Pumpussako vikaa?

Toissapäivänä tuntui pumpussa sellanen hemmetin moinen jyske. Tai siis pumppu tuntu et haluaa hypätä sieltä poikeen. Ihmettelin moista, mistäköhän tuo olisi johtunut. Noh.. seuraavana iltana venytellessä samanlainen paukahdus ja sitten noin 5 sekunttia jytisee nopeasti, mutta vain yksi iso.

Ei se satu, mutta voiko olla jostain suuremmasta kyse?

5 minuuttia sitten tuli taas sama juttu ruokapöydässä venytellessä.

Urheilu on jäänyt nyt tässä kuussa todella vähälle ja makeaa on tullut naposteltua.

Tietääkö joku onko vaarallistakin? Olen 14 vuotias poika.

Siis jos et käsittänyt: Joskus sydän pamauttaa 1 kerran ihan kunnolla ja siitä 5 sekunttia jyskyttää aika kovaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse olen kysynyt lääkärissä rytmäreistä ja ainakin mulle annettiin ymmärtää että sydän lyö epätahtiin itseasiassa kaikilla, normaalisti sitä ei vaan huomaa. Ne isot jyskähdykset/plumsahdukset on ihan normaaleja nekin. Ne oli muistaakseni kammiovälilyöntejä (?) ja sitten on semmosia kevyempiä välilyöntejä (eteisvälilyönti??) jotka tuntuu enemmän siinä sydämmen pinnassa.

Itse olen kysynyt lääkärissä rytmäreistä ja ainakin mulle annettiin ymmärtää että sydän lyö epätahtiin itseasiassa kaikilla, normaalisti sitä ei vaan huomaa. Ne isot jyskähdykset/plumsahdukset on ihan normaaleja nekin. Ne oli muistaakseni kammiovälilyöntejä (?) ja sitten on semmosia kevyempiä välilyöntejä (eteisvälilyönti??) jotka tuntuu enemmän siinä sydämmen pinnassa.
Kiitoksia vastauksestasi. Tämä alkoi minulla vasta eilen (tai aloin huomata). Murrosiän merkkejä on näkynyt todella paljon. Voiko tämä johtua esim. murrosiän rasituksesta tms.?

Kiitoksia vastauksestasi. Tämä alkoi minulla vasta eilen (tai aloin huomata). Murrosiän merkkejä on näkynyt todella paljon. Voiko tämä johtua esim. murrosiän rasituksesta tms.?

En usko, että mitään murrosiän rasituksista johtuvaa olis. Käy varmistamassa vielä lekurissa. Eihän se mitään maksa.

Se iso muljahdus johtuu siitä, että sydän jättää yhden lyönnin väliin ja täyttyy seuraavaa lyöntiä varten enemmän verestä, jolloin se tuntuu voimakkaana. Lisä-, väli- jne. lyöntejä ihmisillä on päivittäin kuten sanottu, mutta niitä ei vain huomaa. Iltaisin huomaa helpoiten kun makailee rauhassa sängyllä.

Väsymys ja piristeet lisäävät noita härölyöntejä.

En usko, että mitään murrosiän rasituksista johtuvaa olis. Käy varmistamassa vielä lekurissa. Eihän se mitään maksa.
Totta. Sydänfilmi on helppo ja nopea ottaa.

No siinähän se syy sitten onkin: väsymys.

Yöunet on tippunut 3-5 tuntiin yössä nyt lähiaikoina.

Kiitoksia jokaiselle!

Kohtalaisen normaalia sun ikäisenä. Ainakin mulla oli. Jos rintakehä otti jostain osumaa niin heti pulssi jotain 220, jota kesti minuutista useempaan. Tuntu että pumppu tulee rinnasta ulos, sen verran jytisi. Sen jälkeen kun loppui niin jätti pari tahtia väliin ja muljahti todella ilkeästi. Nyt vanhempana loppunut nuo jyskytykset.

Joku kouluterkkari selitti että johtuisi liian hapettuneesta verestä. Yleensä liikuntatuntejen jälkeen tuli tollanen. Joskus paperipussiin hengittely auttoi tai sitten ihan hengityksen pidättäminen ja paineen veto keuhkoihin.

