelma?
Tavoittenani olisi nostaa penkkiennätystä ja lihasmassaa yrittää saada.
Olen tässä jo n. vuoden ajan nostellut painoja aikaste epäsäännölliseti. Penkkiennätys on tällä hetkellä n. 70kg.
Itse painan myös n.70kg, ehkä hieman päälle.
Kotoa löytyy:
-Painonnostopenkki (ei vinopenkkimahd.) jossa painoja hieman päälle 100kg.
-Käsipainoja jonkin verran (15kg asti.)
-Rekkitanko.
-... ja jotain muuta pientä ehkä.
Miten on, mahtavatko nämä tarvikkeet riittää "monipuoliseen" nosteluun?
Ruokatottumukseni eivät ole mitkään terveellisimmät... Melko rasvaista sapuskaa usein syön. Paljon maitotuotteita kyllä ja myös hedelmiä silloin tällöin. Proteiinia tulee kanamunista ja maitorahkasta (luultavasti ).... joita syön aina välillä.
Eli olisikos jollain ammattilaisemmalla joitain ideoita miten kannattaisi painonnostelu aloitella? Aikaa minulla on n. 3-5 kertaa viikossa nostella.
Ja olisiko tarpeellista muuttaa ruokatottumusta jos lihasmassaa aikoo kasvattaa ja olisivatko jotkin urheilujuomat yms. "lisäaineet" tarpeellisia?
Ja se tärkein eli millainen olisi hyvä nosteluohjelma?