Punnerrukset lattialla ja penkkaaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Elffi
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ottaako lattialla tehdyt vapaat punnerrukset samoihin lihaksiin kuin penkkipunnerrukset tangolla?

Tietenkään mitään sikamaksimeja ei lattialla voi tehdä, mutta kohdistuuko rasitus samalla lailla kuin perus penkkaamisessa?

Kuka tietää:whip:

Eihän se koskaan sama asia oo, mutta tissit ne työtä tekee. IMO punnerruksissa ojentajat kärsii enemmän.

En oo itekää oo selvillä tosta,mutta luulis koskaa kyllähä penkissä voi reenata ojentajii ohuel otteel samoin ku punneruksis ja taas rintaa leveel otteel ni kai paljo yhtymäkohtii on.Ja meiäki testit koukus tehää penkis vaik pitäis tehä normaaleit punneruksii ni tuski niil paljoo o eroo

Minun mielestäni ne ottavat. Ne kehittävät enemmän kestävyyttä kuin penkki? Ja jos tekee punnerruksia jalat lattialla niin se ottaa enemmän alempiin rintalihaksiin ja jos tekee niin että jalat ovat esim pöydällä niin enemmän ylempiin ja olkapäihin? Tämä on ihan empiirisesti saavutettua mutua, vailla tietoa faktapohjasta.

:david: MUTU:
Hyvin pitkälle tekniikasta kiinni.
Punnerruksia ja penkkejä on monia eri variaatioita, mutta karkeasti voi sanoa että ottaa samoihin lihaksiin. Hyvin samankaltaisia liikkeitä kumminkin ovat molemmat.

Penkkiä tehdessä olkapäät ja kädet ovat kovemmalla rasituksella koska ne auttavat tangon tasapainottamisessa?

Edit: Punnerrukset kunniaan!

kpsk sanoi:
Minun mielestäni ne ottavat. Ne kehittävät enemmän kestävyyttä kuin penkki?

Periaatteesas samat lihakset työskentelee, joskin (kuten esiin on tullut) tanko vaatii tasapainoa ja tekniikkaa enemmän, ja näin rasittaa muutamaa lisälihasta. Mutta tuo että Punnerrus kehittäisi kestävyyttä enemmän, ei pidä paikkansa, sillä kyse on tarvittavasta voimasta ja toistoista. Yhtä lailla saa penkissä kestävyyttä (ja punnerruksessa voimaa) kehityttyä, kun vastus on kohdallaan

Olen todistanut että kun punnerruksia (kehonpainolla) on tehty sopivasti 4x viikkoon 8vkoa niin penkkimaksimi on lisääntynyt 1. tapauksessa ~25kg ja toisessa 20kg + rintalihakset kasvaneet todella hyvin. Mitään muita rinta/ojentaja liikkeitä ei tänä aikana tehty. Lisäykset sattu kyllä suht aloittelija väliin (maksimit meni about 80->105), mutta tuolla samaisella "punnerrusohjelmalla" on eräät kanukit/jenkit saanu samanlaisia tuloksia, ja kehitys on vaan jatkunu vaikka ohjelmaa on tehty toiset 8vko.

Homman juju voi olla kyllä tuossa 4x viikkoon samaa liikettä. En ole uskaltanut tuota itse vielä koettaa, enkä tiedä mitä tapahtuu jos tekee penkkiä 4x viikkoon (sopivaksi säätämällä siis varmaan tulisi samankaltaista kehitystä?, mutta eipä kyllä itseäni nuo maksimit niin kovin kiinnosta) , mutta kaikesta huolimatta niin :david: :lta kuin tuo kuulostaakin niin se vaan on toiminu. Eli siis punnerrukset todellakin vaikuttaa penkkiin.

Hassua kyllä. Olen 2-4kk ajan tehnyt olkapääpäivinä lämmittelyiksi ihan omaksi huviksi etunojapunnerruksia (ihan miästen tyliin) 3-4 x maximit ja rintalihakset kasvaneet...Ainakin niin äijä väittää tietämättömänä noista mun punnerruksista.

Väittäisin että punnerrukset ovat jopa penkkiä parempi liike näin yleisesti massaan. Siinä mm. vatsalihakset on tosi kovilla ja muutenkin pitää stabiloida enemmän itseään. Siihen kun heität 100 kiloa selän päälle ja teet lyhyttä sarjaa niin saletisti on penkkiä tehokkaampi. Sitä en sitten tiedä mihin lihaksiin punnerrus tarkkaan ottaa verrattuna penkkiin, mutta jos vaikka kädet korokkeilla tekee ja oikein syvälle menee niin varmaankin parasta mitä rinnalle voi tehdä.

Perustuu MUTUun, en ole kokeillut koskaan punnerruksia mainitsemallani tyylillä enkä muutenkaan punnertele kotona.

Habankorppu sanoi:
Väittäisin että punnerrukset ovat jopa penkkiä parempi liike näin yleisesti massaan. Siinä mm. vatsalihakset on tosi kovilla ja muutenkin pitää stabiloida enemmän itseään. Siihen kun heität 100 kiloa selän päälle ja teet lyhyttä sarjaa niin saletisti on penkkiä tehokkaampi. Sitä en sitten tiedä mihin lihaksiin punnerrus tarkkaan ottaa verrattuna penkkiin, mutta jos vaikka kädet korokkeilla tekee ja oikein syvälle menee niin varmaankin parasta mitä rinnalle voi tehdä.

Mielenkiintoista. Onko kukaan testannut pistää lisäpainoa selän päälle, kun tekee punnerruksia?

100 kiloa en nyt uskalla laittaa, mutta pienestä voisi aloittaa. Vois muuten olla tehokas liike ja voisin tehdä himassakin. Joku painava matto selkään:rolleyes:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Elffi sanoi:
Mielenkiintoista. Onko kukaan testannut pistää lisäpainoa selän päälle, kun tekee punnerruksia?

100 kiloa en nyt uskalla laittaa, mutta pienestä voisi aloittaa. Vois muuten olla tehokas liike ja voisin tehdä himassakin. Joku painava matto selkään:rolleyes:

Ite olen tehny pirun rankan maitohapporintareenin päälle 20kg:n lisäpainolla oisko 10 toistoa, mun kestävyys on tosin ihan paska :) Maksimi penkissä silloin n. 100 kiloa.
Tota edeltänyt rintareeni sisälsi siis mm. 30:n toiston saroja penkissä.

Kerran kokeilin kanssa pistää punaisen minikumin tuplana käsistä ja selän takaa ja kahdenkympin limppu selän päälle, jäi punnerrus loppuojennusta vaille :)

Back
Ylös Bottom