Jokaisella ihmisellä on vuorokaudessa useita eteis- ja kammioperäisiö lisälyöntejä, jotka ovat täysin normaaleja. Kammiolisälyöntejä saattaa esiintyä jopa yli 1000 vuorokaudessa, eikä silti lääkäri puutu niihin. Hoitoa tuollaiset lisälyönnit vaatii ainoastaan silloin, kun niitä tulee useita minuutissa. (silloin mahdollisuus, että menee rytmi kammiovärinäksi, joka ei hyvä=sydänpysähdys). Kuvailemasi tuntemus saattaisi selittyä helposti rytmihäiriöllä, joka tunnetaan nimellä SVES pigeminia. Tällä tarkoitetaan tilannetta, missä eteisperäisiälisälyöntejä tulee useita peräkkäin. Syitä tähän on useita, mm. väsymys, alkoholi, kofeiini, tupakka, digoxin, eteisen liiallinen venytys (veren pakkautuminen) tai hapen puute eli liian kova treeni. Pitkään jatkuvana tämäkin koituu ongelmaksi ja voidaan hoitaa tilanteen päällä ollessa b-salpaajilla tai rauhoittavilla.
nimim. töikseen ambulanssia kuskaava

Jokaisella ihmisellä on vuorokaudessa useita eteis- ja kammioperäisiö lisälyöntejä, jotka ovat täysin normaaleja. Kammiolisälyöntejä saattaa esiintyä jopa yli 1000 vuorokaudessa, eikä silti lääkäri puutu niihin. Hoitoa tuollaiset lisälyönnit vaatii ainoastaan silloin, kun niitä tulee useita minuutissa. (silloin mahdollisuus, että menee rytmi kammiovärinäksi, joka ei hyvä=sydänpysähdys). Kuvailemasi tuntemus saattaisi selittyä helposti rytmihäiriöllä, joka tunnetaan nimellä SVES pigeminia. Tällä tarkoitetaan tilannetta, missä eteisperäisiälisälyöntejä tulee useita peräkkäin. Syitä tähän on useita, mm. väsymys, alkoholi, kofeiini, tupakka, digoxin, eteisen liiallinen venytys (veren pakkautuminen) tai hapen puute eli liian kova treeni. Pitkään jatkuvana tämäkin koituu ongelmaksi ja voidaan hoitaa tilanteen päällä ollessa b-salpaajilla tai rauhoittavilla.
nimim. töikseen ambulanssia kuskaava

Bigeminia tarkoittaa sitä että lisälyöntejä tulee kaksi (2) peräkkäin. Trigeminiassa taas vastaavasti kolme... SVES tarkoittaa kyllä eteisperäistä, mutta miten hitossa sen voi päätellä toisen kirjoituksesta ilman kristallipalloa? Eteis- ja kammiolisälyöntiä kun ei erota mistään ilman EKG:tä. Ja kammiolisälyönnit ovat kyllä niitä potentiaalisesti haitallisempia. Kammiolisälyönteihin puututaan myös sen mukaan missä kohtaa EKG:tä niitä esiintyy (T-aallon päälle tulevat) ja mikä niiden fokus on (multifokaaliset), sekä sen mukaan milloin niitä esiintyy (rasituksessa provosoituvat). Nämä mainitut ainakin voivat olla haitallisia.

hifistely on aina hienoa katsottavaa :D sydämestä en tiedä muuta kuin että omille vaivoille lääkäri viittasi kintaalla ja että krapulassa siihen välillä oikein sattuu muljahdusten lisäksi.

Bigeminia tarkoittaa sitä että lisälyöntejä tulee kaksi (2) peräkkäin. Trigeminiassa taas vastaavasti kolme... SVES tarkoittaa kyllä eteisperäistä, mutta miten hitossa sen voi päätellä toisen kirjoituksesta ilman kristallipalloa? Eteis- ja kammiolisälyöntiä kun ei erota mistään ilman EKG:tä. Ja kammiolisälyönnit ovat kyllä niitä potentiaalisesti haitallisempia. Kammiolisälyönteihin puututaan myös sen mukaan missä kohtaa EKG:tä niitä esiintyy (T-aallon päälle tulevat) ja mikä niiden fokus on (multifokaaliset), sekä sen mukaan milloin niitä esiintyy (rasituksessa provosoituvat). Nämä mainitut ainakin voivat olla haitallisia.
Muistelen kyllä että bigeminia meinaa sitä, että joka toinen lyönti on lisälyönti. Ja trigeminiassa joka kolmas on lyönti on lisälyönti. En oo kyllä kuullu bi/trigeminia-termiä käytettävän muuten kuin kammiolisälyöntien yhteydessä, mutta miksipä sitä ei vois.

Noita tulee vähänväliä salilla kun nielasee vettä ja mavessakin välillä joka varmaan johtuu siitä ku vedän ennen treeniä jonku red böllin tai vastaavan, yleensä jos rintakehään on painautuneena jotain esim siinä kulmasoutu laitteessa missä nojataan rintakehällä sellaseen kakkosnelosen kokoseen alueeseen, sittemmin oon käyttäny sitä pehmustetta..

Kerran tollanen tykytysmuljahtelu kesti vähän pidempään mutta seki varmaan jotain max 20sec

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom