Punnerrusliikkeissä kipua ojentajassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MikuJ
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
39
Ongelma on seuraavanlainen... Punnerrusliikkeissä, erityisesti penkissä, vasemmassa ojentajassa tuntuu kipua. Erityisesti alaslaskuvaiheessa. Kipu ei ole varsinaisesti sellaista pistävää kipua, joka sattuisi niin paljon että tekisi mieli huutaa. Lähinnä tunne on epämiellyttävää "kireyttä" joka saa koko liikkeen tuntumaan pahalta. Lämmittelen kunnolla ennen treeniä eikä vasen ojentaja vaikuta kireämmältä kuin oikea, jossa ei siis ole mitään ongelmia.
Tarkennettakoon vielä, että kipu tuntuu tuossa sisemmällä puolella (siis vaikkapa penkissä) melko lähellä kyynärpäätä.
Mielestäni asento penkillä on symmetrinen. Voiko tämä johtua esimerkiksi jonkun muun lihaksen kireydestä tai onko mahdollisesti asennossa jotain vikaa?
Kipua tuntuu siis penkin lisäksi myös pystypunnerruksessa, ranskalaisessa punnerruksessa jne.

Mulla tuntuu juuri samanlaista kipua ja aina alaslaskuvaiheessa. Ikään kuin siellä joku jänne kiristäisi ja aina alas laskiessa "naksahtaa" kipeästi. Tämä vaiva tuli mulle jo reilu pari vuotta sitten, ja vaivaa vieläkin. Välillä oli salista taukoa melkein vuosi, mutta ei auttanut lepokaan. Aina taukojen jälkeen kipua ei heti tunnu, mutta muutaman viikon treenin jälkeen kipu tulee.

Aluksi, kun tuo vaiva tuli, ei esim. olkapäitä ja ojentajia pystynyt edes treenaamaan, kun kipu oli sen verran kova. Nykyään kipu kyllä tuntuu, muttei se enää treenejä estä. Kysäisin asiasta ortopediltäkin samalla kun kävin polvea näyttämässä, mutta ei osannut hänkään sanoa mikä sieltä rikki olisi ja lepoa määräsi. Olen opetellut treenaamaan jo tämän vaivan kanssa, enkä enää edes usko sen poistuvan :)

MikuJ sanoi:
Ongelma on seuraavanlainen... Punnerrusliikkeissä, erityisesti penkissä, vasemmassa ojentajassa tuntuu kipua. Erityisesti alaslaskuvaiheessa. Kipu ei ole varsinaisesti sellaista pistävää kipua, joka sattuisi niin paljon että tekisi mieli huutaa. Lähinnä tunne on epämiellyttävää "kireyttä" joka saa koko liikkeen tuntumaan pahalta. Lämmittelen kunnolla ennen treeniä eikä vasen ojentaja vaikuta kireämmältä kuin oikea, jossa ei siis ole mitään ongelmia.
Tarkennettakoon vielä, että kipu tuntuu tuossa sisemmällä puolella (siis vaikkapa penkissä) melko lähellä kyynärpäätä.
Mielestäni asento penkillä on symmetrinen. Voiko tämä johtua esimerkiksi jonkun muun lihaksen kireydestä tai onko mahdollisesti asennossa jotain vikaa?
Kipua tuntuu siis penkin lisäksi myös pystypunnerruksessa, ranskalaisessa punnerruksessa jne.
Sulla on selkeästi kehittynyt rasitusvamma sinne kyynärpäähän kiinnyttyviin jänteisiin! Mulla kipu tulee liian isoilla painoilla leikkimisestä ranskalaisessa punnerruksessa! Jätä ranskalainen vähäksi aikaa pois, kun teet ojentajia tai tee vikana liikkeenä ja kevyillä painoilla!
Ajan kanssa paranee kyllä!
Siellä saattaa olla tulehdus joka vois lähteä esim tensolvetilla pois. -> Tensolvettia tulis hieroa kolmisenkertaa/pvä kipualueelle.

Nyt olen pari viikkoa jo pitänyt taukoa raskaista punnerrusliikkeistä. Ojentajia olen rasittanut ainoastaan pari kertaa kevyesti taljalla. Ongelma ei kuitenkaan ole poistunut eikä edes lieventynyt. Nyt kipua tuntuu välillä vaikka ei mitään tekisikään. Vasemman puolen kädessä jänne (tai mikä onkaan) ojentajan sisäpuolella lähellä kyynärpäätä tuntuu kireämmältä kuin toisessa kädessä. Sitä hieroessa tuntuu sellainen "sähköinen" kihelmöinti sormissa asti.
Lisää vaan vinkkejä mikä voisi auttaa kiitos! Vai onko mentävä lääkäriin? Kyseinen vaiva haittaa melko pahasti ylävartalotreenejä, koska en voi tehdä penkkiä, pystypunnerrusta, ranskalaista punnerrusta ym. :wall:

Sähköinen kihelmöinti kuulostaisi hermo-ongelmalta. Puutuvatko sormet jos koukistat käden tai kun puhut puhelimeen? Jos puutuvat tai kihelmöivät, kuulostaisi ulnaarisen tai mediaanisen hermon tukokselta, riippuu mitkä sormet puutuu. Haitaksi ei olisi varmaan käydä fys.terapeutilla. Henk.koht. kävisin vain kinuamassa työpaikkalääkäriltä lähetteen fys.terapiaan ja KELA:n laskuun hoidattaisin käden kuntoon.

weicco_ sanoi:
Sähköinen kihelmöinti kuulostaisi hermo-ongelmalta. Puutuvatko sormet jos koukistat käden tai kun puhut puhelimeen? Jos puutuvat tai kihelmöivät, kuulostaisi ulnaarisen tai mediaanisen hermon tukokselta, riippuu mitkä sormet puutuu. Haitaksi ei olisi varmaan käydä fys.terapeutilla. Henk.koht. kävisin vain kinuamassa työpaikkalääkäriltä lähetteen fys.terapiaan ja KELA:n laskuun hoidattaisin käden kuntoon.

Siinähän se..

Polttelua ja kihelmöintiä voi ilmetä myös jos ojennat käden suoraan sivulle ja työnnät sitä mahdollisimman pitkälle sormet suorana.

Fysioterapeutti osaa auttaa.

Varmaankin sulla on jossain sen verran tulehdusta, että paine puristaa hermotupen ahtaalle, jolloin hermo ei pääse liukumaan tupessaan normaalisti. Elä ainakaan enempää rasita sitä, vaan tee odotellessa korkeintaan hyvin pientä liiketta kyynärpään/olkapään vaikutuspiirissä ilman painoja (pikku liike auttaa poistamaan tulehdusaineet vaiva-alueelta). Tulehduskipulääkkeet eivät varmastikkaan ole pahitteeksi aloittaa heti kohta :)

Niin ja se fysioterapeutti neuvoo sitten eteenpäin...

Minulla toinen olkapää vihloo ajoittain sen seurauksena, että tein joitakin vuosia sitten mattopainia huonolla tekniikalla. Käsi jotenkin muljahti siinä ja sen jälkeen on ollut satunnaisesti kipuja myös levossa.

Salilla joudun varomaan olkapäänseudun lihaksia monissa liikkeissä. Punnerruksissa olen huomannut, että oteleveyttä muuttamalla saan kivut pois. Monissa punnerrusliikkeissä minulle on myrkkyä se jos käytän liian kapeaa oteleveyttä.

Back
Ylös Bottom