punnerrusliikkeet vajaaksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Taavi78
  • Aloitettu Aloitettu
Treenattu ollaan jo muutama vuosi mutta nyt vasta hoksasin, että perkules, sehän ottaa vain ojentajiin tuo liikkeen loppuosa esim. penkissä, vinopenassa, punnerruksissa käsipainoilla yms. että kannattaako sitä viedä ihan ylös asti??

Esim. vinopenaa tehdessä ei työnnä tankoa niin, että kyynärpäät lukkiutuu vaan jättää vajaaksi --> ottaa "vaan" rintaan. Ainakin eilen kun tein ihan normaalista vinopenkkiä, eli ihan ylös asti, ja olin vetänyt jo niin loppuun etten ois jaksanut enää yhtään kunnon toistoa, niin smithissä kun kerta tein niin päätin tehdä lyhyempää liikettä vielä loppuun ja katos kummaa, jaksoi vielä muutamia toistoja ja rinnassa mieletön polte :)
---> eli aikaisemmin olen tehnyt niin etät ojentajat on lopussa mutta rinnassa näköjään vielä varaa!

Nyt jälestä päin kun alkaa miettimään, niin moni isompi kaveri salilla kyllä tekeekin noin, että jättää vähän vajaaksi (ROnniekin sen videolla tais tehdä olkapää punnerruksia noin :) )
Olen aikasemmin ajatellu, että tekisivät laajalla liikeradalla noikin! :hyper:

Kannattaako näin tehdä ja treenaa sit ojentajat omilla liikkeillään?? :)

Kyllähän sitä tehdään lankkupenkkiäkin, että ei lasketa rintaan asti, jolloin nostomatka tehdään suurelta osin juuri ojentajilla niin miksipä ei noinkin päin ?

Taby sanoi:
Kyllähän sitä tehdään lankkupenkkiäkin, että ei lasketa rintaan asti, jolloin nostomatka tehdään suurelta osin juuri ojentajilla niin miksipä ei noinkin päin ?

Niin, jos ajatellaan kehonrakennusta niin eikös se kannata tehdä niin, että saa sen varsinaisen treenattavan lihaksen (tässä tapauksessa rinnan) väsytettyä? Tietenkin jos tekisi ekana jotain esiväsytystä vaikka vipunostoilla maaten ja vasta sit raskaampia liikkeitä???

Ite oon tehny yli puol vuotta tollasta lyhyttä liikerataa kaikissa rinta ja olkapää punnerruksissa. Rintaan saa tolla tavalla paljon paremman tuntuman, mutta sitten joskus kun teetkin esim. penaa koko liikeradalla niin huomaatkin, että ojentajissa ei oo paskaakaan paukkua (ainakin mulla). Eli tekisin tyyliin joka toinen reeni tollast lyhyttä liikerataa ja joka toisen normaalisti. Ainakin tankoliikkeissä, käsipainoilla sitten voi imo tehä aina tollasta lyhyttä runkkausta...

Ihme juttu, kun Pumping Iron ja just nä Ronnien videot on täynnä sällejä jotka ottaa jokaisesta punnerrusliikettä lopusta 20senttii pois. Mikä se pointti on?

-Marchi- sanoi:
Ihme juttu, kun Pumping Iron ja just nä Ronnien videot on täynnä sällejä jotka ottaa jokaisesta punnerrusliikettä lopusta 20senttii pois. Mikä se pointti on?
juuri se että se loppu menee ojentajille. jenkeissä tosiaan monella on tyylinä tuo vajaa nytkytys, poikkeuksena ronnie joka jättää uusimmallaan videollaan molemmista päistä vajaiksi käsipaino pystypunnerruksessaan:), tosin kai se jotain on tehnyt silti oikein kun on sen kokonen :D. ainakin ensimmäiset vuodet kannattaa tehdä kaikki liikkeet kyllä täysillä liikeradoilla ja sitten myöhemmässä vaiheessa voi kokeilla näitä "extreme" juttuja.

Jep, ensin toki tekniikat haltuun täysillä liikeradoilla ja sitten - olettaen että kehonrakennus nimenomaan "lajina" - voi kokeilla näitä loppuojennuksien poisjättämisiä. Itse olen jo vuosia tehnyt kaikki punnerrusliikkeet "vajaina" jotta jännitys ja paino säilyy maksimaalisesti kohdelihaksella koko ajan - tiukimmissa sarjoissa parilla viimeisellä toistolla saatan tosin tönäistä aivan ylös asti jolloin pääkohdelihakset saavat ikään kuin hengähdystauon ja jaksavat vielä toiston pari.

Toimii hyvin mutta siltikin viime kädessä kuitenkin ehkä henkilökohtainen preferenssijuttu, esim Yates teki kaikki liikkeet täysillä liikeradoilla.

Back
Ylös Bottom